handdator

Visa fullständig version : Effekt av withania somnifera på muskelmassa och styrka


Sidor : [1] 2

King Grub
2015-11-27, 09:54
BACKGROUND:

Withania somnifera (ashwagandha) is a prominent herb in Ayurveda. This study was conducted to examine the possible effects of ashwagandha root extract consumption on muscle mass and strength in healthy young men engaged in resistance training.

METHODS:

In this 8-week, randomized, prospective, double-blind, placebo-controlled clinical study, 57 young male subjects (18-50 years old) with little experience in resistance training were randomized into treatment (29 subjects) and placebo (28 subjects) groups. Subjects in the treatment group consumed 300 mg of ashwagandha root extract twice daily, while the control group consumed starch placebos. Following baseline measurements, both groups of subjects underwent resistance training for 8 weeks and measurements were repeated at the end of week 8. The primary efficacy measure was muscle strength. The secondary efficacy measures were muscle size, body composition, serum testosterone levels and muscle recovery. Muscle strength was evaluated using the 1-RM load for the bench press and leg extension exercises. Muscle recovery was evaluated by using serum creatine kinase level as a marker of muscle injury from the effects of exercise.

RESULTS:

Compared to the placebo subjects, the group treated with ashwagandha had significantly greater increases in muscle strength on the bench-press exercise (Placebo: 26.4 kg, 95 % CI, 19.5, 33.3 vs. Ashwagandha: 46.0 kg, 95 % CI 36.6, 55.5; p = 0.001) and the leg-extension exercise (Placebo: 9.8 kg, 95 % CI, 7.2,12.3 vs. Ashwagandha: 14.5 kg, 95 % CI, 10.8,18.2; p = 0.04), and significantly greater muscle size increase at the arms (Placebo: 5.3 cm2, 95 % CI, 3.3,7.2 vs. Ashwagandha: 8.6 cm2, 95 % CI, 6.9,10.8; p = 0.01) and chest (Placebo: 1.4 cm, 95 % CI, 0.8, 2.0 vs. Ashwagandha: 3.3 cm, 95 % CI, 2.6, 4.1; p < 0.001). Compared to the placebo subjects, the subjects receiving ashwagandha also had significantly greater reduction of exercise-induced muscle damage as indicated by the stabilization of serum creatine kinase (Placebo: 1307.5 U/L, 95 % CI, 1202.8, 1412.1, vs. Ashwagandha: 1462.6 U/L, 95 % CI, 1366.2, 1559.1; p = 0.03), significantly greater increase in testosterone level (Placebo: 18.0 ng/dL, 95 % CI, -15.8, 51.8 vs. Ashwagandha: 96.2 ng/dL, 95 % CI, 54.7, 137.5; p = 0.004), and a significantly greater decrease in body fat percentage (Placebo: 1.5 %, 95 % CI, 0.4 %, 2.6 % vs. Ashwagandha: 3.5 %, 95 % CI, 2.0 %, 4.9 %; p = 0.03).

CONCLUSION:

This study reports that ashwagandha supplementation is associated with significant increases in muscle mass and strength and suggests that ashwagandha supplementation may be useful in conjunction with a resistance training program.


J Int Soc Sports Nutr. 2015 Nov 25;12:43. Examining the effect of Withania somnifera supplementation on muscle strength and recovery: a randomized controlled trial.

Rabiat
2015-11-27, 10:33
Det låter ju helt sanslöst. Kan stärkelse ha negativ effekt?

King Grub
2015-11-27, 10:36
Nej, stärkelse har inga negativa effekter på hälsa, hormoner, styrka eller muskelmassa.

G_lund
2015-11-27, 13:12
Är detta helt "nytt" eller är det något man misstänkt länge?

Rabiat
2015-11-27, 14:16
Nej, stärkelse har inga negativa effekter på hälsa, hormoner, styrka eller muskelmassa.

Jag tänker snarare på uthållighet, glykogennivåer och dylikt.

Fjrebqll
2015-11-27, 20:36
Jag tänker snarare på uthållighet, glykogennivåer och dylikt.

Vadå, menar du att den lilla mängd stärkelse i två kapslar skulle göra någon skillnad?

DJJOHANSSON
2015-11-28, 03:43
8cm runt armarna och +45kg i bänken på åtta veckor.


Nu va ju försökskaninerna näsintill otränade så ökningen i bänk är ändå relativt rimlig men 8 jävla centimeter runt armen på åtta veckor, Sickening.

King Grub
2015-11-28, 08:28
The specific exercises and the number of sets in each session were as follows. For the first week, the subjects were asked to perform the barbell squat (2 sets), the leg extension (1 set), the seated leg curl (2 sets), the machine chest press (1 set), the barbell chest press (2 sets), the seated machine row (1 set), the one-arm dumbbell row (2 sets), the machine biceps curl (1 set), the dumbbell biceps curl (2 sets), the cable triceps press-down (2 sets), the dumbbell shoulder press (2 sets), and the straight-arm pull-down (2 sets). For the second week, the subjects were asked to perform the leg extension (1 set), the barbell squat (2 sets), the barbell chest press (3 sets), the seated leg curl (2 sets), the seated cable row (3 sets), dumbbell biceps curl (3 sets), the cable triceps press-down (3 sets), the dumbbell shoulder press (3 sets), and the straight-arm pull-down or lat pull-down (3 sets). After this two-week acclimatization phase, for the rest of the study, the subjects were asked to perform the barbell squat (3 sets), the leg extension (3 sets), the leg curl (2 sets), one chest exercise (flat, incline or decline press or fly, cable cross-over, 3 sets), one back exercise (rows, pull up, pull down or seated cable row, 3 sets), another chest exercise (3 sets), another back exercise (3 sets), one biceps exercise or one triceps exercise (curls or extensions, 3 sets), and one shoulder exercise (raises or presses, 3 sets).

http://www.jissn.com/content/12/1/43/table/T1

DJJOHANSSON
2015-12-01, 21:27
Konstigt att hypen inte är större..


Väldigt billigt tillskott som medför resultat, finns det några bieffekter rapporterade?

King Grub
2015-12-01, 21:38
Nej, och det är rätt väl undersökt, bara inte i sammanhanget styrketräning+muskeltillväxt. Det minskar symptom vid stress, förbättrar sprintkapaciteten, agerar blodsockersänkande, fungerar antidepressivt, förbättrar den muskulära kraftutvecklingen, förbättrar spermiekvaliteten, ökar det allmänna välbefinnandet, förbättrar syreupptagningsförmågan och motverkar cancer och tumörbildning.

PureWhey
2015-12-01, 21:40
Konstigt att hypen inte är större..


Väldigt billigt tillskott som medför resultat, finns det några bieffekter rapporterade?

Vart köper du?

Hanse
2015-12-01, 22:29
Fick hem en påse med 250g Ashwanagandhapulver (fabrikat SuperSeeds) i dag.
Finns att köpa från de flesta Ayurvedashoparna som har alla möjliga indiska och asiatiska naturmedel. Jag betalade 248kr.
Ska testa 1tsk morgon och kväll för att se om det ger något.

(passade på att köpa lite andra indiska mirakelpulver när jag ändå var i farten men kommer bara använda Ashwangandha i början).

Rikard Jansson
2015-12-01, 22:36
Beställde 125 gr, borde väl räcka ett tag? Får ju prova om det är ett sånt mirakelmedel då det var billigt :)

Rikard Jansson
2015-12-01, 22:39
Står väl dock att ökningarna var 6 kvadratcentimeter jmf med 8 kvadratcentimeter? Inte omkrets?

h051n
2015-12-01, 22:42
Fick hem en påse med 250g Ashwanagandhapulver (fabrikat SuperSeeds) i dag.
Finns att köpa från de flesta Ayurvedashoparna som har alla möjliga indiska och asiatiska naturmedel. Jag betalade 248kr.
Ska testa 1tsk morgon och kväll för att se om det ger något.

(passade på att köpa lite andra indiska mirakelpulver när jag ändå var i farten men kommer bara använda Ashwangandha i början).

Hur mkt väger en tesked Ashwagandha?

CapnMiler
2015-12-01, 22:44
Swanson har naturläkemedel i olika renhetsgrader och anger i princip alltid det procentuella innehållet av verksamma fytonutrienter(osäker om det är rätt benämning).

http://ecx.images-amazon.com/images/I/81vQGLVUKiL._SL1500_.jpg

"Ultimate Ashwagandha KSM-66" heter produkten jag använder. Finns andra märken också som anger %, men beställer flera intressanta saker ifrån Swanson och då blir det en självklarhet att även beställa ashwagandhan därifrån.

Beställer ifrån amaz(1-1)n (UK-sidan)

BobaFett
2015-12-01, 22:45
Vad var det för sort av ashwagandha som användes?

Alltså vilken form, extrakt, rå planta etc?

Vilken dosering?

Fogel
2015-12-01, 23:05
METHODS:

In this 8-week, randomized, prospective, double-blind, placebo-controlled clinical study, 57 young male subjects (18-50 years old) with little experience in resistance training were randomized into treatment (29 subjects) and placebo (28 subjects) groups. Subjects in the treatment group consumed 300 mg of ashwagandha root extract twice daily, while the control group consumed starch placebos. Following baseline measurements, both groups of subjects underwent resistance training for 8 weeks and measurements were repeated at the end of week 8. The primary efficacy measure was muscle strength. The secondary efficacy measures were muscle size, body composition, serum testosterone levels and muscle recovery. Muscle strength was evaluated using the 1-RM load for the bench press and leg extension exercises. Muscle recovery was evaluated by using serum creatine kinase level as a marker of muscle injury from the effects of exercise.

___

h051n
2015-12-01, 23:23
Det står "kapslar" i titeln, men hittar inte hur stor dos det är per kapsel. Kollar man "användning" och "dosering" så står det att man ska ta 1-3 KRYDDMÅTT. Hur doserar man kapslar i kryddmått?
Det ska säkerligen stå "gram" istället för kapslar - Ja, jag är medveten om det.

Halva koncentrationen av withanolider än vad jag tipsade = Du behöver ta dubbla dosen för att nå samma mängd. Jag hade hellre valt pillerform än pulver, men det är ju bara jag. Nu kanske inte detta spelar någon roll alls, men du ska veta vad du betalar för.

Jo, jag såg det men tror jag beställer båda då jag antar att den från England tar längre tid att få hem. Har inte världens bästa tålamod hehe.

CapnMiler
2015-12-01, 23:28
Jo, jag såg det men tror jag beställer båda då jag antar att den från England tar längre tid att få hem. Har inte världens bästa tålamod hehe.

Förstår, du kan ju inte gå miste om eventuella gainz! *slap* Det är samma ingredienser så du gör inget fel i att beställa pulvret. Billigare är det åtminstone.

BobaFett
2015-12-02, 07:51
300 mg två gånger dagligen, alltså 500 mg?? :MrT:

Extrakt? Vad för typ av extrakt? 10:1, 100:1?

Det finns ett extrakt som heter KSM-66?

Det är nog viktigt att veta vad för sorts extrakt det är. Ibland funkar själva plantan men inte extrakt.

CapnMiler
2015-12-02, 13:29
300 mg två gånger dagligen, alltså 500 mg?? :MrT:

Extrakt? Vad för typ av extrakt? 10:1, 100:1?

