handdator

Visa fullständig version : Akupunktur beträffande skador


hns741
2015-11-25, 19:36
Hej,

Är det någon som har erfarenhet beträffande akupunktur och träningsrelaterade skador?
Tacksam för en disskusion.

Scratch89
2015-11-25, 23:30
Det beror såklart på vilken skada det är.

Morty
2015-11-26, 18:27
Akupunktur läker inget per se, men det kan minska smärtupplevelser och därmed förändra rörelser och beteenden vilket kan vara positivt för skadan. Beror såklart på vad det är, som Scratch säger. Mot ryggont, absolut. Mot en collum chirurgicumfraktur, not quite.

spoon
2015-11-26, 20:15
Jag får nålar emellanåt. Mest mot muskler som är väldigt stela. Ser det som en effektiv massage. Har hjälpt mig mycket dom gångerna som jag har fått det.

Tapatalk

unsuspected
2015-11-26, 22:04
Föredrar dry needling :) Riktigt skönt för stela muskler.

Nanderöd
2015-11-26, 22:14
Akupunktur är bevisat verkningslöst.

hns741
2015-11-27, 13:42
Okey, anledningen att jag undrar är att jag har en diskförskjutning/diskbuktning som jag inte blir 100% efter. Har känsel bortfall på utsida vänster fot. Tänkte att det kunde vara något som spökar och med hjälp av nålar få bukt med detta sista bekymmer.
Nu har jag iallafall beställt en tid, har inget att förlora. Jag återkommer med resultatet och om det nu är verkningslöst så har jag gett det en chans.

Morty
2015-11-27, 15:29
Akupunktur är bevisat verkningslöst.

Det där får du nog följa upp med någon schysst källa faktiskt.

Arne Persson
2015-11-27, 17:41
Jag har mkt goda erfarenheter av klassisk akupunktur på vissa skador.

Joeljoel
2015-11-27, 22:04
Jag har mkt goda erfarenheter av klassisk akupunktur på vissa skador.

Lust att ge något exempel till en nyfiken? :)

Ristretto
2015-11-28, 09:20
Akupunktur är bevisat verkningslöst.

*popcorn*

Nanderöd
2015-11-28, 09:30
Det där får du nog följa upp med någon schysst källa faktiskt.

https://www.sciencebasedmedicine.org/reference/acupuncture/

Han som driver sidan är Steven Novella, som driver podden The sceptics guide to the universe. Han är läkare, neurolog, på Yale universitetssjukhus.
Om ni läser texten berättar han varför det inte fungerar, varför det inte kan fungera rent fysiologiskt och att det inte spelar någon roll om en utbildad akupunktör sätter nålarna eller om städerskan gör det, de som känner en positiv effekt känner det oavsett. Längst ner hittar ni alla länkar ni kan önska er.

Scratch89
2015-11-28, 09:34
https://www.sciencebasedmedicine.org/reference/acupuncture/

Han som driver sidan är Steven Novella, som driver podden The sceptics guide to the universe. Han är läkare, neurolog, på Yale universitetssjukhus.
Om ni läser texten berättar han varför det inte fungerar, varför det inte kan fungera rent fysiologiskt och att det inte spelar någon roll om en utbildad akupunktör sätter nålarna eller om städerskan gör det, de som känner en positiv effekt känner det oavsett. Längst ner hittar ni alla länkar ni kan önska er.

Problemet med akupunktur är att det är svårt att göra en randomiserad, dubbelblindad studie på det (till skillnad från den heliga graalen medicin). Skeptikerna kommer således alltid att kunna hänvisa till att eftersom det inte finns några RCT-studier på det så är det humbug. Vi som jobbar i verksamheten vet dock att så inte är fallet. Det finns, precis som inom medicin, två saker som avgör om det funkar eller ej; vetenskapliga studier och klinisk erfarenhet.

Nanderöd
2015-11-28, 10:12
Varför skulle det vara svårt?
Vad jag förstår av Steven N så finns det studier och de visar på ingen skillnad mot placebo. Ett trevligt bemötande verkar vara avgörande för att det ska "fungera". Och det har visat sig i studier att det spelar ingen roll vem som sätter nålarna.

