handdator

Visa fullständig version : Fitbit? Stämmer kaloriförbrukningen?


sleepwalking
2015-11-27, 02:01
Som titlen säger. Stämmer kaloriförbrukningen? Är det värt att köpa en? Någon som har erfarenhet av dem?

Tack på förhand!

King Grub
2015-11-27, 10:41
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=223222

Dezen
2015-11-27, 10:45
Jag kör en fitbit flex och tycker ändå att den stämmer helt ok. Kan vara lite i överkant dom dagarna man går mer än vanligt. Min brukar visa runt 2-2.7k beroende på hur aktiv jag varit och jag ligger på balans kring 2.2-2.5 sist jag räknade på kalorierna. Har hört att varianterna med pulsmätning överskattar en hel del dock.

sleepwalking
2015-11-27, 14:19
Jag kör en fitbit flex och tycker ändå att den stämmer helt ok. Kan vara lite i överkant dom dagarna man går mer än vanligt. Min brukar visa runt 2-2.7k beroende på hur aktiv jag varit och jag ligger på balans kring 2.2-2.5 sist jag räknade på kalorierna. Har hört att varianterna med pulsmätning överskattar en hel del dock.

Så jag borde välja den utan pulsmätare?

phattrance
2015-11-27, 14:39
var det inte fitbit som hade ett "snitt" på pulsmätare under en viss tid, och inte visade pulsen i realtid?

sleepwalking
2015-11-27, 14:44
var det inte fitbit som hade ett "snitt" på pulsmätare under en viss tid, och inte visade pulsen i realtid?

på den jag funderar på att köpa står det:
Se till att varje slag räknas med automatik tack vare Charge HR inbyggda pulsmätare. Se din puls 24/7 för en mer pålitlig kaloriförbrukning

http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/213417-fitbit_charge_hr_wristband_black_large?atcl=start: viewed

Dezen
2015-11-27, 15:45
Vad jag har förstått så hänger den inte riktigt med på pulsen när det ökar/sjunker fort. Typ som vid intervall träning. Däremot är det en bra översikt över trender på längre sikt.
Jag tänker byta ut min fler mot en av storebröderna men för mig är det inte viktigt med exakta kalorier eller pulsmätning, jag vill mest ha en översikt över hur det ligger till.

sleepwalking
2015-11-27, 16:28
Vad jag har förstått så hänger den inte riktigt med på pulsen när det ökar/sjunker fort. Typ som vid intervall träning. Däremot är det en bra översikt över trender på längre sikt.
Jag tänker byta ut min fler mot en av storebröderna men för mig är det inte viktigt med exakta kalorier eller pulsmätning, jag vill mest ha en översikt över hur det ligger till.

men är det värt att köpa en? enligt dig?

Dezen
2015-11-27, 16:51
men är det värt att köpa en? enligt dig?

Beror helt på. Är du ute efter något som vet exakt hur mycket du behöver äta och ger dig exakt puls under löpturer etc. så nej.
Vill du däremot bara ha något som ger dig en fingervisning och som kan hålla koll på förändringar under tidens gång så ja.
Jag är kanon nöjd med min Flex, har haft den ett år. Det enda jag saknade var hr funktionen.

LunaSpice
2015-11-27, 17:34
http://www.wareable.com/fitness-trackers/heart-rate-monitor-accurate-comparison-wrist

Läs den artikeln om andra klockor.