handdator

Visa fullständig version : Otroligt svag. (Klarar knappt ett benböj utan vikt)


Johannab
2015-12-02, 01:00
Hej

Jag behöver verkligen lite tips gällande träning.

Jag är otroligt svag. Så svag att jag tycker det är hemskt jobbigt att dansa, jag klarar Max av 10 benböj utan vikt (vilket ger mig extrem träningsvärk).
Jag tycker det är jätte jobbigt att vara så här svag och vet helt ärligt inte hur jag ska komma "på bena".

Kan tillägga att jag haft det tufft och varit mycket i sängläge sista åren o det har inte hjälp mig direkt.

Har även väldigt ont i musklerna i benen jämt.

Är förstås lika svag i resten av kroppen o ska kämpa på med den ned men just benen känns svagast :(.

Har försökt leta tips för såna svagisar som mig men märker att jag verkar va i en klass för sig.

J.V
2015-12-02, 01:11
Om det nu verkligen ar sa illa, och inte bara handlar om dalig vilja, sa borde du nog soka dig till lakare och/ eller sjukgymnast.

Cooks
2015-12-02, 01:33
Varför var du sängliggandes? Olycka? Om man får fråga.

Johannab
2015-12-02, 08:44
Jag har varit till en allmänläkare på vc.. Jag har nämligen väldigt dålig balans oxå men de kom inte fram till nåt förutom att jag har väldigt lite muskelmassa i hela kroppen. Jag är alltså väldigt otränad.

Jag har väl egentligen aldrig tränat. När jag kom upp i dem "tuffa tonåren" va träning inte det jag prioriterade tyvärr och har väl aldrig kommit igång.

Jag har absolut viljan o vill jag nåt brukar jag greja det men när jag skriker rakt ut av några benböj utan vikter (jag väger 67kg så är ju inga jätte tunga benböj) & utfall är ju helt omöjligt pga balansen oxå..
Jag kör iaf på med mina benböj nu en gång i veckan o går även långpromenader så fort jag får chansen..

Jag var söngliggandes efter att fått utmattningsdepression efter jobb, studier och ett jobbigt privatliv. Sov mig i princip igenom livet, minst 18 timmar per dygn.
Det gör jag inte längre och mår idag bra men är ofta trött men det hjälper då lite med mina långa promenader :)

Jag kansken borde kontakta en sjukgymnastn o få ett upplägg från
Grunden. För verkar finnas dåligt med enklare benövingar (eftersom de som annars är enkla är jätte svåra för mig).

Jag förstår inte heller varför jag alltid är så öm o spänd i benmusklerna.

Jag har lite hantlar, pilatesboll, crosstrainer, foamroller mm men det står mest o dammar.

Pudzianovski
2015-12-02, 08:53
Hur sköter du kosten?

Adama
2015-12-02, 08:57
Sjukgymnast låter som en bra idé i ditt fall.

Och benmaskiner låter vettigare om man nu har balansproblem. Benspark, bencurl, benpress är "enkla" övningar att utföra. Kanske en Concept2 roddmaskin om man vill ha lite allroundträning.

Men först sjukgymnast skulle jag valt iaf.

Sarco
2015-12-02, 08:59
Du börjar från en låg nivå. En sjukgymnast är såklart inte fel men det finns egentligen inget riktigt skäl att gå till en sjukgymnast om du inte har någon skada eller annat besvär i botten.

Ta det lugnt och försiktigt och rör på dig så ofta som möjligt men inte med tung belastning eller hög intensitet.

http://well.blogs.nytimes.com/2013/05/09/the-scientific-7-minute-workout/?_r=0

Här är ett helkropps (nästan), snabbt grundprogram som du kan köra hemma 1-2 gånger om dagen. Undvik onödigt stillasittande och börja kombinera med annan träning du tycker är rolig efter hand som du blir starkare.

