handdator

Visa fullständig version : Inte inta någon fett alls?


Oerfaren
2015-11-30, 18:42
Hej! Som ni ser så är jag både ny på forumet och oerfaren. Jag har läst på en del om kost etc och lärt mig en del iaf. En egen observation jag har gjort dock är att jag alltid blir så seg när jag äter kolhydrater och fett tillsammans. Försökt googla på detta men hittar inget. Detta har iaf fått mig att vilja skippa fett helt o hållet och endast köra på protein och kolhydrater (ris och kyckling). Är det dumt att göra så? Alternativt så tänkte jag att jag kanske kan ta dagens fettintag innan jag lägger mig? Isf vad hade ni rekommenderat? Vill helst iaf inte fortsätta blanda kolisar och fett!

Brofessorn
2015-11-30, 19:24
Nu är jag inte den mest kunniga på det här forumet, men det låter som en dum idé att skippa fett helt och hållet. Fett och protein måste kroppen ha för att överleva. Kolhydrater används som bränsle, och man skulle kunna överleva på en diet utan dem. Dina hormonnivåer skulle nog inte vara så optimala, eftersom fett har en viktigt roll i produktionen av hormoner.

Starvation
2015-11-30, 19:27
Fettet i kyckling räcker gott o väl. Hela "fett behövs för hormoner" är kraftigt överdrivet. Plus att det tar ett bra tag innan det faktiskt börjar gå utför.

Oerfaren
2015-11-30, 19:37
Fettet i kyckling räcker gott o väl. Hela "fett behövs för hormoner" är kraftigt överdrivet. Plus att det tar ett bra tag innan det faktiskt börjar gå utför.

Kycklingen jag köper har endast 1,6g fett per 100g dock. Läst att man ska ligga på ungefär 0,5-1g per kg man väger?

Wzup2u
2015-11-30, 19:40
Du får säkerligen i dig fett från proteinprodukter och kolhydrater också men tror dock inte tillräckligt.....

Absolut inte hälsosamt i längden med för lite fett inte...

juckeyy
2015-11-30, 19:41
Du behöver väl lite fett för att kunna ta upp vissa vitaminer va?
Äter du heller ingen typ av fet fisk?
Att endast leva på ris och kyckling håller inte i längden.

Gerdler
2015-11-30, 19:47
Kycklingen jag köper har endast 1,6g fett per 100g dock. Läst att man ska ligga på ungefär 0,5-1g per kg man väger?

Har du nån bra källa på det där?

Jag tror det är vettigt att där ska vara något fett i kosten men det vore ju underligt om de 100-200 mg fett kroppen behöver om dagen för att tillverka våra hormoner inte kunde tas från de 10-20 kg kroppsfett de flesta av oss bär rundor på.

Ett par dagar med under 10g fett borde inte påverka hormonnivåerna. Bara så du får i dig de fettlösliga vitaminerna.

Oerfaren
2015-11-30, 19:47
Du får säkerligen i dig fett från proteinprodukter och kolhydrater också men tror dock inte tillräckligt.....

Absolut inte hälsosamt i längden med för lite fett inte...
Det är precis det jag tänkte på. Inte i närheten utav det jag läst rekommenderas

Du behöver väl lite fett för att kunna ta upp vissa vitaminer va?
Äter du heller ingen typ av fet fisk?
Att endast leva på ris och kyckling håller inte i längden.
Det har jag ingen koll på :d Endast kyckling kör jag på! Får det väldigt billigt.

Oerfaren
2015-11-30, 19:52
Har du nån bra källa på det där?

Jag tror det är vettigt att där ska vara något fett i kosten men det vore ju underligt om de 100-200 mg fett kroppen behöver om dagen för att tillverka våra hormoner inte kunde tas från de 10-20 kg kroppsfett de flesta av oss bär rundor på.

Ett par dagar med under 10g fett borde inte påverka hormonnivåerna. Bara så du får i dig de fettlösliga vitaminerna.

Fjärde svaret i denna tråd! http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125986 Vad jag har förstått så ska King Grub besitta en massvis med kunskap! :) Har iofs inte tänkt gå ett par dagar utan det kommer vara så jag äter förutom nån fusk måltid här o där!

Kriget
2015-11-30, 20:05
Jag tror inte att det spelar någon roll när på dagen du intar majoriteten av fettet så gör det strax innan du går och lägger dig om du känner för det. Jag känner också att jag blir ganska däst efter en del måltider och försöker därför undvika dem helt eller placera dem vid mer lämpliga tidpunkter på dagen.

Oerfaren
2015-11-30, 23:20
Jag tror inte att det spelar någon roll när på dagen du intar majoriteten av fettet så gör det strax innan du går och lägger dig om du känner för det. Jag känner också att jag blir ganska däst efter en del måltider och försöker därför undvika dem helt eller placera dem vid mer lämpliga tidpunkter på dagen.
Vad för fetter hade du valt att konsumera?

Wzup2u
2015-12-01, 09:44
Naturligt förekommande fetter från kyckling, fisk & mat generellt.
Sen har du:
Smör,avokado,nötter, frön, oliver, olika oljor, mejerier (ost,mjölk m.m m.m)

En blandning & variation av allt så blir inte fettet några problem och du får en blandning per automatik.

Enl mig själv så blir det bara svårt & dumt att sikta in på specifika varor.

