handdator

Visa fullständig version : kamsportare som vill öka i vikt. Brottarfys eller lyfta vikter?


mrduff
2015-11-30, 16:50
Hej jag är helt ny här och har lite frågor angående viktökning.
Jag har fastnat på 57.7kg och för mina 173 cm är det inte alls bra.
Blåser ju nästan omkull när vinden drar på.
Just nu kör jag brasiliansk jiujitsu 2 dagar i veckan men har funderat på att köra mer pass eftersom jag gärna vill lära mig den stående biten.

*Så matematiken blir då 4 pass i veckan

Men detta innebär dubbel pass 3 gånger i veckan varav ett av dom är brottarfys.

Nu till det avancerade jag vill öka i vikt
Hur ska jag göra ?
Lyfta vikter är ju bra men hur ofta :)?

Eller skippa vikterna och bara köra gainer 3 gånger om dagen :)?

*Eller minska ner på kamsport och blåsa till gymmet oftare :)?

mrduff
2015-11-30, 16:52
Ska tillägga att jag ej tävlar pågrund utav dåligt självförtroende kanske provar någon gång :)

Gerdler
2015-11-30, 17:08
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att 2 pass i veckan dubblas till 7 pass(4 pass varav 3 pass är dubbelpass= 7 pass)? hur långt är ett pass?

Oavsett så tycker jag en bulk och lite vikter kan vara på sin plats. Har du tillgång till gym? Knäböj, marklyft, farmers walk, hjulrullningar, släddrag, bänkpress, militärpress, frontböj, stångrodd osv dvs sammansatta övningar är dina vänner. Börja med 1-2 gånger i veckan och satsa på 8-12 reps till att börja med. När du börjar känna dig van så bör du öka vikterna och köra 5-8 reps eller 2-4 reps varannat pass kanske. Tänk på att lyssna på din kropp och att du inte behöver köra till fail i styrketräningen för att öka, vare sig i styrka eller i muskelmassa.

Peter.B
2015-11-30, 18:52
Allt beror på hur mycket du kan/hinner/orkar träna. Gym 2 gånger i veckan, helkroppspass med bara basövningar och MYCKET mat är bra. Man bränner mycket på intensiva kampsportspass, så ät väldigt mycket.

mrduff
2015-11-30, 21:31
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att 2 pass i veckan dubblas till 7 pass(4 pass varav 3 pass är dubbelpass= 7 pass)? hur långt är ett pass?

Oavsett så tycker jag en bulk och lite vikter kan vara på sin plats. Har du tillgång till gym? Knäböj, marklyft, farmers walk, hjulrullningar, släddrag, bänkpress, militärpress, frontböj, stångrodd osv dvs sammansatta övningar är dina vänner. Börja med 1-2 gånger i veckan och satsa på 8-12 reps till att börja med. När du börjar känna dig van så bör du öka vikterna och köra 5-8 reps eller 2-4 reps varannat pass kanske. Tänk på att lyssna på din kropp och att du inte behöver köra till fail i styrketräningen för att öka, vare sig i styrka eller i muskelmassa.
oj ursäkta mig menade så här

måndag:bjj och stående
tisdag:brottning och SW
onsdag:bjj
torsdag:stående och bjj

tackar för tipsen :)

mrduff
2015-11-30, 21:34
Allt beror på hur mycket du kan/hinner/orkar träna. Gym 2 gånger i veckan, helkroppspass med bara basövningar och MYCKET mat är bra. Man bränner mycket på intensiva kampsportspass, så ät väldigt mycket.
okej hittade ett enkelt program med endast basövningar som helkroppspass verkar riktigt bra. men jag tänker det där med vilo dagar ska jag köra fredagar och söndagar eller fredag och lördag sen vila söndag :)?

Linjedomarn
2015-11-30, 22:14
Hur ska jag göra ?
Lyfta vikter är ju bra men hur ofta :)?

Eller skippa vikterna och bara köra gainer 3 gånger om dagen :)?



Du kan inte kompensera mat med träning eller tvärt om.

För att gå upp i vikt måste du äta mer mat än vad du gör idag. Träna din kampsport och lägg in helkroppspass när du har tid och ork.

crizzan
2015-11-30, 22:15
Tycker du ska skita i att "gymma" och bara köra kampsport om det är det du tycker är roligt och du vill bli bra på. Sen gäller det bara att äta tillräckligt och då kommer du gå upp i vikt.

svenbanan
2015-11-30, 23:11
Så länge kampsportspassen är tillräckligt intensiva och inte är bara jobbigt för syreupptagning/kondition så kan det säkert funka att bara öka matintaget. Du märker väl om det inte funkar också, dvs du blir bara fet och inte muskulösare.

På lite längre sikt behöver du dock säkert stimulera musklerna mer också mha styrketräning. Men om du väger 58kg på 173cm och tränar sju pass i veckan så känns det troligast att du helt enkelt äter lite väl lite.

filmjölk
2015-11-30, 23:49
Finns det ett gym där du tränar kampsport? Isåfall kan du ju lyfta skrot ett kort pass efter varje kampsportsträning, behöver inte vara så avancerat. Kanske lite bröstpress, axelpress och något för triceps på måndagar, rodd, latsdrag och något för biceps på tisdagar, böj och mark på torsdagar.

Samt givetvis ät mer mat.

oscarovegren
2015-11-30, 23:59
Ät mycket mer mat och träna tungt. Det är inte svårare än så

Peter.B
2015-12-01, 10:01
Med det schemat skulle jag kört helkropp fredag och söndag, vilat lördag. Inte optimalt kanske, men det borde funka. Om du kör dubbelpass på kampsporten borde du nog inte köra gym samma dag. Det är i så fall om du kan lyfta lite på onsdagar när du "bara" har ett kampsportspass. I så fall kan du styrketräna onsdag och söndag, borde bli finfint. Men viktigast är mycket mat, som många har påpekat redan.

Gerdler
2015-12-01, 12:13
Med det schemat skulle jag kört helkropp fredag och söndag, vilat lördag. Inte optimalt kanske, men det borde funka. Om du kör dubbelpass på kampsporten borde du nog inte köra gym samma dag. Det är i så fall om du kan lyfta lite på onsdagar när du "bara" har ett kampsportspass. I så fall kan du styrketräna onsdag och söndag, borde bli finfint. Men viktigast är mycket mat, som många har påpekat redan.

+1

Så här skulle jag också gjort. Onsdag+ lördag kan också funka.

bubbe
2015-12-01, 15:50
Kör brottarfys om du vill utveckla styrka som är mer användbar i bjj medans om du snabbare vill lägga på mer muskler och styrka i kroppen så lyft vikter.
Oavsett vad så behöver du precis som skrivs ovan äta mer för att gå upp i vikt.

kaer
2015-12-01, 16:05
Hur gammal är du?

Börja med att äta mer vanlig mat.

mrduff
2015-12-01, 23:18
Tack för alla tips :)
Jag är lite över 20 år
Får försöka äta mer protein rik mat och fler gånger under dagen.
Har alltid haft problem med att äta mycket. Men det är bara att kämpa på :)