handdator

Visa fullständig version : Ny julvärd skapar hatstorm


dream_theater_
2015-11-25, 22:00
Ny julvärd, förmodligen den yngsta hittills - Gina Dirawi!

Fantastiskt tycker jag, att SVT väljer att inkludera fler. Katastrof tycker vissa. Vad säger ni?

http://hn.se/nojekultur/tvradio/1.4481821-sociala-medier-fylls-med-hat-mot-gina

Andy.da.wohoo
2015-11-25, 22:02
Att folk orkar bry sig. Hon verkar väl vara vettigare än de flesta människor som finns där ute.

Att man gnäller över att hon är muslim är löjligt. Betvivlar att majoriteten av Svenskar firar jul för att man är kristna, det handlar mer om traditioner.

Grattis Gina Dirawi, du gör det säkert jättebra!

Alexton
2015-11-25, 22:06
Det folk gnäller över är väl hennes tidigare inlägg på bloggen där hon rekommenderade en bok skriven av en känd antisemit och andra tvivelaktiga åsikter.
Hade det varit en vit medelålders man hade personen aldrig fått ett uppdrag igen.

Annars skiter jag rätt blankt i vem som är julvärd då jag inte tittar på det.

-squat-
2015-11-25, 22:15
Cwejman: Public service är problemet - inte Dirawi
http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2905722-cwejman-public-service-ar-problemet-inte-dirawi

Wzup2u
2015-11-25, 22:16
Nej nej nej allt är fel..
Förutom Arne Weise =) jag är gammalmodig, och tyckte det dog ut när han slutade =)... iofs tröttnade jag också för den delen att titta varje år...

Förr var det mer charm över allt på tv då man inte kunde få tag och se på allt så enkelt som idag...

Sen har jag inte ägt en tv på över 5 år själv heller för den delen.

Finns ju så mkt bra julfilmer att se ist =)

-squat-
2015-11-25, 22:17
Erik Helmerson: De punschdoftande vänstertyckarna
http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-de-punschdoftande-vanstertyckarna/

Diomedea exulans
2015-11-25, 22:18
Såvitt jag har hört så är hon inte antisemit, utan antisionist? Men jag har inte kollat upp det så noga.

Är hon bara antisionist har jag inget emot det, men är hon antisemit tycker jag det är problematiskt att hon får uppdrag av public service.

Jakobson
2015-11-25, 22:29
Muslim och kristen högtid? Är det inte anda muslimer som är de som hatar här

Kabuto
2015-11-25, 22:30
Nån mysig gammal gubbe vill jag helst se. Men bryr mig inte nämnvärt.

filmjölk
2015-11-25, 22:33
Jag förstår faktiskt inte helt vad problemet med är att hon är antisemit? Har inte vi någon slags konsensus om att antisemitism är helt ok så länge man inte i övrigt är nordiskt vit och ogillar även andra folkgrupper?

Det är väl helt i linje med all vänstermedia, vilket inkluderar SVT.

leo1
2015-11-25, 22:33
Nån mysig gammal gubbe vill jag helst se. Men bryr mig inte nämnvärt.

Leif GW Persson?:d

Diomedea exulans
2015-11-25, 22:34
Muslim och kristen högtid? Är det inte anda muslimer som är de som hatar här

Förstår inte mening nr 2.

Olegh
2015-11-25, 22:35
Leif GW Persson?:d

Utmärkt förslag!

Jakobson
2015-11-25, 22:36
Förstår inte mening nr 2.

Hoppsan! Det skulle stå "andra muslimer som hatar"
Alltså att en av "dem" leder en annan religions högtid, ajabaja

Bärsärk
2015-11-25, 22:37
Ser hellre att det läggs ner än att man börjar ta in en massa folk för att skapa rubriker eller fylla ut en plats.

Vi förstår att ingen vill vara julvärd, vi förstår att alla vill vara med släkt/familjer. Men då kan man som sagt lika gärna skrota hela konceptet och komma på något helt nytt.

Dreas
2015-11-25, 22:37
Det är väl inte bara det utan att hon påstås ha kastat sten på folk också? Det har jag dock försökt hitta stöd för utan att lyckas så jag tvivlar något på det.

Muslim eller inte känns irrelevant. Om hon däremot är antisemit och har kastat sten på folk är det intressant att hon ens varit påtänkt för jobbet.

Diomedea exulans
2015-11-25, 22:38
GW vore klockren.

Gillar Gina dock, det jag har sett. Tycker hon verkar sympatisk i sina program. Easy on the eyes är hon med, om jag får vara så ytlig.

Bärsärk
2015-11-25, 22:41
GW vore klockren.

Gillar Gina dock, det jag har sett. Tycker hon verkar sympatisk i sina program. Easy on the eyes är hon med, om jag får vara så ytlig.

Klart du får, men håll det i byxorna bara för annars blir de kol i julstrumpan. Jesus kollar

Diomedea exulans
2015-11-25, 22:44
Klart du får, men håll det i byxorna bara för annars blir de kol i julstrumpan. Jesus kollar

Uppfattat!

Till alla som har något emot att hon är muslim har jag en fråga: Skulle ni tycka det var lika illa om en ateist var julvärd? Skulle ni klaga om Weise kom ut med att han inte tror på gud, t ex?

Bärsärk
2015-11-25, 22:46
Uppfattat!

Till alla som har något emot att hon är muslim har jag en fråga: Skulle ni tycka det var lika illa om en ateist var julvärd? Skulle ni klaga om Weise kom ut med att han inte tror på gud, t ex?

Jag förstår inte varför alla måste vara "något" för, kan vi inte bara få in en julvärd som bara är? Som inte är feminist, rasist, Sverigedemokrat, autistisk, lokförare, bajspackare eller satanist.

Kan vi inte bara få in nån 70 årig pensionär som ingen sett förut.

Tjuckot
2015-11-25, 22:48
Nu tror jag i för sig att det är en väldigt liten och högljudd minoritet som faktiskt har något emot att det är Gina som är julvärd. Speciellt då med perspektivet religion. Jag har inte ens sett någon som sagt detta - vart finns dom? Flashback, avpixlat m.fl?

