handdator

Visa fullständig version : Högt intag av fruktos i form av frukt och grönt


Mjuggen
2015-11-25, 21:19
Tjena!

Jag skriver upp allt jag äter och brukar komma upp i ca 150 gram socker per dag, i princip allt i form av frukt och grönt. Detta blir höftat ca 75 gram fruktos lite grovt räknat. Är detta någonting att se upp för?

Har läst och hört lite att ett högt intag av fruktos inte är så farligt när det gäller frukt b.la. då fiber och andra näringsämnen väger "över". Detta var från någon artikel Jacob Gudiol skrev om jag inte minns fel.

Vad säger panelen? ;)

Wzup2u
2015-11-25, 21:39
Frukt och gröntintag riktigt stort här med...
& nej enligt mig inget farligt alls, skillnad på frukt och grönsaker att jämföra tex med godis @ fruktos...

ät på grönsaker och frukt =)... bättre det än inget alls, och det är ingen fara då mängden inte blir så hiskeligt stor.

jonkii
2015-11-25, 23:38
Ät på!

Cykelcykel
2015-11-26, 05:04
Jag äter mellan 1000- 1500 gramm frukt varje dag.
Äter dock sällen eller raffinerat socker.
Har inte dött än

whuddafuks
2015-11-26, 19:00
Frukt och gröntintag riktigt stort här med...
& nej enligt mig inget farligt alls, skillnad på frukt och grönsaker att jämföra tex med godis @ fruktos...

ät på grönsaker och frukt =)... bättre det än inget alls, och det är ingen fara då mängden inte blir så hiskeligt stor.

Fast det är väl ändå fruktos som fruktos?

StarkaUlf
2015-11-26, 19:03
Jag äter mellan 1000- 1500 gramm frukt varje dag.
Äter dock sällen eller raffinerat socker.
Har inte dött än

Min mor har rökt i 40 år, hon har inte dött än :)

JacobHeitmann
2015-11-26, 19:10
Fast det är väl ändå fruktos som fruktos?

Nej.

z_bumbi
2015-11-26, 19:37
Jo fruktos är fruktos.

75 g fruktos utspritt under en dag, och speciellt om man är aktiv, är däremot inget att bry sig om.

Blaine
2015-11-26, 19:48
Vi kan göra en översikt:

Kolhydrater är en benämning på sockerarter (sackarider). Består av kol, väte och syre.

Frukt och grönsaker = ger oss stärkelse (polysackarid) > spjälkas till glukos (druvsocker - en monosackarid)

Kött och lever = ger oss glykogen/leverstärkelse (polysackarid) > spjälkas till glukos (druvsocker - en monosackarid)

Mjölksocker = ger oss laktos (disackarid) > spjälkas till galaktos (monosackarid)

Rörsocker = ger oss sackaros/sukros (disackarid) > spjälkas till fruktos (fruktsocker - en monosackarid)

Maltsocker = ger oss maltos (disackarid) > spjälkas till glukos

Rätta mig för eventuella felaktigheter.

Sverker
2015-11-26, 19:56
Frukt och grönsaker innehåller inte mycket stärkelse. Det är spannmål och rotfrukter.
Frukt och grönsaker innehåller mindre mängder stärkelse men mest glukos, fruktos och sackaros.

Kött innehåller inte mycket glykogen. Det är förbrukat under mörningen och blivit mjölksyra.

mela
2015-11-26, 20:19
Är det inte någonting med fibrerna i frukten som gör att kroppen reagerar olika på sådan fruktos jämfört med om man hade stoppat i sig det i "socker-form", alltså som pulver.
Har för mig att jag läste något av Gudiol men jag minns inte helt.

Blaine
2015-11-26, 20:20
Frukt och grönsaker innehåller inte mycket stärkelse. Det är spannmål och rotfrukter.
Frukt och grönsaker innehåller mindre mängder stärkelse men mest glukos, fruktos och sackaros.

Kött innehåller inte mycket glykogen. Det är förbrukat under mörningen och blivit mjölksyra.

Givetvis är det så.

Man kan enkelt säga att stärkelse (och cellulosa) är växtrikets lagringsform av glukos medan glykogen är djurvärldens lagringsform av glukos.

anvihl
2015-11-26, 20:34
Vi kan göra en översikt:

Kolhydrater är en benämning på sockerarter (sackarider). Består av kol, väte och syre.

