handdator

Visa fullständig version : Löpträning dåligt för att bygga muskler?


Jonte321
2015-12-03, 15:17
Hej springer 2 gånger i veckan i ungefär 45 min och undrar om det skulle vara dåligt om man vill bygga muskler, har hört att eftersom man förlorar fett och sånt kan muskler också Försvinna. Tror ni på detta?:smash:

Snubben
2015-12-03, 15:28
Inte direkt. kruxet är att om du springer slut på dig = trött på gym eller tvärtom, du gymmar tungt = trött när du springer. Det finns flertal på forumet som både gymmar och löper och många av dem är inte direkt "småttingar"

Du är ung, spring och träna, du kommer växa som ogräs ändå. :thumbup:

Blaine
2015-12-03, 15:32
Du får inte glömma att löpträning ger dig bättre kondition och hjärtat blir glad, som gynnar dig i din övriga styrketräning. Se bara till att äta och dricka tillräckligt så är det inga problem att kombinera båda delarna.

4623
2015-12-03, 15:33
Passar på att kasta in en undring här. Rodd hur är det med det? Kan det påverkar ryggträningen negativt om jag kör det efter att jag tränat rygg?

MackeJuve
2015-12-03, 15:43
Oroa dig inte. Generellt råd brukar vara att planera in löpningen så den kommer så långt ifrån gympassen som möjligt.

Josef Eriksson som har bänkat 240 kg på en kroppsvikt strax under 100 kg löptränar kontinuerligt och har gjort detta under en längre period.

Jonte321
2015-12-03, 15:56
Tack för svaren!

shut teh face
2015-12-03, 16:02
Passar på att kasta in en undring här. Rodd hur är det med det? Kan det påverkar ryggträningen negativt om jag kör det efter att jag tränat rygg?
Troligtvis inte, men något som snarare gynnar än ev hejdar utvecklingen är att köra det dagen efter eller så, som aktiv återhämtning

4623
2015-12-03, 16:03
Troligtvis inte, men något som snarare gynnar än ev hejdar utvecklingen är att köra det dagen efter eller så, som aktiv återhämtning

Nu har jag en dag då jag inte gör något, onsdag. Det är mellan två ryggpass. Inga konstigheter att köra det imellan dem?

Hövdingen
2015-12-03, 16:08
Troligtvis inte, men något som snarare gynnar än ev hejdar utvecklingen är att köra det dagen efter eller så, som aktiv återhämtning

Det är väl allmänt känt att man ska sära på styrke- och konditionspass? Aktiv återhämtning är en myt.

King Grub
2015-12-03, 16:29
Det är väl allmänt känt att man ska sära på styrke- och konditionspass? Aktiv återhämtning är en myt.

Aj då, får sluta kombinera efter det avslöjandet.

anvihl
2015-12-03, 16:33
Det är väl allmänt känt att man ska sära på styrke- och konditionspass? Aktiv återhämtning är en myt.

Ja, du är ju hövding, bäst man lyssnar på dig. *facepalm*

Gerdler
2015-12-03, 16:57
Det är väl allmänt känt att man ska sära på styrke- och konditionspass? Aktiv återhämtning är en myt.

Du är en myt. :smash:
Aktiv återhämtning är ingen myt däremot, folk kanske missförstår det och gör fel däremot.

Visst ska man sära på kondition och styrka om man hinner så att man är mer fräsch inför båda men det är inte bättre att inte köra kondition istället för att köra det i samband med styrketräning. Men det gör ju TS.

leo1
2015-12-03, 17:07
Det är väldigt individuellt hur du kan träna tunga lyft och löpning tillsammans. För mig funkade det inte. Jag har tänkt börja med armhävningar, situps och lite andra kroppsviktsövningar.

Jag antar att det beror på gener, muskelfibrer osv.

Gerdler
2015-12-03, 17:13
En sak är säker, löpning är ganska slitsamt och man kan inte bara lägga till löpning på ett redan fullspäckat styrkeschema och tro att det ska gå jättebra. Man måste stegra det långsamt, sen kommer man till en nivå då ett 5-10km pass i lugnt tempo kanske inte är så slitsamt. Rodd, cykel, simning är mindre slitsamt för kroppen.

Kalle40
2015-12-03, 23:33
Regel nummer 1.

Tränings är specifik. The specificity of traning.