F.ö ett bra val då hon är proffsig, rolig och naturlig i rutan. Kul med någon yngre också.

Jakobson
2015-11-25, 22:48
Uppfattat!

Till alla som har något emot att hon är muslim har jag en fråga: Skulle ni tycka det var lika illa om en ateist var julvärd? Skulle ni klaga om Weise kom ut med att han inte tror på gud, t ex?

Som sagt tror jag det är andra muslimer som ogillar att en muslim leder en kristen högtid, hänger du med?

Diomedea exulans
2015-11-25, 22:51
Jag förstår inte varför alla måste vara "något" för, kan vi inte bara få in en julvärd som bara är? Som inte är feminist, rasist, Sverigedemokrat, autistisk, lokförare, bajspackare eller satanist.

Kan vi inte bara få in nån 70 årig pensionär som ingen sett förut.

Alla är ju "något". Är man inte bajspackare, t ex, som du så fint uttryckte det, så är man ju heterosexell eller kvinna.

Den 70-åriga pensionären är antingen kristen eller inte. Är hen inte kristen (vilket många pensionärer inte är) så får vissa tydligen ont i själen.

Bärsärk
2015-11-25, 22:52
Alla är ju "något". Är man inte bajspackare, t ex, som du så fint uttryckte det, så är man ju heterosexell eller kvinna.

Den 70-åriga pensionären är antingen kristen eller inte. Är hen inte kristen (vilket många pensionärer inte är) så får vissa tydligen ont i själen.

Fast bara för att man inte är kristen så behöver ju inte det betyda att man är anti-kristen eller ogillar religion. Det finns ju grå-zoner, det är folk som lever i absoluta grå-zoner som jag efterlyser!

Ernst skulle bli en riktigt bra julvärd men han är en sån som firar ihop med massa släkt och familj garanterat.

Diomedea exulans
2015-11-25, 22:52
Som sagt tror jag det är andra muslimer som ogillar att en muslim leder en kristen högtid, hänger du med?

Ja, nu hänger jag med!

Klein
2015-11-25, 22:56
Att ha som jultradition att titta på TV är ju tragiskt. Jul är en tid för familj, släkt, vänner och förfäder. Sossarna är förklädda kristna och deras propaganda förmedlad via TVn har varit ett hot mot våra hedniska jultraditioner under många årtioenden. Att det nu är en muslim som ska stå i rutan är irrelevant. Varken kristna eller muslimer har något med våra riktiga jultraditioner att göra.

Diomedea exulans
2015-11-25, 22:56
Fast bara för att man inte är kristen så behöver ju inte det betyda att man är anti-kristen eller ogillar religion. Det finns ju grå-zoner, det är folk som lever i absoluta grå-zoner som jag efterlyser!

Ernst skulle bli en riktigt bra julvärd men han är en sån som firar ihop med massa släkt och familj garanterat.

Min poäng är att de svenskar som blir sura för att en muslim leder en kristen högtid väl borde bli lika sura om en ateist ledde den.

Fan, en muslim vore väl bättre än en ateist. Muslimer tror iallafall på samma gud. Ateister tror inte på någon gud alls.

Skulle tro att Gina inte är speciellt hardcore-muslim (har inte sett henne i en slöja på sistone) så man kan väl säga att hon tillhör den där gråzonen.

Tolkia
2015-11-25, 22:58
Som sagt tror jag det är andra muslimer som ogillar att en muslim leder en kristen högtid, hänger du med?
Personligen har jag hittills mest sett uttalanden från vita, semiateistiska svenskar, och av dessa mest från journalister. Med "semiateistiska" avses här typen som typ blir upprörda om småskolorna väljer att inte hålla skolavslutningen i kyrkan samtidigt som man blir upprörd av att prästen, på de i kyrkan hållna skolavslutningarna, råkar säga något om gud.

Jakobson
2015-11-25, 22:59
Min poäng är att de svenskar som blir sura för att en muslim leder en kristen högtid väl borde bli lika sura om en ateist ledde den.

Fan, en muslim vore väl bättre än en ateist. Muslimer tror iallafall på samma gud. Ateister tror inte på någon gud alls.

Skulle tro att Gina inte är speciellt hardcore-muslim (har inte sett henne i en slöja på sistone) så man kan väl säga att hon tillhör den där gråzonen.
Hon bar ju slöja som yngre

Diomedea exulans
2015-11-25, 23:07
Hon bar ju slöja som yngre

Är ju rätt irrelevant. Det måste väl vara personens nuvarande tro som spelar roll?

Klein
2015-11-25, 23:12
Min poäng är att de svenskar som blir sura för att en muslim leder en kristen högtid väl borde bli lika sura om en ateist ledde den.


Julen är inte en kristen högtid.

filmjölk
2015-11-25, 23:12
Skon klämmer för mig för att jag känner det som att folk med invandrarbakgrund är överrepresenterade i olika event, det är som en slags subtil hint om att överheten anser att etniska svenskar är något som helst borde dö ut.

Diomedea exulans
2015-11-25, 23:14
Julen är inte en kristen högtid.

Så vadå, blir folk sura för att inte en viking leder den, eller vilka som nu uppfann julen?

Klein
2015-11-25, 23:19
Så vadå, blir folk sura för att inte en viking leder den, eller vilka som nu uppfann julen?

Nej folk blir sura för att denna högtid för dem är synonymt med att titta på en mysfarbror på TV.

Diomedea exulans
2015-11-25, 23:20
Nej folk blir sura för att denna högtid för dem är synonymt med att titta på en mysfarbror på TV.

Och uttrycker det med "en muslim ska inte vara julvärd"?

Tolkia
2015-11-25, 23:21
SVT:s julvärdar genom tiderna:

- Bengt Feldreich
- Arne Weise
- Lotta Bromé
- Ernst Kirchsteiger
- Blossom Tainton
- Ingvar Oldsberg
- Anne Lundberg
- Lasse Kronér
- Lisbeth Åkerman
- Andre Pops
- Kalle Moraeus
- Sarah Dawn Finer
- Petra Mede
- Henrik Dorsin
- Gina Dirawi

Jag tycker inte att överrepresentationen av folk med invandrarbakgrund är så hårresande.