Sona
2015-12-02, 09:29
Kanske TS skulle ta och söka upp en PT? Jag tror du kan få bäst hjälp då någon rent fysiskt kan kolla, avgöra dina förutsättningar och eventuellt ge ett rimligt tränings program. Annars har du provat tränings simma? (Finns övningar såsom Vattentramp, Benpendeln och motionssim) Det är ganska skonsamt mot kroppen och tar det flesta muskel grupperna. (kan vara en bra start för att bygga upp styrka)

Lycka till :)

J.V
2015-12-02, 09:40
Du börjar från en låg nivå. En sjukgymnast är såklart inte fel men det finns egentligen inget riktigt skäl att gå till en sjukgymnast om du inte har någon skada eller annat besvär i botten.

Ta det lugnt och försiktigt och rör på dig så ofta som möjligt men inte med tung belastning eller hög intensitet.

http://well.blogs.nytimes.com/2013/05/09/the-scientific-7-minute-workout/?_r=0

Här är ett helkropps (nästan), snabbt grundprogram som du kan köra hemma 1-2 gånger om dagen. Undvik onödigt stillasittande och börja kombinera med annan träning du tycker är rolig efter hand som du blir starkare.Inte hög intensitet och sedan länkar du till ett program med 40 övningar som ska genomföras på 7 minuter? Där dessutom en övning är att kliva upp och ner från en stol och din rekommendation är till någon med dålig balans?

Gå till en sjukgymnast istället, framför allt om dina ben är stela och ömmar så pass mycket också. Som Sona är inne på så är nog simma ett bra alternativ i alla fall, lite styrka och lite flås i en förpackning skonsam för lederna.


Tapatalk.

Loke
2015-12-02, 09:44
Det har hänt att jag stött på folk med svaghet på den här nivån, det är inte så illa som det kanske känns för dig. Hur du ska fixa det är upp till dig. Det är säkert inte dumt att gå till en sjukgymnast eller PT som första steg, det kan vara bra att gå igenom några vanliga rörelser och se till att de inte blir fel. Men jag tror också du klarar dig bra med att bara komma igång på egen hand.

Du skulle kunna göra lite övningar med kroppen i hemmet, men jag tror också du skulle få väldigt bra utväxling av tex jympa på friskis eller dylik. Har man ett fast pass att gå till så är ju chansen större att det blir av, och gruppträning tycker de flesta är roligare än ensamträning. Oavsett vilken väg du väljer, tänk på att ge det tid. Detta tar kanske ett par år att fixa, men du behöver kanske inte lägga mer än ett par timmar i veckan på det.

Sarco
2015-12-02, 09:53
J.V.:

Ja, fast det är inte 40 övningar på 7 minuter utan ett kort men intensivt helkroppspass som vem som helst som är frisk kan göra hemma.

Jag tror att TS är frisk men svag och kan träna efter det. Då är risken mest att avancera för snabbt och skada sig på grund av det.

Det är inte 78-åriga Agda med benskörhet och yrsel som ställt frågan utan en ung men otränad person som jag förstår det. Dessutom en person som nog har förmågan att själv bedöma om man kan ställa sig på en stol eller inte och i så fall välja en låg pall eller något till att börja med.

Men behöver inte göra friska människor sjuka genom att behandla dem som sjuka.

Diomedea exulans
2015-12-02, 09:58
Det kan ju inte skada att gå till vårdcentralen först och beskriva sin situation.

Blaine
2015-12-02, 10:30
Du behöver ha många delmål och stärka kroppen från grunden, lite i taget. Hjälp med processen av en fysioterapeut (som det numera heter, inte sjukgymnast som alla i tråden skriver) låter aktuellt.

Old Nick
2015-12-02, 10:34
jag klarar Max av 10 benböj utan vikt (vilket ger mig extrem träningsvärk).
Jag tycker det är jätte jobbigt att vara så här svag och vet helt ärligt inte hur jag ska komma "på bena".

Styrketräning är enkelt. Du utgår från det du klarar och jobbar dig vidare därifrån.

Kan du göra 10 reps med kroppsvikt klarar du 5 reps med lite extravikt. Antingen via en skivstång på ryggen (det finns lätta sådana) eller med ett par hantlar i händerna. Gör benböj med den vikten tre gånger i veckan tills du klarar 10 reps. Lägg på något eller några kilo till och gör om samma procedur.

