handdator

Visa fullständig version : använda wrist wraps i bänkpressen?


liftit
2015-11-27, 21:43
Hej.
Jag började på min andra runda med smolov jr. Jag bara börjat på första veckan och jag känner att vid 8*4 med 80% 1RM blir tröttsamt för vristerna. Det är som att allt återhämtar utan underarmarna.

Ställde in mitt 1rm på 90kg, vilket jag baserade på 1rmmax, gjorde 2x5 på 80kg.

Nu till frågan ska jag börja använda wristwraps eller bör jag köra på utan så länge det går? Vill ju inte heller skada mig, och det känns som att bröst, axlar triceps orkar vikten lätt, men att hålla stången med händerna blir vingligare.

Ska man använda wristraps eller inte?

crizzan
2015-11-27, 21:50
Hej.
Jag började på min andra runda med smolov jr. Jag bara börjat på första veckan och jag känner att vid 8*4 med 80% 1RM blir tröttsamt för vristerna. Det är som att allt återhämtar utan underarmarna.

Ställde in mitt 1rm på 90kg, vilket jag baserade på 1rmmax, gjorde 2x5 på 80kg.

Nu till frågan ska jag börja använda wristwraps eller bör jag köra på utan så länge det går? Vill ju inte heller skada mig, och det känns som att bröst, axlar triceps orkar vikten lätt, men att hålla stången med händerna blir vingligare.

Ska man använda wristraps eller inte?

Jag själv tycker om att köra utan så mycket jag kan. Mest för att det känns om att jag kan ta mer med och då känner jag mig starkare när jag tar på mig dem efter.

Du kan ju köra utan alla andra pass i veckan och sen på den sista dagen kör du med. Smolov blir ju väldigt mycket pressande.

spoon
2015-11-27, 22:21
Ta på handledsstöd när du kommer upp på toppset. Du stärker handlederna även med stöden på.

Tapatalk

anvihl
2015-11-27, 22:33
Det heter handledslindor på svenska.

Använd dom om du känner att det behövs, annars inte, så enkelt är det.

liftit
2015-11-27, 22:53
Jag brukar vrida handleden lite när det blir för tungt, oftast i sitsta setet. Hela handleden böjer sig lite men det är fortfarande lätt att pressa, det är bara greppet som inte hålla helt rak i slutet. Kan det vara skadligt?

Man and Machine
2015-11-28, 00:00
Jag hade problem ett tag och kände mig konstant sliten i underarmarna men jag lyckades nöta bort det. Kanske inte alltid att rekommendera men det funka för mig.

1x0
2015-11-28, 10:34
Var också rejält sliten i underarmarna ett tag.
Mitt problem var någon typ av omvänd träningsvärk; kände ej av i vila men så fort jag började anstränga armarna kom det en brännande känsla i underarmarna och upp mot biceps. Mitt grepp blev totalt värdelöst med denna brännande känsla vilket gjorde att bänkpress kändes väldigt riskabelt (risk att tappa stången).

Antar överansträngning?
Jag hade en teori att problemet uppstod från alldeles för smalt grepp (sett till rörlighet) vid knäböj vilket orsakade dålig blodcirkulation ut till armarna och händer vilket gjorde att mina underarmar domnade bort.

Det som hjälpte var att dra ner på övningar som gjorde det värre, stretcha underarmarna samt har använt armbågsvärmare som jag tycker hjälpt enormt.


Fast nu när jag läste tråden igen verkar det som vi inte hade samma problem. Jag hade ej denna känsla i handlederna utan mer i underarmarna och upp mot biceps, vilket orsakade värdelös greppstyrka.
Jaja, jag postar ändå, kanske är av hjälp! :P

Loke
2015-11-28, 10:36
Jag undrar om inte detta blir lite bättre av högre frekvens och lite lättare vikter också. Har 0 problem med handlederna nu när jag ökat frekvensen till ca 5 dagar per vecka för bänk.

Kralligare
2015-11-28, 11:21
Använder alltid wrist wraps för pressövningar och biceps, det känns skönare och stabilare helt enkelt.

PureWhey
2015-11-28, 13:28
Jag brukar vrida handleden lite när det blir för tungt, oftast i sitsta setet. Hela handleden böjer sig lite men det är fortfarande lätt att pressa, det är bara greppet som inte hålla helt rak i slutet. Kan det vara skadligt?

Pressar du med "rak" hand + handled?