Jakobson
2015-11-25, 23:22
Julen är inte en kristen högtid.

Är inte julen en kristen högtid?

Diomedea exulans
2015-11-25, 23:22
SVT:s julvärdar genom tiderna:

- Bengt Feldreich
- Arne Weise
- Lotta Bromé
- Ernst Kirchsteiger
- Blossom Tainton
- Ingvar Oldsberg
- Anne Lundberg
- Lasse Kronér
- Lisbeth Åkerman
- Andre Pops
- Kalle Moraeus
- Sarah Dawn Finer
- Petra Mede
- Henrik Dorsin
- Gina Dirawi


Vad snabbt de byter nuförtiden.

MrBoris
2015-11-25, 23:25
Jag bryr mig inte ett dugg vilken religion hon innehar, men det blir lite löjligt när hon tillåts uttrycka sig antisemitiskt och ändå får hålla i en av de största traditioner i svensk historia - bara för att hon är muslim. Jag undrar hur det skulle låta om någon av de nazistiska influenserna i SDs gamla svenska led från 90-talet fick hålla i programmet cofffee

Scratch89
2015-11-25, 23:25
Och uttrycker det med "en muslim ska inte vara julvärd"?

Folk blir upprörda över radikaliseringen av SVT och att Gina blir en levande symbol för spiken i kistan. Det har inte särskilt mycket med hennes (icke)tro att göra.

MrBoris
2015-11-25, 23:26
folk blir upprörda över radikaliseringen av svt och att gina blir en levande symbol för spiken i kistan. Det har inte särskilt mycket med hennes (icke)tro att göra.
+1

Tolkia
2015-11-25, 23:31
Vad snabbt de byter nuförtiden.
Mysfarbröderna tog slut efter Weise, helt enkelt.

F.ö. har jag svårt att se valet av Dirawi som uttryck för "radikalisering". Radikalisering av vad? Avkristnandet? Det brukar ju folk (och då särskilt Expressenkrönikörer och liknande som just nu ondgör sig som fan för att bli delade på Facebook en extra gång) inte ha några större problem med i vardagen. Det är ungefär lika "radikalt" som att välja Mede, Dorsin eller Moraeus - man tar en nöjesprofil som råkar vara populär just då när man väljer, helt enkelt.

Diomedea exulans
2015-11-25, 23:32
Folk blir upprörda över radikaliseringen av SVT och att Gina blir en levande symbol för spiken i kistan. Det har inte särskilt mycket med hennes (icke)tro att göra.

Jag tycker det är fjantigt av folk att göra en big deal av det. Hon är inte direkt IS, man märker att hon är "inte typisk svensk" genom hennes namn och hennes dialekt (och möjligen hennes utseende, med det finns ursvenskar som också har väldigt mörka hår och ögon).

Klein
2015-11-25, 23:33
Och uttrycker det med "en muslim ska inte vara julvärd"?

Jul handlar om traditioner och hon är icke-traditionell. Att hon sedan är muslim gör ju inte saken bättre givet den politiska situationen.

Scratch89
2015-11-25, 23:35
Mysfarbröderna tog slut efter Weise, helt enkelt.

F.ö. har jag svårt att se valet av Dirawi som uttryck för "radikalisering". Radikalisering av vad? Avkristnandet? Det brukar ju folk (och då särskilt Expressenkrönikörer och liknande som just nu ondgör sig som fan för att bli delade på Facebook en extra gång) inte ha några större problem med i vardagen. Det är ungefär lika "radikalt" som att välja Mede, Dorsin eller Moraeus - man tar en nöjesprofil som råkar vara populär just då när man väljer, helt enkelt.

Radikalisering politiskt. Att SVT ska vara neutralt är ett skämt. Har du missat kritiken mot henne? Har du missat snacket om Rättviseförmedlingen? Är det en slump att Alice Bah och hennes gäng ja-sägare anställer kvinnliga minoriteter med vänstersympatier? Det är inte bara så att man "tar en nöjesprofil som råkar vara populär just då när man väljer, helt enkelt".

(Och ja, jag vet att Alice inte valt ut henne in person...)

ChuckTesta
2015-11-25, 23:40
Skon klämmer för mig för att jag känner det som att folk med invandrarbakgrund är överrepresenterade i olika event, det är som en slags subtil hint om att överheten anser att etniska svenskar är något som helst borde dö ut.

Jag håller med om det till viss del. Det känns som att dom bara måste ha en "invandrare" för att visa hur himla orasistiska och progressiva dom är. Som när man gör reklam för en familj så kan man absolut inte ha ett "vitt" par utan det bara måste vara en mörkhyad och en ljushyad.

Sedan undrar jag lite över varför man har en muslim som julvärd i en kristen tradition. Majoriteten firar ju som sagt inte jul för att dom är kristna, men varför ha en muslim som julvärd?

Jag bryr mig inte egentligen, men man kan ju nästan garantera att det kommer komma något slag av "antirasism och öppenhet" under programmet.

Diomedea exulans
2015-11-25, 23:41
Sedan undrar jag lite över varför man har en muslim som julvärd i en kristen tradition. Majoriteten firar ju som sagt inte jul för att dom är kristna, men varför ha en muslim som julvärd?

Gissningsvis för att hon råkar ha bra kvalitéer för att vara julvärd.

anvihl
2015-11-25, 23:42
Jag struntar helt i att hon är muslim och kvinna för den delen, hon är säkert duktig som alla andra individer som får den rollen.

Vad jag stör mig på är hennes likställande mellan Israel och Hitler, som jag vet är fakta som är förvrängda och förstärkta i sociala media på senaste tiden, likväl finns det tydligt genomgående i hennes blogg att hon starkt ogillar sionismen och gör extremt klumpiga uttalanden om judar.

Om jag inte minns fel har hon redan fått en reprimand från svt för antisemitism.