Det finns ett extrakt som heter KSM-66?

Det är nog viktigt att veta vad för sorts extrakt det är. Ibland funkar själva plantan men inte extrakt.

Det var KSM-66, standardiserat till min. 5% withanolider dom använde. :)

Woody R
2015-12-02, 15:33
När bör man ta tillskottet, på morgonen och kvällen? Kanske inte innan träning pga avslappnande effekt?

King Grub
2015-12-02, 15:39
I den här studien tog man det vid uppvaknande och innan sänggående.

BobaFett
2015-12-02, 16:19
300 mg två gånger dagligen, alltså 500 mg?? :MrT:

Extrakt? Vad för typ av extrakt? 10:1, 100:1?

Det finns ett extrakt som heter KSM-66?

Det är nog viktigt att veta vad för sorts extrakt det är. Ibland funkar själva plantan men inte extrakt.

Inser att jag skrev 300 + 300 = 500 mg :laugh:

BobaFett
2015-12-02, 16:20
Det var KSM-66, standardiserat till min. 5% withanolider dom använde. :)

Tack, var det 150 mg gånger två eller 300 gånger två?

BobaFett
2015-12-02, 16:23
Är KSM-66 producerat av ett visst företag eller är det en viss typ av extrakt som vem som helst får producera?

...samt var det sponsrat av detta företag?

Det skulle direkt få en att bli tveksam om så är fallet. (Edit: verkar som att vem som helst får sälja det).

Var kan man köpa KSM-66? Lyckas bara hitta utländska sidor.

CapnMiler
2015-12-02, 16:51
Är KSM-66 producerat av ett visst företag eller är det en viss typ av extrakt som vem som helst får producera?

...samt var det sponsrat av detta företag?

KSM-66 som användes i studien är ifrån "Ixoreal BioMed"-produkter. Har inte noterat om den var sponsrad.

KSM-66 verkar vara en titel/certifikat som tilldelas ashwagandan som tagits fram efter en del kriterier. Allt ifrån:
- vilka delar av växten som bearbetas (rötterna, ej blad),
- pH i jorden den stått i,
- Vart den har växt
- GMO-free cert.,
- Ekologisk,
- innehåller minst 5% withanolider
- och/varav(?) minst 1% withafarin A.
- "Full Spectrum" (samma ratio av aktiva ingredienser som finns naturligt(?))
- patenterad extraktionsmetod "Green Chemistry"
- M.fl.

Var kan man köpa KSM-66? Lyckas bara hitta utländska sidor.

Jag är supernöjd med Swansons produkter ifrån Amaz(1-1) UK-hemsidan. Inte dyrt IMO, sidan har massa andra intressanta produkter så man beställer mycket samtidigt, leveranstiden på drygt en vecka kan jag stå ut med. Föredrar också piller framför pulver i detta fall, så det blir då ytterligare ett plus.


Edit:

300mg(1 kapsel) - 2 gånger/dag.

DJJOHANSSON
2015-12-02, 17:37
Är inne i en period utan några hokuspokus-tillskott just nu.


Man kanske skulle prova sig på en optistack efter jul, HMB, Creatine, Ursolic Acid och ashwaganda.

CapnMiler
2015-12-02, 17:51
Är inne i en period utan några hokuspokus-tillskott just nu.


Man kanske skulle prova sig på en optistack efter jul, HMB, Creatine, Ursolic Acid och ashwaganda.

Glöm inte:
Betaine
Phosphatidic Acid.

Möjligen också:
Resveratrol
Spenatextrakt (Ecdysteron)
Epicatechin

Tveksamt men kanske även:
Arachidonic Acid
Androsta-3,5-diene-7,17-dione (17-dione)

En salig blandning hokus pokus.


(...väldigt off topic)

Xead
2015-12-02, 18:47
Är KSM-66 producerat av ett visst företag eller är det en viss typ av extrakt som vem som helst får producera?

...samt var det sponsrat av detta företag?

Det skulle direkt få en att bli tveksam om så är fallet. (Edit: verkar som att vem som helst får sälja det).

Var kan man köpa KSM-66? Lyckas bara hitta utländska sidor.

iHerb (utländsk sida, ja, men billig frakt). Jarrow Formulas Ashwagandha är KSM-66 och innehåller 300mg per kapsel. 120 kapslar för typ $13-14.

Pherall
2015-12-02, 18:57
iHerb (utländsk sida, ja, men billig frakt). Jarrow Formulas Ashwagandha är KSM-66 och innehåller 300mg per kapsel. 120 kapslar för typ $13-14.

Beställde därifrån för ett antal veckor sedan. Paketet kom fram oväntat snabbt, 3 dagar tog det.

Har dock inte testat det än utan ska börja med det nästa vecka hade jag tänkt.

Hoppas på massiva gains! :d

PureWhey
2015-12-02, 19:10
Reservatrol skulle man väl behöva omänskliga mängder av? Fö har jsg också en del gobitar från Swanson...

CapnMiler
2015-12-02, 19:13
iHerb (utländsk sida, ja, men billig frakt). Jarrow Formulas Ashwagandha är KSM-66 och innehåller 300mg per kapsel. 120 kapslar för typ $13-14.

Gick precis in på hemsidan och kollade. Såg otroligt bra ut! *drool* Har tyvärr Ashwagandha för x antal månader redan, men iHerb hade väldigt bra priser!

Xead
2015-12-02, 20:23
Gick precis in på hemsidan och kollade. Såg otroligt bra ut! *drool* Har tyvärr Ashwagandha för x antal månader redan, men iHerb hade väldigt bra priser!

Jag har spenderat en hel del där genom åren och har aldrig haft några problem :).

Någon som vet om ashwagandha bör intas i samband med måltid eller om det inte spelar någon roll? Såg att studiedeltagarna blev ordinerade att ta en kapsel efter uppstigande och en vid sänggående men inget om att de ska tas i samband med måltid.

CapnMiler
2015-12-02, 21:41
Någon som vet om ashwagandha bör intas i samband med måltid eller om det inte spelar någon roll? Såg att studiedeltagarna blev ordinerade att ta en kapsel efter uppstigande och en vid sänggående men inget om att de ska tas i samband med måltid.

Såg heller inget om det i studien, men det rekommenderas att man tar det tillsammans med måltid.

LunaSpice
2015-12-02, 21:52
Är inne i en period utan några hokuspokus-tillskott just nu.


Man kanske skulle prova sig på en optistack efter jul, HMB, Creatine, Ursolic Acid och ashwaganda.

Jag får brutala magbekymmer (långt ner i systemet) av UA. Märker du av det?

Jishuku
2015-12-02, 22:36
Vet vi vad det är withania gör i kroppen för att ge denna effekt?
Tänkte att jag redan använder tillskott som hämmar upp (ubiquitin-proteasome proteolytic pathway), vill inte ta ett till som gör samma sak. Eller ja, är detta billigare kanske jag byter om så skulle vara fallet.

PureWhey
2015-12-03, 12:06
iHerb (utländsk sida, ja, men billig frakt). Jarrow Formulas Ashwagandha är KSM-66 och innehåller 300mg per kapsel. 120 kapslar för typ $13-14.

Gick precis in på hemsidan och kollade. Såg otroligt bra ut! *drool* Har tyvärr Ashwagandha för x antal månader redan, men iHerb hade väldigt bra priser!

Står ju inte hur många % Withanosides det är.

Blue.plz
2015-12-03, 14:39
Står ju inte hur många % Withanosides det är.

KSM-66 är standardiserat, ska vara >=5 %

PureWhey
2015-12-03, 18:01
KSM-66 är standardiserat, ska vara >=5 %

Hmm, ok. Tack :)

Rikard Jansson
2015-12-03, 18:18
Tips: köp kapslar

Jag köpte pulver och det slog helt klart rekord i vidrighet :D

PureWhey
2015-12-03, 19:09
Tips: köp kapslar

Jag köpte pulver och det slog helt klart rekord i vidrighet :D

Misstänkte det... Fick bli ett par kapslar och annat gott ifrån iherb.

Hanse
2015-12-03, 20:37
Tips: köp kapslar


För sent. *spy*

Men det är bara att bita ihop.

Vivaldi
2015-12-04, 00:31
Jag har hoppat på gainståget med, kommer framför allt ta det för fokus och reducerad stress dock då jag har lite problem med det just nu i denna tenta-p och inte vill bli beroende utav adderall riktigt ännu. Beställt två tabletter av det berömda KSM-66, gillar inte riktigt att halten Withaferin A i princip är nollad som ju är det verksamma ämnet mot cancer.

Å andra sidan har jag ju inte cancer ... och det kanske inte är jättesmart att då mumsa i sig massor utav ämnen som interagerar med celldelning och celldöd ...

Määng
2015-12-04, 09:46
Jag har hoppat på gainståget med, kommer framför allt ta det för fokus och reducerad stress dock då jag har lite problem med det just nu i denna tenta-p och inte vill bli beroende utav adderall riktigt ännu. Beställt två tabletter av det berömda KSM-66, gillar inte riktigt att halten Withaferin A i princip är nollad som ju är det verksamma ämnet mot cancer.

Å andra sidan har jag ju inte cancer ... och det kanske inte är jättesmart att då mumsa i sig massor utav ämnen som interagerar med celldelning och celldöd ...

Ska du bara ta tillskottet en dag?






I'll show myself out...

LunaSpice
2015-12-04, 09:58
Här är länk till hela studien för er som vill läsa:

http://www.jissn.com/content/12/1/43/

Fogel
2015-12-04, 11:15
Tips: köp kapslar

Jag köpte pulver och det slog helt klart rekord i vidrighet :D

Värre än HMB? :confused:

Isseman
2015-12-04, 11:30
Värre än HMB? :confused:

Hmb slår det mesta annars :D

Mazakov
2015-12-04, 23:29
Vilken av alla dom olika på iHerb skall man välja? Finns sjukt många olika att välja på

Luca Brasi
2015-12-05, 15:12
Nej, och det är rätt väl undersökt, bara inte i sammanhanget styrketräning+muskeltillväxt. Det minskar symptom vid stress, förbättrar sprintkapaciteten, agerar blodsockersänkande, fungerar antidepressivt, förbättrar den muskulära kraftutvecklingen, förbättrar spermiekvaliteten, ökar det allmänna välbefinnandet, förbättrar syreupptagningsförmågan och motverkar cancer och tumörbildning.
Har man undersökt om det får amputerade kroppsdelar att växa ut igen?

PureWhey
2015-12-05, 16:37
vilken av alla dom olika på iherb skall man välja? Finns sjukt många olika att välja på

ksm-66

Kischen
2015-12-07, 12:42
Värre än HMB? :confused:

Agmatin, Men hmb som två med sin diskof*tta-bismak.

agazza
2015-12-08, 09:29
Ifall man ändå skall beställa från iherb, är det något nytt som är i mode just nu? Sheo höll väl på utvärdera något för en tid sen, men det kanske inte var värt besväret?

Jag är främst ute efter hälsoaspekten, stresshantering framförallt

LunaSpice
2015-12-08, 09:48
Ifall man ändå skall beställa från iherb, är det något nytt som är i mode just nu? Sheo höll väl på utvärdera något för en tid sen, men det kanske inte var värt besväret?

