handdator

Visa fullständig version : Budgetmat, kommer jag förtvina och dö?


waspen123
2015-11-27, 16:02
Hallå där i huset! Är nämligen så att jag av olika anledning tjänade cirka 6000 mindre denna månad gäntemot vad jag gör i normalt fall. Så kommer inte kunna fortsätta min diet som dagligen brukar bestå av 1 kilo kycklingfilé samt 5 monster och en hel del småsnacks var och varannan minut.

Jag har då räknat ut att 500g kvarg samt 2 burkar tonfisk med en klick pasta/broccoli (och en massa bcaa) är typ vad jag kommer kunna leva på. 4-500g kycklingfilé dom dagar jag tränar (3-5) dagar i veckan borde jag också kunna unna mig istället för tonfisken på träningsdagar.

Borde få i mig närmare 200g protein dagligen(typ) på detta vis utan att plånboken tar slut på en vecka, men det kommer ju inte vara särskilt mycket kalorier. Jag kommer även ta vitamintabletter samt dricka några portioner BCAA per dag utöver det och träningen då.

Så till min fråga, kommer jag (Man, 20år, 108kg, 186cm) att kunna bibehålla mestadelen av min muskelmassa på detta viset utan att förtvina och dö? Tränar väldigt intensivt flera dagar i veckan, så borde väl kunna funka? Klev nyss in på fjärde månaden på gymmet, men slog PB på 105kg förra veckan i bänkpress iaf så är inte bara fett på mina 108kg.


Tacksam för svar,

Dennis.

(Ber om ursäkt om tråden är felplacerad, men kändes mer som en fråga om kost och allmän hälsa än "diet deff & fettminskning".)

mela
2015-11-27, 16:04
Borde väl gå bra, är du orolig så spä ut med baljväxter, det är billigt protein.

henrikl
2015-11-27, 16:15
Pasta/ris/havregryn är ju nästan gratis samt innehåller ganska mycket protein. Du har ju enbart räknat proteinkällorna. 400g pasta ger ju över 40g protein också.

Gerdler
2015-11-27, 16:16
Är det läge att bulka? I så fall kan du gå ned i proteinintag och köra mycket på havregryn, ärtsoppa, bruna bönor, linser med krossade tomater, kikärtsbiffar osv. Om din mage pallar det så borde du till och med kunna gå på balans med bara baljväxter. Det blir billigt(om du köper dem torra), tillräckligt med protein, och du kommer vinna alla prutt-tävlingar.

Starke75an
2015-11-27, 16:28
Antar att du jobbar, annars kanske du kan äta på nått gymnasium. Fast de kanske kollar om man har rätt att äta där nuförtiden?

waspen123
2015-11-27, 17:02
Borde väl gå bra, är du orolig så spä ut med baljväxter, det är billigt protein.

Baljväxter har jag faktiskt aldrig hört talas om, här ska googlas! Tack för tipset :)

Pasta/ris/havregryn är ju nästan gratis samt innehåller ganska mycket protein. Du har ju enbart räknat proteinkällorna. 400g pasta ger ju över 40g protein också.

Det har du rätt i, pasta har jag en hel del av så. Och havregrynsgröt tillexempel är ju faktiskt billig.

Är det läge att bulka? I så fall kan du gå ned i proteinintag och köra mycket på havregryn, ärtsoppa, bruna bönor, linser med krossade tomater, kikärtsbiffar osv. Om din mage pallar det så borde du till och med kunna gå på balans med bara baljväxter. Det blir billigt(om du köper dem torra), tillräckligt med protein, och du kommer vinna alla prutt-tävlingar.

Njae, ligger säkert på en 18% kroppsfett eller så, sen lite mer på magen haha. Så läge att bulka skulle jag inte säga, men som sagt det här med baljväxter ska jag kolla upp, kan äta allt bara det passar plånboken.

Antar att du jobbar, annars kanske du kan äta på nått gymnasium. Fast de kanske kollar om man har rätt att äta där nuförtiden?