Tolkia
2015-11-25, 23:43
Jag har inte missat kritiken mot Dirawi. Däremot tycker jag att den, som den ser ut nu, är orimlig. Inte för att jag tror att de som hörs mest är representativa för något annat än sin egen lilla grupp - t.ex. de journalister som nu ondgör sig över den "punschvänster" som de typ för fem år sedan gick strökurser på universitetet tillsammans med. Snark.

Jag tycker att diskussionera kring julvärdandet är ett bra exempel på hur omöjligt det är att göra folk nöjda. På Bromé klagade man för att hon var för tråkig. Pops var för sportig. Mede för elak. Dorsin för humor-eklektiskt konstig. Ernst ... herregud, det finns ju en hel generation män som gjort det till en sport att hata Ernst. Jag är övertygad om att alla inte var nöjda med Feldreich och Weise heller, även om vi som var barn på den tiden idag gärna romantiserar dem som ur-mysfarbröderna.

Angående religionen, så uppfattar jag själv SVT:s julsändning (Kalle Anka, "Kan du vissla Johanna" osv.) som uttalat sekulär.

Diomedea exulans
2015-11-25, 23:45
Som djurälskande 83:a var Weise gud eftersom det var han som pratade i världens bästa djurprogram Ett med naturen.

ChuckTesta
2015-11-25, 23:47
Gissningsvis för att hon råkar ha bra kvalitéer för att vara julvärd.

Vilka är dessa kvalitéer som gör henne bättre lämpad än andra? Jag förstår ärligt talat inte ens varför hon får så mycket medial uppmärksamhet. Eget program på svt osv. Varför?

Diomedea exulans
2015-11-25, 23:49
Vilka är dessa kvalitéer som gör henne bättre lämpad än andra? Jag förstår ärligt talat inte ens varför hon får så mycket medial uppmärksamhet. Eget program på svt osv. Varför?

Ung, snygg, rolig och smart är några saker som gör henne attraktiv, kan jag tänka mig.

Bärsärk
2015-11-25, 23:50
En annan sak jag ogillar är att det känns som att SVT vet att det här kommer uppröra och skapa rubriker och det är något som jag inte tycker att just SVT ska syssla med (Andra kanaler får gärna göra det)

ChuckTesta
2015-11-25, 23:53
Ung, snygg, rolig och smart är några saker som gör henne attraktiv, kan jag tänka mig.

Det är bland annat därför jag anser att hon inte är bäst lämpad. Eftersom hon är ung så ska hon säkert "hitta på något nytt" i det "nya Sverige". Jag tror inte att det kommer vara som tidigare. Det är lite som filmjölk säger en subtil hint till att svensk tradition inte är viktig.

En sådan jargong ser man dessutom hela tiden i t ex riksdagen när Åsa Romson säger ".... om man har en annan kultur än vad man skulle kunna kalla, eehm, den historiskt svenska i Sverige"

https://www.youtube.com/watch?v=rjand84BBKM

Det är att implicit säga att den utländska kulturen "finns där" och den svenska är, ehm, den historiskt svenska i Sverige.

Korash
2015-11-25, 23:57
Såvitt jag har hört så är hon inte antisemit, utan antisionist? Men jag har inte kollat upp det så noga.

Är hon bara antisionist har jag inget emot det, men är hon antisemit tycker jag det är problematiskt att hon får uppdrag av public service.

Problemet som jag ser det är snarare att väldigt få faktiskt är medvetna om den distinktionen, och att man aldrig hade godtagit den om det varit fråga om en "vit cis-man".

Diomedea exulans
2015-11-25, 23:57
Det är bland annat därför jag anser att hon inte är bäst lämpad. Eftersom hon är ung så ska hon säkert "hitta på något nytt" i det "nya Sverige". Jag tror inte att det kommer vara som tidigare. Det är lite som filmjölk säger en subtil hint till att svensk tradition inte är viktig.


Tycker faktiskt du är lite fördomsfull nu. Det är väl lika troligt att hon ska hitta på något nytt som att t ex Dorsin skulle det.

Baserat på hur Gina klär sig, beter sig och pratar gissar jag att hon är tillräckligt gammal och integrerad för att ha bra koll på typisk svensk jul.

Loke
2015-11-25, 23:58
Jag struntar helt i att hon är muslim och kvinna för den delen, hon är säkert duktig som alla andra individer som får den rollen.

Vad jag stör mig på är hennes likställande mellan Israel och Hitler, som jag vet är fakta som är förvrängda och förstärkta i sociala media på senaste tiden, likväl finns det tydligt genomgående i hennes blogg att hon starkt ogillar sionismen och gör extremt klumpiga uttalanden om judar.

Om jag inte minns fel har hon redan fått en reprimand från svt för antisemitism.

Vilka uttalanden om judar syftar du på? Jag hittar bara kritik mot den israeliska staten. Du må störa dig på liknelsen mellan hitler och israel, men det är inte antisemitism.

Diomedea exulans
2015-11-26, 00:03
Sionismen är enligt sina egna förgrundsfigurer en religiös/politisk rörelse med målet att skapa en socialistisk modellstat för judar i landet Palestina där berget Sion finns.

https://lassewilhelmson.wordpress.com/vad-ar-sionismen-3/

Det går förstås alldeles utmärkt att tycka att det inte ska finnas en socialistisk modellstat för judar i Palestina utan att för den sakens skull ha något överhuvudtaget emot judar i allmänhet. Likaså går det alldeles utmärkt att tycka att folk som försöker skapa en socialistisk modellstat för judar i Palestina gör det på ett vedervärdigt sätt, utan att man har något emot judar i allmänhet.

ChuckTesta
2015-11-26, 00:05
Tycker faktiskt du är lite fördomsfull nu. Det är väl lika troligt att hon ska hitta på något nytt som att t ex Dorsin skulle det.

Baserat på hur Gina klär sig, beter sig och pratar gissar jag att hon är tillräckligt gammal och integrerad för att ha bra koll på typisk svensk jul.

Hur är jag fördomsfull? Självklart vet hon hur en typisk svensk jul går till, jag tror bara att hon kommer att försöka göra "något nytt" och därmed också försöka vira in antirasismen och öppenheten i det.

