handdator

Visa fullständig version : havregrynsgröt och ägg


B-jay
2004-04-14, 09:35
Brukar dricka en proteinare med 2 dl havregryn imixade.

idag var dock proteinet slut, så jag beslöt mig för att käka havregröt och käka ägg till det.
Det skumma är att jag har förbannat svårt att behålla det i magen och har varit helt körd i magen sen i morse.

höll på att spy ca 10 min efter jag ätit det, dock kämpade jag för att behålla maten och lyckades, men det höll på sådär i säkert 10 min.

nån som varit med om detta.
Det var inte det att jag vaknat precis utan hade varit ute och gått en morgonpromenad på en timme.

får väl hålla mig till proteinaren och mixade havregryn i fortsättningen! :eating:

palme
2004-04-14, 09:53
Längesen du käkade ägg? Var de dåliga?

B-jay
2004-04-14, 10:02
nä käkade i lördags! det var ju påsk :D

Äggen köpte jag i affären igår, så dom är nog inte gamla!
Grejen är att detta händer nästan varje gång jag kombinerar dessa livsmedel.

Men äter jag dom var för sig så händer inget!
Det hör oxå till saken att jag har lite svårt att få ner något på morgonen, därför äter jag det flytande istället!

cali
2004-04-14, 10:43
Den där känslan får jag ofta på morgonen, särskilt av någon äcklig kombination av mat.

Jag får alltid den känslan när jag ätit för mycket vätska på morgonen. Vet inte varför det blir så men jag tror det har med att göra att magen har fastat hela natten och är inte van vid maten som kommer ner. Man ska därför inte äta något mastigt eller svårsmält det första man gör på morgonen. Heller inte för stora volymer på en gång för magsäcken är lite ihopsjunken efter natten och tar inte emot stora vätskevolymer på en gång gärna.

Jag dricker för övrigt också helst min frukost :-)
Går fort lätt och man är inte så sugen på något smarrigt på morgonen utan det är bukfylla som gäller och då blir det väl så att magen säger ifrån ibland.
Det har hänt några gånger att det har kommit upp, men då är det bara till och göra en ny sats och dricka igen. Lite tidskrävande och irriterande är det... :eating:

GhostFace
2004-04-14, 11:15
Originally posted by cali
Den där känslan får jag ofta på morgonen, särskilt av någon äcklig kombination av mat.

Jag får alltid den känslan när jag ätit för mycket vätska på morgonen. Vet inte varför det blir så men jag tror det har med att göra att magen har fastat hela natten och är inte van vid maten som kommer ner. Man ska därför inte äta något mastigt eller svårsmält det första man gör på morgonen. Heller inte för stora volymer på en gång för magsäcken är lite ihopsjunken efter natten och tar inte emot stora vätskevolymer på en gång gärna.

Jag dricker för övrigt också helst min frukost :-)
Går fort lätt och man är inte så sugen på något smarrigt på morgonen utan det är bukfylla som gäller och då blir det väl så att magen säger ifrån ibland.
Det har hänt några gånger att det har kommit upp, men då är det bara till och göra en ny sats och dricka igen. Lite tidskrävande och irriterande är det... :eating:
Kanske bra att tillägga att stora volymer mat direkt på morgonen är något som inte ALLA har problem med.
Så ingen får idéer att det är hälsosammare för magsäcken att äta mindre frukost och undrar sedan varför inget händer på vågen om 2-3 veckor?

adde
2004-04-14, 11:17
Dra i lite olivolja innan du mixar havregrynen och proteinpulvret (choklad såklart) sen lite kanel och skaka om.

Mumma!

/adde

cali
2004-04-14, 11:29
Kanske bra att tillägga att stora volymer mat direkt på morgonen är något som inte ALLA har problem med.
Så ingen får idéer att det är hälsosammare för magsäcken att äta mindre frukost och undrar sedan varför inget händer på vågen om 2-3 veckor.

Givetvist var det inte så jag menade. Frukosten är dagens viktigaste mål och 1000 kcal frukostar är bara bra!
Men det kan vara svårt att stoppa i sig 1000 kcal på en gång direkt på morgonen. Min frukost pågår i över 1 timme innan jag fått i mig allt så jag är nöjd.