Yes, jobbar som kommunalare/skogsröjare. Att ta ledigt en vecka (0% ersättning där jag jobbar) sedan bli sjuk två veckor (ungefär min totala summa sjukdagar på hela året annars) direkt efter vilket betyder 80% för dom dagarna förutom 4 som jag får 0% för var ingen bra idé direkt känner jag nu. Dom erbjuder lunch på jobbet faktiskt, 40:- för en liten pyttetallrick med pasta och soppa, halleluja! På snudd så dom börjar ta betalt för vattnet snart.

Men tack för tipsen! Uppskattas rejält, detta ska nog gå bra. Om något så kanske jag äntligen hamnar under dom där 100 kilona jag bärt runt på sen jag var 14 typ. :hbang:

/Dennis

Hister
2015-11-27, 17:07
Fem stycken monster? det är 2.5l energidryck per dag?

Starke75an
2015-11-27, 17:09
Fem stycken monster? det är 2.5l energidryck per dag?

Dagens ungdom.

Diomedea exulans
2015-11-27, 17:19
Baljväxter är helt enkelt ett samlingsnamn för bönor, linser, ärter mm. Deras frön växer i en "balja", därav namnet. :) Ska du köpa torra baljväxter rekommenderar jah röda linser - de behöver inte, till skillnad från de flesta andra torra baljväxter, ligga i blöt länge innan man kokar dem.

waspen123
2015-11-27, 17:42
Baljväxter är helt enkelt ett samlingsnamn för bönor, linser, ärter mm. Deras frön växer i en "balja", därav namnet. :) Ska du köpa torra baljväxter rekommenderar jah röda linser - de behöver inte, till skillnad från de flesta andra torra baljväxter, ligga i blöt länge innan man kokar dem.

Jag kom fram till det haha, Sojabönor och ärtor verkade bäst om man tänker proteinmängd per 100g, ska till affären nu och skriva upp en plan. Nästan spännande och se hur billigt jag kan komma undan för en gångs skull. Spenderar säkert 4-5k på mat/annat ät och drickbart varje månad annars.. Gäller att de det positivt, dags för ändring.

Tack för hjälpen!

Diomedea exulans
2015-11-27, 17:46
Jag kom fram till det haha, Sojabönor och ärtor verkade bäst om man tänker proteinmängd per 100g, ska till affären nu och skriva upp en plan. Nästan spännande och se hur billigt jag kan komma undan för en gångs skull. Spenderar säkert 4-5k på mat/annat ät och drickbart varje månad annars.. Gäller att de det positivt, dags för ändring.

Tack för hjälpen!

Rätt observerat! Jag vill poängtera igen att bönor man köper torra kan behöva ligga i blöt i upp till 12 timmar innan man får tillaga dem, vilket seriöst kan fucka ens matschema. ;) Bönor på burk är en annan femma, men jag har inte sett sojabönor på burk i någon affär...

Minikubik
2015-11-27, 18:23
Rätt observerat! Jag vill poängtera igen att bönor man köper torra kan behöva ligga i blöt i upp till 12 timmar innan man får tillaga dem, vilket seriöst kan fucka ens matschema. ;) Bönor på burk är en annan femma, men jag har inte sett sojabönor på burk i någon affär...

Willys brukar/brukade ha sojabönor på burk.

I övrigt rekommenderar jag storkok, det kan hjälpa att hålla i pengarna när all mat är klart, fyll ut med mycket grönsaker och rotfrukter. Se det som en chans att vidga dina kulinariska vyer ;)

waspen123
2015-11-27, 20:41
Rätt observerat! Jag vill poängtera igen att bönor man köper torra kan behöva ligga i blöt i upp till 12 timmar innan man får tillaga dem, vilket seriöst kan fucka ens matschema. ;) Bönor på burk är en annan femma, men jag har inte sett sojabönor på burk i någon affär...

Dom hade "färdiga" sojabönor som bara var o äta på burk på ica, 210 kalorier o 9g protein eller något sådant, 12-13kr för 400 gram eller nå x) Men jag köpte Ärtor! Röda linser samt Havre och lite annat. 30kr/dag tänkte jag köra som gräns.

Diomedea exulans
2015-11-27, 21:01
Låter fint det!

mela
2015-11-27, 21:41
Röda linser kan du göra goda biffar på. Blötlägg några timmar 4-5 räcker, sedan mixa med antingen ägg eller något annat som binder (quinoa, ris) och kryddor. KLicka ut i pannan och stek.