Diomedea exulans
2015-11-26, 00:06
Hur är jag fördomsfull? Självklart vet hon hur en typisk svensk jul går till, jag tror bara att hon kommer att försöka göra "något nytt" och därmed också försöka vira in antirasismen och öppenheten i det.

Det fördomsfulla är att du har teorier om vad hon ska göra utan att du känner henne. Om du känner henne tar jag tillbaka att det var en fördom.

Loke
2015-11-26, 00:07
Radikalisering politiskt. Att SVT ska vara neutralt är ett skämt. Har du missat kritiken mot henne? Har du missat snacket om Rättviseförmedlingen? Är det en slump att Alice Bah och hennes gäng ja-sägare anställer kvinnliga minoriteter med vänstersympatier? Det är inte bara så att man "tar en nöjesprofil som råkar vara populär just då när man väljer, helt enkelt".

(Och ja, jag vet att Alice inte valt ut henne in person...)

Jag försöker sätta mig in i kritiken, kan du ge exempel? Det enda konkreta jag hittar är den där antisemitiska boken hon skrev något om, men det tog hon ju tillbaka inom några timmar typ, så man får väl anta att det ändå inte var nåt hon stod för?

Klein
2015-11-26, 00:08
Är inte julen en kristen högtid?

Jul (Yule på engelska) har vi firat här uppe i norden vid vintersolståndet långt innan kristendomen kom hit. Att dyrka träd och utsmycka med löv eller barrkransar är hedniskt och har förbjudits av de kristna i Europa genom historiens gång. Norska Julebukk, svenska Julsvenn eller finska Joulupukki är en skandivanisk hednisk tradition där en person utklädd till get knackar dörr och ger eller får gåvor. Något som morfats till den amerikanska utklädnaden i modern tid.

ChuckTesta
2015-11-26, 00:16
Det fördomsfulla är att du har teorier om vad hon ska göra utan att du känner henne. Om du känner henne tar jag tillbaka att det var en fördom.

Det är helt enkelt vad jag tror. Om du tycker att det är fördomsfullt att jag tror det, så får du tycka det. Jag anser inte att det är en fördomsfull teori och jag kan lika väl ha fel som rätt.

Jag försöker sätta mig in i kritiken, kan du ge exempel? Det enda konkreta jag hittar är den där antisemitiska boken hon skrev något om, men det tog hon ju tillbaka inom några timmar typ, så man får väl anta att det ändå inte var nåt hon stod för?

Det är väl snarare en indikation på att det är precis vad hon egentligen tycker men att det inte är tillräckligt PK för att kunna sägas officiellt?

MrBoris
2015-11-26, 00:16
Jag försöker sätta mig in i kritiken, kan du ge exempel? Det enda konkreta jag hittar är den där antisemitiska boken hon skrev något om, men det tog hon ju tillbaka inom några timmar typ, så man får väl anta att det ändå inte var nåt hon stod för?

Du får dock inte glömma att samma personer (SVT etc. etc.) stämplar ett helt parti för vad några tokstollar gjorde på 90-talet - här pratar vi om att hon tipsade om en antisemitisk bok. Då bör också hon få ta represseliarerna (stavning?) för det. Istället belönas hon av en enda orsak - att hon är muslim. Hade hon som sagt varit vit man och politiker hade hon fått sparken.

Loke
2015-11-26, 00:20
Du får dock inte glömma att samma personer (SVT etc. etc.) stämplar ett helt parti för vad några tokstollar gjorde på 90-talet - här pratar vi om att hon tipsade om en antisemitisk bok. Då bör också hon få ta represseliarerna (stavning?) för det. Istället belönas hon av en enda orsak - att hon är muslim. Hade hon som sagt varit vit man och politiker hade hon fått sparken.

Ok, SD2018, jag lovar. Nu, tillbaka till ämnet. Jag försöker sätta mig in i kritiken. Jag tycker det verkar som att hon ändrade sig nästan direkt om boken och att kritken mot israel är helt ok att komma med. Är det allt eller finns det nåt jag missar?

filmjölk
2015-11-26, 00:21
Jag måste dock erkänna att SVT kunde valt värre. Gina Dirawi är ju ändå en duktig programledare.

ChuckTesta
2015-11-26, 00:22
Ok, SD2018, jag lovar. Nu, tillbaka till ämnet. Jag försöker sätta mig in i kritiken. Jag tycker det verkar som att hon ändrade sig nästan direkt om boken och att kritken mot israel är helt ok att komma med. Är det allt eller finns det nåt jag missar?

Alltså varför utgår du ifrån att hon ändrade sig bara för att hon tog tillbaka det?

MrBoris
2015-11-26, 00:23
Ok, SD2018, jag lovar. Nu, tillbaka till ämnet. Jag försöker sätta mig in i kritiken. Jag tycker det verkar som att hon ändrade sig nästan direkt om boken och att kritken mot israel är helt ok att komma med. Är det allt eller finns det nåt jag missar?

Wow. Det tillhör ämnet. Hyckleriet. Jag tror det är det folk stör sig på. SVTs/public service agerande och inte Gina i sak

Diomedea exulans
2015-11-26, 00:23
Alltså varför utgår du ifrån att hon ändrade sig bara för att hon tog tillbaka det?

Varför skulle man inte utgå från det?

Wow. Det tillhör ämnet. Hyckleriet. Jag tror det är det folk stör sig på. SVTs/public service agerande och inte Gina i sak

Då borde väl folk jobba för att stödja SD och inte för att få bort Gina? Som du uttryckte det har ju både SD och Gina rätt, inte fel.

ChuckTesta
2015-11-26, 00:26
Varför skulle man inte utgå från det?

För att massmedia och public service är extremt PK-styrt?

Diomedea exulans
2015-11-26, 00:27
För att massmedia och public service är extremt PK-styrt?

Det kan ju också vara så att hon insett att hon uttalat sig dumt?

ChuckTesta
2015-11-26, 00:30
Det kan ju också vara så att hon insett att hon uttalat sig dumt?

