handdator

Visa fullständig version : 7 dagar vs 24h deff?


mrbambocha
2015-12-02, 01:27
Hej, är det någon skillnad i effekten mellan att ligga på underskott i 7 dagar jämfört med att fasta en hel dag? (Om vi utgår från att kcal underskottet är likvärdigt)

Beemel
2015-12-02, 06:34
Beror på vad du väger in i ordet effekt.

Gerdler
2015-12-02, 12:39
Som frågan är ställd så är mitt svar "Ja!".

Om du nu vill veta vad som är bäst så är det ett rungande "Det beror på..."

Om du lägger upp träning och resten av dieten på ett bra sätt för det så kan det vara helt OK att fasta ett helt dygn. Är det lättare för dig?

mrbambocha
2015-12-02, 15:35
Med effekt så syftar jag på viktminskning, men så undrar jag också om det är någon skillnad i de två i effekt på kroppen och psyket? För det är lättare för mig att fasta en dag i veckan än att ligga på underskott i en längre period. Samtidigt som det verkar ha en del positiva effekter att fasta 24h om man tror på vad Brad Pilon nämner i Eat, Stop, Eat.

Vad säger ni?

King Grub
2015-12-02, 15:46
Du kan inte frisätta lika mycket energi från kroppfettet under ett dygn som du kan över en vecka.

Pherall
2015-12-02, 16:07
Visst är det 60kcal per kilo kroppsfett/dygn som gäller?

Alltså om jag väger 85kg och har 15% fett så blir det 0,15*85 = 12,75 kg fläsk.

Då kan jag alltså i teorin frisätta 12,75*60 = 765kcal från fläsket/dygn ?

mrbambocha
2015-12-02, 16:45
Du kan inte frisätta lika mycket energi från kroppfettet under ett dygn som du kan över en vecka.
Hur menar du? - 350 kcal * 7 vs - 2450. Jag tänker energi som energi?

Gerdler
2015-12-02, 17:28
Hur menar du? - 350 kcal * 7 vs - 2450. Jag tänker energi som energi?

Med en dags fasta kommer du ta energin till stor del från lagrat glykogen och sen kommer de lagren fyllas på med de kolhydrater du äter de nästa 2-4 dagarna och då kommer du bränna fett. Eftersom kroppen inte kan frisätta all den saknade energin från fettet på en dag så måste den ta det från 'snabbare' förråd. Men kroppen vill sedan fylla på de förråden och då kommer den ha ett de facto kaloriunderskott ett par dagar efter din fastedag även då du äter på balans.

Summa summarum så blir det ingen skillnad i fettförbränning. Det som kan skilja metoderna åt är om någon metod fuckar metabolismen mer än den andra eller om du förlorar mer muskler under din fastedag. En annan skillnad är hur svårt/bekvämt det är för dig med respektive metod.