Jag är främst ute efter hälsoaspekten, stresshantering framförallt

Vad är det som inte är värt besväret?

Kischen
2015-12-08, 10:03
Vad är det som inte är värt besväret?

Tonkat ali va?

LunaSpice
2015-12-08, 10:08
Tonkat ali va?

Eurycoma longifolia?

agazza
2015-12-08, 10:28
Tonkat ali va?

Eurycoma longifolia?

Tackar. Jag går över på rätt trådar istället nu, men schysst

G_lund
2015-12-11, 21:42
Föll för grupptrycket och köpte 120st 250mg tabs för ~en krona styck + frakt på swansons.

Tomas Tryffel
2015-12-11, 22:48
Föll för grupptrycket och köpte 120st 250mg tabs för ~en krona styck + frakt på swansons.

Jag också. Time to get HUGE!

Okau
2015-12-12, 12:17
Beställde fyra stycken burkar "Jarrow Formulas, Ashwagandha, 300 mg, 120 Veggie Caps" från iHerb med en totalkostnad (inkl. frakt) på 441 kr.

Ska bli najs.

LunaSpice
2015-12-12, 12:18
Beställde 4 burkar Jarrow Formulas, Ashwagandha, 300 mg, 120 Veggie Caps för en totalkostnad med frakt 441 kr.

Ska bli najs.

Frakt via DHL? Isf tillkommer en tullkostnad också som jag inte hade räknat med.

Okau
2015-12-12, 12:21
Frakt via DHL? Isf tillkommer en tullkostnad också som jag inte hade räknat med.

Ja genom DHL. Nej det har inte jag heller räknat med.. Stod inget sådant tillägg på hemsidan när jag betalade (?). Hur mycket låg den på då?

Detta jag betalade:
Subtotal: kr373.63
Shipping: kr68.35

Määng
2015-12-12, 13:13
Jag föll också för grupptrycket. Jag valde däremot FedEx som fraktbolag. När man väljer fraktsätt står det "Duties and Taxes may be collected at delivery" under DHL och UPS.

LunaSpice
2015-12-12, 13:19
Jag föll också för grupptrycket. Jag valde däremot FedEx som fraktbolag. När man väljer fraktsätt står det "Duties and Taxes may be collected at delivery" under DHL och UPS.

Kan va därför det blev som det blev... :D Tack!

Okau, 117 kr för 4 burkar.

StarkaUlf
2015-12-12, 14:08
Fatta gainsen ni kommer göra om ni kombinerar detta med HMB *drool*

PureWhey
2015-12-12, 16:53
Fatta gainsen ni kommer göra om ni kombinerar detta med HMB *drool*

Hahaha, vissa personer förväntar sig nog 6kg ffm nu

Määng
2015-12-12, 18:29
Jag kommer köra ashwagandha, ursobol, hmb och kreatin. Förväntar mig att stå på olympiascenen inom en snar framtid.

RassK
2015-12-12, 19:14
Ifall man ändå skall beställa från iherb, är det något nytt som är i mode just nu? Sheo höll väl på utvärdera något för en tid sen, men det kanske inte var värt besväret?

Jag är främst ute efter hälsoaspekten, stresshantering framförallt

Adaptogener är det du söker. Spirulina är kung.
Och SÅ äckligt är faktiskt inte pulvret :)

Blue.plz
2015-12-12, 21:51
Inte så imponerande utgångsresultat styrkemässigt från studiedeltagarna

Bench Press 1RM (Kg) Pre intervention 33.21 (8.50) 31.35 (7.97)

BobaFett
2015-12-13, 11:09
Fatta gainsen ni kommer göra om ni kombinerar detta med HMB *drool*

Tror inte man får ut nåt ytterligare än eventuella gains man får från HMB då det kan vara lite samma mekanismer. Tänkte på lägre kreatin kinase.

Jag tar det för de andra positiva effekterna.

Sheogorath
2015-12-13, 11:40
Jag kommer köra ashwagandha, ursobol, hmb och kreatin. Förväntar mig att stå på olympiascenen inom en snar framtid.

I believe in you, min son.

agazza
2015-12-13, 11:48
Adaptogener är det du söker. Spirulina är kung.
Och SÅ äckligt är faktiskt inte pulvret :)

Uppskattar tipset *hug*

agazza
2015-12-13, 14:17
Adaptogener är det du söker. Spirulina är kung.
Och SÅ äckligt är faktiskt inte pulvret :)

Finns det någon tillverkare som har kontroller för microcystin kontaminering?

Wain
2015-12-13, 17:46
Adaptogener är det du söker. Spirulina är kung.
Och SÅ äckligt är faktiskt inte pulvret :)

Jo.

PureWhey
2015-12-13, 18:14
Jo.

Pain & gain!

Bandid0
2015-12-13, 23:04
Är detta det nya bockhornklöver? Som inte gjorde ett skit, mer än att man luktade curry.

PureWhey
2015-12-14, 00:22
Är detta det nya bockhornklöver? Som inte gjorde ett skit, mer än att man luktade curry.

Nä. http://examine.com/supplements/ashwagandha/

Xstreme
2015-12-16, 10:01
Tänkte beställa från iHerb. Vilken ska man välja? Fanns nått märke som hade 570mg, inte mycket dyrare än Jarrow Formulas med 300mg. Innehållet är detsamma?

Billigare än Jarrow var det till och med.

PureWhey
2015-12-16, 13:51
Tänkte beställa från iHerb. Vilken ska man välja? Fanns nått märke som hade 570mg, inte mycket dyrare än Jarrow Formulas med 300mg. Innehållet är detsamma?

Billigare än Jarrow var det till och med.

Nä, 70mg rotextrakt kontra 300mg rotextrakt.

Xstreme
2015-12-17, 07:28
Nä, 70mg rotextrakt kontra 300mg rotextrakt.


Vet man om det ena är bättre än det andra?

AquaRegia
2015-12-17, 08:19
Kan/bör man ta det på tom mage eller tillsammans med mat?

LunaSpice
2015-12-17, 08:38
Vet man om det ena är bättre än det andra?

Mer är alltid bättre...

PureWhey
2015-12-17, 09:40
Vet man om det ena är bättre än det andra?

I studien anv dom 300mg rotextrakt - antar att det är den komponenten man vill åt. Mao KSM-66.

Määng
2015-12-17, 13:19
Kan/bör man ta det på tom mage eller tillsammans med mat?

I länken PureWhey länkade till här ovanför står det iaf att det ska intas i samband med måltid.

Udd3n
2015-12-18, 09:49
Är det något negativt med att ta det året runt?

King Grub
2015-12-18, 10:07
Det finns inga kända toxiska effekter vid normal dosering.

Det finns ett dokumenterat fall av en man som fick en burning sensation i penis vid intag av 5000 mg per dag.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22324179

Okau
2015-12-18, 10:24
Hur många mg tar ni per dag?

Kischen
2015-12-18, 10:27
Det finns ett dokumenterat fall av en man som fick en burning sensation i penis

Ok, så inga negativa effekter? :d

PureWhey
2015-12-18, 11:07
hur många mg tar ni per dag?


6-900

Forzafurioso
2015-12-18, 12:28
Hmb slår det mesta annars :D

Tycker inte det är så äckligt. Lägg under tunga och skölj ner bara.

Ingen kvälj-faktor men skulle väl inte kalla det gott heller....

PureWhey
2015-12-18, 13:09
Tycker inte det är så äckligt. Lägg under tunga och skölj ner bara.

Ingen kvälj-faktor men skulle väl inte kalla det gott heller....

What, lägger du pulvret i munnen och sedan sköljer ner det?! *spy**spy*

StarkaUlf
2015-12-18, 13:10
What, lägger du pulvret i munnen och sedan sköljer ner det?! *spy**spy*

Så gör jag med alla pulver utom med vanligt protein. Går fort och man slipper en plågosam dryck av EAA eller HMB :D (Nu mer har jag HMB i kapslar om jag känner för att använda det)

PureWhey
2015-12-18, 13:55
Så gör jag med alla pulver utom med vanligt protein. Går fort och man slipper en plågosam dryck av EAA eller HMB :D (Nu mer har jag HMB i kapslar om jag känner för att använda det)

Haha vafasen. Jag blandar med lite fun light så smakar det inte illa alls. Går såklart inte med ashw men med HMB funkar det prima :thumbup:

LunaSpice
2015-12-18, 14:04
Tycker inte det är så äckligt. Lägg under tunga och skölj ner bara.

Ingen kvälj-faktor men skulle väl inte kalla det gott heller....

Under tungan? Fyfan... Det måste bli tusen ggr svårare att svälja ner! Varför inte blanda ut det i smoothie eller apelsinjuice? Smakar nada då... *drool*

Kischen
2015-12-18, 16:01
Under tungan? Fyfan... Det måste bli tusen ggr svårare att svälja ner! Varför inte blanda ut det i smoothie eller apelsinjuice? Smakar nada då... *drool*

Jag lägger på tungan och dricker när jag tar små mängder pulver. Det här är dock så torrt så det sitter kvar. Men men, man up.

StarkaUlf
2015-12-18, 16:41
Haha vafasen. Jag blandar med lite fun light så smakar det inte illa alls. Går såklart inte med ashw men med HMB funkar det prima :thumbup:

Jag testade det en period, men då med så pass lite så att jag rymde all vätska i munnen på en gång och kunde svälja det på en klunk :D det fungerar också bra! Kanske 70% saftkoncentrat och 30% vatten.

Vivaldi
2015-12-18, 21:04
Holy shizzlesnacks!

Fick leveransen i morse klockan 07:30 utav en superglad, morgonpgg, apsnygg blondin (jättekul att stå med morgonsrufs och gårdagens kläder då ...).

Jag tänker inte skriva om de eventuella gainzen då jag ju inte ens har haft dem i 24h ännu, men herrejösses vad sjukligt effektivt detta är för fokus.
Har suttit i ca 9h idag med tung högskolematematik, och varit pigg som en lärka i något udda zen-läge som inte är något jag brukar uppleva.

Även om detta inte fungerar för anabol tillväxt (vilket dock studien pekar på att det faktiskt gör) så är detta bannemig en rekommendation bara för att du får fokus som en shaolinmunk :/

PureWhey
2015-12-18, 21:30
Holy shizzlesnacks!

Fick leveransen i morse klockan 07:30 utav en superglad, morgonpgg, apsnygg blondin (jättekul att stå med morgonsrufs och gårdagens kläder då ...).

Jag tänker inte skriva om de eventuella gainzen då jag ju inte ens har haft dem i 24h ännu, men herrejösses vad sjukligt effektivt detta är för fokus.
Har suttit i ca 9h idag med tung högskolematematik, och varit pigg som en lärka i något udda zen-läge som inte är något jag brukar uppleva.

Även om detta inte fungerar för anabol tillväxt (vilket dock studien pekar på att det faktiskt gör) så är detta bannemig en rekommendation bara för att du får fokus som en shaolinmunk :/

En nootropisk stack låter som något du skulle finna intressant.

CapnMiler
2015-12-18, 21:48
...men herrejösses vad sjukligt effektivt detta är för fokus.
Har suttit i ca 9h idag med tung högskolematematik, och varit pigg som en lärka i något udda zen-läge som inte är något jag brukar uppleva.