Nanderöd
2015-11-28, 10:18
Om du läser texten jag länkade till så är det inte bara så att det saknas bevis för, utan det är bevisat att det inte fungerar.

exevision
2015-11-28, 11:55
Jag tycker akupunktur med ström gör en mer avslappnad i problematiska och spända muskler. Ger lite blodcirkulation.

Ristretto
2015-11-28, 12:34
Om du läser texten jag länkade till så är det inte bara så att det saknas bevis för, utan det är bevisat att det inte fungerar.

Finns det bevis för att annat inom medicin fungerar?

Morty
2015-11-28, 14:33
Varför skulle det vara svårt?
Vad jag förstår av Steven N så finns det studier och de visar på ingen skillnad mot placebo. Ett trevligt bemötande verkar vara avgörande för att det ska "fungera". Och det har visat sig i studier att det spelar ingen roll vem som sätter nålarna.

Bortsätt från din självemotsägelse iom att bemötandet är superviktigt vs vem som helst kan sätta nålarna så erkänner du ju här att det fungerar.

Det finns massor av forskning på hur ett gott bemötande ökar effekten av icke-specifika behandlingar. Till och med specifika behandlingar; hur en läkare presenterar SSRI's förändrar hur patienter upplever effekten av preparatet.
Att det inte går att säga this or that pga RCT's betyder inte att något inte fungerar, tyvärr. Tänk vad skönt det skulle vara.

Jag tänker dock inte vara ohämmad positiv mot akupunktur eller andra passiva modaliteter. De kan användas i klinik, precis som manipulationer (av leder, inte patienter), men då bör det vara tydligt för patienten om vad som kan förväntas och syftet med behandlingen.

Nanderöd
2015-11-28, 14:38
Jag skrev fungerar med citationstecken. Därför att även om en patient tycker att hen känner sig bättre betyder det inte att något fysiologiskt har hänt med patienten. Men istället för att märka ord i mina inlägg kan ni ju läsa min länk och se vad någon som vet vad han pratar om har att säga om saken.

Nanderöd
2015-11-28, 14:40
Finns det bevis för att annat inom medicin fungerar?

Ja

Termy
2015-11-28, 14:52
Att det sker något fysiologiskt är ju det det gör. Placeboeffekten per definition i detta fall är ju att patientens ev. tro på någonting sätter igång samma fysiologiska mekanismer oavsett nålens placering, osv.

För övrigt är det lite underligt att han diskuterar chi istället för de inom västerländsk akupunkturlitteraturs (och inom forskning) beskrivna neurofysiologiska förklaringsmodeller (https://www.us.elsevierhealth.com/media/us/samplechapters/9780443049767/9780443049767.pdf) med nedåtgående smärthämmande mekanismer, diffuse noxious inhibitory control m.m.

Själv kör jag mest med dry needling istället för vanlig akupunktur... där finns det däremot forskning som visar en bättre effekt jämfört med kontrollgrupper, men precis som med akupunktur så forskas det fortsatt ganska mycket på det.

Ristretto
2015-11-28, 15:25
Ja

Finns det verkligen bevis?

Nanderöd
2015-11-28, 16:22
Att det sker något fysiologiskt är ju det det gör. Placeboeffekten per definition i detta fall är ju att patientens ev. tro på någonting sätter igång samma fysiologiska mekanismer oavsett nålens placering, osv.

För övrigt är det lite underligt att han diskuterar chi istället för de inom västerländsk akupunkturlitteraturs (och inom forskning) beskrivna neurofysiologiska förklaringsmodeller (https://www.us.elsevierhealth.com/media/us/samplechapters/9780443049767/9780443049767.pdf) med nedåtgående smärthämmande mekanismer, diffuse noxious inhibitory control m.m.

Själv kör jag mest med dry needling istället för vanlig akupunktur... där finns det däremot forskning som visar en bättre effekt jämfört med kontrollgrupper, men precis som med akupunktur så forskas det fortsatt ganska mycket på det.


