handdator

Visa fullständig version : Känner mig lurad av World Class - bara att bita ihop?


Endorah
2015-11-26, 16:44
Köpte ett års medlemskap i oktober 2014 på world class i ektorp.
Jag var tyvärr tvungen att flytta väldigt abrupt efter ett halvår. Vilket betyder att jag har betalat 500kr/mån i 6 månader för ett gym jag inte besökt en enda gång det senaste halvåret.
Enda sen flytten har jag väntat på oktober som jag trodde om var sista månaden jag behöver betala. Jag köpte ju trots allt ETT ÅRS medlemskap, vilket framgick tydligt när jag signade upp mig.
De har dock dragit pengar nu i november också, som jag trodde var ett misstag. Jag ringde upp dem, och de förklarade att medlemskapet fortsätter efter ett år, och att jag måste säga upp avtalet med 60 dagars uppsägningstid.
Detta står faktiskt i avtalet jag skrev på, men jag tyckte inte att det var tydligt när jag väl skrev på. Jag trodde det var en självklarhet att de drar pengar endast 12 månader.
Jag har som sagt inte besökt gymmet på över 6 månader, och jag har frågat dem tidigare om jag kan avsluta medlemskapet mot någon avgift.
Om jag var medveten om uppsägningstiden så hade jag givetvis sagt upp mig så tidigt som möjligt (Om jag inte har besökt gymmet på ett halvår är det väl förfan en självklarhet att jag inte vill fortsätta mitt medlemskap där?!)
Känns oerhört surt att jag måste betala ytterligare 1000kr för något som jag UPPENBART inte ville betala för. (totalt 1500 om man räknar med november som jag redan betalt för...)

Finns det något som jag kan göra åt situationen? känns som att jag har blivit lurad av en telefonförsäljare. Eller har jag inget annat val än att betala dem? Känner mig otroligt förbannad över situationen.

4623
2015-11-26, 16:47
Aldrig varit med om att något jag skaffat med bindiningstid inte har fortsatt löpa efter bidningstidens slut.

JacobHeitmann
2015-11-26, 16:52
Du har varit naiv.

http://sverigesradio.se/sida/images/109/2230944_1200_675.jpg?preset=article

Bärsärk
2015-11-26, 16:57
Ursprungsproblemet är att du köpt gymkort för 500/månaden.

Endorah
2015-11-26, 17:03
Aldrig varit med om att något jag skaffat med bindiningstid inte har fortsatt löpa efter bidningstidens slut.

Om jag köper en mobil på autogiro i 2 år, skulle jag bli förvånad om de fortsätter dra pengar efter de två åren. Jag trodde att det fungerade på samma sätt med detta gymkort. Tänkte eftersom killen jag skrev avtalet med sa att jag betalar 499kr/månaden i 12 månader.
I vilket fall som helst tycker jag att det känns otroligt trist att de utnyttjar min okunskap för att suga ut 1500 kronor extra av min magra studentekonomi. Blir även tråkigt att jag måste gå 2 månader till utan att gymma :/
Tycker det känns uppenbart att jag inte ville ha 3 extra månader på mitt medlemskap.

Jorgen
2015-11-26, 17:04
Köpte ett års medlemskap i oktober 2014 på world class i ektorp.
Jag var tyvärr tvungen att flytta väldigt abrupt efter ett halvår. Vilket betyder att jag har betalat 500kr/mån i 6 månader för ett gym jag inte besökt en enda gång det senaste halvåret.
Enda sen flytten har jag väntat på oktober som jag trodde om var sista månaden jag behöver betala. Jag köpte ju trots allt ETT ÅRS medlemskap, vilket framgick tydligt när jag signade upp mig.
De har dock dragit pengar nu i november också, som jag trodde var ett misstag. Jag ringde upp dem, och de förklarade att medlemskapet fortsätter efter ett år, och att jag måste säga upp avtalet med 60 dagars uppsägningstid.
Detta står faktiskt i avtalet jag skrev på, men jag tyckte inte att det var tydligt när jag väl skrev på. Jag trodde det var en självklarhet att de drar pengar endast 12 månader.
Jag har som sagt inte besökt gymmet på över 6 månader, och jag har frågat dem tidigare om jag kan avsluta medlemskapet mot någon avgift.
Om jag var medveten om uppsägningstiden så hade jag givetvis sagt upp mig så tidigt som möjligt (Om jag inte har besökt gymmet på ett halvår är det väl förfan en självklarhet att jag inte vill fortsätta mitt medlemskap där?!)
Känns oerhört surt att jag måste betala ytterligare 1000kr för något som jag UPPENBART inte ville betala för. (totalt 1500 om man räknar med november som jag redan betalt för...)