Du behöver inte krångla till det mer än så. Om det är benen du vill träna är benböj en formidabel övning. Man kan träna det ofta. Och gör man det får man betydligt mindre träningsvärk efter varje pass än om man tränar sällan.

mela
2015-12-02, 10:47
Som så många har sagt, gå till en sjukgymnast, få hjälp med att kolla om det är någonting som spökar och påverkar din balans, och dessutom hjälp av en ordentligt utbildad om hur du ska börja att lägga upp din träning.

Om jag hade varit så svag och haft svårt med balansen hade iaf jag valt en sjukgymnast framför en PT. Dessutom kan man på inom vissa landsting få komma till en sjukgymnast som är kopplad till landstinget vilket gör att det både är kopplat till högkostnadsskydd och kraftigt rabatterat.

Diomedea exulans
2015-12-02, 10:56
Styrketräning är enkelt. Du utgår från det du klarar och jobbar dig vidare därifrån.

Kan du göra 10 reps med kroppsvikt klarar du 5 reps med lite extravikt. Antingen via en skivstång på ryggen (det finns lätta sådana) eller med ett par hantlar i händerna. Gör benböj med den vikten tre gånger i veckan tills du klarar 10 reps. Lägg på något eller några kilo till och gör om samma procedur.

Du behöver inte krångla till det mer än så. Om det är benen du vill träna är benböj en formidabel övning. Man kan träna det ofta. Och gör man det får man betydligt mindre träningsvärk efter varje pass än om man tränar sällan.

Nej, det är krångligt. Man ha ett bra schema så hela kroppen blir lika bra tränad. Man måste hitta övningar som man kan göra utan att skada sig. Man måste komma på hur hårt man kan ta ut sig utan att skada sig. Man kanske måste göra rörlighetsövingar. Osv.

Det är nog bra om trådstartaren får hjälp av en fysiotetapeut.

Loke
2015-12-02, 11:03
Men behöver inte göra friska människor sjuka genom att behandla dem som sjuka.

Visserligen, men... Det är ju uppenbarligen ett sjukdomstillstånd som skapat detta. I värsta fall är det en bortslösad timme, mer sannolikt får ts tips och råd för hur situationen hanteras av en person som har erfarenhet av just detta scenario. Jag tror många PTs kan hantera detta också (men sjukgymnast är nog billigare) och jag tror även det kan funka fint att ta tag i det på egen hand, men det är verkligen inte fel att utnyttja vården i ett sånt här läge.

Old Nick
2015-12-02, 11:25
Nej, det är krångligt. Man ha ett bra schema så hela kroppen blir lika bra tränad. Man måste hitta övningar som man kan göra utan att skada sig. Man måste komma på hur hårt man kan ta ut sig utan att skada sig. Man kanske måste göra rörlighetsövingar. Osv.

Det är nog bra om trådstartaren får hjälp av en fysiotetapeut.

Till viss del sant. Men principen är ändå enkel. Man lyfter det man klarar och försöker öka lite till nästa gång om det går. Progression. Orkar man kroppsvikt börjar man där och går vidare.

Och om problemet är att man är groteskt svag i benen och att man hämmas i vardagslivet av detta kan man gott börja med att bara träna dem om man vill. Det finns gott om tid att nojja över baksida axlar, bicepspeak och "dem upper pecs" om man nu vill ge sig djupt in i bodybuildingvärlden sen.

Damien Thorne
2015-12-02, 11:42
Jag tror att det är svårt att bli starkare i benen om man bara tränar dom en gång i veckan.

ceejay
2015-12-02, 11:47
en tjej som tränade hos oss ett tag kunde inte ställa sig upp från sittande position öht. Alltså från huk, utan vikt.
Efter ett tag böjde hon iaf 30+kg.

HenrikJ
2015-12-02, 12:03
Eftersom ts verkar få träningsvärk och inte typ ledvärk av knäböj så borde det ju rimligen gå att träna bort? Därmed inte sagt att besök hos en fysioterapeut vore fel.

Beemel
2015-12-02, 12:38
Som så många andra påpekat så är ett besök till någon kunnig yrkesperson för rådgivning nog det bästa.

