handdator

Visa fullständig version : Dawn of the Dead


Glenner_84
2004-04-14, 12:43
Har precis laddat ner, oj menar Köpt filmen, tänkte lägga mig å kolla på den om en liten stund, Någon som har sett den?

Är den värd att se? Vad tycker ni om den?

Här är trailern för dom som inte sett den.

http://www.dawnofthedeadmovie.net/

Hades
2004-04-14, 13:08
Efter att ha sett trailern tror jag mycket väl att det kan vara en kandidat till årets sämsta film :D

Glenner_84
2004-04-14, 13:11
Originally posted by Hades
Efter att ha sett trailern tror jag mycket väl att det kan vara en kandidat till årets sämsta film :D

Därför jag frågade, är lite resident Evil inspirerad. Tycker itne heller trailern är speciellt övertygande men var tvungen å ladda ner skiten iaf. Inte lätt när man bor i en håla där Ica stänger kl 6 :D

Hades
2004-04-14, 13:17
Återkom gärna med en recension senare! :)

Monoxide
2004-04-14, 13:18
Originally posted by Glenner_84


är lite resident Evil inspirerad


Öh? Är det inte typ en remake av Dawn of the Dead från 1978? Då är ju snarare så att Resident Evil-spelen/filmen är inspirerade av Romeros zombierullar och inte tvärtom. :)


Och för att svara på din fråga (dock utan att ha pallat glo på trailern) så lär det nog mest vara en film för fans av genren, dvs folk som diggar B-zombieskräck.




MVH
/Monoxide, som skriver för första gången efter några månader av snokande. :p

Berge
2004-04-14, 13:21
Ja den är hyfsad :hbang:

Glenner_84
2004-04-14, 13:27
Originally posted by Monoxide



Öh? Är det inte typ en remake av Dawn of the Dead från 1978? Då är ju snarare så att Resident Evil-spelen/filmen är inspirerade av Romeros zombierullar och inte tvärtom. :)


Och för att svara på din fråga (dock utan att ha pallat glo på trailern) så lär det nog mest vara en film för fans av genren, dvs folk som diggar B-zombieskräck.




MVH
/Monoxide, som skriver för första gången efter månader av snokande. :p

Ok, Mr Movie expert :D , jasså det är så det ligger till? Ska lägga mig å glo på skiten om 10min, Återkommer med en recension om 2timmar

Hobbes
2004-04-14, 13:39
Originally posted by Glenner_84
Har precis laddat ner, oj menar Köpt filmen, tänkte lägga mig å kolla på den om en liten stund, Någon som har sett den?

Är den värd att se? Vad tycker ni om den?

Här är trailern för dom som inte sett den.

http://www.dawnofthedeadmovie.net/

Ja, jag har sett den och gav mitt utlåtande om än kort i en annan tråd!

Den är sevärd, dock är det som någon påpekade en remake (ovanligt i dagens läge att man gör om en fungerande film), men tyvärr så är orginalet bättre.

Styrkan i orginalet är den underbara 70-tals andan, tyvärr så blir detta en massa zombies men ingen helhet. Har som sagt en del sköna sekvenser.

Zombisarna rör sig lite för fort och smart för min smak, de påminner om varelserna i 28 days, och det var inga zombisar!

Jag ger den en 6 av 10 möjliga, dels för att jag gillar genern, och dels för att filmen var lite underhållande.

Orginalet är helt klart det bästa av de tre filmerna i vilken svit den ingick...

Monoxide
2004-04-14, 13:55
Originally posted by Glenner_84


Ok, Mr Movie expert :D


Jag var tvungen att kolla upp det på imdb.com först, för att försäkra mig om att det var en remake. Så expert och expert... :em:

Hobbes
2004-04-14, 14:00
Originally posted by Monoxide



Jag var tvungen att kolla upp det på imdb.com först, för att försäkra mig om att det var en remake. Så expert och expert... :em:

Inget att skämmas för, det är ju trådskaparen som skall skämmas som INTE visste att det var en remake:D

Orginalet finns på två disc DVD för en billig penning och innehåller då två klippningar, en lite mörkare mer dämpad och en lite mer ljusare version, älskar den svarta humor som finns i filmerna.

Pdaddy
2004-04-14, 14:17
Jag har sett den,, den e rätt skön faktiskt :D
zoombi rules

Marcus

RobbeliRobban
2004-04-14, 15:00
Har bara sett den i originaltappning (C:a 40ggr) helt suverän! Gillar du den kan jag rekommendera följande: Night of the living dead, day of the dead, zombie flesheaters, zombie 90, zombie nosh och ultrafavoriten Schockwaves.

nordlander
2004-04-14, 15:20
http://www.maddox.xmission.com/c.cgi?u=dawn_rules

Hobbes
2004-04-14, 15:22
Originally posted by RobbeliRobban
Har bara sett den i originaltappning (C:a 40ggr) helt suverän! Gillar du den kan jag rekommendera följande: Night of the living dead, day of the dead, zombie flesheaters, zombie 90, zombie nosh och ultrafavoriten Schockwaves.

Shockwaves, Hammer production eller?? Handlar inte den om Nazizombier...polarn har sett den och jag har letat och letat...men hittar den inte, verkar helskön!!

Angående dina övriga favoriter så håller jag med dig, det är något visst med de gamla zombiefilmerna!! Har sett tre olika versioner av Night of the... en i färg (gammal version som fått färg restaurering), orginalversionen och sen den nya versionen med nya klipp och förbättrade scener....måste låta tråkig och säga att org. var och är bäst!!

Hobbes
2004-04-14, 15:27
Originally posted by nordlander
http://www.maddox.xmission.com/c.cgi?u=dawn_rules

Jag skrattade mig harmynt.....

Det var den roligaste recensionen jag läst på år!!!

RobbeliRobban
2004-04-14, 15:29
Originally posted by Hobbes


Shockwaves, Hammer production eller?? Handlar inte den om Nazizombier...polarn har sett den och jag har letat och letat...men hittar den inte, verkar helskön!!

Angående dina övriga favoriter så håller jag med dig, det är något visst med de gamla zombiefilmerna!! Har sett tre olika versioner av Night of the... en i färg (gammal version som fått färg restaurering), orginalversionen och sen den nya versionen med nya klipp och förbättrade scener....måste låta tråkig och säga att org. var och är bäst!!

Shockwaves handlar om nazizombier, eller rättare sagt "undervattens ss-zombier med skyddsglasögon", den är riktigt kult, fast liknar inte de andra speciellt mycket. Vet inte vilket bolag, brorsan äger den iofs så jag kan kolla. Om du gillar gamla 70-tidigt 80-tals "mörda tonåringar med obligatorisk nakenscen" filmer så måste jag rekommendera "the Burning" med George Costanza från Seinfeld som cool 17-årig grabb.

Hobbes
2004-04-14, 15:35
Originally posted by RobbeliRobban


Shockwaves handlar om nazizombier, eller rättare sagt "undervattens ss-zombier med skyddsglasögon", den är riktigt kult, fast liknar inte de andra speciellt mycket. Vet inte vilket bolag, brorsan äger den iofs så jag kan kolla. Om du gillar gamla 70-tidigt 80-tals "mörda tonåringar med obligatorisk nakenscen" filmer så måste jag rekommendera "the Burning" med George Costanza från Seinfeld som cool 17-årig grabb.

Då är det den filmen som polarn pratat sig varm om...de har visst rätt sjysta undervattenscener med SS-Zombisarna.

Missade "The Burning" den gick upp på Super 8:a klubben här i Växjö för ett tag sen. De vissade oklippta gamla kult filmer, såsom Re-animator, kändes rätt ballt att gå på bio och se den filmen. Då är det till att jaga rätt på den filmen....

Man är ju skadad eller nåt eftersom man gillar sådana filmer. Jag läser ju Psykologi här i Växjö, så jag vet ju att det är inte något fel på mig utan världen utanför...eller var det tvärtom:D

Så en nykomling som jag gillade: Undead en australiensisk film lite Peter Jacksson stil över den faktiskt!

Sen måste jag rekommendera Staphelfahrer Klaus om det inte är någon som sett den så rekommenderar jag den, ingen aning vem som gjort den eller varför, men den är hysteriskt rolig!

Hobbes
2004-04-14, 15:39
Originally posted by RobbeliRobban


Shockwaves handlar om nazizombier, eller rättare sagt "undervattens ss-zombier med skyddsglasögon", den är riktigt kult, fast liknar inte de andra speciellt mycket. Vet inte vilket bolag, brorsan äger den iofs så jag kan kolla. Om du gillar gamla 70-tidigt 80-tals "mörda tonåringar med obligatorisk nakenscen" filmer så måste jag rekommendera "the Burning" med George Costanza från Seinfeld som cool 17-årig grabb.

Kollade imdb, visst är det Peter Cushing som är SS kommendat i den, han var ju förövrigt med i Star Wars oxå...den gamle idolen!!

Ingen mer än jag som tänkt att de har två gamla skräckidoler i Star Wars filmerna Peter Cushing i den första sviten, sen har de Christofer Lee i den andra sviten, båda är ju beryktade gamla skräckskådisar!!

Slartibartfast
2005-02-11, 22:29
Dawn of the dead var en av förra årets absolut bästa filmer. En riktig fullträff!

Men vill ni kolla riktigt sköna zombierullar, med härliga syntiga zombie-funk soundtrack a la 70-80-tal, så flukta in Lucio Fulcis Zombie Flesheaters och The Beyond. Det blir inte bättre än så!

Zakath
2005-02-11, 22:50
Dawn of the Dead är fantastiskt bra, jag kan bara säga att dem har utelämnat det bästa i trailern *uppdate*

Om jag säger att t.o.m "Orvar" på filmkrönikan satte den som den fjärde bästa filmen år 2004 :hbang: Den måste ses, köp eller hyr den ffn!


Vet någon förresten vart man kan hyra 1978 originalet i Göteborg?

blekfet2
2005-02-11, 22:54
Har precis laddat ner, oj menar Köpt filmen, tänkte lägga mig å kolla på den om en liten stund, Någon som har sett den?

Är den värd att se? Vad tycker ni om den?

Här är trailern för dom som inte sett den.

http://www.dawnofthedeadmovie.net/



den är skit bra...!!!!


men se hela eftertexerna.......förklarar en liten fråga många brukar ha efter de sett filmen....

Droog
2005-02-11, 22:56
Jepp, håller med Zakath och Orvar. Kanonrulle :hbang: Den bästa remake jag sett faktiskt!

Hades
2005-02-11, 22:56
Den var över lag helt okej, men så jäkla töntigt när de lägger energi på att måla bussarna. Tror de att zombierna bryr sig om att de har målat hajtänder längst fram?

Baan
2005-02-11, 22:57
förånvansvärt bra skulle jag vilja säga angående remaken, dock som någon påpekade zombies SKA inte springa :) dom är sega/slöa/dumma.

mini_Arnold
2005-02-11, 23:00
I zombie kategorin har vi också "biker zombies from detroit"
Den är G-ig :D (istället för B-ig)

snej
2005-02-11, 23:09
Den e fan ball :hbang:

Daijmen
2005-02-12, 00:12
Den är genomsnittlig :D

Oatmeal
2005-02-12, 00:27
Tycker att dawn of the dead är en riktigt skön film!
såg den på bio och köpte den efteråt :D
Kan väl inte direkt kallas för "skräckfilm" är mer komedi tycker jag, med ett antal zombies.

Fatalist
2005-02-12, 00:32
Helt klart sevärd, lite hjärndöd zombie-action är alltid trevligt

edgen_ÖSD
2005-02-12, 00:34
Säger som föregående; helt klart sevärd!!

JoelR
2005-02-12, 01:21
Den var över lag helt okej, men så jäkla töntigt när de lägger energi på att måla bussarna. Tror de att zombierna bryr sig om att de har målat hajtänder längst fram?

Är man inlåst i ett köpcenter och inte har något att göra så kan det ju vara kul att måla bussarna :em:

Fultjack
2005-02-12, 09:43
jag tyckte den sög hästsnopp för att uttrycka det milt.

1.man fick inte veta hur alla blev zimboes, vary viruset kom ifrån osv
2, hela jorden dog

*grr*

Baan
2005-02-12, 09:53
jag tyckte den sög hästsnopp för att uttrycka det milt.

1.man fick inte veta hur alla blev zimboes, vary viruset kom ifrån osv
2, hela jorden dog

*grr*

ansåg också tvåan högst osannolik, det hade vart grymt lätt uberslakta zombiesen med ett strf90 t ex :D

fast i såna här filmer ska man nog inte ställa sig frågan hur gick det här till utan vad kommer att hända

Slartibartfast
2005-02-12, 10:20
jag tyckte den sög hästsnopp för att uttrycka det milt.

1.man fick inte veta hur alla blev zimboes, vary viruset kom ifrån osv
2, hela jorden dog

*grr*

Det är ju hela grejen med zombiefilmer!

Jugger
2005-02-12, 10:47
Remaken är mer actionfylld än vad orginalet är...båda är bra på sitt vis. Jag tycker inte dom har så mycket gemensamt alls igentligen. Ja förutom zombierna då....men. Båda är bra men jag föredrar faktiskt remaken.Obs se till att det är unrated verisionen.

Gällande shockwave så tyckte jag den var helt fruktansvärt dålig när jag såg den...var ett tag sen iof. Dummare jävla idioter får man leta efter(karaktärerna i filmen) Och det blev så mycket att jag fan hade svårt att ta mig igenom hela filmen. Visst dom brukar vara dumma i skräckfilmer, men det får fan finnas gränser....jag ville bara att alla skulle dö. Stör man sig inte på sådant, så visst jag kan se att det finns underhålningsvärde i filmen. Finns lite fräcka scener.

stefan82
2005-02-12, 10:58
klockren zombieslakt film påminner om resident evil förutom att zombiesarna e snabbare i reaktion

Fultjack
2005-02-12, 11:11
Det är ju hela grejen med zombiefilmer!

äsch då, tycker resident evil var mycket bättre, den hade lite story och mer action :thumbup:

Slartibartfast
2005-02-12, 11:39
Bästa zombierullen som inte är "rolig" är 28 days later. Den äger så mycket att det inte är sant.

hasse36
2005-02-12, 15:20
Två mycket bra zombiefilmer. Rekommederas till alla er som inte gillar gengren.

Shaun of the Dead
http://www.imdb.com/title/tt0365748

From Dusk Till Dawn
http://www.imdb.com/title/tt0116367/

Zakath
2005-02-12, 16:34
Jo förresten, är det någon som fattar alla budskap man får i början av filmen? Verkar ju nästan lite "anti-islam", eller?

RobbeliRobban
2005-02-12, 16:48
Jo förresten, är det någon som fattar alla budskap man får i början av filmen? Verkar ju nästan lite "anti-islam", eller?

"Reports of suicides in the middle east" enda citatet, + scener som visar när muslimer ber i en moské. Bara för att visa att det inte är lokalt, utan globalt. Då klipper man in något som inte är typiskt Amerikanskt. dvs inte anti-islam, bara en poängtering om att allt går under, och ingen är odrabbad.

Zakath
2005-02-12, 17:52
"Reports of suicides in the middle east" enda citatet, + scener som visar när muslimer ber i en moské. Bara för att visa att det inte är lokalt, utan globalt. Då klipper man in något som inte är typiskt Amerikanskt. dvs inte anti-islam, bara en poängtering om att allt går under, och ingen är odrabbad.



Okej, fast jag tyckte att det verkade mer som att det var muslimerna som inte längre fick plats i helvetet... Typ... Fast det var nog mer som du sa att alla var drabbade.

Men jag kunde inte höra mycket, låttextrena t.ex? Vilka var det?

palme
2005-02-14, 08:27
Bra remake på kultfilm.

Shaun of the dead är klockren! :laugh: