handdator

Visa fullständig version : Hur får ni upp hantlarna?


Glasnost
2015-11-28, 19:15
Jag brukar träna plan hantelpress, för incline känns inte bra i mina axlar, och mitt största problem är att komma i gång och få upp hantlarna. Så fort hantlarna börjar bli lite tyngre, så jag max klarar en 8:a så har jag problem, är jag så svag i triceps eller vad är det frågan om? Triceps är annars en av mina bättre muskelgrupper och jag tycker inte jag är direkt svag, men hantlarna får jag knappt upp utan att trixa och ta för kung och fosterland med risk för att skada mig. När jag väl kommit i gång är det inga problem. Jag ser andra räkor som tränar med tyngre hantlar än jag, och de slänger upp dem rätt lätt, men inte jag. Fler som har detta problem, vad kan man göra?

Morrris
2015-11-28, 19:17
Dom flesta som har så stora problem med första repetitionen brukar inte ha fullt ROM under resten av arbetssetet.

Gerdler
2015-11-28, 19:33
Jag tror triceps blir belastad bra mycket mer i bänkpressen än i hantelpressen p g a vikten och stången. Personligen tycker jag det är helt OK att köra med en vikt man får upp hyfsat enkelt, antingen det är ens 8RM eller 15RM. Hantlar är till för hypertrofi, använd skivstång om du vill bli stark. :)

Dom flesta som har så stora problem med första repetitionen brukar inte ha fullt ROM under resten av arbetssetet.

Det kan bero på stretchreflexen också. Med hantlar börjar man ju i bottenläget, det gör man inte i bänkpressen.

C19H28O2
2015-11-28, 20:25
Jag brukar träna plan hantelpress, för incline känns inte bra i mina axlar, och mitt största problem är att komma i gång och få upp hantlarna. Så fort hantlarna börjar bli lite tyngre, så jag max klarar en 8:a så har jag problem, är jag så svag i triceps eller vad är det frågan om? Triceps är annars en av mina bättre muskelgrupper och jag tycker inte jag är direkt svag, men hantlarna får jag knappt upp utan att trixa och ta för kung och fosterland med risk för att skada mig. När jag väl kommit i gång är det inga problem. Jag ser andra räkor som tränar med tyngre hantlar än jag, och de slänger upp dem rätt lätt, men inte jag. Fler som har detta problem, vad kan man göra?

Är det första repetionen eller få upp hantlarna till startposition som är problemet?

Glasnost
2015-11-28, 20:43
Är det första repetionen eller få upp hantlarna till startposition som är problemet?

En kombination skulle jag säga, och jag tränar med full ROM och satsar på muskelutveckling, men man vill ju inte bara träna högrep.

Rolfarsson
2015-11-28, 21:00
Starta med hantlarna i toppen, som i en bänkpress.
Sätt dig på bänken med hantlarna placerade nedanför knäna och "fall" sedan bakåt samtidigt som du låter benen och hantlarna följa med.
När du väl har dom i toppen så justera varje skulderblad enskilt tills du har dom rätt, brösta upp dig, få bra fotfattning och börja pressa, hur enkelt som helst.
Här (https://youtu.be/VmB1G1K7v94) kan du se vad jag menar (0:40-0:45).

Gerdler
2015-11-28, 22:09
En kombination skulle jag säga, och jag tränar med full ROM och satsar på muskelutveckling, men man vill ju inte bara träna högrep.

Men kör lite bänkpress emellanåt då, kanske? Kör lite fyror, treor, tvåor och kanske till och med nån maxning på bänken. Där har du ju dina lågrep. :)

Old Nick
2015-11-29, 08:08
Dom flesta som har så stora problem med första repetitionen brukar inte ha fullt ROM under resten av arbetssetet.

Känns som det mest troliga scenariot. Själv har jag noll och inga problem att få upp hantlarna under första reppet. Inte ens om det är en vikt jag bara gör en femma på. Men då kör jag i ett rörelseomfång som hade fått Arne Persson att fälla en tår av lycka om han såg det.

dmoller
2015-11-29, 08:37
Lägger mig ner med ena sidan av hantlarna på bröstet. pressar upp dom och där har jag gjort min första repetition. Full rom all day

edit: och pressar med stopp all day

Glasnost
2015-11-29, 14:57
Starta med hantlarna i toppen, som i en bänkpress.
Sätt dig på bänken med hantlarna placerade nedanför knäna och "fall" sedan bakåt samtidigt som du låter benen och hantlarna följa med.
När du väl har dom i toppen så justera varje skulderblad enskilt tills du har dom rätt, brösta upp dig, få bra fotfattning och börja pressa, hur enkelt som helst.
Här (https://youtu.be/VmB1G1K7v94) kan du se vad jag menar (0:40-0:45).

Denna variant ska jag testa, men jag tycker det är konstigt att jag verkar vara så svag i det momentet. Jag har som många andra ont i axlarna, så jag måste vara lite försiktig, hade dessa varit helt problemfria, så hade det nog bara varit att ta i så att säga, men nu måste jag vara försiktig och göra rätt för att inte fucka upp dem mer. Bänkpress går fetbort.

agazza
2015-11-29, 15:13
Jag har väldigt lång ROM och kör djupt, jag har inga problem alls att lägga mig ned med hantlarna och börja i bottenläget.

Min gamla träningskompis har kortare ROM och använder knäna för att kasta upp hantlarna till fullt utsträckt startposition, han kan inte börja i bottenläget, då är det tvärsstumt.

Så Morrris har nog en poäng

Agitator
2015-11-29, 15:27
Skippa snedbänk?

Man tränar ju ändå axlar separat.

Plan bänk räcker mer än väl för bröst

Glasnost
2015-11-29, 16:35
Jag har väldigt lång ROM och kör djupt, jag har inga problem alls att lägga mig ned med hantlarna och börja i bottenläget.

Min gamla träningskompis har kortare ROM och använder knäna för att kasta upp hantlarna till fullt utsträckt startposition, han kan inte börja i bottenläget, då är det tvärsstumt.

Så Morrris har nog en poäng

Jag får se över det där ..

Gerdler
2015-11-29, 16:39
Denna variant ska jag testa, men jag tycker det är konstigt att jag verkar vara så svag i det momentet. Jag har som många andra ont i axlarna, så jag måste vara lite försiktig, hade dessa varit helt problemfria, så hade det nog bara varit att ta i så att säga, men nu måste jag vara försiktig och göra rätt för att inte fucka upp dem mer. Bänkpress går fetbort.

Jag har också haft mycket problem med axlarna, och bänkpressen är problematisk med ömmande axlar, ja. Men en korrekt utförd bänkpress är inte upphovet till axelskadan som gör ont i bänkpressen. Det är axelträningen som är problemet. Du tvingar axlarna in i ett rörelseplan som de inte har tillräckligt med flexibilitet för och belastar dem på fel sätt. Det kan hjälpa med en bättre uppvärmning, bättre prehab eller så får du byta ut de axelövningarna som kräver mest flexibilitet innan du byggt upp denna.

Lär dig bänka med rätt teknik.

Glasnost
2015-11-29, 18:47
Jag har också haft mycket problem med axlarna, och bänkpressen är problematisk med ömmande axlar, ja. Men en korrekt utförd bänkpress är inte upphovet till axelskadan som gör ont i bänkpressen. Det är axelträningen som är problemet. Du tvingar axlarna in i ett rörelseplan som de inte har tillräckligt med flexibilitet för och belastar dem på fel sätt. Det kan hjälpa med en bättre uppvärmning, bättre prehab eller så får du byta ut de axelövningarna som kräver mest flexibilitet innan du byggt upp denna.

Lär dig bänka med rätt teknik.

Har du några bra uppvärmningstips då? Jag brukar börja med några rotatorcuff övningar.

Agitator
2015-11-29, 19:40
Stretcha bröstet och träna full rom. Träna axlarna separat.

Är vettigt.

Gerdler
2015-11-29, 22:34
Har du några bra uppvärmningstips då? Jag brukar börja med några rotatorcuff övningar.

Rotatorcuff övningar är bra. Jag kör dem i cable-cross. Sen kör jag lateral raise i cable-cross med tummen upp på extremt låg vikt, kör 15 reps och slutar innan det blir jobbigt. Man ska inte gå för högt upp om man har problem med inklämning.

Kör denna också:
http://www.fusionfightandfitness.com.au/articles/the-shoulder-dislocate-superior-shoulder-mobility/

Och denna:
https://www.google.se/search?q=band+pull+aparts&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwihiI3GyrbJAhWFBiwKHSC7C_8Q_AUIBygB&biw=1920&bih=1005#imgrc=-hc8VYlK0pickM%3A

Sen kör jag militärpress med kvastskaft för att känna efter.

Sen kör jag lätta hantelpressar (vi snackar ner till 3 kilo) för att känna efter och som uppvärmning innan till exempel militärpress eller tyngre hantelpressar.

ARMSTARK
2015-11-30, 09:09
Starta med hantlarna i toppen, som i en bänkpress.
Sätt dig på bänken med hantlarna placerade nedanför knäna och "fall" sedan bakåt samtidigt som du låter benen och hantlarna följa med.
När du väl har dom i toppen så justera varje skulderblad enskilt tills du har dom rätt, brösta upp dig, få bra fotfattning och börja pressa, hur enkelt som helst.
Här (https://youtu.be/VmB1G1K7v94) kan du se vad jag menar (0:40-0:45).

Det där är ett bra tips, brukar göra så själv. Nu var det där inte så tunga hantlar för honom så han hade full kontroll över dem, det blir svårare när hantlarna blir så tunga att man inte riktigt kan kontrollera dem i vändningen. Då är ett tips att hålla benen tätare och hantlarna mot varandra, sen reser man sig upp lite och faller bakåt med raka armar, då stabiliseras hantlarna mot varandra.