Recent attention given to acupuncture has attempted to bring it into the scientific fold by hypothesizing physical mechanisms for its alleged effects. For example, some proponents argue that the needles may stimulate the release of pain-killing natural chemicals, relax tense muscles, or inhibit the conduction of pain through counter-irritation.

These potential mechanisms, while more plausible than the non-existent*chi, remain speculative. Further, they would only explain the very non-specific effect of acupuncture causing a temporary mild reduction in pain (no better than rubbing your elbow after accidentally banging it against something hard). Such mechanisms could not account for any of the medical claims made for acupuncture, or the alleged existence of acupuncture points.

Further, it is misleading to say that such mechanisms could explain “acupuncture.” Acupuncture is the needling of acupuncture points to affect the flow and balance of*chi. Using needles to mechanically produce a temporary local counter-irritation effect is not acupuncture – even though it may be an incidental consequence of this practice and may have contributed to its perceived effectiveness.

Don H
2015-11-28, 18:03
Hej,

Är det någon som har erfarenhet beträffande akupunktur och träningsrelaterade skador?
Tacksam för en disskusion.

Tror att detta var vad som efterfrågades av TS.

Termy
2015-11-29, 10:37
Recent attention given to acupuncture has attempted to bring it into the scientific fold by hypothesizing physical mechanisms for its alleged effects. For example, some proponents argue that the needles may stimulate the release of pain-killing natural chemicals, relax tense muscles, or inhibit the conduction of pain through counter-irritation.

These potential mechanisms, while more plausible than the non-existent*chi, remain speculative. Further, they would only explain the very non-specific effect of acupuncture causing a temporary mild reduction in pain (no better than rubbing your elbow after accidentally banging it against something hard). Such mechanisms could not account for any of the medical claims made for acupuncture, or the alleged existence of acupuncture points.

Further, it is misleading to say that such mechanisms could explain “acupuncture.” Acupuncture is the needling of acupuncture points to affect the flow and balance of*chi. Using needles to mechanically produce a temporary local counter-irritation effect is not acupuncture – even though it may be an incidental consequence of this practice and may have contributed to its perceived effectiveness.

Fast där drar han ju mest egna slutsatser om vad han tycker om evidensläget, varefter han själv fastslår att akupunktur är liktställt med förklaringsmodellen om flöde och balans av chi (det får stå för honom, de som använder "västerländsk" akupunktur håller troligen inte med), utan att gå in på någon speciell detalj om den neurofysiologiska forskningen.

Problemet är ju också som sagt med att det är svårt att göra randomiserade kontrollerade studier då även sham-akupunktur ger någon slags fysiologisk påverkan (även om nålen inte penetrerar huden). Senast förra månaden kom dock en studie (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26594625)som visade en bättre effekt i aku-gruppen jmfr med shamgruppen (Egorova, N. et al. Repeated verum but not placebo acupuncture normalizes connectivity in brain regions dysregulated in chronic pain. Neuroimage Clin. 2015 Sep 25;9:430-5.). Att en persons förväntningar spelar roll i vilket fall som helst är nog ganska självklart, men det går knappast att säga kort och gott att "akupunktur är bevisat verkningslöst".

Till trådstartaret: någon speciell träningsrelaterad skada du tänkte på? Det finns ju ganska många, där behandlingen kan skiljas åt helt och hållet.

hns741
2015-11-29, 11:14
Tror att detta var vad som efterfrågades av TS.

Jo och även en diskussion om detta vilket det har blivit. Är lite nyfiken på vad Arne skulle komma med, kanske kommer tids nog,

Nanderöd
2015-11-29, 12:07
Här är en text till på samma ämne av Steven Novella. Lite bättre formulerad än min första länk.

https://www.sciencebasedmedicine.org/acupuncture-doesnt-work/

Nanderöd
2015-11-29, 12:11
Fast där drar han ju mest egna slutsatser om vad han tycker om evidensläget, varefter han själv fastslår att akupunktur är liktställt med förklaringsmodellen om flöde och balans av chi (det får stå för honom, de som använder "västerländsk" akupunktur håller troligen inte med), utan att gå in på någon speciell detalj om den neurofysiologiska forskningen.

