handdator

Visa fullständig version : Varför får jag ont i magen?


REXUS
2015-11-28, 15:14
Jag är inte laktosintolerant, men blir det alldeles för mycket av den varan tenderar jag att få ont och bli uppblåst i magen. Jag har använt casein, men det fick jag ont i magen av (verkar inte vara helt ovanligt) och antog att det var laktosen, så nu frågade jag hos G-grossen efter ett proteintillskott med mycket lågt innehåll av laktos och blev föreslagen Whey 100. Glad i hågen tog jag nu en drink och efter 5 minuter fick jag ont i magen och blev uppblåst. Vad kan detta bero på, då kan det inte vara laktosen, för så känslig är jag absolut inte. I går frossade jag lite och åt både en bit prinsesstårta och sedan potatisgratäng, och inte ett spår av ont i magen och Whey 100 innehåller definitivt mindre laktos än denna mat. Vad kan det vara som jag tydligen inte tål i dessa tillskott??

Gerdler
2015-11-28, 15:32
Träffade en tjej för ett par veckor sedan som sa att hon är allergisk/känslig mot mjölkprotein och några andra proteiner. Hon säger att hon kan äta kött men som sagt inte mjölk och vissa baljväxter. Vet inte om det stämmer men hon säger att hon fått det konstaterat av läkare. Kan vara rent struntprat och även om det stämmer så kanske det inte är alls likt vad du har.

REXUS
2015-11-28, 16:02
Träffade en tjej för ett par veckor sedan som sa att hon är allergisk/känslig mot mjölkprotein och några andra proteiner. Hon säger att hon kan äta kött men som sagt inte mjölk och vissa baljväxter. Vet inte om det stämmer men hon säger att hon fått det konstaterat av läkare. Kan vara rent struntprat och även om det stämmer så kanske det inte är alls likt vad du har.

Som sagt, jag äter allt möjligt med mjölkprotein utan att få besvär, så jag vill tro att det är något annat i dessa produkter, men vad? Om det ändå skulle vara mjölproteinet, så borde jag väl få ont i magen av allt möjligt, och skulle jag äta en gräddbakelse, borde jag få riktigt ont, men det får jag inte. Däremot har jag vid några tillfällen fått ont i magen av mjölkprotein, men då har det föregåtts av en kraftig "överdosering". Jag kan ju dricka ett glas mjölk utan problem .

Gerdler
2015-11-28, 18:14
Som sagt, jag äter allt möjligt med mjölkprotein utan att få besvär, så jag vill tro att det är något annat i dessa produkter, men vad? Om det ändå skulle vara mjölproteinet, så borde jag väl få ont i magen av allt möjligt, och skulle jag äta en gräddbakelse, borde jag få riktigt ont, men det får jag inte. Däremot har jag vid några tillfällen fått ont i magen av mjölkprotein, men då har det föregåtts av en kraftig "överdosering". Jag kan ju dricka ett glas mjölk utan problem .

Det skulle i så fall kunna vara frågan om att dosen är otillräcklig. Alltså att gräddbakelsens 0,5 g protein inte är tillräckligt för att du ska bli dålig och likaså 5 gram protein från ett glas mjölk men när du tar 30 gram vassle så skiter det sig. I vilket fall så borde du försöka kolla upp det.

Jacare
2015-11-30, 02:51
Har samma problem, enligt min läkare så är jag laktosintolerant. Men för att förklara på djupet, jag lämnade blodprover för ett år sedan, det visade sig enligt den läkaren att jag var mjölk allergiker, soja, vete, ägg och nötter. Gick senare till min husläkare som jag återigen lämnade prov, enligt henne så visade sig det bara att jag var allergisk mot torsk, laktosintolerant och äggvita och jordnötter. Så vi gjorde ett ännu djupare prov på de senaste proverna ännu en gång, och det visade sig bara vara laktos denna gång. Det är sjukt och verkligen krångligt. Jag ska testa mig fram, ät lite i taget och inte allt för mycket på en och samma gång. Blev risig när jag åt 500 g kvarg på en gång, men funkar när jag äter lite.