handdator

Visa fullständig version : Fixa högre blodtryck?


leo1
2015-11-25, 22:43
Någon som har lågt blodtryck och gjort nåt åt det? Jag är lång och smal och har lågt blodtryck. Jag tror att löpningen hjälper mig så jag känner mig mer alert dan efter.

Har för mig att jag läst att vadträning kan hjälpa pumpen men hittar ingenting på nätet. Då jag har minimala vader kanske det vore bra?

Nu när jag har ett jobb där jag jobbar på ackord så märks det tydligt dagar då jag är alert och dagar då jag är såsig. Jag tycker mig tom känna lukter bättre då jag har tränat. Gillar inte inomhusluft.

Saker som jag läst ska hjälpa till är salt, vatten, tjack och salmiak.

Har inte mätt mitt blodtryck på åratal men vet om att det är lågt och jag tror att det är boven då jag ofta är seg.

Alexton
2015-11-25, 22:45
Världens tråkigaste svar men kolla med en sjukvården nnan du börjar experimentera. Ditt problem kan inte vara speciellt ovanligt och jag gissar att det finns färdiga koncept på hur du kan hjälpas.

Om du verkligen vill piggna till prova luktsalt.

Jakobson
2015-11-25, 22:53
Kaffe

leo1
2015-11-25, 22:54
Kaffe

Redan beroende:d

Blaine
2015-11-25, 23:38
En väldigt konstig frågeställning; "fixa högre blodtryck". Högt blodtryck är ett folkhälsoproblem och du vill av någon anledning öka ditt blodtryck utan att ens veta om vad ditt normala värde ligger kring. Det finns säkerligen andra orsaker bakom varför du känner dig "seg".

Men ja, om du verkligen vill höja ditt blodtryck så föreslår jag att du börjar att röka om du inte redan gör det, stoppar i dig mycket LDL-kolesterol, dricker alkohol, slutar att vara aktiv och överlag äter osund kost. Återkom sedan när du känner dig mindre seg!

leo1
2015-11-25, 23:45
En väldigt konstig frågeställning; "fixa högre blodtryck". Högt blodtryck är ett folkhälsoproblem och du vill av någon anledning öka ditt blodtryck utan att ens veta om vad ditt normala värde ligger kring. Det finns säkerligen andra orsaker bakom varför du känner dig "seg".

Men ja, om du verkligen vill höja ditt blodtryck så föreslår jag att du börjar att röka om du inte redan gör det, stoppar i dig mycket LDL-kolesterol, dricker alkohol, slutar att vara aktiv och överlag äter osund kost. Återkom sedan när du känner dig mindre seg!

Så att jag känner mig seg och långsam är ett tecken på att jag är hälsosam?

Tolkia
2015-11-25, 23:48
Att du känner dig "seg" beror knappast på för lågt blodtryck.

Luca Brasi
2015-11-25, 23:49
En väldigt konstig frågeställning; "fixa högre blodtryck". Högt blodtryck är ett folkhälsoproblem och du vill av någon anledning öka ditt blodtryck utan att ens veta om vad ditt normala värde ligger kring. Det finns säkerligen andra orsaker bakom varför du känner dig "seg".

Men ja, om du verkligen vill höja ditt blodtryck så föreslår jag att du börjar att röka om du inte redan gör det, stoppar i dig mycket LDL-kolesterol, dricker alkohol, slutar att vara aktiv och överlag äter osund kost. Återkom sedan när du känner dig mindre seg!
Lågt blodtryck är ett folkhälsoproblem.
Larvigt svar.

Men naturligtvis ska man gå till doktorn och inte spekulera,mäta blodtryck är ju inte så avancerat direkt.

Ame
2015-11-25, 23:52
Så att jag känner mig seg och långsam är ett tecken på att jag är hälsosam?

Nej, men det är inte heller ett tecken på lågt blodtryck.

Du kan ju åtminstone börja med att ta reda på vad du har för blodtryck så gå till din vårdcentral. Ett lågt Hb passar in bättre på dina symtom t ex.

Blaine
2015-11-26, 00:11
Lågt blodtryck är ett folkhälsoproblem.
Larvigt svar.

Men naturligtvis ska man gå till doktorn och inte spekulera,mäta blodtryck är ju inte så avancerat direkt.

Är lågt blodtryck ett folkhälsoproblem, eller vad menar du?