Problemet är ju också som sagt med att det är svårt att göra randomiserade kontrollerade studier då även sham-akupunktur ger någon slags fysiologisk påverkan (även om nålen inte penetrerar huden). Senast förra månaden kom dock en studie (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26594625)som visade en bättre effekt i aku-gruppen jmfr med shamgruppen (Egorova, N. et al. Repeated verum but not placebo acupuncture normalizes connectivity in brain regions dysregulated in chronic pain. Neuroimage Clin. 2015 Sep 25;9:430-5.). Att en persons förväntningar spelar roll i vilket fall som helst är nog ganska självklart, men det går knappast att säga kort och gott att "akupunktur är bevisat verkningslöst".

Till trådstartaret: någon speciell träningsrelaterad skada du tänkte på? Det finns ju ganska många, där behandlingen kan skiljas åt helt och hållet.
Skillnaden mellan resultatet för aku-grupp jämfört med sham-gruppen, är enligt Steven Novella så lågt att de troligtvis beror på bias och mätfel.

Termy
2015-11-29, 12:39
Skillnaden mellan resultatet för aku-grupp jämfört med sham-gruppen, är enligt Steven Novella så lågt att de troligtvis beror på bias och mätfel.

Ja, ett flertal studier har ju visat en icke-signifikant förbättring i akupunkturgrupper vs shamgrupper, men t.ex. studien jag länkade till där är det en signifikant förbättring i knäsmärta efter akupunktur jämfört med shamakupunktur. Den studien är från i år och diverse länkar med kommentarer om akupunktur på hans sida verkar ju vara ett par år gamla och som sagt forskning pågår hela tiden på det ämnet.

Nanderöd
2015-11-29, 12:54
Men en studie kan inte motsäga tusentals andra. Man får titta på vad majoriteten av studier i ett ämne säger. En enskild studie, hur bra den än är, är ensam praktiskt taget värdelös.

Scratch89
2015-11-29, 13:25
Men en studie kan inte motsäga tusentals andra. Man får titta på vad majoriteten av studier i ett ämne säger. En enskild studie, hur bra den än är, är ensam praktiskt taget värdelös.

Jobbar du själv kliniskt med rehab av skador?

Nanderöd
2015-11-29, 13:57
Nej

itzhakskenstrom
2015-11-29, 14:55
Underskatta aldrig placeboeffekten.

Ristretto
2015-11-30, 14:02
Nej

Det märks. :)

Scratch89
2015-11-30, 18:08
Nej

Jag antog det.

Nanderöd
2015-11-30, 18:24
Jag antog det.

Vad duktigt av dig. När du inte har något vettigt att komma med försöker du med att förminska din meningsmotsåndare. Jag bryr mig personligen inte om akupunktur eftersom jag inte säljer det och drabbas inte om folk får veta att det inte fungerar. Men om någon frågar kan jag peka på de som kan betydligt mer än både dig och mig och vad de har att säga om saken.

Nanderöd
2015-11-30, 18:29
http://theness.com/neurologicablog/index.php/phantom-acupuncture/

Nanderöd
2015-11-30, 19:23
Och om ni inte tror på Steven Novella så. ..

Ristretto
2015-11-30, 19:46
Vad duktigt av dig. När du inte har något vettigt att komma med försöker du med att förminska din meningsmotsåndare. Jag bryr mig personligen inte om akupunktur eftersom jag inte säljer det och drabbas inte om folk får veta att det inte fungerar. Men om någon frågar kan jag peka på de som kan betydligt mer än både dig och mig och vad de har att säga om saken.

I regel säljer inte sjukgymnaster/fysioterablablabla det heller, eftersom de flesta (?) har landstingsavtal eller jobbar inom primärvård och slutenvård. Således tjänar inte dessa yrkesutövare pengar på akupunktur, de har överflöd av patienter ändå.

