handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater -> Kroppsfett?


nottis
2004-04-14, 09:36
Jag har haft en diskussion med en polare angående vad det är som gör att man blir fet av kolhydrater. Vi kom fram till att det borde finnas två alternativ:

1. Kolhydraterna omvandlas till fett

2. Kolhydraterna används som energi istället för fett

Att nummer två stämmer är ju självklart eftersom det är det totala energiöverskottet som gör att man går upp i vikt, detta oavsett vilka energikällor man stoppat i sig. Men den huvudsakliga frågan som vi undrar över är 1:an. Hur går det till vid omvandlingen från kolhydrat till fett? Det är ju helt annorlunda molekyler vi pratar om här... En teori är att det inte alls kan omvandlas men det skulle ju innebära att en person som nollar fettintaget i princip inte kan gå upp i vikt utan bara stanna still på sin nuvarande vikt, detta för att kolhydraterna hela tiden bara används som energi och inte kan lagras.

Synpunkter?

Sverker
2004-04-14, 09:44
Det är lite hur man läser böcker och undersökninga.

Jag ser en tydlig syntesväg av fett från kolhydrat, rent biokemiskt.

Jag ser också en praktisk lösning i att kroppen omvandlar kolhydrat till fett.

Dels att fett är en kompakt form av energi som tar liten plats och kräver inte så mycket vatten. Kolhydrat i form av glykogen kräver ju 3 ggr mer vatten.

Och att kroppen lättare transporterar fett från fettdepåerna till förbränningen i levern eller musklerna utan att det behövs mer insulin etc.


Jag är alltså övertygad om att vi hela tiden omvandlar en del kolhydrat till fett.

nottis
2004-04-15, 19:17
ok, jag tycker också att det är mest logiskt att det går till så, men det är alltså inte bevisat hu denna omvandling skulle gå till om den nu gör det?

Sverker
2004-04-16, 06:13
Omvandlingen är biokemiskt enkel.

Glukosen omvandlas till pyruvat i glykolysen. Pyruvatet förs in i mitokondrien och omvandlas till acetyl-CoA och bildar citronsyra.

Citronsyra förs ut ur mitokondrien till endoplasmatiska retikullet där syntesen av fettsyror sker.
Enzymet citrat-lyas delar citronsyran till acetyl-CoA. Acetyl-CoA går direkt till fettsyrasyntetaset och blir till en lång fettsyra.

Denna syntes kan ske både i levern och i fettcellen.


Någon som förstod

:confused:

Sverker
2004-04-16, 06:17
För alla tyskspråkiga finns lite text på denna sida
http://www.engelapo.ch/vitalstoffe/garcinia.htm



Jag bryr mig inte om hydroxi-citronsyra, ifall det fungerar eller inte, men texten beskriver lite i alla fall.

Hobbes
2004-04-16, 10:13
Originally posted by Sverker
Omvandlingen är biokemiskt enkel.

Glukosen omvandlas till pyruvat i glykolysen. Pyruvatet förs in i mitokondrien och omvandlas till acetyl-CoA och bildar citronsyra.

Citronsyra förs ut ur mitokondrien till endoplasmatiska retikullet där syntesen av fettsyror sker.
Enzymet citrat-lyas delar citronsyran till acetyl-CoA. Acetyl-CoA går direkt till fettsyrasyntetaset och blir till en lång fettsyra.

Denna syntes kan ske både i levern och i fettcellen.


Någon som förstod

:confused:

Nope, låter som något från Star Trek för mig....:D

Skämt och sidor, men du övertygar mig ännu en gång om hur dålig jag är i kemi:em:

Jag inser dock logiken i din första förklaring, den verkar rimlig på mig, min kropp älskar att lagra det runt min mage och häck!!

Anki
2004-06-03, 14:06
Ja, den biokemiska vägen från kolhydrater till fett finns. Man kan också tillägga insulinets effekt på fettmetabolismen:
insulin sänker katabolismen av triglycerider i adipocyterna (fettcellerna) och ökar samtidigt deras upptag av fettsyror.

Styx
2004-06-03, 17:26
Som sagt, den biokemiska teoretiska vägen från kolhydrat till fett finns. I hur stor grad det sker hos människan har däremot diskuterats. Tror det var citratlyas som hos människan tydligen inte var så aktivt, eller så var det låga halter av det. I alla fall var det enzymet som krävs för transport över mitokondriemembranet till cytoplasman där fettsyra syntesen sker.
Att aktiviteten hos detta enzym var lågt hos människan skulle vara förklaringen till att kolhydrater inte gärna omvandlas till fett.
Enligt den källan, som var ett fett häfte om metabolismen.