Luca Brasi
2015-11-26, 01:19
Är lågt blodtryck ett folkhälsoproblem, eller vad menar du?

Ja kanske inte lika stort som högt blodtryck.
Man kan typ ramla omkull och slå huvudet i något hårt vilket kan vara något av ett problem.

Tomten
2015-11-26, 03:42
Lågt blodtryck är ett folkhälsoproblem.
Larvigt svar.

Men naturligtvis ska man gå till doktorn och inte spekulera,mäta blodtryck är ju inte så avancerat direkt.

Lika dyrt att köpa en egen blodtrycksmätare som att springa till doktorn. Enklaste är att köpa en mätare, kolla blodtrycket. Kör några mätningar (en 15-20 st under en vecka eler så) så får man ett vettigt medelvärde. Då får man förmodligen ett bättre svar från doktorn också, bara ta med sig mätaren och visa historiken. Har man en godkänd mätare så kan de liksom bara inte ignorera den.

Mäta blodtryck på vårdcentralen ger ofta ett högra tryck än i verkligen, på grund av nervositet / press (white coat syndrom). Ofta får man låna hem en blodtrycksmätare.

Blaine
2015-11-26, 11:25
Ja kanske inte lika stort som högt blodtryck.
Man kan typ ramla omkull och slå huvudet i något hårt vilket kan vara något av ett problem.

Är det din förklaring på ett folkhälsoproblem?

Men nej, lågt blodtryck (hypotoni) anses inte vara ett folkhälsoproblem. Så länge man håller sig aktiv och har en normal kost och får i sig tillräckligt med vätska så kan man undvika svimningskänsla och plötsliga blodtrycksfall (från sängliggande till stående exempelvis). Dessa fall du nämner är vanligare bland äldre, av naturliga skäl, men det är fortfarande inget folkhälsoproblem om du jämför med hypertoni.

Darth Yoda
2015-11-26, 15:08
Är det din förklaring på ett folkhälsoproblem?

Men nej, lågt blodtryck (hypotoni) anses inte vara ett folkhälsoproblem. Så länge man håller sig aktiv och har en normal kost och får i sig tillräckligt med vätska så kan man undvika svimningskänsla och plötsliga blodtrycksfall (från sängliggande till stående exempelvis). Dessa fall du nämner är vanligare bland äldre, av naturliga skäl, men det är fortfarande inget folkhälsoproblem om du jämför med hypertoni.

Vet inte om det berodde på det men det gjorde jag för typ 10 år sen. Fick aldrig reda på vad det berodde på, så den närmsta tiden därefter var jag rätt nojjig för att typ svimma igen. Tur hade jag när jag föll i asfalten, kompisen sa att lätet inte var något vidare.

Luca Brasi
2015-11-26, 18:35
Är det din förklaring på ett folkhälsoproblem?

Men nej, lågt blodtryck (hypotoni) anses inte vara ett folkhälsoproblem. Så länge man håller sig aktiv och har en normal kost och får i sig tillräckligt med vätska så kan man undvika svimningskänsla och plötsliga blodtrycksfall (från sängliggande till stående exempelvis). Dessa fall du nämner är vanligare bland äldre, av naturliga skäl, men det är fortfarande inget folkhälsoproblem om du jämför med hypertoni.

Att folk druttar omkull och slår sig är ett folkhälsoproblem.
http://www.stat.fi/til/ksyyt/2009/01/ksyyt_2009_01_2011-02-22_tie_001_sv.html

Blaine
2015-11-26, 18:42
Att folk druttar omkull och slår sig är ett folkhälsoproblem.
http://www.stat.fi/til/ksyyt/2009/01/ksyyt_2009_01_2011-02-22_tie_001_sv.html

Hur mycket i det du länkar till handlar om hypotoni tror du då?

Luca Brasi
2015-11-26, 21:38
Hur mycket i det du länkar till handlar om hypotoni tror du då?
Vad tror du själv?
Lågtblodtryck är ett problem när det förekommer hursomhelst och det behandlas förmodligen inte med rökning.
Eller har jag fel?
Upplys mig.

Blaine
2015-11-26, 21:46
Vad tror du själv?
Lågtblodtryck är ett problem när det förekommer hursomhelst och det behandlas förmodligen inte med rökning.
Eller har jag fel?
Upplys mig.