Scratch89
2015-12-01, 20:43
Fast nu är det ju såhär att sjukgymnaster och fysioterapeuter sätter nålar med bevisligen god effekt. Jag har kollegor som gör det på daglig basis, ibland i kombination med annan behandling. Inte mot alla tillstånd, inte i alla vävnader, utan mot vissa specifika tillstånd. Jacob Gudiol skriver ju faktiskt "frånvaro av evidens är inte bevis för frånvaro av effekt".

Och jag tjänar inte heller något på att argumentera för eller emot akupunktur. Jag sätter inte ens nålar själv.

Scratch89
2015-12-01, 20:52
Nu orkar jag inte sitta och leta på pubmed för jag har en lasagne i ugnen, men:

Några metastudier hävdar att det finns belägg för att akupunktur är effektivt mot illamående och kräkningar efter operationer, kemoterapi och i samband med graviditet[8][9], samt vid kroniska ryggsmärtor[10][11].
År 2006 angav man i en svensk systematisk litteraturöversikt följande: Vid långvarig ländryggssmärta ger västerländsk akupunktur bättre smärtlindrande effekt än placebo (Evidensgrad 1). Det finns starkt vetenskapligt underlag för att akupunktur har smärtlindrande effekt jämförbar med annan behandling vid ländryggssmärta, vid tennisarmbåge och vid nack-/skulder-smärta (Evidensgrad 1).[12]

(8) Cochrane Reviews 2004: Acupuncture for preventing postoperative nausea and vomiting. http://www.cochrane.org/reviews/en/ab003281.html
(9) Bandolier Journal – Nausea and vomiting in early pregnancy (engelska). http://www.medicine.ox.ac.uk/bandolier/band59/b59-4.html
(10) Cochrane Reviews 2005: Acupuncture and dry-needling for low back pain. http://www.cochrane.org/reviews/en/ab001351.html
(11) Annals of Internal Medicine 2005: Meta-Analysis: Acupuncture for Low Back Pain. http://www.annals.org/cgi/content/abstract/142/8/651
(12). SBU 2006: Metoder för behandling av långvarig smärta. En systematisk litteraturöversikt.


Självklart finns det studier och metor som säger att det inte funkar, så är det med i princip alla behandlingar som inte kan standardiseras helt och hållet.
Från samma sida:
Slutsatsen i en metastudie 2006 var att "They (systematic reviews) provide no robust evidence that acupuncture works for any indication.".[13]
Vid en stor internationell undersökning, gjord av Centrum för komplementärmedicinsk forskning vid Tekniska universitetet i München, omfattande 6 700 patienter från bland annat Sverige, Tyskland, Storbritannien, Italien, Frankrike och Brasilien, kom man fram till att akupunktur hjälper vid spänningshuvudvärk och migrän, men att effekten inte har med akupukturen i sig att göra: "Studierna visar att det spelar ingen roll var nålarna sätts på kroppen eller om falska akupunkturnålar används. Resultatet blev ungefär detsamma för både falsk och äkta behandling." Enligt bland annat forskaren Klaus Linde beror resultaten helt på placeboeffekten.[14]
Ett antal studier, däribland en omfattande studie av akupunkturanvändning vid kliniker i Storbritannien, visar att risken för biverkningar och skador vid akupunkturbehandling inte är försumbar.[15] De flesta biverkningarna är milda, men allvarliga skador som till exempel lungpunktering förekommer också.

(13) Derry, CJ; Derry, S; McQuay, HJ; Moore, RA http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16956145
(14) Anna Bratt (2009-01-21). http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fusknalar-lika-bra-som-akta-akupunktur
(15) McKenzie, D (2012). http://www.newscientist.com/article/dn22247-acupuncture-treatment-is-not-as-safe-as-advertised.html


Det du måste tänka på är att det är en viss typ av akupunktur som godkänns i Sverige, och bara för vissa tillstånd. Allt annat räknas som alternativmedicin och får inte utföras av legitimerad vårdpersonal. Från samma wikipediasida:

Av vissa yrken av Socialstyrelsen legitimerad personal; läkare, sjukgymnaster och barnmorskor framförallt, och vid behandling av smärta, mobilitets-problem och illamående. Den akupunktur som praktiseras av dessa är framtagen i Sverige och betraktas som accepterad skol-medicinsk behandling. Sjukgymnaster är ofta utbildade inom västerländsk akupunktur. Behandlingar av andra tillstånd räknas som alternativmedicin och får inte utföras av legitimerad vårdpersonal.