.
6. The Specificity Principle

Pavel Tsatsouline calls this principle “greasing the groove.”4 If we want to get better at something, we must do that something. If we want to get better at pull ups, do pull ups. Although leg presses might generalize to the squat, the squat itself will build greater squat strength.



This rule doesn’t indicate that we shouldn’t do ancillary exercises. For example, we might want to work grip strength outside of the deadlift to better hang onto the bar. However, we don’t want to do only ancillary lifts as the main exercise benefits our neurological system the best.

4. The Specific Adaptation to Imposed Demands (SAID) Principle

The basic tenet of this principle is that you must tax your body in the same way that you want to improve. If you want to be explosive, then you must train explosively. If you want to be strong, then you must train for strength. A simple example is the oft criticized high-rep Olympic lifts in CrossFit. These high-rep lifts may help in building aerobic or glycolytic capacity, but they will not assist in building Olympic weightlifting strength.

Ju mer specificerad och skicklig du är kommer såsmoningom visa att du blir fruktansvärt bra på att utföra detta, men också väldigt dålig på motsatsen.
Ex.vis stark i knäböj, väldigt dålig på att springa maraton.

Till nybörjare och sådana som tränar för att hålla sig i form är det däremot bra att träna så allsidigt som möjligt.

Att vara ute och springa lite är helt ok för att "hålla igång hjärtat" hålla sig frisk. Men den träningen skall inte vara av för lång eller hård karaktär skulle jag säga, du vill inte att dina muskler skall börja adaptera sig åt aerobisk träning, det är bara för att hålla dig frisk hälsosam.
Typ ut och jogga som Ricky Bruch. :)

Kalle40
2015-12-03, 23:50
Appendix. Visst löpträning bygger muskler. Men det är absolut inte lika effektivt som att gymträna, bodybuildning görs i gymmet.
Varför?
Jo att löpträna för att bygga muskler skulle se ut så här då:
Baksida lår- Springa allt vad du kan uppför en brant backe-resultat skada i hamstrings!
Dvs styrketräning är kontrollerat, du kan kontrollera precis och lyfta precis så som muskeln tål utan att skada dig, om du springer å försöker "styrketräna" genom att springa blir skaderisken för hög, du har inte samma kontroll på belastning och utförande.
Framsida lår- löpning belastar inte framsidan lår maximalt och bygger inte massa effektivt därför. Framsida lår byggs bäst med vertikalarbete, vilket löpning inte är i så hög grad, jo långdistanslöpning är mest vertikalarbete, men ej tillräckligt tungt.

Gerdler
2015-12-04, 00:10
Springer man maximalt i backe så är det framsida lår och möjligen rumpa som jobbar, sprintar man på plan mark är det baksida lår som jobbar mest. Du har rätt i att det inte är en bra grund för att bygga stora eller starka lår på grund av skaderisken bland annat.

Och distanslöpning bygger inte typ 2 fibrerna större och typ 1 fibrernas anpassning till löpning gör inte dem nämnvärt större. Men jag tycker det är jävligt fånigt att bara träna hälften av sin muskulatur om man inte har ambitioner att tävla i något som tvingar en till det.

Kalle40
2015-12-04, 02:44
Träna hälften av sin muskulatur? Vem sa det?

therunningman
2015-12-04, 08:37
För en duktig löpare, även en maratonlöpare, är det viktigt att kunna rekrytera så många av sina muskelfibrer som möjligt. Utan de snabbaste fibrerna skulle de inte kunna springa så fort som de gör. Fibrerna jobbar cyklist och varje fiber är inte aktiv i alla steg utan behöver vila eftersom de inte är så uthålliga. Ur en löpares perspektiv är det viktiga snarare effektiv motor control styrning där man kan rekrytera en väldigt hög andel av sina fiber snarare än att ha en väldig benstyrka. Hur man uppnår motor control träningen är upp till var och en och styrketräning med skivstång är ett alternativ men det också finns andra.

Ajiusa
2015-12-04, 17:17
Löpning i sig skadar inte,däremot är det sant att löpning kan bränna muskler om du springer väldigt lång distans,därav kör de flesta kroppsbyggare HIIT kondition (intervaller i 10-20 minuter). Ett annat problem är att du förbränner mycket kalorier när du springer,vilket gör att du omedvetet kanske ligge på ett underskopp vilket gör det väldigt svårt att bygga muskler.