Diomedea exulans
2015-11-27, 21:53
Jag tycker även de är rätt goda att ha på knäckebröd om de har fått mosa till sig ordentligt, typ om man råkat överkoka dem. Man smetar på linsmoset på knäckebrödet, häller på lite olivolja och saltar. Det är najs. Proteinet i knäckebrödet (tror det är 13 % eller så) borde komplettera linsproteinet, om jag tänker rätt.

waspen123
2015-11-27, 22:17
Röda linser kan du göra goda biffar på. Blötlägg några timmar 4-5 räcker, sedan mixa med antingen ägg eller något annat som binder (quinoa, ris) och kryddor. KLicka ut i pannan och stek.

Det ska prövas!

Jag tycker även de är rätt goda att ha på knäckebröd om de har fått mosa till sig ordentligt, typ om man råkat överkoka dem. Man smetar på linsmoset på knäckebrödet, häller på lite olivolja och saltar. Det är najs. Proteinet i knäckebrödet (tror det är 13 % eller så) borde komplettera linsproteinet, om jag tänker rätt.


Åfan, det är såpass mycket protein i knäckebröd? Aldrig tänkt på, haha! Låter ju riktigt gott också.

Är uppe i typ 22kr om dagen just nu, då är det 100g röda linser, 100g ärtor, 100g havre samt 500g kvarg räknat på hitills. Sedan har jag massvis med pasta redan så lär inte behövas köpas på ett tag, men det kostar ju inte mycket ändå eftersom jag bara äter 1-300g om dagen max. Havren kan jag ha i kvargen tänkte jag, ärtorna borde man kunna göra något kul med och det är ju gott till typ allt sedan linserna då. Tror ovannämnda hamnade på ca 100g protein/1100 kalorier också, så lite knäckebröd, pasta och ett par portioner BCAA på det så borde jag hamna runt 2000/200 utan allt för mycket socker osv :) Sedan blir det någon liten godisbit då och då i veckan om jag hittar riktigt billigt för o fylla på lite socker.

Riktigt kul detta ju! Känner sig lite dum hur man slängt pengar på i princip onödig mat innan.

Tack igen för all hjälp :)

/Dennis

Talvathir
2015-11-28, 13:02
Ica Basic mjölkchoklad kostar 4.90:-/100g 😉

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

mela
2015-11-28, 13:11
Ägg är också billigt, och lätt att spä ut med. Du kan göra pannkakor/plättar på havregryn, ägg och en skvätt mjölk. Om du vill ha något godare nån gång :D

Ica basic mjölkchoklad som nämnt vänjer man sig faktiskt vid. Finns ju typ billiga på willys osv med. http://www.matsmart.se/godis Där kan du också beställa billigt godis :P Eller så får du lära dig att baka, så får du billiga kakor.

Kischen
2015-11-28, 13:57
Antar att du jobbar, annars kanske du kan äta på nått gymnasium. Fast de kanske kollar om man har rätt att äta där nuförtiden?

Ja för det är vad skattefinansierad skolmat ska gå till, vuxna individer som jobbar. Skärpning.

Gerdler
2015-11-28, 14:45
Ja för det är vad skattefinansierad skolmat ska gå till, vuxna individer som jobbar. Skärpning.

*popcorn*

Den här tråden går lite mot att spåra ut i nåt ideologiskt storslagsmål. Jag vill gärna släcka branden innan den blir för stor, med bensin:

Vi måste ha mansskatt för att betala för den extra mat som killa/pojkar/män äter i skattefinansierade kök. Sen måste vi ha köttskatt för att män ska se ut mer som kvinnor! *flex*:hbang::cool:

*popcorn*

dmoller
2015-11-28, 14:48
Antar att du jobbar, annars kanske du kan äta på nått gymnasium. Fast de kanske kollar om man har rätt att äta där nuförtiden?

Sa gjorde jag for ett par ar sedan nar det var knapert :D
God och vettig mat pa mitt gamla gymnasium dessutom

Kriget
2015-11-28, 16:06
Exotic Snacks naturella jordnötter kostar typ 12kr för 180 gram på min ICA Maxi. Käkar du en påse såna om dagen (och inte tycker att fett är kassa macros) får du någon tusing kalorier rätt billigt.