Finns det något som jag kan göra åt situationen? känns som att jag har blivit lurad av en telefonförsäljare. Eller har jag inget annat val än att betala dem? Känner mig otroligt förbannad över situationen.

I det fetstilade skriver du att det står så i kontraktet, och du har skrivit på det.
Du kanske känner dig lurad, men det är inte gymmets fel i detta fallet.
Bara att bita ihop och betala 1000:- till, tyvärr.

StarkaUlf
2015-11-26, 17:22
I det fetstilade skriver du att det står så i kontraktet, och du har skrivit på det.
Du kanske känner dig lurad, men det är inte gymmets fel i detta fallet.
Bara att bita ihop och betala 1000:- till, tyvärr.

Alternativt skriv en hög med negativa, arga inlägg på deras facebook-sida. Det brukar hjälpa i dom flesta fallen.

Jorgen
2015-11-26, 17:42
Alternativt skriv en hög med negativa, arga inlägg på deras facebook-sida. Det brukar hjälpa i dom flesta fallen.

Ja, tyvärr många gånger.
I detta fallet så har ju kunden fel och gymmet rätt. :)

4623
2015-11-26, 17:48
Om jag köper en mobil på autogiro i 2 år, skulle jag bli förvånad om de fortsätter dra pengar efter de två åren. Jag trodde att det fungerade på samma sätt med detta gymkort. Tänkte eftersom killen jag skrev avtalet med sa att jag betalar 499kr/månaden i 12 månader.
I vilket fall som helst tycker jag att det känns otroligt trist att de utnyttjar min okunskap för att suga ut 1500 kronor extra av min magra studentekonomi. Blir även tråkigt att jag måste gå 2 månader till utan att gymma :/
Tycker det känns uppenbart att jag inte ville ha 3 extra månader på mitt medlemskap.

Skillnad på avbetalning och abonnemang.

Endorah
2015-11-26, 17:58
Ja, tyvärr många gånger.
I detta fallet så har ju kunden fel och gymmet rätt. :)

Har fått svar på min fråga - gymmet har alltså rätt.
Jag visste inte om att jag var tvungen att säga upp medlemskapet, vilket ligger på mitt ansvar. Men jag tycker det är trist av dem att dra 1500kr extra, för att jag inte sa upp mig, även fast det är uppenbart att jag ville det. I mina ögon utnyttjar de min okunskap för att tjäna mer pengar. Det är tydligt att jag ville säga upp mig, men visste inte att jag behövde det.
självklart hade jag haft förståelse för om det var en fysisk produkt som jag använt.
Oh well, jag har lärt mig av mitt misstag.

shadowfire
2015-11-26, 17:59
Se det som en nyttig lärdom till framtiden. Alltid kolla vad avtalet säger och i 9 fall av 10 så fortsätter det att ticka även på prenumerationserbjudanden och annat - om man inte säger upp det (och inte helt sällan, som i detta fall, så finns det även en uppsägningstid).

Du kommer att stöta på det många gånger om i ditt liv :)

Derbel McDillet
2015-11-26, 18:12
Har fått svar på min fråga - gymmet har alltså rätt.
Jag visste inte om att jag var tvungen att säga upp medlemskapet, vilket ligger på mitt ansvar. Men jag tycker det är trist av dem att dra 1500kr extra, för att jag inte sa upp mig, även fast det är uppenbart att jag ville det. I mina ögon utnyttjar de min okunskap för att tjäna mer pengar. Det är tydligt att jag ville säga upp mig, men visste inte att jag behövde det.
självklart hade jag haft förståelse för om det var en fysisk produkt som jag använt.
Oh well, jag har lärt mig av mitt misstag.