Ja, så kan det vara. Men jag tror inte att hon ändrade åsikt utan snarare att hon fortfarande tycker si eller så men ändrade åsikten officiellt. Varför skulle hon ens uttala sig så från början, kan man ju också undra.

MrBoris
2015-11-26, 00:30
Då borde väl folk jobba för att stödja SD och inte för att få bort Gina? Som du uttryckte det har ju både SD och Gina rätt, inte fel.

Ja Gina har rätt i sak att kunna ändra sig för ett klantigt uttalande och inte stämplas för all oändlighet. Det är ju det jag säger hyckleriet från SVT att stämpla en hel grupp för all evighet medan Gina släpper man igenom för samma "snesteg" bara för att hon tillhör deras "ideologi"

supercharge
2015-11-26, 00:31
Det är ju rätt tröttsamt att SVT blir ännu mer extrempolitiskt och radikalt än det redan är. Det är inte bara julvärden utan de tycker ju även det är en bra idé att sätta Malena Ernman som diktläsare vid tolvslaget. Och är det inte det, så är det Soran som kör sitt löjliga rasistprogram som de gör reklam för hela tiden eller Lena Sundström som värvas.

Angående Gina Dirawi så är problemet som jag ser det inte finns minsta anledning att välja henne. Hon är för ung, hon har inga meriter till det, hon vill bara göra det för att synas och därtill är hon muslim så firar hon ens jul överhuvudtaget? Det handlar ju inte om tro egentligen, men det är respektlöst och ovärdigt på något vis hela grejen. Det ska ju vara någon som är väldigt folklig och varit med länge i svensk offentlighet som Arne Weise - och sedan borde man inte byta heller utan köra på som en tradition med samma person, annars kan man lägga ner. Mark Levengood hade säkert gjort det väldigt bra, eller Ingvar Oldsberg - någon som är omtyckt, okontroversiell, med rätt myskänsla och varit med länge.

Ingvar Oldsberg har iofs varit för många år sedan, men man kan riktigt se honom sitta där och fumla år efter år med ljuset och dra några ordvitsar samtidigt som Björn Hellberg försöker slå in paket i bakgrunden :d

filmjölk
2015-11-26, 00:42
Björn Söder tycker jag hade vart en utmärkt julvärd.

Hank
2015-11-26, 00:47
Det stör definitivt mig att en muslim, representant för en av de mest kontroversiella, konservativa och västerländskt främmande religionerna som existerar, ska vara värd för en grunden kristen tradition, men som numera firas i ett av de mest ateistiska länderna i världen.

Klein
2015-11-26, 00:56
Det stör definitivt mig att en muslim, representant för en av de mest kontroversiella, konservativa och västerländskt främmande religionerna som existerar, ska vara värd för en grunden kristen tradition, men som numera firas i ett av de mest ateistiska länderna i världen.

Jul är inte i grunden en kristen tradition. Det är en hednisk tradition och kristendomen har lika lite som islam att göra i västvärlden. Båda religionerna har spritts över världen genom våld och bokbränning. Hedningar är toleranta och odogmatiska. Kristna och muslimer är det inte.

Hank
2015-11-26, 01:05
Jul är inte i grunden en kristen tradition. Det är en hednisk tradition och kristendomen har lika lite som islam att göra i västvärlden. Båda religionerna har spritts över världen genom våld och bokbränning. Hedningar är toleranta och odogmatiska. Kristna och muslimer är det inte.

Det är inte poängen. Poängen är att Sverige i grunden är ett kristet land och vi har fostrats med kristna värderingar. Det finns fortfarande gott om folk som firar jul enligt kristen tro i kyrklig gemenskap.

Nu är jag inte för religion på något sätt och Sverige är idag ett sekulärt land, vilket bara gör det konstigare att en muslim ska stå värd för en av de heligaste traditionerna i Sverige.

Mjölkdrickare
2015-11-26, 01:18
Helt klart en provokativ handling mot det svenska folket, men det är ju en del av SVT:s modus operandi så jag är knappast förvånad över valet.

Klein
2015-11-26, 01:33
Det är inte poängen. Poängen är att Sverige i grunden är ett kristet land och vi har fostrats med kristna värderingar. Det finns fortfarande gott om folk som firar jul enligt kristen tro i kyrklig gemenskap.

Nu är jag inte för religion på något sätt och Sverige är idag ett sekulärt land, vilket bara gör det konstigare att en muslim ska stå värd för en av de heligaste traditionerna i Sverige.

Välfärdstaten är förvisso en form av institutionaliserad protestantisk kristendom utifrån andra testamentet men i fråga om att fostra kristen generositet så har den motsatt effekt på befolkningen där de som röstar för den kristna välfärdstaten gör det för att gynna sig själva, inte för att gynna andra. Ingen stat behövs för att ge, men den behövs för att ta.

Hedniska värderingar ligger mer till höger på den politiska skalan och utgörs av:

Ära, rykte och namn
Släktband och härstamning
Hälsa, ungdomlighet och fysisk perfektion
Fördomsfrihet, nyfikenhet och kunskap
Självstyre

Det är vad vi återgår till när välfärdsstaten faller samman och parasiterna dör ut.

Yes
2015-11-26, 06:59
Det är inte poängen. Poängen är att Sverige i grunden är ett kristet land och vi har fostrats med kristna värderingar. Det finns fortfarande gott om folk som firar jul enligt kristen tro i kyrklig gemenskap.

Nu är jag inte för religion på något sätt och Sverige är idag ett sekulärt land, vilket bara gör det konstigare att en muslim ska stå värd för en av de heligaste traditionerna i Sverige.
De flesta firar jul som en sekulär högtid så jag ser inte problemet. Värre är det med hennes politiska läggning.

För övrigt vore det på sin plats med Midvinterblot istället. Jag vill se en skäggig Viking offra djur i tv-rutan medan jag själv läppjar på en god whisky i soffan.

derko
2015-11-26, 07:49
Jag måste dock erkänna att SVT kunde valt värre. Gina Dirawi är ju ändå en duktig programledare.