Kul att du fick den responsen! Kollar man på forum och trådar som berör studie"droger" hittar man då och då Ashwagandha där. Verkar tyvärr vara en "Hit" eller "Miss" på samma sätt som du förmodligen läst om Epicatechin också (då jag vet att du givit det ett försök). En del upplever även att Ashwagandha är för lugnande att man tappar studiefokus och därav är en del lite osäkra att ta det innan träning, medans andra inte får samma lugnande effekt. Samtidigt kan man även läsa om att det kan behövas tas i många veckor innan man upplever något. Så det är väldigt kul att du fått sådan positiv och akut respons.

Om du är intresserad så läs, precis som PureWhey skrev, lite om nootropiska produkter. Vanliga exempel som ofta kommer upp är: Rhodiola Rosea, Bacopa Monnieri, Alpha-GPC, ALC, b-vitaminkomplex som lättare passerar blodhjärnbarriären och nog framför allt "racetam"familjen.

PureWhey
2015-12-18, 21:53
Racetamprodukter + cholineprodukter brukar vara "baser".

ilikeu
2015-12-18, 23:44
Vid vilken tidpunkt på dygnet tar ni detta?och i samband med vad?

Hanse
2015-12-19, 00:03
Vid vilken tidpunkt på dygnet tar ni detta?och i samband med vad?

Tar det i samband med måltid två gånger/dag. Gör en smoothie med lite annat i och sveper.

PureWhey
2015-12-19, 00:55
Vid vilken tidpunkt på dygnet tar ni detta?och i samband med vad?

Morgon/kväll med mat.

nukz
2015-12-19, 10:08
Anledningar att avstå: http://www.livestrong.com/article/392474-who-should-not-take-ashwagandha/

http://ic.steadyhealth.com/ashwagandha-side-effects

Och finns det inte alldeles för lite underlag för att man ska vilja slänga i sig dessa tabletter kontinuerligt en längre tid?

CapnMiler
2015-12-19, 11:09
Vad tror ni om den här då?
Alla verkar beställa från utlandet här, men har ni kikat in denna? Är den likvärdig med de ni beställer från utlandet?


1,5% withanolider jämfört med 5% som användes i studien. Det betyder inte att den med lägre konc. är dålig, men att du kommer få behöva ta en större dos helt enkelt för att nå upp till samma totala mängd withanolider.

Den du länkade innehöll även vitamin A & C "PhytO2Xtm extrakt Patenterad pulverblandning betakaroten och askorbatsyra", men när man kikar på "Ingredienser" så ser jag det inte där.
"Ingredienser: withanolider, vegetabilisk kapsel (naturlig mikrokristalin cellulosa, magnesiumstearat), vegetabiliskt kapselskal (hydroxypropylmetyl cellulosa)"

Jag blir lite skeptisk när dom skriver att dom har vitaminer i, men inte deklarerar hur mycket, och när dom dessutom skriver "withanolider" först på ingredienslistan istället för själva ashwagandha extraktet. Men jag kanske bara är dålig på att läsa näringsdeklarationer.

Cerberus
2015-12-19, 12:31
Jag tror jag prövade detta för massa år sen. Har för mig att det påverkar d2-dopamin receptorn? Är konfunderad över om var jag ska köpa detta igen. Är helt klart fett sugen. Tänker mest på ångestdämpande effekten om den har en sån. Eller för fokus om det var det man fick..minns ej. Allt utöver det är en bonus imho..

PureWhey
2015-12-19, 13:51
Anledningar att avstå: http://www.livestrong.com/article/392474-who-should-not-take-ashwagandha/

http://ic.steadyhealth.com/ashwagandha-side-effects

Och finns det inte alldeles för lite underlag för att man ska vilja slänga i sig dessa tabletter kontinuerligt en längre tid?

Så folk med sjukdomar ska vara försiktiga med vad de stoppar i sig? Konstigt...

Jag tror jag prövade detta för massa år sen. Har för mig att det påverkar d2-dopamin receptorn? Är konfunderad över om var jag ska köpa detta igen. Är helt klart fett sugen. Tänker mest på ångestdämpande effekten om den har en sån. Eller för fokus om det var det man fick..minns ej. Allt utöver det är en bonus imho..

In regards to spiperone binding to D2 receptors which are increased after the administration of 6-OHDA, 100-300mg/kg Ashwagandha can attenuate the increased binding seen alongside toxicity without inhernetly modifying the binding affinity of these receptors

https://examine.com/supplements/ashwagandha/

grescha
2015-12-19, 14:29
När skulle ni tagit första dosen, av två, om ni kört periodisk fasta (käkar ca 12-21). Vid första målet eller?

Tänkte ev beställa från iherb: Jarrow Formulas, Ashwagandha, 300 mg, 120 Veggie Caps

Stog iofs inget om koncetrationen, men om den har märkningen KSM-66 är det lugnt då?

nukz
2015-12-19, 14:31
Så folk med sjukdomar ska vara försiktiga med vad de stoppar i sig? Konstigt...





https://examine.com/supplements/ashwagandha/

Det kan vara typiskt dåligt att fäppla med sköldkörtelhormoner oavsett om man har en diagnos eller inte, speciellt när det helt saknas studier på långsiktig användning.

Man kan även vara frågande till varför de använder ett 95%:igt konfidensintervall när det är biologisk påverkan man tittar på. Spridningen i resultat (och hormoner pre-treatment) är jättestor, så frågan är hur stor effekten verkligen är, om det nu finns någon.

CapnMiler
2015-12-19, 19:03
När skulle ni tagit första dosen, av två, om ni kört periodisk fasta (käkar ca 12-21). Vid första målet eller?
Stog iofs inget om koncetrationen, men om den har märkningen KSM-66 är det lugnt då?

Vid första målet runt 12-tiden skulle inte vara en dålig idé. Om du känner samma fokus som Vivaldi beskrev men vill dra nytta utav det på förmiddagen också så kanske man kan ta det på morgonen med någon Omega-3 kapsel? Osäker om det skulle "bryta" fastan, då det varit lite diskussioner om vad som bryter fastan. En del har påstått att under en viss kcalmängd så är det "OK". Detaljerna kring PF är jag inte lika insatt i.

KSM-66 ska vara standardiserat till 5% withanolider vilket är bra högt och som användes i studien som nämndes i denna tråd.

Xead
2015-12-19, 19:21
Vid första målet runt 12-tiden skulle inte vara en dålig idé. Om du känner samma fokus som Vivaldi beskrev men vill dra nytta utav det på förmiddagen också så kanske man kan ta det på morgonen med någon Omega-3 kapsel? Osäker om det skulle "bryta" fastan, då det varit lite diskussioner om vad som bryter fastan. En del har påstått att under en viss kcalmängd så är det "OK". Detaljerna kring PF är jag inte lika insatt i.

KSM-66 ska vara standardiserat till 5% withanolider vilket är bra högt och som användes i studien som nämndes i denna tråd.

Osäker på om någon omega-3 kapsel räcker som fettkälla för optimalt upptag? Annars hade jag nog tagit ashwagandhan på morgonen tillsammans med övriga tillskott (d-vit, omega-3, etc.) om jag körde PF.

CapnMiler
2015-12-19, 19:46
Osäker på om någon omega-3 kapsel räcker som fettkälla för optimalt upptag? Annars hade jag nog tagit ashwagandhan på morgonen tillsammans med övriga tillskott (d-vit, omega-3, etc.) om jag körde PF.

Jo, osäker är jag med. Vilken mängd fett som är "optimal" är nog svårt att veta. Nu ska Ashwagandha ha fettlösliga men även vattenlösliga komponenter, så även om man inte har 100% upptag av dom fettlösliga så finns chansen ändå att det ger "något" åtminstone. Att lägga till fiskolja ser jag trots den lilla mängden, som bättre. Jag är väldigt förhoppningsfull, ska tilläggas, men skulle i alla fall provat det.

h051n
2015-12-20, 21:44
http://www.xn--vediskarter-xfb.se/produkter/minne/ashwagandha-pulver.html

Ashwagandha extrakt från ekologiska växtdelar
Styrka: 2,5 % withanolides

Denna kanske?

Köp INTE från denna sidan som jag hittade, fick hem mina tabletter nu efter 2 veckor...
Dessutom så tar datumet slut för dessa tabletter om några dagar...

Gerdler
2015-12-21, 11:27
Ursäkta min okunnighet men jag har en fråga(som blir två) som insatta kanske kan svara på.

Hur mycket rotpulver ska man ta per dos? Vad är förhållandet mellan extraktet och råpulvret alltså?

Jag har en vän som är i Indien för tillfället. Där köper man råpulvret för ca 15% av priserna jag hittar vid en snabb googling på svenska nätbutiker. Tror ni man blir misstänkliggjord om man har 500g pulver från ett exotiskt land när de kollar ens bagage i sin utrustning?

Woody R
2015-12-21, 14:06
Köp INTE från denna sidan som jag hittade, fick hem mina tabletter nu efter 2 veckor...
Dessutom så tar datumet slut för dessa tabletter om några dagar...

Köpte också därifrån, så det finns alltså datum på dessa? Jag slängde förpackningen, köpte 200 tabletter vilket räcker i 2 månader eller något så du menar att det kommer gå ut om någon vecka typ?

h051n
2015-12-21, 15:02
Köpte också därifrån, så det finns alltså datum på dessa? Jag slängde förpackningen, köpte 200 tabletter vilket räcker i 2 månader eller något så du menar att det kommer gå ut om någon vecka typ?

På min är bäst före datumet 01/2016.
Inget svar får man heller från dem.

Forzafurioso
2015-12-21, 19:12
What, lägger du pulvret i munnen och sedan sköljer ner det?! *spy**spy*

Jepp! :)

Under tungan? Fyfan... Det måste bli tusen ggr svårare att svälja ner! Varför inte blanda ut det i smoothie eller apelsinjuice? Smakar nada då... *drool*

Hinner knappt känna smaken ändå så jag tycker inte det är värt besväret. ;)

Määng
2015-12-22, 16:08
Jag föll också för grupptrycket. Jag valde däremot FedEx som fraktbolag. När man väljer fraktsätt står det "Duties and Taxes may be collected at delivery" under DHL och UPS.

De har klantat bort mitt paket. Står att det blivit "successfully delivered" fastän jag inte fått det. Posten hänvisar till iHerb och iHerb hänvisar till posten. Ingen ashwagandha for christmas för min del.

PureWhey
2015-12-22, 19:36
De har klantat bort mitt paket. Står att det blivit "successfully delivered" fastän jag inte fått det. Posten hänvisar till iHerb och iHerb hänvisar till posten. Ingen ashwagandha for christmas för min del.


Well, UPS levererade mitt förra paket till min granne när jag inte var hemma. Din levman kanske fick samma genialiska idé.

Shapeorform
2015-12-22, 19:59
Köpte några burkar och har käkat i en vecka, men som vanligt när jag provar ett tillskott får hjärtat fnatt, mycket märkligt, samma sak hände då jag käkade HMB. Plötsliga pulsshöjningar 100-115 bpm, samt dubbelslag, har kollat hjärtat två(!) gånger och läkarna kan inte hitta något fel iaf. Det lustiga är att det har bara inträffat när jag käkat tillskott, beteendet på hjärtat slutar någon vecka efter jag slutat. Tråkigt att Ashwagandha verkar ge samma (bi)effekt...