Frukt och grönsaker = ger oss stärkelse (polysackarid) > spjälkas till glukos (druvsocker - en monosackarid). Se Sverkers inlägg

Mjölksocker = ger oss laktos (disackarid) > spjälkas till galaktos och glukos (monosackarider)

Rörsocker = ger oss sackaros/sukros (disackarid) > spjälkas till fruktos och glukos (monosackarider)

Maltsocker = ger oss maltos (disackarid) > spjälkas till glukos

Rätta mig för eventuella felaktigheter.

Rättade några småsaker, men i huvudsak rätt :).

Blaine
2015-11-26, 21:25
Rättade några småsaker, men i huvudsak rätt :).

Så ska det se ut ja, får så klart inte glömma bort att disackarider är en förening av två monosackarider.

Mer klargörande:
Poly betyder många på grekiska (tänk månghörnig polygon).
Di betyder två på grekiska (tänk dialog).
Mono betyder en på grekiska (tänk monolog).

Är allt täckt nu? :)

Mjuggen
2015-11-26, 21:32
Härligt o höra! Stort tack för alla svar :)

jonkii
2015-11-26, 21:35
Redogör gärna för upptagningsmekanismer, viktiga enzymer, kemisk sammansättning, molmassor och isomerer så man förstår det här med fruktosintag...

Blaine
2015-11-26, 21:42
Redogör gärna för upptagningsmekanismer, viktiga enzymer, kemisk sammansättning, molmassor och isomerer så man förstår det här med fruktosintag...

Tja, kolhydrater i kosten är i de flesta fall uppbyggda av för många beståndsdelar för att kunna absorberas och användas. Så för att kolhydrater ska kunna absorberas och användas av kroppen måste de först brytas ned till mindre beståndsdelar – monosackarider (typ fruktos). Enzymet amylas hjälper till med detta.

Amylas arbetar under hela kolhydratens färd från munhålan, till magsäcken och sist tunntarmen. I munhålan finns amylas i saliv, medan i tunntarmen finns amylas i det bukspott som bukspottskörteln utsöndrar.

I stort sett:

I munhålan: Polysackarid = sockerart [lång kolhydratkedja]
> spjälkas till
I magsäcken: Disackarid = sammansatt sockerart (maltos) [kort kolhydratkedja]
> spjälkas till
I tunntarmen: Monosackarid (mono = enkel sockerart (glukos)
> används till >
levern (för lagring som glykogen)
blodbanan

EnergiÖverskott
2015-11-27, 13:10
Jag äter mellan 1000- 1500 gramm frukt varje dag.
Äter dock sällen eller raffinerat socker.
Har inte dött än

+1.

#veganlife

Sverker
2015-11-27, 16:12
Redogör gärna för upptagningsmekanismer, viktiga enzymer, kemisk sammansättning, molmassor och isomerer så man förstår det här med fruktosintag...


Tveksamt ifall du orkar läsa:d.

Meningen i den tidigare posten är nog att frukt och grönsaker innehåller gelbildande kostfibrer som sänker upptagningshastigheten av fruktos i tarmen. Rent socker har ett snabbare upptag eftersom det snabbt kommer i lösning och kan möta sackaraserna i tarmväggen och absorberas som fritt fruktos.

Jag driver fortfarande tanken att det är mängden fruktos som finns i levern vid varje tillfälle som avgör ifall fruktosen blir energi, glukos eller fett i levern.
Snabbt upptag mättar leverns enzymer och överskottet går till fettbildningen.
Spekulation av mig.

jonkii
2015-11-27, 18:51
Meningen i den tidigare posten är nog att frukt och grönsaker innehåller gelbildande kostfibrer som sänker upptagningshastigheten av fruktos i tarmen. Rent socker har ett snabbare upptag eftersom det snabbt kommer i lösning och kan möta sackaraserna i tarmväggen och absorberas som fritt fruktos.

Jag driver fortfarande tanken att det är mängden fruktos som finns i levern vid varje tillfälle som avgör ifall fruktosen blir energi, glukos eller fett i levern.
Snabbt upptag mättar leverns enzymer och överskottet går till fettbildningen.
Spekulation av mig.

Yaa, och således är det skillnad på fruktos och fruktos. Brukar kännas intuitivt fel att spetsa maltodrycken med ren fruktos inför långlopp, men då går den ju åt. *popcorn*

Gällande hög fruktoskonsumtion så har ju provokative DR ganska tydligt budskap https://www.youtube.com/watch?v=OEmkTUVQX8Q Ibland dricker han daddelsmoothies med ett par 100g sackaros adderat.