En vanlig frukost:

varmchoklad 2 mackor 300 kcal
1 banan 100 kcal
1 prottoshake 250 kcal
2 ägg 150 kcal
6 omega-3 kapslar 50 kcal
1 mugg a-fil 150 kcal

= 1000 kcal

Jag vill inte veta vad II hamnar på denna frukost för det bryr jag mig inte om :-)
Jag växer bättre av att få i mig rikligt med proteiner från alla mjölkprodukterna än vad insulinpåslagen påverkar mej.

Alternativ frukost:

prottohavregrynsshake: 800 kcal

B-jay
2004-04-14, 11:44
Originally posted by adde
Dra i lite olivolja innan du mixar havregrynen och proteinpulvret (choklad såklart) sen lite kanel och skaka om.

Mumma!

/adde

ska testa det! iofs har jag inga problem att få i mig protte/havregrynsdrinken, utan det är fast föda som gör mig illamående.

Det har hänt att jag kastat upp ibland med i samband med tandborstningen, klökreflexerna gör sig påminda där ;)

Men det jag tycker är konstigt är att eftersom jag varit ute och promenerat en timme innan frukost och drukit lite vatten och sådär och ÄR hungrig när jag kommer hem igen, så kan jag ändå inte få ner ordentligt med fast föda! kan väl bero på att havregrynsgröt inte är det överdrivet godaste jag vet, definitivt inte utan socker och sylt nu under deffen.

det är väl bara att kämpa på :kickass:

cali
2004-04-14, 12:15
Har också spytt av att borsta tänderna på morgonen.
Jag har nu börjat med att borsta tänderna på en gång innan frukost när jag står i duschen för då har man inget att spy upp :)

Min morgonillamående beror på en åkomma som är ganska vanlig:

http://netdoktor.passagen.se/sjukdomar/fakta/irriteradtjocktarm.shtml

adde
2004-04-14, 14:23
Originally posted by B-jay


ska testa det! iofs har jag inga problem att få i mig protte/havregrynsdrinken, utan det är fast föda som gör mig illamående.

Det har hänt att jag kastat upp ibland med i samband med tandborstningen, klökreflexerna gör sig påminda där ;)

Men det jag tycker är konstigt är att eftersom jag varit ute och promenerat en timme innan frukost och drukit lite vatten och sådär och ÄR hungrig när jag kommer hem igen, så kan jag ändå inte få ner ordentligt med fast föda! kan väl bero på att havregrynsgröt inte är det överdrivet godaste jag vet, definitivt inte utan socker och sylt nu under deffen.

det är väl bara att kämpa på :kickass:

Under deffen kan det iofs vara skojigt med lite fast föda och dessutom blir ju gröten "mera" än motsvarande mängd mixade havregryn...

Testa att först rosta (lätt) lite kardemumma i en kastrull. Sedan i med grynen och vänd runt lite. spä på med vatten och gör gröt. blanda i lite sötningsmedel och kanel (eller fruktos och kanel). Mumsfilibabba...

/adde

B-jay
2004-04-14, 14:45
Originally posted by adde


Under deffen kan det iofs vara skojigt med lite fast föda och dessutom blir ju gröten "mera" än motsvarande mängd mixade havregryn...

Testa att först rosta (lätt) lite kardemumma i en kastrull. Sedan i med grynen och vänd runt lite. spä på med vatten och gör gröt. blanda i lite sötningsmedel och kanel (eller fruktos och kanel). Mumsfilibabba...

/adde

Ah är det gott?
är iofs på deffen nu, så det får väl bli sötningsmedel!
blir snart aspartam-förgiftad av alla funlight och cola light man bäljar i sig! :cheers:

snej
2004-04-14, 15:27
Kokade 2 ägg igårkväll, la dem i kylen. Tog dem imorse o slitsade ner i gröten o mumsade i mej. Kanongott. Frågan är om dom inte var dåliga dina ägg...

B-jay
2004-04-14, 20:23
grejen är att det händer varje gång jag käkakr kokt ägg på morgonen, så det är nog nått annat!

imorgon blir det fan omelett istället :eating:

WHITEFOLKS
2004-04-14, 20:51
jag tycker att det är tokgott med keso blandat i gröten, men det är jag det :)