Kör med Swansons ultra 250mg ksm-66, tre om dagen.

Udd3n
2015-12-23, 11:02
Köpte några burkar och har käkat i en vecka, men som vanligt när jag provar ett tillskott får hjärtat fnatt, mycket märkligt, samma sak hände då jag käkade HMB. Plötsliga pulsshöjningar 100-115 bpm, samt dubbelslag, har kollat hjärtat två(!) gånger och läkarna kan inte hitta något fel iaf. Det lustiga är att det har bara inträffat när jag käkat tillskott, beteendet på hjärtat slutar någon vecka efter jag slutat. Tråkigt att Ashwagandha verkar ge samma (bi)effekt...

Kör med Swansons ultra 250mg ksm-66, tre om dagen.

Det kan inte ha med stress/oro att göra? Att du oroar dig över att du ska få någon bieffekt och så börjar hjärtat spöka? Låter långsökt men det känns även långsökt att både HMB och Ashwagandha ska göra det..

Okau
2015-12-23, 14:01
Det kan inte ha med stress/oro att göra? Att du oroar dig över att du ska få någon bieffekt och så börjar hjärtat spöka? Låter långsökt men det känns även långsökt att både HMB och Ashwagandha ska göra det..

+1. Tänkte samma.

kvarnis
2015-12-23, 14:03
Ni som tagit detta regelbundet en längre tid har ni märkt av några positiva effekter?

h051n
2015-12-23, 14:19
Ni som tagit detta regelbundet en längre tid har ni märkt av några positiva effekter?

Absolut ingenting efter 2 veckor.
Fick nog värsta placeboeffekten första gången jag tog en tablett, kände mig så sjukt pigg och alert, men fick bara den känslan vid första tabletten...

Woody R
2015-12-23, 17:55
Ni som tagit detta regelbundet en längre tid har ni märkt av några positiva effekter?

Sen är ju frågan om man någonsin märkt någon effekt av någonting förutom då pwo kanske, har aldrig märkt effekt av kreatin eller något men fortsätter ändå ta det bara för att, ska iallafall prova detta två månader! Kanske får en extra halv centimeter på armarna i år vem vet ;)

Kischen
2015-12-23, 18:02
Köpte några burkar och har käkat i en vecka, men som vanligt när jag provar ett tillskott får hjärtat fnatt, mycket märkligt, samma sak hände då jag käkade HMB. Plötsliga pulsshöjningar 100-115 bpm, samt dubbelslag, har kollat hjärtat två(!) gånger och läkarna kan inte hitta något fel iaf. Det lustiga är att det har bara inträffat när jag käkat tillskott, beteendet på hjärtat slutar någon vecka efter jag slutat. Tråkigt att Ashwagandha verkar ge samma (bi)effekt...

Kör med Swansons ultra 250mg ksm-66, tre om dagen.

Låter som att du nojjar.

Shapeorform
2015-12-23, 18:14
Skrev fel, det var ZMA som jag kopplade samman med dubbelslagen. Kan förstå att det låter nojigt men som sagt försvann problemet efter jag slutade med ZMA, har provat igen efter det med återkommande problem. Idag äter jag endast magnesium innan läggdags och det fungerar bra.

Åter till ksm-66 så ska jag prova med endast 2 piller om dagen.

Sheogorath
2015-12-23, 18:41
Att du redan varit hos doktorn två gånger p.g.a. hjärtklappning efter att ha börjat med nya tillskott säger ganska mycket om varför du får hjärtklappning av att börja med nya tillskott.

Shapeorform
2015-12-23, 19:54
Att du redan varit hos doktorn två gånger p.g.a. hjärtklappning efter att ha börjat med nya tillskott säger ganska mycket om varför du får hjärtklappning av att börja med nya tillskott.


Ja, troligtvis sitter mycket i huvudet på mig själv. :smash: Tog PB i bänkpress idag. 165kg så det kanske ger lite styrka iaf! ;)

Kischen
2015-12-26, 14:31
Zink, magnesium och vitamin b6 skulle påverka hjärtat? Låter tveksamt.

xcv
2015-12-26, 16:29
Försöker beställa från iHerb, men får att adressen innehåller otillåtna tecken :S

Har bara siffror och bokstäver, vilket man ju måste ange. Någon som stött på detta problem och löst det?

King Grub
2015-12-26, 16:36
Skriv vagen i stället för vägen, om det är det.

Jag får ofta skriva Norrtalje i stället för Norrtälje om jag beställer från utlandet.

Ciri
2015-12-26, 18:39
Positivt bänkpass idag, körde 8 set med benen uppe och stopp. 6-10 reps och varierade greppet tappade inga reps trots flera set. Slutade med kreatin för 2 veckor sedan och började med Aswagandah istället 2 kapslar om dan. Jag är 53 år och väger 126 kg, kommer att köra cycklar med Aswagandah under vintern och våren verkar väldigt lovande.

PureWhey
2015-12-27, 01:55
Ehm... "Cyklar" med ashwagandha? För att? Ash och kreatin är helt olika saker.

Ciri
2015-12-27, 07:10
Tror man skall vara lite försiktig med den här typen av tillskott, så börjar med 4 veckor på och 4 veckor av. Kör troligen Kreatin emellan om kroppen mår bra och jag kan träna tungt. Finns ingen större anledning att köra Kreatin längre än 6-8 veckor. Går utmärkt att lägga upp cyklar med agmatine och citrullin malat emellan.

PureWhey
2015-12-27, 09:19
Varför finns det ingen anledning med kreatin längre än 8v? Cykla agma och citrullin? Vad ger det för bonus?

Ciri
2015-12-27, 12:46
Allt är inviduellt bara att prova sej fram finns mycket forskning att ta del av. Periodisering av tillskott och träning behövs så man inte tröttnar psykiskt och fysiskt utan tvärtom blir inspirerad och utvecklas.

PureWhey
2015-12-27, 16:22
Hur tröttnar du fysiskt/psykiskt på kreatin/ash menar du?

borjaompanytt
2015-12-28, 09:37
Så, en gång till, var och vilken withania ska man beställa?

Kischen
2015-12-28, 10:07
Cykla agmatine och cm?

Why?

Beemel
2015-12-28, 10:23
Försöker beställa från iHerb, men får att adressen innehåller otillåtna tecken :S

Har bara siffror och bokstäver, vilket man ju måste ange. Någon som stött på detta problem och löst det?

Kan det vara åää som spökar?

Beemel
2015-12-28, 10:24
Allt är inviduellt bara att prova sej fram finns mycket forskning att ta del av. Periodisering av tillskott och träning behövs så man inte tröttnar psykiskt och fysiskt utan tvärtom blir inspirerad och utvecklas.

What? Först skriver du att det är individuellt och sedan att "man" behöver.
Dessutom tror jag inte inspiration kommer från kosttillskott.

PureWhey
2015-12-28, 10:31
Jag är framför allt sugen på "tröttnar psykiskt och fysiskt"...

Owe
2015-12-28, 17:20
Allt är inviduellt bara att prova sej fram finns mycket forskning att ta del av. Periodisering av tillskott och träning behövs så man inte tröttnar psykiskt och fysiskt utan tvärtom blir inspirerad och utvecklas.

Ciri jag förstår dig, när man blir äldre o tränat i många år, då är det lätt att motivationen tryter ibland.
Då kan nya tillskott vara det som gör att man känner sig mer motiverat.
Men tror inte dessa "ungtuppar" har kommit till det stadiet ännu ;)

Sen förstår jag inte varför så många köper denna varan utomlands när det finns att köpa på ************

Owe
2015-12-28, 17:22
Jag är framför allt sugen på "tröttnar psykiskt och fysiskt"...

Är du inte bara dryg nu ?

markwhs
2015-12-28, 17:26
Ciri jag förstår dig, när man blir äldre o tränat i många år, då är det lätt att motivationen tryter ibland.
Då kan nya tillskott vara det som gör att man känner sig mer motiverat.
Men tror inte dessa "ungtuppar" har kommit till det stadiet ännu ;)

Sen förstår jag inte varför så många köper denna varan utomlands när det finns att köpa på ************

Finns ej på lager och lite dyrare.

PureWhey
2015-12-28, 18:00
Är du inte bara dryg nu ?

Nej, du kan gärna förklara hur du blir fysiskt trött utav t.ex. kreatin om du nu förstår vad x menar.

Härligt att du behöver lägga till något som "dessa ungtuppar" också - så vinner man en diskussion!

ARMSTARK
2015-12-29, 14:41
ciri jag förstår dig, när man blir äldre o tränat i många år, då är det lätt att motivationen tryter ibland.
Då kan nya tillskott vara det som gör att man känner sig mer motiverat.
Men tror inte dessa "ungtuppar" har kommit till det stadiet ännu ;)

sen förstår jag inte varför så många köper denna varan utomlands när det finns att köpa på ************

************ = pm... :)

borjaompanytt
2015-12-29, 15:29
Ciri jag förstår dig, när man blir äldre o tränat i många år, då är det lätt att motivationen tryter ibland.
Då kan nya tillskott vara det som gör att man känner sig mer motiverat.
Men tror inte dessa "ungtuppar" har kommit till det stadiet ännu ;)

Sen förstår jag inte varför så många köper denna varan utomlands när det finns att köpa på ************
Är den lika potent, eller vad man ska säga.. 5% eller vad den nu skulle innehålla...

Stefanski
2015-12-29, 17:49
Var det någon mer som åkte på tullavgift samt postnord avgifter bl.a importdeklaration?

Määng
2015-12-29, 20:49
Är den lika potent, eller vad man ska säga.. 5% eller vad den nu skulle innehålla...

Det är Jarrow Formulas. Dvs samma som finns på iHerb.

Wain
2015-12-30, 09:43
Var det någon mer som åkte på tullavgift samt postnord avgifter bl.a importdeklaration?

Fick betala tull i Finland.

LunaSpice
2015-12-30, 10:02
Var det någon mer som åkte på tullavgift samt postnord avgifter bl.a importdeklaration?

Japp, tullavgift via DHL när jag beställde från iHerb.

Udd3n
2015-12-30, 14:17
Tips: Välj billiga frakten från iHerb. Aldrig fastnat i tullen för mig.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Xead
2015-12-30, 20:12
Tips: Välj billiga frakten från iHerb. Aldrig fastnat i tullen för mig.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Samma här :D. Har valt den billiga frakten ända sedan jag började använda iHerb och har aldrig åkt på några tullavgifter.

Beemel
2015-12-30, 20:47
Det är därför den (i ordets rätta bemärkelse) är den "billiga"

Udd3n
2015-12-30, 20:58
Det är därför den (i ordets rätta bemärkelse) är den "billiga"


Jo, men tar oftast inte längre än en vecka. Så det är inte snigelpost från Kina i långsamhet. :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk

niklasericson
2015-12-30, 23:28
Varför importerar ni Ashwagandha från US och åker på tullavgifter och grejor när ni kan köpa Jarrow´s från G*mvaruhuset eller EU?

