handdator

Visa fullständig version : Intag under vilodagar


fecca
2015-12-02, 15:08
Mors.

Sitter och klurar lite på hur mycket jag bör äta x antal dagar efter träning.
Ponera att jag bulkar och tränar 3 dagar i veckan, bör jag ligga på ett konstant överskott varje dag, eller är det extra viktigt vissa dagar(träningsdagen plus dagen efter)?
Detsamma gäller proteinintag, utnyttjar jag allt intag om jag ligger på säg 2g/kg varenda dag i veckan trots 2/3/4/5 dagar träning?

Anledningen är att jag inte har ett fast schema; ibland blir det 3 dagar(som minst) och ibland 6 dagar. Har jag inte tränat på 3 dagar känns det konstigt att uppnå daglig proteinmängd, och ännu konstigare att ligga på ett kaloriöverskott när jag inte tränat på ett par dagar.

King Grub
2015-12-02, 15:12
Handlar det om en vilodag mellan block av träningsdagar är det säkert gynnsamt att äta lika mycket eller mer som på träningsdagarna, men går det ett antal dagar utan träning finns det ingen speciell anledning att tro att man får större muskeltillväxt kopplad till träningen av att fortsätta överäta. Överätning i sig skapar alltid en del fettfri massa, men träningen påverkar inte längre kroppen flera dygn efter senaste passet.

fecca
2015-12-02, 15:15
Det var det jag helt ogrundat misstänkte. I de fall där jag låter det gå mer än en dag mellan passen kan jag vara lite mer avslappnad med intagen.
Tack.

gyros
2015-12-02, 17:15
träningen påverkar inte längre kroppen flera dygn efter senaste passet.
Gäller detta även nedbrytningen eller menar ni enbart uppbyggnad? Är huvudsaken alltså att ligga på överskott och sedan spelar proteinintaget mindre roll?

King Grub
2015-12-02, 17:31
Båda är förhöjda runt 24 timmar efter ett pass.

ATJL
2015-12-06, 18:52
Grub: Finns det ngn anledning att omfördela macro på vilodagar jmfr med träningsdagar?