Nu kan jag ha fel då jag inte följer svensk MSM särskilt mycket, men Gina Dirawi har väl bara jobbat på public service? Om hon är så duktig varför kan hon inte få jobb inom den privata sektorn?

Ladugårdsdörr
2015-11-26, 08:09
Jag måste dock erkänna att SVT kunde valt värre. Gina Dirawi är ju ändå en duktig programledare.

"Kakan" tänder ljuset 2017, för jämlikhetens skull är uppdraget nästa år vigt åt antingen Henrik Schyffert eller någon (annan) homosexuell man.

Diomedea exulans
2015-11-26, 08:19
Nu kan jag ha fel då jag inte följer svensk MSM särskilt mycket, men Gina Dirawi har väl bara jobbat på public service? Om hon är så duktig varför kan hon inte få jobb inom den privata sektorn?

Hur vet du att hon inte kan det?

Wzup2u
2015-11-26, 08:28
Jag förstår inte varför alla måste vara "något" för, kan vi inte bara få in en julvärd som bara är? Som inte är feminist, rasist, Sverigedemokrat, autistisk, lokförare, bajspackare eller satanist.

Kan vi inte bara få in nån 70 årig pensionär som ingen sett förut.

Att man ska vara något 2015 är grejen.
Egentligen är alla sig själva.

Bailah
2015-11-26, 15:05
Orka bry sig, herregud.

4623
2015-11-26, 15:14
Orka bry sig, herregud.

don't take the lord's name in vain

Blue.plz
2015-11-26, 15:39
Med lite antisemitism går båd' glögg och peppa'kaka ned.

MackeJuve
2015-11-26, 16:00
En del av hatet grundade sig väl i att folk är trötta på henne också? Lite som när Petra Mede får diverse uppdrag, även om det är orättvist att jämföra de två(gillar verkligen inte Mede).

MasterChief
2015-11-26, 16:16
Om de nu vill lyfta framgångsrika kvinnor med islamskt påbrå kunde du ju valt Dilsa Demirbag Sten.

Jockefoten
2015-11-26, 16:30
Om de nu vill lyfta framgångsrika kvinnor med islamskt påbrå kunde du ju valt Dilsa Demirbag Sten.

Journalist < Bloggare

Kischen
2015-11-26, 16:31
I vems tjänst är dessa statliga kanaler? Alltså vem är det dom gör det dom gör för?

Pusha sin egen agenda är nog inte vad dom som betalar tv-licensen vill.

Propaganda-tv.

Blue.plz
2015-11-26, 16:56
I vems tjänst är dessa statliga kanaler? Alltså vem är det dom gör det dom gör för?

Pusha sin egen agenda är nog inte vad dom som betalar tv-licensen vill.

Propaganda-tv.

Karl Marx.

Angel
2015-11-28, 18:57
Vad är hon känd för egentligen? En blogg? Men var det något spec med bloggen som gjorde att hon hamnade på SVT, Mello osv osv?
*mini

Olegh
2015-11-28, 19:17
Vad är hon känd för egentligen? En blogg? Men var det något spec med bloggen som gjorde att hon hamnade på SVT, Mello osv osv?
*mini

Man kan väl gissa att hon sökte nån programledarroll och gjorde bra ifrån sig på castingen? Vad är kändisskap för jäkla merit att efterfråga egentligen?

Jakobson
2015-11-28, 19:32
Man kan väl gissa att hon sökte nån programledarroll och gjorde bra ifrån sig på castingen? Vad är kändisskap för jäkla merit att efterfråga egentligen?

Har för mig att hon började som youtuber

BelowAverage
2015-11-29, 00:55
Vad är problemet, vem borde de valt istället?
Någon ur underhållsbranschen verkar logiskt, och ur den är hon väl sprungen också?

Vilket trams att bli upprörd över, kan ju iaf vänta med shitstorm tills man fått se vad hon går för.
Och muslim hit eller dit, hon är väl svensk?
Sist jag kollade var inte julvärdar en kristen tradition utan en svensk sådan xD hahaha!

PureWhey
2015-11-29, 00:58
I vems tjänst är dessa statliga kanaler? Alltså vem är det dom gör det dom gör för?

Pusha sin egen agenda är nog inte vad dom som betalar tv-licensen vill.

Propaganda-tv.

Välkommen till Sverige och SVT.

Diomedea exulans
2015-11-29, 09:29
Vad är hon känd för egentligen? En blogg? Men var det något spec med bloggen som gjorde att hon hamnade på SVT, Mello osv osv?
*mini

Hon har varit programledare på Melodifestivalen och haft ett tv-program på SVT som hette "Ginas Show", om jag inte missminner mig.

Tricce
2015-11-29, 12:08
Hon har varit programledare på Melodifestivalen och haft ett tv-program på SVT som hette "Ginas Show", om jag inte missminner mig.

Ser ut som hon menar _innan_ hon hamnade på SVT.

Motionären
2015-11-29, 12:37
Ser ut som hon menar _innan_ hon hamnade på SVT.

mdlXFgVbaE4
kan börja titta vid 2:30 :)

Bärsärk
2015-11-29, 12:49
Man behöver väl inte vara känd men man ska väl ha nån sorts anknytning till något för att nå ut i stugorna, det verkar som att SVT har satt nån i rutan som de själva tycker passar där och kanske inte vad de som ska kolla på programmet vill se. Och när man börjar hålla på och tänka så ja då ska man inte ens hålla på med TV längre enligt mig.

Det är alldeles för många som inte vet vem hon är och då spelar de ingen roll hur duktig och talangfull man är.

ceejay
2015-11-29, 12:58
I don't fancy her. Men nu kollar jag ändå inte på julprogram ändå.

Eller jo, kjell på tv4 ska jag kolla på.

Tricce
2015-11-29, 14:13
I don't fancy her. Men nu kollar jag ändå inte på julprogram ändå.

Eller jo, kjell på tv4 ska jag kolla på.