Inser du hur vansinnigt mycket extrajobb det blir för företag om de måste agera mamma och räkna med att folk inte kan se efter såna här basic saker?

Cooks
2015-11-26, 18:23
Om jag köper en mobil på autogiro i 2 år, skulle jag bli förvånad om de fortsätter dra pengar efter de två åren. Jag trodde att det fungerade på samma sätt med detta gymkort. Tänkte eftersom killen jag skrev avtalet med sa att jag betalar 499kr/månaden i 12 månader.
I vilket fall som helst tycker jag att det känns otroligt trist att de utnyttjar min okunskap för att suga ut 1500 kronor extra av min magra studentekonomi. Blir även tråkigt att jag måste gå 2 månader till utan att gymma :/
Tycker det känns uppenbart att jag inte ville ha 3 extra månader på mitt medlemskap.

Du köper en mobil på avbetalning och då är det X antal kronor som ska in totalt.

Jämför istället med ett mobilabonnemang så blir det rätt :-)

Förstår hur du känner men det är faktiskt så med alla "tjänster" nuförtiden, allting har en uppsägningstid och måste avslutas manuellt.

Darth Yoda
2015-11-26, 18:27
Har fått svar på min fråga - gymmet har alltså rätt.
Jag visste inte om att jag var tvungen att säga upp medlemskapet, vilket ligger på mitt ansvar. Men jag tycker det är trist av dem att dra 1500kr extra, för att jag inte sa upp mig, även fast det är uppenbart att jag ville det. I mina ögon utnyttjar de min okunskap för att tjäna mer pengar. Det är tydligt att jag ville säga upp mig, men visste inte att jag behövde det.
självklart hade jag haft förståelse för om det var en fysisk produkt som jag använt.
Oh well, jag har lärt mig av mitt misstag.

Vi har alla varit där, eller många. Minns nåt internettjafs 2004 då min dator gick sönder. Väntade i två veckor och blev sedan inte bara medveten om att luffarna hade två-tre månaders uppsägningstid, utan även att de veckorna jag avvaktat hade lett till att en ny uppsägningsmånad hade startat. Sket av ilska i att betala, vilket bara fick nåt inkassobolag att ljubla. Naiv som Löfvén antar jag ja.

StarkaUlf
2015-11-26, 18:47
Ja, tyvärr många gånger.
I detta fallet så har ju kunden fel och gymmet rätt. :)

Hehe jo. Men ibland verkar det inte spela någon roll :D

Blomkål
2015-11-26, 19:34
Jag har som sagt inte besökt gymmet på över 6 månader, och jag har frågat dem tidigare om jag kan avsluta medlemskapet mot någon avgift.


Säg att du vid det tillfället var tydlig med att du ville få det avbrutet efter bindningstiden. Har du tur makulerar de fakturan då missförstånd alltid kan uppstå, även från deras kundtjänst.

r1kkie
2015-11-26, 20:40
Om jag köper en mobil på autogiro i 2 år, skulle jag bli förvånad om de fortsätter dra pengar efter de två åren. Jag trodde att det fungerade på samma sätt med detta gymkort. Tänkte eftersom killen jag skrev avtalet med sa att jag betalar 499kr/månaden i 12 månader.
I vilket fall som helst tycker jag att det känns otroligt trist att de utnyttjar min okunskap för att suga ut 1500 kronor extra av min magra studentekonomi. Blir även tråkigt att jag måste gå 2 månader till utan att gymma :/
Tycker det känns uppenbart att jag inte ville ha 3 extra månader på mitt medlemskap.

Mitt tips är att inte ha pengar på kontot när de ska dra. Oftast så låser bara gymmen medlemskapet tills du betalat och blandar inte in inkasso företag och dylikt.
Men kan inte lämna några garantier på det.

Endorah
2015-11-26, 20:56
Säg att du vid det tillfället var tydlig med att du ville få det avbrutet efter bindningstiden. Har du tur makulerar de fakturan då missförstånd alltid kan uppstå, även från deras kundtjänst.

Will do! ska åka till dem i helgen och prata med dem.
När jag skrev på kontraktet så trodde jag att det var en avbetalning för vad ett årskort kostar. (det var därför jag inte förstod vad som menades i kontraktet när det stod att det var uppsägningstid). Jag skrev redan i april till dem att jag ville sluta innan ett år hade gått eftersom jag inte vill betala 500 kr/mån för ett gym jag inte kommer besöka något mer. Och jag har inte varit där en enda gång sen april.

