handdator

Visa fullständig version : Effekt av T+ på styrka, kroppssammansättning och anabola hormoner


King Grub
2015-11-26, 08:25
Impact of four weeks of a multi-ingredient performance supplement on muscular strength, body composition, and anabolic hormones in resistance-trained young men. J Strength Cond Res 29(12): 3453-3465, 2015-Although multi-ingredient performance supplements (MIPS) have increased in popularity because of their array of ergogenic ingredients, their efficacy and safety remain in question. The objective of this study was to determine the impact of supplementation with T+ (SUP; Onnit Labs, Austin, TX, USA), an MIPS containing long jack root, beta-alanine, and branched-chain amino acids, and other proprietary blends, on strength, body composition, and hormones in young resistance-trained men. Subjects were randomized to consume either T+ (SUP; n = 14; age, 21 ± 3 years; body fat, 18.3 ± 4.7%) or an isocaloric placebo (PL; n = 13; age, 21 ± 3 years; body fat, 21.5 ± 6.2%) for 4 weeks. Both groups underwent a progressive, 4-week high-intensity resistance training protocol. Before and after the training protocol, mood state, body composition, blood hormones (also collected at midpoint), and maximal strength were measured. SUP had significantly greater increases in bench press (SUP, 102 ± 16 kg to 108 ± 16 kg vs. PL, 96 ± 22 kg to 101 ± 22 kg; p < 0.001) and total weight lifted (SUP, 379 ± 59 kg to 413 ± 60 kg vs. PL, 376 ± 70 kg to 400 ± 75 kg; p < 0.001) compared with PL. Additionally, deadlift strength relative to total body mass (calculated as weight lifted/body mass; kg:kg) (2.08 ± 0.18 to 2.23 ± 0.16; p = 0.036) and lean mass (2.55 ± 0.19 to 2.72 ± 0.16; p = 0.021) increased significantly in SUP but not PL (2.02 ± 0.30 to 2.15 ± 0.36 and 2.56 ± 0.31 to 2.70 ± 0.36, respectively). No other significant differences were detected between groups for the remaining variables. Supplementing with SUP enhanced resistance training adaptations independent of hormonal status, and thus SUP use may warrant inclusion into peri-workout nutrition regimens.

J Strength Cond Res. 2015 Dec;29(12):3453-65. Impact of Four Weeks of a Multi-Ingredient Performance Supplement on Muscular Strength, Body Composition, and Anabolic Hormones in Resistance-Trained Young Men.

Anders The Peak
2015-11-26, 12:32
Det ser ut som om PWO funkar i de flesta former enligt den här studien.

LoveMachine
2015-11-26, 22:21
Tycker deras statistiska metod är ganska tveksam. Dels så finns det en skillnad mellan de två grupperna redan innan man började i så väl styrka som kroppssammansättning. Sen så tycker jag att det är rätt kasst att jämföra den genomsnittliga bänkstyrka före och efter mellan de två grupperna.

SUP had significantly greater increases in bench press (SUP, 102 ± 16 kg to 108 ± 16 kg vs. PL, 96 ± 22 kg to 101 ± 22 kg; p < 0.001)

En vettigare metod är att se till varje individs förändring över tid och sedan jämföra den genomsnittliga förändringen. Det är något jag gav en vän bakläxa på just detta när jag hjälpte henna med hennes uppsats inom träningslära. Dessutom så är det uppenbarligen större skillnader inom grupperna, med ± 16 och ± 22 kg spridning, än de +6/+5 kg som träningen gett. Jag ställer mig därför tveksam till deras höga signifikans. Dessutom så skulle man behöva normaliserar resultaten och se till procentsatser.

PureWhey
2015-11-27, 09:25
Tycker deras statistiska metod är ganska tveksam. Dels så finns det en skillnad mellan de två grupperna redan innan man började i så väl styrka som kroppssammansättning. Sen så tycker jag att det är rätt kasst att jämföra den genomsnittliga bänkstyrka före och efter mellan de två grupperna.



En vettigare metod är att se till varje individs förändring över tid och sedan jämföra den genomsnittliga förändringen. Det är något jag gav en vän bakläxa på just detta när jag hjälpte henna med hennes uppsats inom träningslära. Dessutom så är det uppenbarligen större skillnader inom grupperna, med ± 16 och ± 22 kg spridning, än de +6/+5 kg som träningen gett. Jag ställer mig därför tveksam till deras höga signifikans. Dessutom så skulle man behöva normaliserar resultaten och se till procentsatser.

Håller med, kollar man på de siffrorna så ser det inget vidare signifikant ut? Hur blir det signifikant högre ökningar?

Nebuchadnezzar
2015-11-27, 12:48
Håller med, kollar man på de siffrorna så ser det inget vidare signifikant ut? Hur blir det signifikant högre ökningar?

Genom att differensen överstiger det kritiska värdet givet av (normalt sett) en t-distribution som beror på gruppernas storlek och standardfel (skattade standardavvikelser på populationsnivå). Generellt sett alltså, har inte läst studien.

Nebuchadnezzar
2015-11-27, 12:58
det kritiska värdet givet av (normalt sett) en t-distribution som beror på gruppernas storlek och standardfel (skattade standardavvikelser på populationsnivå)

Och signifikansnivån, förstås.