Waaaaait whaaat? Kjell? As in Kjell???

http://www.kjell-out.se/images/header1.jpg

Isåfall är ju lyckan total :D

tjabon
2015-11-29, 16:25
Man behöver väl inte vara känd men man ska väl ha nån sorts anknytning till något för att nå ut i stugorna, det verkar som att SVT har satt nån i rutan som de själva tycker passar där och kanske inte vad de som ska kolla på programmet vill se. Och när man börjar hålla på och tänka så ja då ska man inte ens hålla på med TV längre enligt mig.

Det är alldeles för många som inte vet vem hon är och då spelar de ingen roll hur duktig och talangfull man är.

Håller med.
Tittade på TV på Julen förr om åren och då var stora delar av familjen samlad.
Tycker väl att det passar bäst med en icke-kontroversiell kulturpersonlighet som har hög mysfaktor och är välkänd ute i stugorna.

TranceII
2015-11-29, 16:31
Man behöver väl inte vara känd men man ska väl ha nån sorts anknytning till något för att nå ut i stugorna, det verkar som att SVT har satt nån i rutan som de själva tycker passar där och kanske inte vad de som ska kolla på programmet vill se. Och när man börjar hålla på och tänka så ja då ska man inte ens hålla på med TV längre enligt mig.

Det är alldeles för många som inte vet vem hon är och då spelar de ingen roll hur duktig och talangfull man är.

Hon har varit programledare för melodifestivalen två gånger. Är inte det tillräckligt folkligt?

Bärsärk
2015-11-29, 18:32
Hon har varit programledare för melodifestivalen två gånger. Är inte det tillräckligt folkligt?

Har hon? Nja, jag vet inte... inte tillräckligt folkligt. Melodifestivalen är ju inte samma som den var förr.

ceejay
2015-11-29, 18:40
Waaaaait whaaat? Kjell? As in Kjell???

http://www.kjell-out.se/images/header1.jpg

Isåfall är ju lyckan total :D

jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa:hbang::hbang::hbang:

Scratch89
2015-11-30, 17:50
Bara för att liva upp tråden. Jag tror inte att den här länken varit uppe, i så fall ber jag om ursäkt.
http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2905722-cwejman-public-service-ar-problemet-inte-dirawi

SVT väljer med Gina Dirawi en julvärd som spridit rasistiska konspirationsteorier om judar. Det ligger långt tillbaka i tiden och är något som Dirawi bett om ursäkt för.

Alla människor gör misstag. Men lek med tanken att en framskjuten SVT-profil skulle gett uttryck för rasism mot romer och därtill upprepade gånger hyst kontroversiella politiska ståndpunkter. Skulle den personen anses vara lämplig att fronta en av SVT:s tyngsta produktioner?
Läs också: Jan Andersson: Vad är egentligen problemet?

Det är Public service (PS), inte Dirawi som person, som bör vara föremål för diskussion. De rasistiska troll som de senaste dagarna haft synpunkter på vilken etnisk eller religiös bakgrund SVT-anställda har borde hålla truten.

Inte nog med att de sprider sin vidriga rasism offentligt, de skymmer dessutom sikten för en välbehövlig debatt om PS politiska viktning.
För en sådan diskussion behövs. De fall av ideologiska övertramp som PS fått handskas med under de senaste åren har nästan utan undantag handlat om personer med åsikter som kan placeras till vänster på den politiska skalan.

Den gemensamma nämnaren för PS-medarbetarna som på något sätt uttryckt sig olämpligt, rasistiskt eller ideologiskt, är att de gjort det utifrån ett – för att tala maktkritiska – underifrånperspektiv.

För PS tycks det då lättare att ursäkta eller visa förståelse för övertrampen. Naturligtvis sker detta enbart med åsikter som i någon bemärkelse redan är ”normaliserade” inom PS. Det är fråga om en sorts ontologisk närsynthet.

SVT:s vd Hannah Stjärne gjorde det till sitt första, och enligt egen utsago, viktigaste beslut att befrämja mångfalden och då i synnerhet den etniska mångfalden på SVT. Detta i sig är ett ideologiskt ställningstagande som med självklarhet förespråkas.

Behrang Miri, Lena Sundström, Alexandra Pascalidou, Kakan Hermansson, Lina Thomsgård och Henrik Schyffert har alla tydlig politisk hemvist. Det kanske inte är uppenbart för cheferna på SVT och SR som gett dem uppdrag för PS. Men betydligt lättare att se om man, som undertecknad, inte delar dessa personers ideologiska utgångspunkter.

Gina Dirawi får driva precis vilka politiska frågor hon vill. Det får däremot inte Public service, varken direkt eller indirekt genom sina anställda. Genom en mycket långt gången tolerans för vissa av sina anställdas politiska ställningstaganden har PS tydligt signalerat ointresse för frågan om politisk (o)balans.
- See more at: http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2905722-cwejman-public-service-ar-problemet-inte-dirawi#sthash.eDJCJm5r.dpuf

An Iron Soul
2015-12-24, 20:07
Har inte brytt mig om vem som är julvärd.
Hade gärna velat se någon äldre person i rutan. Hon är 25 år gammal. Kom igen.
Tycker det är svårt att ta henne på allvar under allt 'deep talk'. Det kändes som vilken av hennes videobloggar som helst.


Finns fler personer som jobbar på SVT som jag inte gillar men som gör otroligt bra saker. Musikhjälpen, torka tårar utan handskar t.e.x. För mig är det viktigt att skilja mellan sak och person.

Inga av dom här är mina favoriter
Kodjo Akolor, Hanna Hellquist, Cissi Wallin, Soran Ismail, Jonas Gardell, Gina Dirawi, kalle zackari wahlström mfl.

Lillgrabben
2015-12-24, 20:26
Gina är en fin tjej som gör sig bra i tv! Svt kunde ha valt bra mkt sämre till årets julsändning....

Wzup2u
2015-12-24, 21:25
Edward blom hade ju varit klockren som julvärd ju...

PureWhey
2015-12-24, 21:29
Gina är en fin tjej som gör sig bra i tv! Svt kunde ha valt bra mkt sämre till årets julsändning....


Nu såg jag inte sändningen och bryr mig inte öht men "kunde valt bra mkt sämre" låter inte som så höga krav - antar att det inte var så bra mao?