handdator

Visa fullständig version : Ökat proteinintag stannar viktnedgången (wtf?)


Tridnod
2015-11-30, 00:03
Alla studier verkar ju peka på att det inte bara gynnar viktnedgången utan även att man inte sumpar sina muskler lika mycket. Jag går stadigt ned när jag käkar 1g/dag men stadigt upp om jag dubblar mängden och det sätter sig på magen.

Jag äter likadant i övrigt, hyfsat hög andel fett och kolhydrater så att jag orkar hålla energin uppe.

Någon som jan förklara detta? Mitt p-intag kommer frän kött och ägg samt en skopa vassle på kvällen om det behövs när jag kör högprotein. Lagar all mat som vanligt både innan deff och under med lågpritein och högprotein. Skillnaden är att jag äter mer av proteinkällan. Eftersom allt lagas från råvaror på samma tider (förutom ev. Extra vassle) så kan jag inte lura mig själv heller att jag äter mindre än jag tror.

Gerdler
2015-11-30, 00:17
Vad hjälper hög andel fett dig med orken? Asså klart att du behöver nån fett. men om du äter mycket fett, kolhydrater och protein så äter du mycket kcal och då kommer du inte gå ned i vikt. Det var inte så att du la till protein i form av ägg och fett kött samt mjölk och ost så att du ökade fettintaget och kanske även kolhydratintaget när du ökade proteinintaget?

Fredron
2015-11-30, 00:19
Du får nog fokusera lite mer på den exakta mängden energi du får i dig.
Det är inte 1 eller 2 gram per kilo kroppsvikt som avgör om du går upp eller ner i vikt.

Tridnod
2015-11-30, 01:23
Vad hjälper hög andel fett dig med orken? Asså klart att du behöver nån fett. men om du äter mycket fett, kolhydrater och protein så äter du mycket kcal och då kommer du inte gå ned i vikt. Det var inte så att du la till protein i form av ägg och fett kött samt mjölk och ost så att du ökade fettintaget och kanske även kolhydratintaget när du ökade proteinintaget?

Jag står kvar på samma men då kanske det är att jag äter för mycket fett ändå (eller rättare sagt borde minska andelen?). Om jag ökat 100gram protein så borde det vara 400kcal om jag räknat rätt. Borde kanske minska fettet men tänkte att hungern borde minska med ökat protein och att jag äter mindre by default. Eftersom jag äter väldigt lite kolhydrater som det redan är så är det då en bra idé att minska fettet som jag tänker?

Gerdler
2015-11-30, 02:04
Innehåller proteinkällan verkligen bara protein? Kött brukar innehålla viss mängd fett. Det är mycket om det är köttfärs, anka, kyckling med skinn, kycklinglår eller skinka men mycket mindre om det är kycklingfilé eller kalkon. Ägg innehåller massor med fett (~60 E-%). Jag tror att du när du lagt till 100gram protein också lagt till 40-60 gram fett och några gram kolhydrater. Det kan stoppa viktnedgången.

Räkna kcal om du vill vara på den säkra sidan. Se till att få i dig lika mycket kcal som då deffen fungerade.

Det är ju ett ständigt dilemma att proteinbehovet för att bibehålla muskelmassan ökar vid ökat energiunderskott. Det gör att energiprocenten av protein måste öka markant för att behålla muskelmassan. Man kan till exempel säkert ha en ganska produktiv bulk med så lite som 15 E-% protein (även om det är svårt att komma ned så lågt med blandkost) medans musklerna kanske förtvinar vid 25 E-% på deff. Siffrorna är bara exempel och stämmer olika bra beroende på aktivitetsgrad och träningsstatus osv.

Tridnod
2015-11-30, 02:44
Intressant. Försöker mig på en sån där variant på LCHF med lite högre protein och inte lägga till onödigt fett. Mår bra på LCHF med extra fett men orkar inte träna lika hårt som när jag lägger på lite extra protein, vilket inte är ett problem under viktökning. Vete tusan vad man ska äta för kolhydrater på den där ätardagen, har inte ätit rikligt med kollisar på länge. Potatis?

Shqypnia
2015-11-30, 10:24
Du kanske ska ge kroppen lite tid.

AronP
2015-12-01, 07:26
Säger du det låter som du säger. Att du äter samma men har testat med att lägga till protein och blir förvånad över att viktnedgången stannar upp? Klart den gör det om du lägger till kalorier, dom får du plocka bort från annat håll isf. Och kroppen kommer inte korrigera sig själv så länge du ligger på underskott.