Nanderöd
2015-12-02, 06:19
Fast nu är det ju såhär att sjukgymnaster och fysioterapeuter sätter nålar med bevisligen god effekt. Jag har kollegor som gör det på daglig basis, ibland i kombination med annan behandling. Inte mot alla tillstånd, inte i alla vävnader, utan mot vissa specifika tillstånd. Jacob Gudiol skriver ju faktiskt "frånvaro av evidens är inte bevis för frånvaro av effekt".

Och jag tjänar inte heller något på att argumentera för eller emot akupunktur. Jag sätter inte ens nålar själv.

Jacob Gudiols konstigaste kommentar är givetvis vad du fastnar för. Nästa mening "alla de exempel du tar upp annars (homeopati, akupunktur och kristallterapi ) har ingen frånvaro av evidens, de har dels ingen trovärdighet rent fysiologiskt och iallafall se två första är välstuderade och bevisade att inte fungera."

Nanderöd
2015-12-02, 06:28
Nu orkar jag inte sitta och leta på pubmed för jag har en lasagne i ugnen, men:



(8) Cochrane Reviews 2004: Acupuncture for preventing postoperative nausea and vomiting. http://www.cochrane.org/reviews/en/ab003281.html
(9) Bandolier Journal – Nausea and vomiting in early pregnancy (engelska). http://www.medicine.ox.ac.uk/bandolier/band59/b59-4.html
(10) Cochrane Reviews 2005: Acupuncture and dry-needling for low back pain. http://www.cochrane.org/reviews/en/ab001351.html
(11) Annals of Internal Medicine 2005: Meta-Analysis: Acupuncture for Low Back Pain. http://www.annals.org/cgi/content/abstract/142/8/651
(12). SBU 2006: Metoder för behandling av långvarig smärta. En systematisk litteraturöversikt.


Självklart finns det studier och metor som säger att det inte funkar, så är det med i princip alla behandlingar som inte kan standardiseras helt och hållet.
Från samma sida:


(13) Derry, CJ; Derry, S; McQuay, HJ; Moore, RA http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16956145
(14) Anna Bratt (2009-01-21). http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fusknalar-lika-bra-som-akta-akupunktur
(15) McKenzie, D (2012). http://www.newscientist.com/article/dn22247-acupuncture-treatment-is-not-as-safe-as-advertised.html


Det du måste tänka på är att det är en viss typ av akupunktur som godkänns i Sverige, och bara för vissa tillstånd. Allt annat räknas som alternativmedicin och får inte utföras av legitimerad vårdpersonal. Från samma wikipediasida:

Du kan vifta med enskilda studier och metaanalyser bäst du vill. Steven Novella säger att om man väger den sammanlagda forskningen så visar den att akupunktur inte fungerar. Han har läst på ordentligt om allt han uttalar sig om. Så också Gudiol. De säger ganska ofta till när de inte kan ett ämne, vilket visar att de inte är några åsiktsmaskiner utan vettiga människor man kan lyssna på i de ämnen man själv inte har läst på.

Scratch89
2015-12-02, 08:03
Då får du fortsätta rekommendera det du gör, så kan vi som arbetar med rehab fortsätta sätta nålar vid de smärttillstånd vi vet att det kan hjälpa. :)

nyrjoh
2015-12-02, 16:07
Jag är av den uppfattningen att vi sjukgymnaster använder på tok för mycket passiv behandling, däribland akupunktur. Att evidensen och bakomliggande teorierna sedan är minst sagt tveksam gör ju inte akupunkturen till något som man bör lägga större vikt vid.

exevision
2015-12-02, 19:43
I vilken utsträckning används akupunktur med ström?

