handdator

Visa fullständig version : Swissball


O.W.
2004-04-14, 13:50
Jag funderar på att köpa en Swissball men jag vet inte vilken storlek jag ska ha. Utgår man från kroppsvikt? Längd? eller är det en kombination av båda? Kanske är det andra faktorer som spelar in?

Är det någon som har koll på vilka märken som håller bra kvalitet? så man inte får punka direkt:angel:

Droog
2004-04-14, 14:10
Visst är google fantastiskt? (http://www.sisselusa.com/ball_size.shtml) ;)

Vad ska du med den till förresten, är det inte lite rehab över sådana?

Hobbes
2004-04-14, 14:13
Originally posted by Olof Wiklund
Jag funderar på att köpa en Swissball men jag vet inte vilken storlek jag ska ha. Utgår man från kroppsvikt? Längd? eller är det en kombination av båda? Kanske är det andra faktorer som spelar in?

Är det någon som har koll på vilka märken som håller bra kvalitet? så man inte får punka direkt:angel:

Man utgår vanligtvis från längd (vilket oftast korrelerar med vikt), så mitt tips vore att kolla med stadium de säljer Casalls bollar, vilka ligger på 299-349 beroende på storlek. Så sparar du bara kvittot om det nu mot förmodan blir punka så gör du en reklamation!

Har inte i huvudet vilka storlekar de har men kolla med butiken.

JJ
2004-04-14, 14:21
Finns även på Budo & fitness, vet ej märke.

z_bumbi
2004-04-14, 14:30
Det ska finnas en märkning för hur mycket vikt man får belasta den, tillåten belastning ska vara rejält tilltagen.

Hör med sjukgymnaster var de köper sina bollar.

Undvik vanliga sportaffärers märken, klarar de inte av att tillverka andra träningsredskap så varför skulle bollarna vara bättre?

Tomten
2004-04-14, 14:44
Originally posted by z_bumbi
Det ska finnas en märkning för hur mycket vikt man får belasta den, tillåten belastning ska vara rejält tilltagen.

Hör med sjukgymnaster var de köper sina bollar.

Undvik vanliga sportaffärers märken, klarar de inte av att tillverka andra träningsredskap så varför skulle bollarna vara bättre?

Tror man får anstränga sig ganska rejält innan man lyckas förstöra en medicinboll. :D

Droog
2004-04-14, 15:10
Medicinboll och swissball är inte samma sak min vän. ;)

En tjockis + en klen swissball = olycka

hangatyr
2004-04-14, 15:14
swissball= en jättestor badboll som man tränar med eller?

Allan
2004-04-14, 18:28
Ligger flera länkar rörande swissball i länksamlingen...

allan

nordland
2004-04-14, 20:58
försök inte stå på en Swissball, det kan bara sluta illa..... Jag försökte i lumpen men ramlade och slog skallen i den sittande vadpressen...

O.W.
2004-04-14, 21:01
Tack för svaren. Ja frågan var väl ställd med stor risk att bli mobbad för disco...:D Som Droog nästan var inne på, men jag tror det är bra för magträning, balans och kanske streching helt enkelt rehab för min rygg. Sen blir det ju billigare än en till fåtölj framför tv:n:cool:

Jag tror min vikt ligger lite högre:em: än vad de räknar med när de rekommenderar storlek på bollarna i förhållande till längd. Får kolla närmare på vad de klarar för tryck och vilka som är av bättre kvalité. Vilket märke har de på IKSU?

Mucius
2005-11-20, 04:13
Man tränar själva kärnmuskulaturen med en Swiss ball ja. Jag tränar med en sån en gång i veckan å tycker den är fantastisk! Situps och benlyft är de bästa.

Sve
2005-11-20, 15:36
Tack för svaren. Ja frågan var väl ställd med stor risk att bli mobbad för disco...:D Som Droog nästan var inne på, men jag tror det är bra för magträning, balans och kanske streching helt enkelt rehab för min rygg. Sen blir det ju billigare än en till fåtölj framför tv:n:cool:

Jag tror min vikt ligger lite högre:em: än vad de räknar med när de rekommenderar storlek på bollarna i förhållande till längd. Får kolla närmare på vad de klarar för tryck och vilka som är av bättre kvalité. Vilket märke har de på IKSU?

Jag köpte en swissboll för någon månad sedan. Jag köpte min från www.paulchek.dk, kostade totalt 500 sek med frakt. Då får du en av de bästa swissbollarna som finns, Duraball pro.
Mycket bra för balans, jag kör core-träning på den nästan varje dag nu. Köpte den just som rehab-redskap för ryggen. Tar dock en del plats hemma, och man kan ramla och slå sig rätt rejält som ngn sa.

Durayan
2007-11-21, 09:55
Var på ett jättebra seminarium och workshop igår med Henrik Dagård. Han visade t.ex. hur man tränar bröst med hantlar, liggandes på en boll, eller körde lår med en boll, eller sittande rodd. Klaaaart jobbigare än på en bänk, och dessutom så mycket bättre för kroppens allmänträning. Jag har aldrig använt bollar tidigare, men blev helt såld! Fick en omedelbar vill-ha-en-sån känsla.