handdator

Visa fullständig version : Volym - vilken typ av träning?


Litenotjock
2015-12-01, 08:34
Hallå muskelfolket!

Har en fråga, läst en d
el på nätet men vet inte vad som stämmer och är bäst, gäller muskelvolym!

Hur ska man träna för detta?
German volym training? Eller andra upplägg?

Är för övrigt tjej på 20 år
170 cm
60 kg

Vill ned 2 kg fett
Upp 4 kg muskler

Hur ska jag gå till väga? :)

Ajiusa
2015-12-01, 19:18
"vilket program bygger muskler?" Skulle säga att i princip alla program bygger muskler om du äter rätt. Fokusera på att bli starkare i basövningar såsom knäböj,mark. Jag skulle lägga större delen på kosten,skulle säga att kosten bestämmer mer än vad träningen gör.

Starting strength och ICF 5x5 är väldigt populära program bland killar som vill få mer massa överallt på kroppen,vet inte vad du har för mål..

HenrikJ
2015-12-01, 20:04
"vilket program bygger muskler?" Skulle säga att i princip alla program bygger muskler om du äter rätt. Fokusera på att bli starkare i basövningar såsom knäböj,mark. Jag skulle lägga större delen på kosten,skulle säga att kosten bestämmer mer än vad träningen gör.

Starting strength och ICF 5x5 är väldigt populära program bland killar som vill få mer massa överallt på kroppen,vet inte vad du har för mål..

Nej för bövelen!! Gå inte runt och tänk på käket hela tiden, om nu inte viktförlusten är det viktigaste. Hitta ett program och försök göra ökningar. Äter du normalt kommer det att gå bra då.

PureWhey
2015-12-01, 20:10
Nej för bövelen!! Gå inte runt och tänk på käket hela tiden, om nu inte viktförlusten är det viktigaste. Hitta ett program och försök göra ökningar. Äter du normalt kommer det att gå bra då.


Inte om man äter för lite.

Ajiusa
2015-12-01, 20:19
Nej för bövelen!! Gå inte runt och tänk på käket hela tiden, om nu inte viktförlusten är det viktigaste. Hitta ett program och försök göra ökningar. Äter du normalt kommer det att gå bra då.

Tränade helt perfekt i nästan 9 månader,åt precis som vanligt osv,men såg inga resultat,varför? KOSTEN.

Spelar ingen större roll om du kör PPL,över/under,helkropp osv så länge du blir starkare i basövningarna så spelar programmet minimal roll.

HenrikJ
2015-12-01, 20:29
Inte om man äter för lite.

Jag räknar inte för lite som normalt...

Guckenn
2015-12-01, 21:11
Jag räknar inte för lite som normalt...

Det normala verkar dock vara att folk äter för lite.

HenrikJ
2015-12-01, 21:19
Det normala verkar dock vara att folk äter för lite.

Det är inte ovanligt nej. Men det är heller inte ovanligt att folk

1. Grisbulkar i onödan
2. Optinojar med maten till ätstörningens gräns
3. Tränar för lite

Matsa
2015-12-01, 21:36
Att man äter vettigt är en förutsättning för att få goda resultat av träningen men efter att vissa grundkrav är uppfyllda minskar avkastningen från vidare förbättringar snabbt. Om man konsekvent får i sig tillräckligt med energi och inte har en jättelåg proteinmängd så skulle jag säga att det förmodligen finns större vinster i att fokusera på att förbättra själva träningen.

Gerdler
2015-12-01, 23:54
Det är inte ovanligt nej. Men det är heller inte ovanligt att folk

1. Grisbulkar i onödan
2. Optinojar med maten till ätstörningens gräns
3. Tränar för lite

Förstår din poäng men jag tycker din post innan såg mer ut som att du inte tycker TS ska bry sig om maten. Asså det finns ju olika grader av att bry sig. Att säga att det man gör i köket inte har nån betydelse bara för att vissa kommer reagera på det på fel sätt om de tror det har betydelse är fel väg att gå.

100
2015-12-02, 00:36
Vill ned 2 kg fett
Upp 4 kg muskler


För en manlig kroppsbyggare som sköter kost och träning till 100% har som mål att gå upp 2 kg muskelmassa per år.

Du som är kvinna har sämre förutsättningar för att bygga muskler, 4 kg ren muskelmassa kommer ta dig ett par år.

Gerdler
2015-12-02, 01:04
För en manlig kroppsbyggare som sköter kost och träning till 100% har som mål att gå upp 2 kg muskelmassa per år.

Du som är kvinna har sämre förutsättningar för att bygga muskler, 4 kg ren muskelmassa kommer ta dig ett par år.

Det där är en väldigt gammal myt som faller på sin egen orimlighet. Vad är en manlig kroppsbyggare? Vad är hans ålder? Hans längd? Hans träningsstatus? Hans kunskapsnivå? Hans testosteronnivå? Hans övriga genetiska förutsättningar?

Har börjat snacka med en ny kille på mitt gym, han är 199 och väger 115kg utan att vara fet, han har precis börjat träna och han ser muskulös ut dvs han har troligen gener/testosteronnivå som är bättre än normala personer för att bygga. Ska han bygga muskler i samma takt som jag som har fått mitt testosteron uppmätt till 13-14 nmol/L (2 mätningar med lite skilda resultat), har flera års träningserfarenhet och är över två decimeter kortare än honom?