Men ett förslag.
Om du av 10 benböj får så mycket träningsvärk att du har svårt att köra igen förrän en vecka senare.
Prova istället då att köra 7-8 stycken och gör det två gånger i veckan.
Eller kanske 5 stycken 3 gånger i veckan. Och sedan sakta öka från detta.
Träningsvärk brukar bara vara ett "problem" i början. Kroppen vänjer sig snabbt.
Sen kan jag tycka att 10 knäböj med kroppsvikt fortfarande inte är att klassa som något extremt svagt, särskilt inte för en otränad individ med din anamnes.

Kul för övrigt att du har kommit tillbaka från din depression och att du nu mår bra!

Johannab
2015-12-02, 19:09
Vad glad och tacksam jag blir att ni alla är så hjälpsamma! Jätte tack verkligen! Hade räknat med ett o annat påhopp om hur man kan va så klen ;)

Jag har två små barn ensam i veckodagarna så blir till att försöka få till detta hemma.
Har lite utrustning att jobba meD o i mitt fall räcker nog kroppsvikten i början.
Jag har som mål att bygga upp styrkan i hela kroppen. Mitt ända mål är att få "normal stark kropp" inte som en 85åring som jag antagligen har just nu.

Jag kör på med mina 7km promenader tre ggr i veckan o ska försöka göra benböj varje dag. Har även börjat med plankan som jag hört ska va grym att stärka upp bålen som förstås oxå är väldigt vek.

Gällande kosten någon frågat om har den varit under all kritik. Åt vissa dagar ingenting o när jag åt va det fett eller socker. Nu däremot kämpar jag med att hitta en balans o även varit hos en dietist så nu kämpar jag med att äta alla mål (frukost, lunch, mellis, middag) varje dag. Och fö

Ni är grymma! Tack! O har ni några mer tips tar jag gärna emot dem.

Johannab
2015-12-02, 19:36
Vad glad och tacksam jag blir att ni alla är så hjälpsamma! Jätte tack verkligen! Hade räknat med ett o annat påhopp om hur man kan va så klen

Jag har två små barn ensam i veckodagarna så blir till att försöka få till detta hemma.
Har lite utrustning att jobba meD o i mitt fall räcker nog kroppsvikten i början.
Jag har som mål att bygga upp styrkan i hela kroppen. Mitt ända mål är att få "normal stark kropp" inte som en 85åring som jag antagligen har just nu.

Jag kör på med mina 7km promenader tre ggr i veckan o ska försöka göra benböj varje dag. Har även börjat med plankan som jag hört ska va grym att stärka upp bålen som förstås oxå är väldigt vek.

Gällande kosten någon frågat om har den varit under all kritik. Åt vissa dagar ingenting o när jag åt va det fett eller socker. Nu däremot kämpar jag med att hitta en balans o även varit hos en dietist så nu kämpar jag med att äta alla mål (frukost, lunch, mellis, middag) varje dag. Och för att försöka dra ner på ett för stort chokladintag.

Ni är grymma! Tack! O har ni några mer tips tar jag gärna emot dem.

Diomedea exulans
2015-12-02, 20:05
Ja, plankan och benböj är bra. Men du borde nog träna ryggen mer, och det kan du göra med "glute bridges" (googla).

Ännu bättre är det förstås om du börjar träna på gym
:)

F Ultra
2015-12-02, 20:18
Att du får träningsvärk av att böja "bara" kroppsvikten är troligen för att du enbart gör det en gång i veckan, om du ökar det till två eller tre ggr per vecka så kommer det säkert att försvinna efter bara några pass. Det svåra är att göra pass nummer två när du redan har träningsvärk men gör det ändå så kanske du slipper träningsvärk sedan.

Så är det iaf för mig.

Morty
2015-12-02, 21:04
Pacing och graderad exponering är verkligen A och O.

Jag tror att vilken fysioterapeut som helst inom primärvården är betydligt mer kvalificerad att hjälpa en person som blivit försvagad av sjukdom än en "pt".

MackeJuve
2015-12-02, 22:14
Hade räknat med ett o annat påhopp om hur man kan va så klen

Sånt här gör alltid lite ont att läsa då det är så långt ifrån sanningen. Ingen tänker så, så det är inget som någon ska behöva oroa sig för. Det är ju såna som du som har mest nytta av att träna, tror alla bara blir glada över att höra att du är en person som har tagit tag i dina problem. Tråkigt att såna tankar ska behöva finnas i folk. Kör hårt!

