handdator

Visa fullständig version : Greppbredd vid militärpress, chins och rodd och överföring till bänkpress


exevision
2015-11-25, 20:01
Drar ur detta från en annan tråd.

Att hålla samma eller iaf liknande greppbredd i militärpress som den man har i bänkpress låter ju väldigt logiskt. Det borde ju stärka områden och stabilitet som behövs vid bänkpressen.
Det borde ju då innebära att hålla samma bredd i chins och rodd gör en stabilare och starkare för bänkpressen. Är detta resonemang troligt?

Grans
2015-11-25, 20:48
Jag håller samma bredd i militär som vid typ smalbänk. Håller jag samma bredd som vid standard bänk känns det konstigt, blir svag och får ont i axlarna. Endå är militär den som gett mig klart bäst överföring till bänk. Sen beror det på hur du är byggd också. Jag tror du ska köra på det som känns bäst för både axelhälsan och styrkan i just den övningen.

oscarovegren
2015-11-25, 22:52
Jag varierar mellan militärpress med samma greppvid som ovanstående samt ryckpressar bakom huvudet med väldigt bred fattning. Jag måste dock gå ned till 75% av vikten i MP. Jag tycker det tar bättre på utsida axlar, baksida axlar och övre trapz i ryckpressarna. Dem kompletterar varandra

filmjölk
2015-11-25, 23:07
Måtta en halv tummes längd in på den räfflade ytan för MP, en hel tummes längd för BP och ha det som standard, och så kan du variera med en halv tumme på bp och en hel på MP.

en halv tumme för rodd, ungefär samma bredd som "hel tumme" ger på en stång för chins.

Det är optimalt.

Diomedea exulans
2015-11-25, 23:16
Måtta en halv tummes längd in på den räfflade ytan för MP, en hel tummes längd för BP och ha det som standard, och så kan du variera med en halv tumme på bp och en hel på MP.

en halv tumme för rodd, ungefär samma bredd som "hel tumme" ger på en stång för chins.

Det är optimalt.

Jobbigt att det finns typ 3 sorters 20-kilosstänger på mitt gym med typ 3 olika sorters räffling. :-/

Loke
2015-11-26, 00:14
Personligen ser jag press över huvudet, när det är komplement till bänk, som ett sätt att öva på uppåtrotation av skulderbladet, främst. Det tror jag man gör bäst med ett ganska smalt grepp. Och vinkla armhålorna framåt.

Sen anar jag att det kanske blir lite större risk för inklämning vid brett grepp. Jag har upplevt det, men det kan ju varit pga nåt annat jag gjorde fel också.

filmjölk
2015-11-26, 00:31
Jobbigt att det finns typ 3 sorters 20-kilosstänger på mitt gym med typ 3 olika sorters räffling. :-/

Då kör du helt enkelt på lite utanför axelbrett resp axelbrett:)

Wormzie
2015-11-26, 06:46
Man får ofta höra det argumentet att samma greppbredd i bänk och rodd ska vara gynnsamt för att stärka musklerna och stabiliteten i det planet. I mitt lilla huvud låter det som ett halvbra teoretiskt argument. När man väl kommer upp på en högre nivå brukar man ändå variera greppbredden, och det kan väl vara lämpligt att göra även i dragövningar :)

Jag vill iofs minnas att Smulter kör sin sälrodd med sitt bänkpressgrepp.. kanske funkar trots allt?