Själv köper jag pulver från UK som har ett minimum på 7.5% Withanosides
och ett minimum på 1% Withaferin A,betalar £20 för 50 gram och med denna styrka krävs det endast 250mg 1-2/dag för mitt ändamål.

Har använt Ashwagandha i över ett år och det är grymt tillskott,kanske det bästa allround tillskottet som finns öht.
Energi,motivation,fokus,alert,trubbar av stress,välmående och stabilt humör är det jag använder det för och det är inget hokus pokus.
Så finns det något tillskott ni ska lägga pengar på så är det Ashwagandha.
Grymt.

Sparven från Minsk
2015-12-31, 07:56
Varför importerar ni Ashwagandha från US och åker på tullavgifter och grejor när ni kan köpa Jarrow´s från G*mvaruhuset eller EU?

Själv köper jag pulver från UK som har ett minimum på 7.5% Withanosides
och ett minimum på 1% Withaferin A,betalar £20 för 50 gram och med denna styrka krävs det endast 250mg 1-2/dag för mitt ändamål.

Har använt Ashwagandha i över ett år och det är grymt tillskott,kanske det bästa allround tillskottet som finns öht.
Energi,motivation,fokus,alert,trubbar av stress,välmående och stabilt humör är det jag använder det för och det är inget hokus pokus.
Så finns det något tillskott ni ska lägga pengar på så är det Ashwagandha.
Grymt.

För att den är slut på det varuhus som du skrev om.

Vunnis
2015-12-31, 09:38
Var det någon mer som åkte på tullavgift samt postnord avgifter bl.a importdeklaration?
Jajjamän! +~35% på priset rakt av. Så prisvärt.

Tips: Välj billiga frakten från iHerb. Aldrig fastnat i tullen för mig.

Gjorde det. >.<

PureWhey
2015-12-31, 11:24
Gjorde jag också.

Tomas Tryffel
2015-12-31, 12:00
Ni som tagit detta ett tag, vad har ni märkt av för effekter? Utöver svällande muskler, givetvis.

Stefanski
2015-12-31, 12:22
Även jag tog det billigaste avgiften och åkte på tull+importavgift. Antar att det har med tur att göra :)

G_lund
2015-12-31, 13:50
Ingen tull här.
Billigaste fraktsättet från Swansons.

PureWhey
2015-12-31, 16:03
Ni som tagit detta ett tag, vad har ni märkt av för effekter? Utöver svällande muskler, givetvis.


Gillar adaptogener för koncentration och fokus, spec denna :-)

G_lund
2015-12-31, 16:44
Gillar adaptogener för koncentration och fokus, spec denna :-)


Känner du av det direkt eller tar det några dagar?

PureWhey
2015-12-31, 16:46
Känner du av det direkt eller tar det några dagar?

En stund efter intag, inte tänkt på om det var någon skillnad i början mot nu.

Shapeorform
2015-12-31, 17:16
En stund efter intag, inte tänkt på om det var någon skillnad i början mot nu.

Vilket märke kör du på?

Tomas Tryffel
2016-01-01, 13:02
Vilket märke kör du på?

Skrolla bakåt i tråden, så bör du hitta rekommendationer på märke och typ.

Själv tycker jag att jag får en högre närvarokänsla.
Något så banalt som att typ vara medveten mer om hur mina armar/händer
rör sig.

Något mer som jag upptäckt, som inte nödvändigtvis är withania somniferas görande, är att jag har lättare att få upp pulsen. Dessutom lättare att hålla den på plats under medellånga cykelpass (1-2h).

Hanse
2016-01-02, 19:23
Kört med Ashwagandha-pulver 2tsk 2gnr/dag i en månad nu och har ökat i vikt med 1kg och ökat i styrka en smula. Vet inte om det beror på tillskottet eller bra pass på gymmet dock. :)

Hanse
2016-01-02, 20:16
Hur mkt väger en tesked Ashwagandha?

5 gram

LillisJ
2016-01-03, 16:07
Sjukt snabb leverans från iHerb.. Ingen tull heller :) Valde airmail premium.

borjaompanytt
2016-01-04, 18:36
Japp, tullavgift via DHL när jag beställde från iHerb.Fick du en faktura hemskickad? För jag fick lev till dörren, men inte ett ord om en ev tull.

LunaSpice
2016-01-04, 18:49
Fick du en faktura hemskickad? För jag fick lev till dörren, men inte ett ord om en ev tull.

Yepp, kom en faktura från DHL ett par dagar senare.

Tomas Tryffel
2016-01-08, 13:50
Om man ska kolla sitt TSH, hur länge tror ni att man bör hålla upp med withania somnifera innan för att det inte skall inverka på provsvaret?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

LunaSpice
2016-01-08, 13:56
Om man ska kolla sitt TSH, hur länge tror ni att man bör hålla upp med withania somnifera innan för att det inte skall inverka på provsvaret?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Finns det något som säger att det påverkar TSH-nivåerna?

agazza
2016-01-08, 14:11
Jag beställde fyra burkar.

Ifall någon beställer från Iherb så föreslår jag att ni googlar efter kupongkoder, fanns många rabatter, fick 5 dollar + 10% på hela ordern och gratis frakt.

Finns säkert fler koder ifall man orkar googla.

Tomas Tryffel
2016-01-08, 14:29
Finns det något som säger att det påverkar TSH-nivåerna?
Borde inte TSH påverkas OM withania somnifera har en positiv påverkan på en "slö" sköldkörtel? Vilket det sägs ska ha.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Woody R
2016-01-08, 16:30
Har inte märkt så mycket "effekt" förutom att jag kanske är lugnare och har svårare att ta mig ur sängen på morgonen, biceps växer på bra som vanligt, får se hur det ser ut om 2 månader ;)

xcv
2016-01-08, 16:36
Skriv vagen i stället för vägen, om det är det.

Jag får ofta skriva Norrtalje i stället för Norrtälje om jag beställer från utlandet.



Kan det vara åää som spökar?

Japp, det var det såklart, sjukt att jag inte hajade det, då jag själv kodat liknande inputkontroller i skolan flera gånger. Tack iaf :D

Nästa problem är att visakortet mitt nekas gång på gång fast det finns pengar och inte har några begränsningar, ska se om tjejen kan beställa istället

StarkaUlf
2016-01-08, 16:56
Japp, det var det såklart, sjukt att jag inte hajade det, då jag själv kodat liknande inputkontroller i skolan flera gånger. Tack iaf :D

Nästa problem är att visakortet mitt nekas gång på gång fast det finns pengar och inte har några begränsningar, ska se om tjejen kan beställa istället

Samma visa varje gång.

LunaSpice
2016-01-08, 17:53
Borde inte TSH påverkas OM withania somnifera har en positiv påverkan på en "slö" sköldkörtel? Vilket det sägs ska ha.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Om det gör det så har det garanterat inverkan.

borjaompanytt
2016-01-09, 20:51
Finns ju en del gott att läsa om när det gäller Ashwagandha på div hälsosidor... Men, finns det några pålitliga studier som visar att Ashwaganda hjälper mot/för dåligt immunförsvar, stress, insomningsproblem, stabilisera blodsockret, att det är antiinflammatoriskt och att det sänker kolestrolet osv osv..?

PureWhey
2016-01-09, 21:39
Finns ju en del gott att läsa om när det gäller Ashwagandha på div hälsosidor... Men, finns det några pålitliga studier som visar att Ashwaganda hjälper mot/för dåligt immunförsvar, stress, insomningsproblem, stabilisera blodsockret, att det är antiinflammatoriskt och att det sänker kolestrolet osv osv..?

https://examine.com/supplements/ashwagandha/

Määng
2016-01-10, 12:57
Upplever mig själv som lugnare och mer stresstålig av ashwagandan men det kan ju vara placebo. Har gett frugan också och hon upplever samma sak. Koncentration och fokus not so much men jag tror jag har någon form av ADD så det krävs nog mer än ashwaganda för att få mig fokuserad.

Mörkret
2016-01-10, 13:25
Ngn mer än jag som har svårt att somna av ashwagandha?? Ligger o vrider och vänder mig i timmar känns det som......har aldrig haft problem att somna innan wtf!!

Har jag fått ful-ashwa i påsen kanske???

borjaompanytt
2016-01-10, 21:08
https://examine.com/supplements/ashwagandha/Tack!

Ngn mer än jag som har svårt att somna av ashwagandha?? Ligger o vrider och vänder mig i timmar känns det som......har aldrig haft problem att somna innan wtf!!

Har jag fått ful-ashwa i påsen kanske???Yes, jag har också svårt att somna sen jag började med ashwaganda...

Woody R
2016-01-10, 23:45
Ngn mer än jag som har svårt att somna av ashwagandha?? Ligger o vrider och vänder mig i timmar känns det som......har aldrig haft problem att somna innan wtf!!

Har jag fått ful-ashwa i påsen kanske???

Tack!

Yes, jag har också svårt att somna sen jag började med ashwaganda...

Jag har svårt att vakna, inte speciellt svårt att somna..

Tomas Tryffel
2016-01-11, 11:45
Både och här. Lite svårare att somna, klart segare på morgonen.

G_lund
2016-01-12, 22:57
Jäkligt seg på morgonen.

Har slutat ta det denna veckan då det är tentavecka nu. Orkar inte försova mig :D
Fortsätter till helgen.

DJJOHANSSON
2016-01-12, 23:22
Så en gemensam 'bieffekt' hittills är att man är segare på morgonen..



Väntar ivrigt på fler bieffekter/effekter innan jag provkör det :)

BobaFett
2016-01-13, 01:04
Jag fick en blackout när jag körde viktade chins. Jag tog ner mig omedvetet på nåt sätt och ramlade inte eller så men kommer inte ihåg hur jag kom ner utan vaknade av att jag satt på knä på marken.

Har aldrig hänt förut, är det nåt som kan associeras till ashwagandha? Är det blodförtunnande eller nåt?

Shqypnia
2016-01-13, 08:55
Alla dessa symptom... Prova inte allt ni läser på Internet. Åtminstone inte utan att låta några tusentals vara försökskaniner först.

Määng
2016-01-13, 11:43
Alla dessa symptom... Prova inte allt ni läser på Internet. Åtminstone inte utan att låta några tusentals vara försökskaniner först.

Alla dessa symptom? Att några stycken är morgontrötta och att en person fått en blackout som inte ens behöver vara kopplat till tillskottet? Eller är det något symptom jag missat? På dig låter det ut att vara ett tiotal.

Shqypnia
2016-01-13, 12:22
Alla dessa symptom? Att några stycken är morgontrötta och att en person fått en blackout som inte ens behöver vara kopplat till tillskottet? Eller är det något symptom jag missat? På dig låter det ut att vara ett tiotal.


"Bara".
Ja det är ganska stora symptom att ha svårt att sova, vakna trött och få en livsfarlig blackout under träning.

markwhs
2016-01-13, 12:39
Kört 1.5 veckor nu. Är inte märkbart svårare att somna eller vakna för min del.

Beemel
2016-01-13, 13:15
Alla dessa symptom... Prova inte allt ni läser på Internet. Åtminstone inte utan att låta några tusentals vara försökskaniner först.

