handdator

Visa fullständig version : Tips på variant av militärpress!


Greyweaver
2015-11-28, 22:10
Hej!

Jag efterlyser tips på en övning.
Håller på att smäcka ihop ett halvkropps upplägg där jag ska ha två "huvud övningar" per pass som jag kommer ha någon form av progression på (förmodligen något reps baserat för att hålla det enkelt).

Tanken är att det ska vara en basövning och en variant av samma, fast på motsatt pass.

Har lite problem med att komma på någon variant av militärpress som man kan köra bara.

Såhär har jag valt utöver den saknade press varianten.

Över 1
Bänkpress
?

Över 2
Militärpress
Lutande bänkpress

Push press var det jag kom att tänka på direkt, men jag känner att den blir lite för snarlik den vanliga pressen, vill gärna ha en liten annan variant som man också kan köra tungt på med mitt progressions tänk.

tips mottages tacksamt!

Ni själva kanske har någon variant ni kört som givit bra resultat på stryka och massa?

Rikard Jansson
2015-11-28, 22:21
Militärpress bakom nacken, eller dips hade passat in

ceejay
2015-11-28, 22:23
ryckpress kanske

PureWhey
2015-11-28, 22:37
Pushpress

billmaier
2015-11-28, 22:39
Press bakom nacken, pushpress, eller pushpress bakom nacken

Ett Orm
2015-11-29, 00:51
Hantelpress.

PureWhey
2015-11-29, 00:55
Enarmshantelpress

Sansad
2015-11-29, 01:11
Enarms hantelpress ståendes eller pushpress

Ett Orm
2015-11-29, 01:40
Enarms hantelpress ståendes på balansplatta.

dmoller
2015-11-29, 08:39
Jag brukar köra såhär:

Bänk
Klokov press

Militär
Dips

gillart

Morty
2015-11-29, 09:37
Skruvpress

Greyweaver
2015-11-29, 11:00
Ett gediget antal alternativ, tack ska ni ha!

Rent spontant känner jag att jag får tänka om när det kommer till pushpressen, den passar nog in ganska bra trots allt, antingen den eller ryckpress/Klokov press.

Känns rent spontant som det är enklare att ha kunna ha progression på en övning med skivstång, personligen kommer jag nog stagnera snabbt med hantlar.

Grans
2015-11-29, 19:55
Jag ska själv lägga in pushpress samtidigt som jag också kör vanlig militär. Känns som pushpress kommer överföra på militär bra iom viktvana då man använder bra mycket högre vikter samt att det alltid är precis när jag kommer över skallen som jag failar i militär. Ungefär som att köra slingshot eller annan bänk variant som låter en använda högre vikter. Så tänker jag iaf.

Slaxes
2015-11-30, 08:37
Testa styrkevändning + striktpress. Sedan så passar du dig själv med benen när du inte kan pressa strikt längre. En rolig övning då vikten först ligger på backen och du flyttar den en jäkligt lång sträcka helt enkelt. Desto explosivare du utför styrkevädningen desto mer kraft har jag i pressen, vilket är underligt. :)

Diomedea exulans
2015-11-30, 08:49
Inte relevant för TS, men han har ju fått så många bra svar, så låt oss gå off topic lite: Borde det inte vara en bra övning att köra militärpress till failure och sedan push-pressa vikten när man inte orkar göra strikta pressar längre?

Slaxes
2015-11-30, 11:37
Inte relevant för TS, men han har ju fått så många bra svar, så låt oss gå off topic lite: Borde det inte vara en bra övning att köra militärpress till failure och sedan push-pressa vikten när man inte orkar göra strikta pressar längre?

Lite det jag skrev ;)

Rahf
2015-11-30, 11:39
Inte relevant för TS, men han har ju fått så många bra svar, så låt oss gå off topic lite: Borde det inte vara en bra övning att köra militärpress till failure och sedan push-pressa vikten när man inte orkar göra strikta pressar längre?

Så länge axlarna håller är det inga problem. Bekymret kommer om man börjar känna påfrestning av lederna.

filmjölk
2015-11-30, 13:44
Inte relevant för TS, men han har ju fått så många bra svar, så låt oss gå off topic lite: Borde det inte vara en bra övning att köra militärpress till failure och sedan push-pressa vikten när man inte orkar göra strikta pressar längre?

Jag skulle hellre välja att sänka vikten med dropset så att jag slipper aktivera benen.

Slaxes
2015-11-30, 13:56
Jag skulle hellre välja att sänka vikten med dropset så att jag slipper aktivera benen.

Aktiveringen borde ju vara lika liten som en 1/10 ROM knäböj. Det blir ju så hattigt att ändra vikten på stången under ett set.

Diomedea exulans
2015-11-30, 13:58
Lite det jag skrev ;)

Fast jag skrev utan styrkevändning! ;)

Slaxes
2015-11-30, 14:05
Fast jag skrev utan styrkevändning! ;)

:,)

filmjölk
2015-11-30, 15:02
Aktiveringen borde ju vara lika liten som en 1/10 ROM knäböj. Det blir ju så hattigt att ändra vikten på stången under ett set.

Vad är ditt pushpressmax vs ditt militärpressmax? Skillnaden där har du vad benen ger.

Slaxes
2015-11-30, 15:20
Vad är ditt pushpressmax vs ditt militärpressmax? Skillnaden där har du vad benen ger.

Tror inte det är så svart på vitt. Jag uppfattar det som att det är under olika delar av momentet som man är olika stark. Alltså kan en liten, extremt liten push/passning på rätt ställe vara skillnaden från att klara lyftet vs att inte klara lyftet.

Precis som när man bänkar och får pass, och precis när man är påväg att misslyckas så ger passaren en liten passning motsvarande 1kg, vilket kan tyckas vara väldigt lite efter 5 reps på över 100kg men passningen skedde precis i övningens rörelsebana där just min muskel var svag och gjorde därför total skillnad på resten av lyftet.

Det är bara min teori.

Men varför vill du inte använda benen för att passa dig själv? Dom lär ju inte bli slitna av det?

Pushpress 120kg militärpress 97,5

Alltså motsvarar arbetet en knäböj på 22,5 kg?

Slaxes
2015-11-30, 15:58
När jag pushpressar så accelererar jag ju vikten med mer kraft än om jag hade pressat strikt, men hjälpen/accelerationen jag får av pushpressen finns ju bara där sålänge vikten är i rörelse, så fort rörelsen stannar av (när det blir tungt) så blir det ju återigen en strikt press-rörelse under just det momentet i övningen.

Jag skulle våga påstå att olika muskler är olika aktiva under olika delar av rörelsen.