Wzup2u
2015-11-26, 21:11
Ring upp och prata, det mesta går prata sig ur, och hjälper inte det ring upp senare igen och se om någon annan svarar...
Oftast handlar det om att prata med rätt person...

ChuckTesta
2015-11-26, 21:19
Ursprungsproblemet är att du köpt gymkort för 500/månaden.

Ja det är ju fan enmånadspris. Kostar ett årskort på world class verkligen 6000? På mitt gym kostar ett årskort 3 lax.

Bärsärk
2015-11-26, 21:28
Ja det är ju fan enmånadspris. Kostar ett årskort på world class verkligen 6000? På mitt gym kostar ett årskort 3 lax.

Det är på tok för mycket pengar för att "låna" lite utrustning på ett gym. För 500 i månaden kan du ju på typ nått år bygga ihop ett eget gym för bövelen.

Sarco
2015-11-26, 21:36
Säg att du vid det tillfället var tydlig med att du ville få det avbrutet efter bindningstiden. Har du tur makulerar de fakturan då missförstånd alltid kan uppstå, även från deras kundtjänst.

+1

Det är faktiskt en ganska rimlig tolkning att du sade upp avtalet vid det tillfället och det därmed skulle fortsätta att löpa bindningstiden ut men att de 60 dagarnas uppsägningstid då också skulle vara slut.

Jag tycker att du ska bestrida fakturan med hänvisning till att du sagt upp avtalet vid det tillfället.

Alltså:
Bestrid ("Ert anspråk bestrids i sin helhet då uppsägning skett den XX YYY"), skriftligen.
Betala inte.
Sen kan de välja mellan domstol eller att låta det vara (kronofogden handlägger inte tvistiga ärenden).

Endorah
2015-11-30, 16:25
Inser du hur vansinnigt mycket extrajobb det blir för företag om de måste agera mamma och räkna med att folk inte kan se efter såna här basic saker?

"Gymmet måste egentligen förvarna innan avtalet är på väg att gå över i löpande avtal, men det är det många som slarvar med." (http://www.radron.se/artiklar/Traning-som-varar-langre-an-nyarsloftet-/)

"Träningscentret är skyldigt att i god tid påminna dig när du måste säga upp avtalet, för att inte bli bunden till ytterligare en period. Det brukar också stå hur en uppsägning ska gå till." (http://www.radron.se/guider/planera-for-basta-traningskortet/)

" Konsumenten ska också påminnas
om att avtalet fortsätter gälla tills vidare i god tid före avtalsperiodens slut."
"http://www.kkv.fi/globalassets/kkv-pa-svenska/publikationer/konsumentombudsmannens-riktlinjer/enligt-bransch/avtalsvillkoren_hos_gymforetag.pdf"

Jag fick då ingen påminnelse över huvud taget...

4623
2015-11-30, 16:29
Första länken här är relevant. Gå vidare till gymmet med denna.

Andra länken känns inte relevant då du inte blivit bunden ytterligare en period.

Tredje länken är från konkurrensverket i Finland.

ceejay
2015-11-30, 16:30
Är "måste egentligen" samma sak som att det är lag på det? Det är frågan.

mela
2015-11-30, 16:39
Är "måste egentligen" samma sak som att det är lag på det? Det är frågan.

Det känns som att det är taskigt formulerat på råd och rön, men jag antar att om det hade varit lag på det så hade inte så många gym struntat i det. Jag tror att många, iaf de större kedjorna, har bra koll på vilka lagar de måste folja. Annars lär de ha fått sota för det.


Till TS så tror jag att du bara får bita ihop. Har du skrivit på ett avtal om innebär att du själv måste säga upp medlemsskapet efter en viss tid kan du inte bestrida, oavsett om de inte informerat dig om det eller ej. Så brukar de flesta abonnemang fungera.

Nordenator
2015-11-30, 17:05
Hehe jo. Men ibland verkar det inte spela någon roll :D

Men om man gnäller då man uppenbart har fel och dessutom vet om det är man en del av problemet.