Ett annat tips är: Dra inte förhastade slutsatser av allt du läser på internet.
Finns i denna lilla population (3-4 personer på ett forum) ingenting som talar för att symptomen beror på det ena eller det andra.
Just denna substans är ju knappast ny heller, den har ju funnits rätt jäkla länge, så försökskaniner har det nog funnits så det räcker.

Määng
2016-01-13, 13:46
Ett annat tips är: Dra inte förhastade slutsatser av allt du läser på internet.
Finns i denna lilla population (3-4 personer på ett forum) ingenting som talar för att symptomen beror på det ena eller det andra.
Just denna substans är ju knappast ny heller, den har ju funnits rätt jäkla länge, så försökskaniner har det nog funnits så det räcker.

+1

Bara i studierna som är gjorda finns nog över 1000 "försökskaniner".

BobaFett
2016-01-13, 14:44
Jag skrev inte att det var pga ashwagandha heller. Frågar bara om den har någon blodförtunnande effekt eller något känt som är relaterat till blackouten?

agazza
2016-01-13, 15:34
Har inte denna planta används i hundratals år?

Jag tror inte man kan dra paralleller till användandet av withania somnifera och vad folk känner för bieffekter utan att veta om omständigheterna.

Ifall det till exempel är du på bilden BobaFett så misstänker jag att plötsligt yrsel eller blackout beror mer på dietande eller pwo

LunaSpice
2016-01-13, 15:51
Jag skrev inte att det var pga ashwagandha heller. Frågar bara om den har någon blodförtunnande effekt eller något känt som är relaterat till blackouten?

Det finns mig veterligen inget som påvisar att ashwagandha skulle vara blodförtunnande. Och om det skulle vara det, hur menar du att det isf hör ihop med din blackout? Blodförtunningen i sig påverkar inte blodtrycket såvida du inte har ett patologiskt högt blodtryck normalt sett.

Shqypnia
2016-01-13, 16:15
Isf kör på! Smoke that shit om det är möjligt *popcorn*:hbang:

BobaFett
2016-01-13, 17:12
Har inte denna planta används i hundratals år?

Jag tror inte man kan dra paralleller till användandet av withania somnifera och vad folk känner för bieffekter utan att veta om omständigheterna.

Ifall det till exempel är du på bilden BobaFett så misstänker jag att plötsligt yrsel eller blackout beror mer på dietande eller pwo

Det är jag på bilden men har inte lika låg fettprocent just nu som på bilden. Använder inte PWO.

Förmodligen reste jag mig upp för snabbt. Händer ju att det svartnar för ögonen när man reser sig upp ibland. Jag satt ju på huk och fäste vikten runt midjan och sen reste mig upp och klättrade på dipsställningen.

BobaFett
2016-01-13, 17:12
Det finns mig veterligen inget som påvisar att ashwagandha skulle vara blodförtunnande. Och om det skulle vara det, hur menar du att det isf hör ihop med din blackout? Blodförtunningen i sig påverkar inte blodtrycket såvida du inte har ett patologiskt högt blodtryck normalt sett.

Vet inte, har för mig att jag läste nånting om blodförtunnande medel och blackout nånstans men kan ha fel.

BobaFett
2016-01-13, 17:16
Diabetes: Ashwagandha might lower blood sugar levels. This could interfere with medications used for diabetes and cause blood sugar levels to go to low. If you have diabetes, monitor your blood sugar closely.

High or low blood pressure: Ashwagandha might decrease blood pressure. This could cause blood pressure to go to low in people with low blood pressure; or interfere with medications used to treat high blood pressure. Ashwagandha should be used cautiously if you have low blood pressure or take medications for your blood pressure.

Kan ju faktiskt vara relaterat.

LunaSpice
2016-01-13, 18:38
Kan ju faktiskt vara relaterat.

Det låter som en fullt trolig reaktion.

Woody R
2016-01-13, 23:56
Jag brukar ta mina kapslar efter passet :)

Woody R
2016-01-14, 18:34
Någon som vet om man bör ta kapslarna/pulvret samtidigt som man äter fett för bättre upptagning, tyckte jag hörde något sådant om vitaminer men det kanske inte påverkar detta?

whalle
2016-01-14, 20:44
Någon som vet om man bör ta kapslarna/pulvret samtidigt som man äter fett för bättre upptagning, tyckte jag hörde något sådant om vitaminer men det kanske inte påverkar detta?

När det gäller vitaminer beror det på att vissa vitaminer är fettlösliga, A, D, E och K. Och dessa behöver alltså lösas upp i fett för att kunna tas upp av kroppen.

Om det gäller ashwagandha får någon annan svara på.

dodie
2016-01-21, 07:51
Tänkte höra om någon upplever liknande bieffekt. Min fru började känna av domningar i händerna, speciellt på natten när hon sov, under ca 2 veckors tid (under samma period som hon började med ashwagandhi). Sedan slutade hon med tillskottet och problemen är så gott som försvunna.

Några tankar kring detta?

agazza
2016-01-21, 09:24
Jag har inte haft några bieffekter hittills, men effekten är kännbar av tillskottet, även ifall det skulle vara placebo är jag väldigt nöjd.

Jag känner mig fokuserad, alert och framförallt pigg. Jag har slutat gäspa i princip, vilket jag finner märkligt.

Jag har mycket att göra just nu och även en familj som inte tillåter världens bästa sömnmönster, men det är egentligen absurt hur fräsch och pigg jag känner mig.


Jag vill göra en direkt jämförelse med filmen Limitless, med reservation för att det är en film och detta är på riktigt.

Rekommenderas starkt.

Slaxes
2016-01-21, 09:46
Jag har inte haft några bieffekter hittills, men effekten är kännbar av tillskottet, även ifall det skulle vara placebo är jag väldigt nöjd.

Jag känner mig fokuserad, alert och framförallt pigg. Jag har slutat gäspa i princip, vilket jag finner märkligt.

Jag har mycket att göra just nu och även en familj som inte tillåter världens bästa sömnmönster, men det är egentligen absurt hur fräsch och pigg jag känner mig.


Jag vill göra en direkt jämförelse med filmen Limitless, med reservation för att det är en film och detta är på riktigt.

Rekommenderas starkt.

Låter stört bra. Dock så har jag inställningen till att allt som fungerar och ger en effekt i sinom tid kommer ge en bieffekt. Allt jämnar ut sig till slut. Jag kan ju ha fel också. :)

agazza
2016-01-21, 10:17
Låter stört bra. Dock så har jag inställningen till att allt som fungerar och ger en effekt i sinom tid kommer ge en bieffekt. Allt jämnar ut sig till slut. Jag kan ju ha fel också. :)
Jo, det brukar vara så.

Jag misstänker att min kraftiga respons beror mer på att detta hjälper mig släppa saker när jag inte behöver tänka på dom, och detta har i sin tur hjälpt mig "ladda batterierna".

För att försöka beskriva det så känner jag mig själsligt som innan man blev vuxen och fick ansvarsfrågor att hantera.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Hanse
2016-01-21, 12:23
kan vara placebo/inbillning men nu efter några veckor så tycker jag att jag ökat ovanligt mycket jämfört med tidigare perioder med samma träningsupplägg. Tar 3tsk pulver 2gnr/dag.
Inga biverkningar eller konstigheter.

ARMSTARK
2016-01-21, 13:00
Jo, det brukar vara så.

Jag misstänker att min kraftiga respons beror mer på att detta hjälper mig släppa saker när jag inte behöver tänka på dom, och detta har i sin tur hjälpt mig "ladda batterierna".

För att försöka beskriva det så känner jag mig själsligt som innan man blev vuxen och fick ansvarsfrågor att hantera.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Det låter ju helt fantastiskt, det var den lyckligaste tiden i mitt liv, är det flera som upplever detta?

LunaSpice
2016-01-21, 13:23
kan vara placebo/inbillning men nu efter några veckor så tycker jag att jag ökat ovanligt mycket jämfört med tidigare perioder med samma träningsupplägg. Tar 3tsk pulver 2gnr/dag.
Inga biverkningar eller konstigheter.

Hur mkt representerar det i mg och det du tar? Jag kör kapslar á 300 mg x 2.

Hanse
2016-01-21, 15:24
Hur mkt representerar det i mg och det du tar? Jag kör kapslar á 300 mg x 2.

1tsk = 5 gram. Så det är en hög dos.

Woody R
2016-01-21, 16:57
1tsk = 5 gram. Så det är en hög dos.

Kapslarna mina har 2.5% så kör 3-4 kapslar om dagen, dock inte tagit på 4 dagar pga av magsjuka men ska börja idag igen!

Familyguy
2016-01-21, 19:41
Jag kör på Jarrows 300 mg kapslar, 2 st om dagen säger burken. Läste nånstans att dom rekommenderade 6000 mg om dagen, låter ju vansinnigt mycket, men det kanske var nån annan variant.

Just nu ligger jag på 1200 mg om dagen

JLind
2016-01-21, 22:27
Har kört 2 kapslar/dag i ca 4 veckor. Upplever mig som morgonpiggare och dagarna flyter på bättre, knepiga case på jobbet "löser sig själva" :D Har inte märkt några större förändringar på gymmet men möjligtvis något mer repsstark i sista setet.

Überbiffen
2016-01-21, 23:14
1200mg/dag i 4v nu. Inga biverkningar. Upplever bättre återhämtning men det går kanske inte att utesluta placebo.

PureWhey
2016-01-22, 09:31
1tsk = 5 gram. Så det är en hög dos.

5 gram pulver, hur många mg extrakt?

Hanse
2016-01-22, 13:12
5 gram pulver, hur många mg extrakt?

Köper rent Ashwagandhapulver i 250g påsar. Misstänker den är malen och torkad på något sätt.
Rekommenderas 1-2tsk/dag enligt förpackningen men jag tar alltså 6tsk/dag just nu.

PureWhey
2016-01-22, 13:26
Köper rent Ashwagandhapulver i 250g påsar. Misstänker den är malen och torkad på något sätt.
Rekommenderas 1-2tsk/dag enligt förpackningen men jag tar alltså 6tsk/dag just nu.

Ja, men koncentrationen utav rotextraktet är väl inte 100%?

Fjrebqll
2016-01-22, 14:33
Har tagit Ashy(testat flertalet olika märken osv. Sensoril m.m) under ca ett år och aldrig känt ett skit. Tills nyligen då jag köpte ksm-66 extraktet från Nutrigold. Riktigt bra grejer.

Shapeorform
2016-01-22, 15:05
Har tagit Ashy(testat flertalet olika märken osv. Sensoril m.m) under ca ett år och aldrig känt ett skit. Tills nyligen då jag köpte ksm-66 extraktet från Nutrigold. Riktigt bra grejer.

Får man fråga vad du menar med "riktigt bra grejer"? :)

Wain
2016-01-22, 15:20
Ja, men koncentrationen utav rotextraktet är väl inte 100%?

Koncentrationen extrakt är noll procent i pulveriserade rötter iom att det inte är ett extrakt. Specifika aktiva kompenenter (Withanolides) varierar naturligt och är troligtvis inte mätta för den specifika produkten.