Sheogorath
2015-12-02, 20:00
Ganska mycket på kliniken där jag jobbar. Precis som Scratch är akupunktur ingen utbildning jag har själv och för egen del ligger det ganska långt ner på prioriteringslistan eftersom jag har tre kollegor som gör det.

Smärta av knäartros och lateral epikondylit är de som svarar bäst på akupunktur enligt deras erfarenhet. Jag hade tyckt det hade varit värdefullt vid spänningstillstånd i skuldra och nacke, samt vid huvudvärk.

Ristretto
2015-12-03, 09:49
Du kan vifta med enskilda studier och metaanalyser bäst du vill. Steven Novella säger att om man väger den sammanlagda forskningen så visar den att akupunktur inte fungerar. Han har läst på ordentligt om allt han uttalar sig om. Så också Gudiol. De säger ganska ofta till när de inte kan ett ämne, vilket visar att de inte är några åsiktsmaskiner utan vettiga människor man kan lyssna på i de ämnen man själv inte har läst på.

Vad är det du försöker uppnå med dina argument mot akupunktur?
Har du samma inställning till knäartroskopier mot degenererade menisker som ofta görs helt i onödan?

G_lund
2015-12-22, 22:30
Jag hade tyckt det hade varit värdefullt vid spänningstillstånd i skuldra och nacke, samt vid huvudvärk.

Nu är jag nog bara trött här Sheo. Men tycker du att det fungerar bra för den typen av skador? Eller menar du att det inte gör det?

Jag har en jäkligt stel vänster trapezius samt lite knutor ner mellan skulderbladen som jag stör mig på.

Scratch89
2015-12-27, 12:01
Nu är jag nog bara trött här Sheo. Men tycker du att det fungerar bra för den typen av skador? Eller menar du att det inte gör det?

Jag har en jäkligt stel vänster trapezius samt lite knutor ner mellan skulderbladen som jag stör mig på.

Han menar troligen att det fungerar bra, för det är där jag märker att mina kollegor sätter mycket nålar med gott resultat. Han menar väl att det hade varit värdefullt att kunna sätta nålar vid just de här tillstånden.

Ean
2015-12-28, 11:08
Tror ni akupunktur kan spela en vettig roll i genomblödande träning? Har en partiell ruptur i rotatorcuffen som jag flitigt kör sjukgymnastik med, skulle några nålar i kapp- och axelmuskeln bidra med något? Smärtlindring är inte så viktigt för mig, utan tror mer att mer genomblödning kan hjälpa läkeprocessen.

Många bäckar små..

Sheogorath
2015-12-28, 12:20
Nu är jag nog bara trött här Sheo. Men tycker du att det fungerar bra för den typen av skador? Eller menar du att det inte gör det?

Jag har en jäkligt stel vänster trapezius samt lite knutor ner mellan skulderbladen som jag stör mig på.

Som Scratch säger. Verkar effektivt vid muskulära smärttillstånd i skuldra/nacke samt huvudvärk. Knäartros och lateral epikondylit (tennisarmbåge) tycker mina kollegor är de bästa diagnoserna att behandla (som komplement förstås) med nålar.

Sheogorath
2015-12-28, 12:22
Tror ni akupunktur kan spela en vettig roll i genomblödande träning? Har en partiell ruptur i rotatorcuffen som jag flitigt kör sjukgymnastik med, skulle några nålar i kapp- och axelmuskeln bidra med något? Smärtlindring är inte så viktigt för mig, utan tror mer att mer genomblödning kan hjälpa läkeprocessen.

Många bäckar små..

"Dry needling" d.v.s. att upprepade gånger sticka ner mot senfästet för att stimulera nyläkning används på vissa kliniker flitigt. Det verkar vara en vettig metod att behandla partiella rupturer med, förutsatt att det inte är en gammal skör person som fått spontanrupturer för att senan redan har kass hållfasthet. Då ser jag en risk att man istället skapar en totalruptur från en partiell.

G_lund
2015-12-28, 12:30
Han menar troligen att det fungerar bra, för det är där jag märker att mina kollegor sätter mycket nålar med gott resultat. Han menar väl att det hade varit värdefullt att kunna sätta nålar vid just de här tillstånden.

