handdator

Visa fullständig version : Träna en muskelgrupp varje dag?


Geotric
2015-11-25, 20:18
Vad tror ni om att träna en muskelgrupp varje dag?

Kollat en del videos

https://www.youtube.com/watch?v=bx_wb901OBQ
https://www.youtube.com/watch?v=a-uijqV8mMU
https://www.youtube.com/watch?v=fRKLLqZXfVs

Säg att man skulle träna t.ex ben varje dag. Vi tar benpress som exempel,man tränar då givetvis inte med 80% av sitt 1rm varje dag,utan kanske med 40-60% av ditt 1rm till failure i 4 sets.

Skriv gärna era tankar om detta,skulle vara kul att prova köra t.ex Tricep pushdowns 20-30 reps 4 sets i slutet av varje pass i en månad och se vad som hände :)

MikaelB
2015-11-25, 20:28
Gå till failure varje dag? YOLO. :hbang:

Räkna på din tidigare vecko-volym och utgå därifrån är en bättre start.

LunaSpice
2015-11-25, 20:53
Med en sådan träningsvolym så resulterar att gå till failure garanterat överträning och skador. Ju mindre muskelgrupper desto större risk för överträning. Överbelastning och överträning är två helt skilda saker.

Geotric
2015-11-25, 20:58
Med en sådan träningsvolym så resulterar att gå till failure garanterat överträning och skador. Ju mindre muskelgrupper desto större risk för överträning. Överbelastning och överträning är två helt skilda saker.

Okej skippa det där med failure då. Säg att du kör 20-30 reps 4 sets med samma övning för en muskelgrupp varje dag,du går inte till failure men det är utmanande och 2-5 reps ifrån failure.

HenrikJ
2015-11-25, 22:08
Hur märker ni av den sk överträningen när ni går till failure? Jag kör nästan alla set (och de är många!) till failure och har gjort ca 5 dagar i veckan i flera år. Har funkat alldeles utmärkt. Optimalt vet jag inte, men någon överträning har jag mig själv veterligen aldrig åkt på.

LunaSpice
2015-11-25, 22:35
Hur märker ni av den sk överträningen när ni går till failure? Jag kör nästan alla set (och de är många!) till failure och har gjort ca 5 dagar i veckan i flera år. Har funkat alldeles utmärkt. Optimalt vet jag inte, men någon överträning har jag mig själv veterligen aldrig åkt på.

Tränar du samma muskelgrupp 5 ggr/vecka och kör till failure?

HenrikJ
2015-11-25, 22:43
Tränar du samma muskelgrupp 5 ggr/vecka och kör till failure?

Nä. 2-3. Är det vid fem gränsen går?

Geotric
2015-11-26, 06:36
Hur märker ni av den sk överträningen när ni går till failure? Jag kör nästan alla set (och de är många!) till failure och har gjort ca 5 dagar i veckan i flera år. Har funkat alldeles utmärkt. Optimalt vet jag inte, men någon överträning har jag mig själv veterligen aldrig åkt på.

Samma här,drar alla mina set så att när jag gör min sista rep kan jag inte göra fler. Alla snackar om överträning hit och dit men jag tror att det krävs extremt mycket för att faktiskt komma dit.

LunaSpice
2015-11-26, 07:25
Problemet att köra alla set till failure är att du får kraftigt ökade kortisolnivåer, minskade IGF-nivåer. minskade testo-nivåer plus att det stressar nervsystemet ganska rejält. Köra sitt sista set på ett par övningar till failure är inte hela världen såklart. Jag vet själv vilket fantastiskt pump detta ger. Jag syftar på att träna en muskelgrupp och varje set till failure med hög träningsfrekvens. Funkar det dock för er så är det bara att köra på.

ARMSTARK
2015-11-26, 21:54
Är man väldigt insatt i träning och framför allt känner sin egen kropp efter många års träning kan man nog bända lite på gamla ramar. Högre reps och volym vete fan om jag skulle välja om jag skulle träna en muskel varje dag, skulle nog köra rätt låga reps och bara kvalitets-set. Jag vet att det finns grymma snubbar på brädan som klarar det men de flesta klarar det inte.

henrikl
2015-11-26, 21:59
Nä. 2-3. Är det vid fem gränsen går?

Tråden handlade om att träna samma muskelgrupp varje dag och att det då inte går att ta seten till failure. Så förstår inte relevansen i ditt inlägg.

Määng
2015-11-26, 22:48
Nä. 2-3. Är det vid fem gränsen går?

Tråden handlade om att träna samma muskelgrupp varje dag och att det då inte går att ta seten till failure. Så förstår inte relevansen i ditt inlägg.

Vafan är ni två olika användare?

Mind=Blown

https://media1.giphy.com/media/EldfH1VJdbrwY/200_s.gif

HenrikJ
2015-11-27, 14:03
Tråden handlade om att träna samma muskelgrupp varje dag och att det då inte går att ta seten till failure. Så förstår inte relevansen i ditt inlägg.

Mina inlägg är väldigt sällan relevanta. Men om jag ställer om frågan: när går gränsen i fråga om frekvens för att ta sina set till failure? Är bara om man tränar en muskel alla dagar i veckan? För jag tycker det skrivs väldigt mycket om fail på forumet som vore det AIDS, oavsett vilken frekvens det talas om.

LunaSpice
2015-11-27, 14:07
Ju oftare du tränar en specifik muskelgrupp till fail desto mer av failures negativa effekter får du. Det finns ingen gräns åt respektive håll. Dels är det högst individuellt samt att det är en "steglös skala".

Old Nick
2015-11-27, 15:11
Mina inlägg är väldigt sällan relevanta. Men om jag ställer om frågan: när går gränsen i fråga om frekvens för att ta sina set till failure? Är bara om man tränar en muskel alla dagar i veckan? För jag tycker det skrivs väldigt mycket om fail på forumet som vore det AIDS, oavsett vilken frekvens det talas om.

Ja det är ett enormt fokus på det just nu. Senaste grejen känns det som.

henrikl
2015-11-27, 15:47
Ja det är ett enormt fokus på det just nu. Senaste grejen känns det som.

Hänger väl ihop med att en högre träningsfrekvens blir allt vanligare :)