Skickat från min D5503 via Tapatalk

Blaine
2015-12-02, 22:21
En stor bedrift som du redan har gjort är att inse att du behöver förändra din livsstil och hälsosituation. Det är många som inte kommer till den insikten, att det kanske vore bra att börja träna, att inte äta skit och att inte slöa bort dagarna. Det är en obehaglig ond spiral att vara fast i, så jag berömmer dig för att ha slitit dig loss och på allvar vill ta tag i hälsan; det kommer du att tacka dig själv för. Det tar givetvis tid att nå mål, men glöm inte bort det på vägen bara.

Sarco
2015-12-02, 22:37
Visserligen, men... Det är ju uppenbarligen ett sjukdomstillstånd som skapat detta. I värsta fall är det en bortslösad timme, mer sannolikt får ts tips och råd för hur situationen hanteras av en person som har erfarenhet av just detta scenario. Jag tror många PTs kan hantera detta också (men sjukgymnast är nog billigare) och jag tror även det kan funka fint att ta tag i det på egen hand, men det är verkligen inte fel att utnyttja vården i ett sånt här läge.

Nej det är klart att det inte är fel! En sjukgymnast är ingen dålig idé alls och sannolikt ingen bortslösad timme. TS har dock redan varit på VC. Hon har blivit läkarbedömd angående balansen och man har då inte satt in några andra insatser. Därav har jag svårt att se att man måste börja med att behandla TS som sjuk eller skadad.

Det finns hur många sätt som helst att angripa det här och de flesta är helt rätt så länge de inkluderar "träna lagom mycket efter dina förutsättningar".

Johannab
2016-07-04, 00:11
Hej allihopa!

Efter att jag skrev det här inlägget fick jag lite energi att ta tag i det o tro det eller ej, jag är lite starkare nu :D. Inte superstark men tillräckligt för att känna en liten skillnad.
Jag kan nu göra benböj enkelt (med egen kroppsvikt), utfall (har aldrig klarar mer än en eller två, nu gör jag ett helt gäng), jag kämpar med plankan (nu på fötter) men inga jätte stunder men fasiken jag är igång!
Jag går långa promenader, försöker gå till gymmet ett par ggr i veckan och kör även minst ett grupp-pass i veckan.
Jag kör plankan varje dag hemma och även stretch varje dag då jag har väldigt ont i kroppen.
Nu undrar jag om ni har några bra tips mot trötthet? Jag är så motiverad men känns som jag gått in in i en dimma av trötthet och har svårt att tanig igenom dagarna.

Ni är Föresten grymma som är så hjälpsamma och snälla! Tack för det! <3

svenbanan
2016-07-04, 00:46
Hej allihopa!

Efter att jag skrev det här inlägget fick jag lite energi att ta tag i det o tro det eller ej, jag är lite starkare nu :D. Inte superstark men tillräckligt för att känna en liten skillnad.
Jag kan nu göra benböj enkelt (med egen kroppsvikt), utfall (har aldrig klarar mer än en eller två, nu gör jag ett helt gäng), jag kämpar med plankan (nu på fötter) men inga jätte stunder men fasiken jag är igång!
Jag går långa promenader, försöker gå till gymmet ett par ggr i veckan och kör även minst ett grupp-pass i veckan.
Jag kör plankan varje dag hemma och även stretch varje dag då jag har väldigt ont i kroppen.
Nu undrar jag om ni har några bra tips mot trötthet? Jag är så motiverad men känns som jag gått in in i en dimma av trötthet och har svårt att tanig igenom dagarna.

Ni är Föresten grymma som är så hjälpsamma och snälla! Tack för det! <3

Låter klockrent! Bra gjort.

Jag har nog tyvärr inget direkt tips angående trötthet. Men då utgår jag från att du får minst 6-8 timmar sammanhängande sömn per natt, käkar hyfsat bra mat med en hel del grönsaker samt inte stressar ihjäl dig på jobb odyl. Annars är ju detta saker att titta till kanske.

