handdator

Visa fullständig version : Nybörjartips


Fribbeh
2015-12-03, 16:39
Hej. Efter att ha spenderat stora delar av min uppväxt stillasittande så har jag nu börjat röra på mig för att gå ner i vikt. För att komma igång och få ett hum om hur många kalorier som jag äter så laddade jag ner appen Lifesum.

Hittills har jag haft ett mål på 0,8kg viktminskning/vecka, vilket betyder att jag ska äta 1434 kalorier om dagen. Problemet är att jag oftast kommer upp i ca 1300 efter frukost, lunch och middag, vilket innebär att jag egentligen ligger på en viktminskning på 0,9kg/vecka, plus alla de kalorier som jag bränner när jag motionerar. Är det på tok för mycket? Jag läste någonstans om att man borde ligga på 0,5.

Bossebäver
2015-12-03, 17:20
Hej. Efter att ha spenderat stora delar av min uppväxt stillasittande så har jag nu börjat röra på mig för att gå ner i vikt. För att komma igång och få ett hum om hur många kalorier som jag äter så laddade jag ner appen Lifesum.

Hittills har jag haft ett mål på 0,8kg viktminskning/vecka, vilket betyder att jag ska äta 1434 kalorier om dagen. Problemet är att jag oftast kommer upp i ca 1300 efter frukost, lunch och middag, vilket innebär att jag egentligen ligger på en viktminskning på 0,9kg/vecka, plus alla de kalorier som jag bränner när jag motionerar. Är det på tok för mycket? Jag läste någonstans om att man borde ligga på 0,5.

Hur lång och tung är du?

Fribbeh
2015-12-03, 18:00
Hur lång och tung är du?
Oj, förlåt! 174 cm, 85kg och 19 år.

Bossebäver
2015-12-03, 21:00
Oj, förlåt! 174 cm, 85kg och 19 år.

Då har du beroende på mål sannolikt en ganska lång deff framför dig.
Se till att styrketräna iaf ett par gånger i veckan, se till att få i dig iaf 150 gram protein dagligen och sedan oroar du dig inte. En av fördelarna med att vara relativt "fet" är att du kan släppa fett i ett ganska bra tempo, och du behöver verkligen inte begränsa dig till ett halvkilo i veckan om du själv inte vill det.