J.V
2015-12-01, 10:18
Naturligt förekommande fetter från kyckling, fisk & mat generellt.
Sen har du:
Smör,avokado,nötter, frön, oliver, olika oljor, mejerier (ost,mjölk m.m m.m)

En blandning & variation av allt så blir inte fettet några problem och du får en blandning per automatik.

Enl mig själv så blir det bara svårt & dumt att sikta in på specifika varor.Jag tror nog han ar medveten om var man hittar fett i kosten.

Cykelcykel
2015-12-01, 10:30
Släng i dig en näve bra naturella nötter och frön varje dag så borde väl det räcka

Sheogorath
2015-12-01, 12:20
Fet fisk (i sista hand i form av Omega-3-tabletter, men lax, sill och makrill är alla billiga och goda) och fett från vegetabilier (särskilt rapsolja) bör ingå i alla dieter. Det handlar inte bara om att ta upp vissa vitaminer utan om att kroppen behöver fetterna i många fysikaliska processer för att kunna fungera optimalt.

z_bumbi
2015-12-01, 12:44
Vi har essentiella, livsnödvändiga, fetter och får man inte i sig dem så blir resultatet av uppenbara skäl inte så bra.
Jag tycker därför hela tankesättet att börja fundera på att utesluta fett är väldigt farligt att ens fundera på.

Det finns inte heller någon uppenbar förklaring till varför en frisk person skulle bli "seg" av att blanda fett och kolhydrater i en måltid så är det inte snarare frågan om energimängden dvs att du faktiskt äter mat som är problemet?

Oerfaren
2015-12-01, 17:11
Naturligt förekommande fetter från kyckling, fisk & mat generellt.
Sen har du:
Smör,avokado,nötter, frön, oliver, olika oljor, mejerier (ost,mjölk m.m m.m)

En blandning & variation av allt så blir inte fettet några problem och du får en blandning per automatik.

Enl mig själv så blir det bara svårt & dumt att sikta in på specifika varor.

Släng i dig en näve bra naturella nötter och frön varje dag så borde väl det räcka
Är fettet från nötter utav bra kvalité dock? Tyckte mig läsa här på forumet att det inte är den bästa fettkällan. Annars hade jag definitivt kunnat tänka mig äta nötter innan läggdags!

Fet fisk (i sista hand i form av Omega-3-tabletter, men lax, sill och makrill är alla billiga och goda) och fett från vegetabilier (särskilt rapsolja) bör ingå i alla dieter. Det handlar inte bara om att ta upp vissa vitaminer utan om att kroppen behöver fetterna i många fysikaliska processer för att kunna fungera optimalt.
Lax hade jag ätit varje dag, men tycker själv att det är väldigt dyrt. Dubbla priset utav kycklingen!

Oerfaren
2015-12-01, 17:12
Det finns inte heller någon uppenbar förklaring till varför en frisk person skulle bli "seg" av att blanda fett och kolhydrater i en måltid så är det inte snarare frågan om energimängden dvs att du faktiskt äter mat som är problemet?

När jag inte äter fettet med kolhydraterna så har jag inte blivit seg iaf. Blandade i majonäs i riset igår och direkt efteråt så började jag att tuppa av hela tiden!

Sverker
2015-12-01, 18:20
Fettet sänke GI på måltiden. Knappast troligt att du reagerar så snabbt pga fettet. Det tar flera timmar att absorbera.

Wzup2u
2015-12-01, 19:52
Är fettet från nötter utav bra kvalité dock? Tyckte mig läsa här på forumet att det inte är den bästa fettkällan. Annars hade jag definitivt kunnat tänka mig äta nötter innan läggdags!


Lax hade jag ätit varje dag, men tycker själv att det är väldigt dyrt. Dubbla priset utav kycklingen!

Köp påsar med mix av nötter.

Mandlar är ju kanonbra...
Men en mix av allt kan vara bättre som helhet...

Cashew, jord, mandel, hassel, val, pistage, pekan, hassel & macadamianötter m.m m.m...

Sverker
2015-12-01, 20:00
Fettet i nötter är rika på Omega-6-fettsyror. Spelar inte så stor roll eftersom TS behöver Omega-6 också.

mela
2015-12-01, 21:04
Kanske bara blir mätt på ett annat sätt än utan fettet? Jag tycker att det är svårt att få i min samma mängd kolhydrat och protein om jag adderar t.ex en fet sås. Det blir ju både mer kalorier och en annan typ av mättnad. Det är inte "palt-koma" du upplever?

NICKXXXXXX
2015-12-02, 18:33
Fettet sänke GI på måltiden. Knappast troligt att du reagerar så snabbt pga fettet. Det tar flera timmar att absorbera.
Det är vad jag känner iaf. Har provat att äta både utan och med fett. (Majonnäs)
Köp påsar med mix av nötter.

Mandlar är ju kanonbra...
Men en mix av allt kan vara bättre som helhet...

Cashew, jord, mandel, hassel, val, pistage, pekan, hassel & macadamianötter m.m m.m...
Ska kolla efter dessa i butiken idag!
Kanske bara blir mätt på ett annat sätt än utan fettet? Jag tycker att det är svårt att få i min samma mängd kolhydrat och protein om jag adderar t.ex en fet sås. Det blir ju både mer kalorier och en annan typ av mättnad. Det är inte "palt-koma" du upplever?
Googlade palt koma och känns som att det är det jag upplever. Är dock inte proppmätt efter matlåda!

NICKXXXXXX
2015-12-02, 20:07
Hmm. Hade glömt bort lösen och email till mitt konto men vart visst inloggad på mobilen om ni undrar varför en annan användare svarade nu hehe