Som Scratch säger. Verkar effektivt vid muskulära smärttillstånd i skuldra/nacke samt huvudvärk. Knäartros och lateral epikondylit (tennisarmbåge) tycker mina kollegor är de bästa diagnoserna att behandla (som komplement förstås) med nålar.

Tack grabbar. :thumbup:

sanoj
2016-01-02, 19:23
"Dry needling" d.v.s. att upprepade gånger sticka ner mot senfästet för att stimulera nyläkning används på vissa kliniker flitigt. Det verkar vara en vettig metod att behandla partiella rupturer med, förutsatt att det inte är en gammal skör person som fått spontanrupturer för att senan redan har kass hållfasthet. Då ser jag en risk att man istället skapar en totalruptur från en partiell.

Finns det något stöd för det där? Är inte dry needling bara något man kallar akupunktur när man inte utgår från meridianer och hela den biten. Kallas ju ibland wet-needling vid vissa injektionsbehandlingar, men jag kan ha fel. Jag har själv läst om det främst vid studier på "triggerpunkter".

sanoj
2016-01-02, 19:34
Klinisk erfarenhet är väl ändå rätt irrelevant när det finns så otroligt mycket studier på akupunktur? Du kan ju knappt kontrollera för någonting över huvud taget om du ska lita på dina egna resultat i kliniken, det är ju redan nästan helt omöjligt att kontrollera för alla sorters bias när du gör en studie, hur bra du än gör en RCT.

sanoj
2016-01-02, 19:39
jag är av den uppfattningen att vi sjukgymnaster använder på tok för mycket passiv behandling, däribland akupunktur. Att evidensen och bakomliggande teorierna sedan är minst sagt tveksam gör ju inte akupunkturen till något som man bör lägga större vikt vid.

+1

Termy
2016-01-02, 19:56
Finns det något stöd för det där? Är inte dry needling bara något man kallar akupunktur när man inte utgår från meridianer och hela den biten. Kallas ju ibland wet-needling vid vissa injektionsbehandlingar, men jag kan ha fel. Jag har själv läst om det främst vid studier på "triggerpunkter".

Nej, akupunktur med en västerländsk fysiologisk förklaringsmodell kallas bara för akupunktur, där man följer specifika punkter och sätter nålarna med specifika, förutbestämda djup (relativt ytligt). I dry needling går du så djupt du behöver i muskulaturen och mikrotraumatiserar området kring triggerpunkter för att dra igång en ökad blodcirkulation, m.m.

Vad gäller vanlig akupunktur och otalet studier så är man lite ute och cyklar om man tolkar placeboeffekt som något meningslöst. Det är en integral och viktig del av akupunktur, likaså som många andra behandlingar mot smärta. Är man inläst på smärtfysiologi, ffa vid långvarig smärta, och får en inblick i hur mycket det kognitiva och emotionella påverkar och förstärker smärta, så vore det underligt att tro att hjärnans egna tro på en behandling (vilket drar igång en verklig, fysiologisk smärtreducerande reaktion) inte vore relevant.

För att återgå till dry needling så finns det, till skillnad mot akupunktur, desto fler studier som visar signifikant bättre effekt mot smärta än kontrollgrupper.

Ett litet urplock:

Pecos-Martín, D. Montañez-Aquilera, FJ. Gallego-Izquierdo, T. Et al. Effectiveness of dry needling on the lower trapezius in patients with
mechanical neck pain: a randomized controlled trial. Arch Phys Med Rehabil. 2015 May;96(5):775-81

Gerber, LH. Shah, J. Rosenberger, W. Et al. Dry Needling Alters Trigger Points in the Upper Trapezius Muscle and Reduces Pain in Subjects With Chronic Myofascial Pain. PM&R 2015;7(7):711-718.

Liu, L. Huang, QM. Liu, Q.G: et al. Effectiveness of dry needling for myofascial trigger points associated with neck and shoulder pain: a systematic review and meta-analysis. Arch Phys Med Rehabil. 2015 May;96(5):944-55

Cotchett, MP. Munteanu, SE. Landorf, KB. