handdator

Visa fullständig version : För mycket marklyft?


Spettet
2015-12-03, 10:43
Tänkte eftersom om man tränar mycket böj eller bänk så kan det bli obalans i kroppen. Men om man bara kör marklyft och sköter återhätmning och inte tränar sönder sig, vad kan följderna bli? Om det nu kan bli några?

MackeJuve
2015-12-03, 10:50
Vad är det för obalans du syftar på? Enda jag kan komma att tänka på är om du kör enbart bänkpress och pressar för överkroppen och skippar exempelvis roddar och liknande, då kan det väl bli en obalans mellan fram- och baksidan.

Spettet
2015-12-03, 12:29
Exakt. Säg att man bara kör antingen bänk, böj eller mark.

Kör man mycket bänk så blir man starkare på framsida vilken gör att baksidan blir svag och i slutändan överansträngd.

Och knäböj så är du lite samma, att framsidan blir dominant och baksidan släpar och vilket kan skapa en större svanka vilken kan leda till skador i ryggen m.m.

Men kan någon obalans uppstå om man bara kör marklyft? Och kan det då bli för mycket marklyft?

Loke
2015-12-03, 12:39
Ett av de främsta problemen skulle jag säga är att övre trapezius blir väldigt stark, samtidigt som nedre trapezius och annat i ryggen blir klent. Tror också risken är stor att baksida lår blir svagt i förhållande till framsidan.

Men visst, hellre bara mark än bara böj eller bara bänk, helt klart.

andeem
2015-12-03, 13:30
Tror också risken är stor att baksida lår blir svagt i förhållande till framsidan.Av ymnigt marklyftande? Detta står i rak motsats till både min teoretiska kunskap och empiriska erfarenhet.

Scorpionida
2015-12-03, 15:15
Efter en period med nästan uteslutande knäböj så kunde jag känna när jag körde mark igen att det började bränna framsida lår vilket aldrig hände med vanlig knäböj. Men skulle då endast mark och knäböj funka för en bra relation i benstyrka, eller borde man slänga in frontböj för utökad muskulär "ben-harmoni"?

Tänkte börja med frontböj iaf, men vad skulle isf en bra ratio vara mellan "bakböj", "frontböj" och mark vara? Finns det någon sådan ratio?

Loke
2015-12-03, 15:42
Av ymnigt marklyftande? Detta står i rak motsats till både min teoretiska kunskap och empiriska erfarenhet.

Ja. Jag kan ju ha fel, men jag tycker mig ha sett en hel del människor som, trots styrka i marklyft, är rätt klena i tex good mornings. Jag tror framsida lårs betydelse för marklyft underskattas ordentligt.

andeem
2015-12-03, 17:53
Ja. Jag kan ju ha fel, men jag tycker mig ha sett en hel del människor som, trots styrka i marklyft, är rätt klena i tex good mornings. Jag tror framsida lårs betydelse för marklyft underskattas ordentligt.Mycket möjligt, framför allt för oss som startar med höften ganska lågt. Men detsamma gäller ju baksida lår. Att kalla marklyft för en "ryggövning", vilket ju alltför många gör, är i mina ögon alldeles tokigt.

Gerdler
2015-12-03, 18:51
Ja. Jag kan ju ha fel, men jag tycker mig ha sett en hel del människor som, trots styrka i marklyft, är rätt klena i tex good mornings. Jag tror framsida lårs betydelse för marklyft underskattas ordentligt.

Jag har varit mycket svag i framsida lår jämfört med mitt marklyft för ett par år sedan på grund av hur jag tränade. Mycket löpning och även cykling omöjliggjorde tillräcklig styrketräning av framsida lår för att de skulle hänga med övriga muskelgrupper. På den tiden kände jag ibland att mitt marklyft hålls tillbaka av just framsida lår. Nu är styrkan i framsida lår och till exempel mitt förhållande knäböj:marklyft (ca 1:1.25 istället för 1:1.5) är mer normalt. Det gör att jag aldrig känner att framsida lår är begränsande. Men det kan ha med förhållandet mellan vinklarna i höft respektive knän också.