Gör han någorlunda rätt så kommer han lägga på sig 10 kg muskler innan sommaren på kaloribalans, är min gissning. För mig är det inte säkert att jag kan lägga på mig 10 kg muskler innan jag börjar förtvina. Men jag har med två långa träningspauser, med mycket konditionsträning, en icke volyms-inriktad träning och med mycket hårt deffande (var något överviktig vid träningsstart) ändå slagit dina 2 kg/år med råge samtliga träningsår.

Beemel
2015-12-02, 06:42
Nej för bövelen!! Gå inte runt och tänk på käket hela tiden, om nu inte viktförlusten är det viktigaste. Hitta ett program och försök göra ökningar. Äter du normalt kommer det att gå bra då.

Viktförlusten? TS vill ju gå upp två kilo.

Ajiusa
2015-12-02, 06:48
Jag räknar inte för lite som normalt...
Säg att du normalt äter 2500 kalories per dag och sedan börjar träna 3-5 dagar i veckan,då kommer inte 2500 vara tillräckligt för att bygga muskler då du dels har ökat din aktivitetsfaktor så att 2500 är nu ett underskott och de flesta rekommenderar ett överskott på minst 200 kalories för att bygga muskler långsamt medan man lägger på sig så lite fett som möjligt.

100
2015-12-03, 19:54
Det där är en väldigt gammal myt som faller på sin egen orimlighet. Vad är en manlig kroppsbyggare? Vad är hans ålder? Hans längd? Hans träningsstatus? Hans kunskapsnivå? Hans testosteronnivå? Hans övriga genetiska förutsättningar?

Har börjat snacka med en ny kille på mitt gym, han är 199 och väger 115kg utan att vara fet, han har precis börjat träna och han ser muskulös ut dvs han har troligen gener/testosteronnivå som är bättre än normala personer för att bygga. Ska han bygga muskler i samma takt som jag som har fått mitt testosteron uppmätt till 13-14 nmol/L (2 mätningar med lite skilda resultat), har flera års träningserfarenhet och är över två decimeter kortare än honom?

Gör han någorlunda rätt så kommer han lägga på sig 10 kg muskler innan sommaren på kaloribalans, är min gissning. För mig är det inte säkert att jag kan lägga på mig 10 kg muskler innan jag börjar förtvina. Men jag har med två långa träningspauser, med mycket konditionsträning, en icke volyms-inriktad träning och med mycket hårt deffande (var något överviktig vid träningsstart) ändå slagit dina 2 kg/år med råge samtliga träningsår.
Du har ju inte alla hästar hemma i stallet.
Se de som tävlar, jämför årets olympiadeltagare med förra året. Hur många kg har de tävlande gått upp?
Ta med i beräkningarna att de går knaprar dunderhonung.

Gerdler
2015-12-03, 20:22
Du har ju inte alla hästar hemma i stallet.
Se de som tävlar, jämför årets olympiadeltagare med förra året. Hur många kg har de tävlande gått upp?
Ta med i beräkningarna att de går knaprar dunderhonung.

Så du menar att folk som tränat i 15-20 år har samma möjlighet att öka sin muskelmassa som de som precis börjat träna?

Jag har på 4 år bränt ~22-23 kg fett och byggt 11-12 kg muskler med mycket löpning och en träning fokuserad på låg-reps dvs styrka istället för massaökningar. Jag tog dessutom två långa träningsuppehåll (8 respektive 5 månader) under dessa 4 åren. Det är lätt att bygga mer än 2 kg om året i början av sin träningskarriär. Det finns ett otal personer här på forumet som påstår att de eller någon i deras närhet har byggt över 15 kilo muskler under sitt första träningsår. Det kanske också stämmer men så mycket kan inte jag bygga.

Skit samma, du har jättefel i vilket fall, grattis.

Blaine
2015-12-03, 21:20
Köp några kilo kött från din mataffär och se hur jäkla mycket det är egentligen.

100
2015-12-04, 00:45
Så du menar att folk som tränat i 15-20 år har samma möjlighet att öka sin muskelmassa som de som precis börjat träna?

Jag har på 4 år bränt ~22-23 kg fett och byggt 11-12 kg muskler med mycket löpning och en träning fokuserad på låg-reps dvs styrka istället för massaökningar. Jag tog dessutom två långa träningsuppehåll (8 respektive 5 månader) under dessa 4 åren. Det är lätt att bygga mer än 2 kg om året i början av sin träningskarriär. Det finns ett otal personer här på forumet som påstår att de eller någon i deras närhet har byggt över 15 kilo muskler under sitt första träningsår. Det kanske också stämmer men så mycket kan inte jag bygga.

Skit samma, du har jättefel i vilket fall, grattis.
Du är ju hopplös! Jag snackar om ren och skär muskelmassa. Har du må tro svårigheter med läsförståelsen?!

Gerdler
2015-12-04, 00:51
Du är ju hopplös! Jag snackar om ren och skär muskelmassa. Har du må tro svårigheter med läsförståelsen?!

Muskler är protein och vatten. Vad vill du säga? :smash:

Säger du 2 kg muskler och menar 2 kg protein dvs typ 8-9 kg muskler?