Ashwagandha (roots unless otherwise specified) tends to include:

The steroidal lactones Withanone (Dry weight of the roots at 5.54+/-0.4mg/g and 18.42+/-0.8mg/g leaves[14]), 27-deoxywithanone (1.63+/-0.2mg/g in the leaves and 3.94+/-0.4mg/g in the roots[14]), and 27-hydroxywithanone (0.50+/-0.1mg/g dry weight leaf and root[14])

The 5,6-epoxy steroidal lactones Withaferin A[15] (22.31+/-1mg/g dry weight of leaves and 0.92+/-0.4mg/g in roots[14]) and 17-hydroxy-27-deoxy-Withaferin A (3.61+/-0.5mg/g dry weight of leaf and 0.66+/-0.2mg/g root[14])

The Withanolide series of 6,7-epoxy steroidal lactones mostly looking at Withanolide A[15] (root at 3.88+/-0.7mg/g, leaf at 2.11+/-0.5mg/g[14]) but also B-D;[16] there are some variants such as 27-hydroxy Withanolide B (0.55+/-0.2mg/g root and 2.78+/-0.5mg/g dry leaf weight[14])

The Withanoside series of steroidal lactones, usually Withanoside IV (0.44+/-0.1mg/g in the root dry weight and 1.60+/-0.2 in the leaves[14]) and VI (1.90+/-0.2mg/g in the leaves and 3.74+/-0.2mg/g in the roots[14]) although up to 19 exist[16]

Diepoxy variants of the withanolides such as 5β,6β,14α,15α-diepoxy-4β,27-dihydroxy-1-oxowitha-2,24-dienolide[17]

Chloronated withanolide variants such as 27-acetoxy-4β,6α-dihydroxy-5β-chloro-1-oxowitha-2,24-dienolide[17][18] and Withanolide Z[19]

Withanolide glycosides, which are referred to as Sitoindosides (or glycowithanolides)[20][21]

12-deoxywithastromonolide at 2.15+/-0.5mg/g in the leaves and 1.90+/-0.5mg/g in the roots[14]

Physagulin (3.46 ± 0.4mg/g in the leaves; not detectable in the root[14]) with variants (4,16-dihydroxy-5β,6β-epoxyphysagulin D[22]) and glycosides (27-O-β-d-glucopyranosylphysagulin D[22])

Ashwagandhanolide (Withaferin A dimer bound by a sulfur bridge which breaks the epoxide site, or 'thiowithanolide'),[23][24] the same molecule but with a sulfoxide rather than a sulfur bridge (Withanolide sulfoxide),[24]

Viscosa lactone B[16]

Other sulfated steroidal lactones[25]

Kaempferol at 0.06mg/g (fruit dry weight, none in roots nor leaves)[26]

Naringenin at 0.50mg/g in the fruit by dry weight (none in roots nore leaves)[26]

(+)-Catechin at 12.82mg/g (roots), 19.48mg/g (fruits), and 28.38mg/g dry weight (leaves)[26]

Gallic acid at 0.18mg/g dry weight of the leaves (none in root nor fruit)[26]

Phenolic acids such as Syringic acid (0.30mg/g in the leaves), p-coumaric acid (0.80mg/g in the leaves), vanillic acid (0.15mg/g leaf dry weight), and benzoic acid (0.80mg/g in the leaves)[26]

A 1,4-dioxane derivative (2,5-Dioxo-3-tetratriacont-3′-enyl-1,4-dioxane)[27]

β-sitosterol and stigmaterol, as well as each molecule's glucoside.[28][14]

Trigonelline (1.33+/-0.3mg/g in the leaves[14])

Palmitic acid in the leaves (3.55+/-0.5mg/g dry weight[14]) and root (1.18+/-0.2mg/g dry weight[14])

Oleic acid in the leaves (0.71+/-0.1mg/g dry weight[14]) and root (0.39+/-0.1mg/g dry weight[14])

Linoleic acid in the leaves (1.52+/-0.2mg/g dry weight[14]) and roots (1.31+/-0.2mg/g dry weight[14])

Linolenic acid in the leaves (4.38+/-0.5mg/g dry weight[14]) and roots (0.15+/-0.1mg/g dry weight[14])

Fjrebqll
2016-01-22, 15:30
Får man fråga vad du menar med "riktigt bra grejer"? :)

Dvs, att jag märkbart känner av mindre stress, bättre sömn med mera. Sensoril tex är ju även det ett extrakt med en del studier bakom sig precis som Ksm-66. Har tagit flertalet kapslar per dag av både sensoril och andra sorter utan att direkt känna något av påstådda effekter.

http://sensoril.com/

http://www.ksm66ashwagandhaa.com/

borjaompanytt
2016-01-22, 15:54
Jag tar KSM-66 Ashwagandha 300 mg (5%-iga). Tar 4-5st sådana på morgonen.

Whistler
2016-01-22, 16:02
Det skrivs i kemisk innehållsförteckning i tråden och på engelska wiki om "steroidal lactones". Är detta något som kan ge utslag vid dopingtest?

Hanse
2016-01-22, 17:49
Koncentrationen extrakt är noll procent i pulveriserade rötter iom att det inte är ett extrakt. Specifika aktiva kompenenter (Withanolides) varierar naturligt och är troligtvis inte mätta för den specifika produkten.

Hmm, med andra ord har jag ingen aning om hur mycket av den aktiva komponenten jag får i mig via mina 6tsk/dag av rotpolvret. :(

Stefanski
2016-01-22, 22:53
Varför tar folk så höga doser? De som testades tog väl 300 mg 2 gånger dagligen. Precis som rekommenderat på ashwaganda burken ksm 66 från iHerb.

Sheogorath
2016-01-23, 08:45
Det skrivs i kemisk innehållsförteckning i tråden och på engelska wiki om "steroidal lactones". Är detta något som kan ge utslag vid dopingtest?

Läs på om vad en steroid är för något och se om du får lite klarhet. Hint: det finns t.ex. både katabola steroider (t.ex. kortison) och anabola steroider (t.ex. testosteron).

PureWhey
2016-01-23, 10:04
Varför tar folk så höga doser? De som testades tog väl 300 mg 2 gånger dagligen. Precis som rekommenderat på ashwaganda burken ksm 66 från iHerb.

Mer är alltid bättre vet du väl ;)

Jag kör på 300x2.

borjaompanytt
2016-01-23, 12:24
Varför tar folk så höga doser? De som testades tog väl 300 mg 2 gånger dagligen. Precis som rekommenderat på ashwaganda burken ksm 66 från iHerb.Det är inte farligt med högre dos (har jag för mig), så därför.. plus, om man är mycket större än genomsnittet så får man ju redan där ta dosen x1,5.

Hanse
2016-01-23, 13:30
Det är inte farligt med högre dos (har jag för mig), så därför.. plus, om man är mycket större än genomsnittet så får man ju redan där ta dosen x1,5.

He, jag är mindre än nästan alla men fläskar ändå på med hög dos för säkerhets skull.:d

PureWhey
2016-01-23, 15:06
Det är inte farligt med högre dos (har jag för mig), så därför.. plus, om man är mycket större än genomsnittet så får man ju redan där ta dosen x1,5.

Bra.

Sheogorath
2016-01-23, 17:54
:d

borjaompanytt
2016-01-23, 18:13
Bra.

Det var ju nån som skrev i början på tråden att den inte var toxisk på höga doser... så drar lite slutsatser att det inte är farligt då.

Määng
2016-01-23, 21:02
Det var ju nån som skrev i början på tråden att den inte var toxisk på höga doser... så drar lite slutsatser att det inte är farligt då.

Fast att det inte är toxiskt betyder ju inte att det inte är farligt.

borjaompanytt
2016-01-24, 07:49
Fast att det inte är toxiskt betyder ju inte att det inte är farligt.Näe, du kanske har rätt. Jag får nog lugna mig lite med doseringen.

Überbiffen
2016-01-24, 19:33
Varför tar folk så höga doser? De som testades tog väl 300 mg 2 gånger dagligen. Precis som rekommenderat på ashwaganda burken ksm 66 från iHerb.

The lowest effective dose for acute usage of ashwagandha, and perhaps the most cost-effective dose, is 300-500mg. The optimal dose is 6,000mg a day usually divided into three doses (2,000mg) and while 300-500mg is effective for most situations a lower dose of 50-100mg can be seen as effective in few instances such as reducing the immunosuppression seen with stress and augmenting anxiolytic (anxiety reducing agents).

http://examine.com/supplements/Ashwagandha/

FOSHO
2016-01-24, 21:12
Jag köpte 750mg. Tabletter från probody på eBay. 60kr för 60tabs med frakt. Frågan är om en sån räcker per dag? Är rätt liten och ligger runt 70kg

slackerguru
2016-01-24, 23:19
The lowest effective dose for acute usage of ashwagandha, and perhaps the most cost-effective dose, is 300-500mg. The optimal dose is 6,000mg a day usually divided into three doses (2,000mg) and while 300-500mg is effective for most situations a lower dose of 50-100mg can be seen as effective in few instances such as reducing the immunosuppression seen with stress and augmenting anxiolytic (anxiety reducing agents).

http://examine.com/supplements/Ashwagandha/

20 tabletter om dagen då om man använder samma tabletter som i studien och ska få i sig 6000mg om dagen.
En burk var sjätte dag.

agazza
2016-01-25, 09:10
The lowest effective dose for acute usage of ashwagandha, and perhaps the most cost-effective dose, is 300-500mg. The optimal dose is 6,000mg a day usually divided into three doses (2,000mg) and while 300-500mg is effective for most situations a lower dose of 50-100mg can be seen as effective in few instances such as reducing the immunosuppression seen with stress and augmenting anxiolytic (anxiety reducing agents).

http://examine.com/supplements/Ashwagandha/

Finns det någon plottad kurva över effekt/dos eftersom den optimala dosen är 20x den mest kostnadseffektiva dosen?

Toby Asp
2016-01-29, 10:19
The lowest effective dose for acute usage of ashwagandha, and perhaps the most cost-effective dose, is 300-500mg. The optimal dose is 6,000mg a day usually divided into three doses (2,000mg) and while 300-500mg is effective for most situations a lower dose of 50-100mg can be seen as effective in few instances such as reducing the immunosuppression seen with stress and augmenting anxiolytic (anxiety reducing agents).

http://examine.com/supplements/Ashwagandha/

6000mg/dag som optimal dos gällde väl inte styrketräning utan andra effekter skulle jag tro? Det enda som studerats i muskelsammanhang är väl 600mg/dag?

Prost
2016-01-29, 11:02
Vill bara tipsa ifall någon nu missat det så blir det ju mycket billigare att köpa i pulverform istället. Samma sak med hmb etc..

borjaompanytt
2016-01-29, 11:29
Vill bara tipsa ifall någon nu missat det så blir det ju mycket billigare att köpa i pulverform istället. Samma sak med hmb etc..
Vilken styrka är det?

kvarnis
2016-01-29, 16:33
Vill bara tipsa ifall någon nu missat det så blir det ju mycket billigare att köpa i pulverform istället. Samma sak med hmb etc..

Menar du ashwagandha pulver, eller endast extraktet i pulverform? Själv har jag det förstnämnda, tog för första gången igår och vägde upp ca 5 gram och drack med 1 dl vatten. (1 matsked ungefär)

Märkte att jag blev lite trött och avslappnad efter en stund känslan påminnde lite om en liten dos benso, är det ett tecken på för hög mängd eller har jag nailat perfekt dos?