handdator

Visa fullständig version : Överbelastning av ljumske?


TheLoser
2015-11-30, 14:08
Tänkte bara få en dubbelkoll om folk är eniga med fysioterapeften.

Spelar bandy (på is inte den där fjantiga grejen inomhus) och har senaste veckora fått ett (nytt) problem med ljumskarna. Brukade ha problem med sträckningar av ljumskar men denna gången är det inte frågan om en sträckning. Det som händer är att smärta kommer krypande sakta sakta iom matchspelande. Känner inget första 15-20 för att sedan börja känna av det. Vid 45 är det i det närmaste outhärdligt. Efter en match så sliter jag med att gå riktigt. Dagen efter så gäller det att hitta ett sätt att sitta för att undvika tryck på baksidan låret, annars gör det rejält ont.

Smärtan sitter inte uppe i ljumsken utan 5cm ner och mer mot baksidan. Idag (dagen efter match) så gör det ont uppifrån ljumsken längs hela benet ner till insida knäet.

Har speluppehåll nu så tänkte köra rehab men gött att vara säker på att man gör rätt saker.

Gerdler
2015-11-30, 16:54
Sluta spela bandy, lyft vikter istället.

Jag har lite problem med ljumsken också men det låter inte så himla likt då jag har det typ ovanför/vid sidan av ena pungkulan alltså mer på buken än benet(typ som ett ljumskbråck fast det är det inte enligt MRI). Jag har fått en diagnos som kallas "sportsmans hernia" dvs typ 'idrottsmans-bråck' och det är som jag förstår det i princip ett samlingsnamn för alla möjliga muskelbristningar som kan ske i ljumsken som ger symptom likt ljumskbråck. Jag jobbar på det genom att försöka stärka alla muskler i ljumskregionen specifikt med olika lustiga övningar samt genom att stretcha regionen extra för att undvika att något blir stramt och slits upp igen. Det verkar funka. Kan vara placeboeffekten. Och det låter inte som det är vad du har. Men sök på groin-pull och sportsmans hernia och se om du hittar några bra rehabövningar. Det är ju samma region du har problem med så någon av de övningarna kommer kanske hjälpa för dig.