handdator

Visa fullständig version : Pullups


n00b3n
2015-11-28, 14:02
När jag skriver pullups menar jag pronerade grepp.

Om man tränar för att göra så många reps som möjligt och inte har hypertrofi som mål, ska man då försöka hålla så brett som möjligt? Jag har märkt att jag orkar färre och är svagare när jag håller en handbredd smalare än maxbrett än vad jag är när jag håller två handbredder. Detta trots att rörelselängden blir ganska mycket längre.

Bör jag försöka nöta på med bredare grepp och bli starkare där eller är jag helt enkelt byggd för att hålla smalare?

Rahf
2015-11-28, 14:14
Du blir svagare/starkare p.g.a. olika musklers inblandning beroende på greppbredd.

Tränar du pull-ups för ett specifikt syfte?

n00b3n
2015-11-28, 14:17
Du blir svagare/starkare p.g.a. olika musklers inblandning beroende på greppbredd.

Tränar du pull-ups för ett specifikt syfte?

Jo, fitness five.

Gerdler
2015-11-28, 14:56
Jag har stött och blött den här frågan i flera år. Smalt gör en starkare samt ger större rörelselängd så naturligtvis stimulerar det fler muskler att växa. Byggare svarar oftast med att man ska hålla brett för att det isolerar latsen bättre så att den blir bredare(V-form). Alltså tar de en övning som ska träna mycket muskler och gör om den så att den tränar färre muskler. Det är tidsineffektivt men å andra sidan så är V-formen värd nåt helt klart.

Jag har tränat stångrodd, marklyft och smala chins/latsdrag/pullups i flera år och jag saknar V-formen, tyvärr. Om det beror på mitt sätt att träna eller på genetik eller om det kommer komma med åren vet jag inte. I vilket fall så har jag börjat omvärdera mina smala chins/latsdrag/pullups och ska försöka köra lite varierat greppbredd i framtiden. Om det hjälper vet jag inte, kanske nån annan vet?

För fitness five så är det väl rimligen så att du ska träna ganska specifikt mestadels dvs greppbredden där du är som starkast/uthålligast, men även här borde variation ha en plats.

n00b3n
2015-11-30, 11:11
Bump

n00b3n
2015-12-02, 10:47
Bör jag försöka nöta på med bredare grepp och bli starkare där eller är jag helt enkelt byggd för att hålla smalare?

Bump