Jag frågar ju dig, eftersom du hänvisar till länken. Så "upplys mig".

Om du heller inte insåg min sarkasm när jag föreslog rökning som en åtgärd för att stiga i blodtryck så ursäktar jag mig.

Att du fortfarande ser hypotoni som ett folkhälsoproblem för att "äldre ramlar omkull" (som högst sannolikt inte ens beror på det) får jag ursäkta dig för.

Så ja, du har fel.

Tolkia
2015-11-26, 23:00
Ortostatism är absolut ett problem hos många gamla och sjuka äldre, men det betyder inte att det är ett "folkhälsoproblem" som man skall försöka förebygga genom att höja blodtrycket hos unga, friska. Det finns också många andra orsaker till att äldre faller; dålig balans, dålig syn och hörsel, sänkt reaktionsförmåga d.v.s. oförmåga att parera en snubbling, muskelsvaghet, demens och dålig koordinationsförmåga osv. Länken säger väl egentligen inte så mycket, mer än att det (förstås) är dåligt att ramla och slå sig.

Luca Brasi
2015-11-26, 23:16
Jag har problem med lägesblodtrycket ibland alltså är det ett folkhälsoproblem för mig.

Blaine
2015-11-26, 23:30
Ortostatism är absolut ett problem hos många gamla och sjuka äldre, men det betyder inte att det är ett "folkhälsoproblem" som man skall försöka förebygga genom att höja blodtrycket hos unga, friska. Det finns också många andra orsaker till att äldre faller; dålig balans, dålig syn och hörsel, sänkt reaktionsförmåga d.v.s. oförmåga att parera en snubbling, muskelsvaghet, demens och dålig koordinationsförmåga osv. Länken säger väl egentligen inte så mycket, mer än att det (förstås) är dåligt att ramla och slå sig.

Dessutom så börjar det att bli halt i Sverige.

Jag har problem med lägesblodtrycket ibland alltså är det ett folkhälsoproblem för mig.

Då bör du inte använda begreppet folkhälsa. Det är snarare ett hälsoproblem för dig. Alla enskilda hälsoproblem är inte automatiskt folkhälsoproblem.

Luca Brasi
2015-11-27, 00:01
Åtgärder som unga och friska kan vidta för att höja ett lågt blodtryck överensstämmer nog ganska väl med de livstilsförändringar som sänker ett högt.
Typ äta mat,motion.

Tolkia
2015-11-27, 00:03
Åtgärder som unga och friska kan vidta för att höja ett lågt blodtryck överensstämmer nog ganska väl med de livstilsförändringar som sänker ett högt.
Nej.

Luca Brasi
2015-11-27, 00:08
Nej.
Utveckla.

ceejay
2015-11-27, 00:09
Snus!

Luca Brasi
2015-11-27, 00:13
Döda människor har ofta lågt blodtryck tänk på det innan ni fortsätter att bagatellisera problemet.

drift
2015-11-27, 05:30
Se samtliga klipp på youtube om du söker efter Åsa Romson

Zwift
2015-11-27, 20:44
Ät mera salt, lakrits, drick kaffe. Men kolla upp ditt Hb och TSH också.

Scratch89
2015-11-27, 23:17
Jag har också ett riktigt lågt blodtryck, och när vi mätt mycket i skolan låg jag runt 100/60 eller ibland så lågt som 90/50. Ung kille, styrketränande som väger runt 85 brukar väl generellt ligga högre än så.

Läkare och sjukvården gör inte så mycket åt det, eftersom vinsten av att ha ett lågt blodtryck under livet överväger svimningsanfall, yrsel vid snabba uppresningar osv. Man får helt enkelt se till att göra saker långsammare. :D

hurril
2015-11-27, 23:21
Min medicin är: stressa mycket, jobba mycket, mycket kaffe och sluta sova. 10/10.

Sverker
2015-11-28, 07:01
Låter som om TS behöver en starkare pump. Ett hjärta som är tillräckligt starkt för att parera det större behovet av tryck när TS reser sig.

Regelbunden träning, både kondition och styrka lär fixa problemet.

Angel
2015-11-28, 18:50
Vilken urspårad tråd...

Du kanske inte ens har lågt blodtryck. Ta reda på det först. Du kan gå till sköterskan på VC eller närmaste Apotek alt om du känner någon som sitter inne på en mätare. Sen får du ta det därifrån.