Det finns ju förresten det där som kallas cikadisk dygnsrytm (eller nåt liknande). Enligt detta så har man nån typ av rytm i kroppen då man sover som går i vågor. Ifall man vaknar och kliver upp i "fel läge" av den vågen så ska man tydligen inte känna sig lika utvilad som ifall man tajmar in "rätt läge" på den vågen. Det kan alltså ibland vara bättre att kliva upp 30min tidigare än man är van vid. Tror det finns speciella väckarklockor för detta. Kan kanske vara nåt att googla efter om inte annat. Det är alltså inget jag själv följer, men jag har hört talas om det.

Sohlsken
2016-07-04, 05:09
Starkt jobbat! Vad roligt att du berättar hur det har gått :)

Vad gäller trötthet tänker jag lite samma som Svenbanan. Hur sover du? Vad och hur ofta äter du? Dricker du koffeindrycker alternativt intar nikotin, eller undviker du dessa?

millauberalles
2016-07-04, 23:12
Grym du är, heja heja!

Tänkte bara peppa lite med att säga att jag hade en vän som beskrev liknande problem som dig i början. Hon la om kosten helt, skaffade sig rutiner och började träna. Idag fixar hon det mesta med vikter på gymmet och är piggare än någonsin!

Rahf
2016-07-05, 00:10
Gött att du själv ser en positiv utveckling och kan dra glädje av det.

Låter klockrent! Bra gjort.

Jag har nog tyvärr inget direkt tips angående trötthet. Men då utgår jag från att du får minst 6-8 timmar sammanhängande sömn per natt, käkar hyfsat bra mat med en hel del grönsaker samt inte stressar ihjäl dig på jobb odyl. Annars är ju detta saker att titta till kanske.

Det finns ju förresten det där som kallas cikadisk dygnsrytm (eller nåt liknande). Enligt detta så har man nån typ av rytm i kroppen då man sover som går i vågor. Ifall man vaknar och kliver upp i "fel läge" av den vågen så ska man tydligen inte känna sig lika utvilad som ifall man tajmar in "rätt läge" på den vågen. Det kan alltså ibland vara bättre att kliva upp 30min tidigare än man är van vid. Tror det finns speciella väckarklockor för detta. Kan kanske vara nåt att googla efter om inte annat. Det är alltså inget jag själv följer, men jag har hört talas om det.

Cirkadiska rytmen har mer med 24h-perioden att göra. Det du tänker på är sömnstadier och cykler, där man kommer må piss ifall uppvaknande sker under djupsömn. För mig är det 1½h-3h som är absolut värst, medan 4h-5h kan överlevas åtminstone en dag.

http://www.catalystathletics.com/articles/images/2014-04-14-cooperSleep.jpg

svenbanan
2016-07-05, 01:05
Gött att du själv ser en positiv utveckling och kan dra glädje av det.



Cirkadiska rytmen har mer med 24h-perioden att göra. Det du tänker på är sömnstadier och cykler, där man kommer må piss ifall uppvaknande sker under djupsömn. För mig är det 1½h-3h som är absolut värst, medan 4h-5h kan överlevas åtminstone en dag.

http://www.catalystathletics.com/articles/images/2014-04-14-cooperSleep.jpg

Så var det kanske ja. Så det ser enligt bilden ut som om det är bäst att sova ett jämnt antal timmar (i grova drag räknat). Dvs sov hellre 4h och vakna på "toppen" än sova 4h45min och vakna på "botten". Eller har jag missuppfattat nåt?

Rahf
2016-07-05, 08:23
Stämmer, men det här är också en generell tabell som inte nödvändigtvis kan appliceras på alla.

Beemel
2016-07-05, 09:39
Har inget att tillföra angående tröttheten men måste ändå skriva något då du gjort en imponerande förändring och förbättring av din styrka.

Så jäkla bra, Det är sådana som du som inspirierar och det är kul att alla som gav dig tips kanske åtminstone till viss del har varit en del hjälpen.

Det är sådana här historier som gör det kul att surfa runt på träningsforum!

Hoppas att allt fortsätter i rätt riktning för dig

Du är grym!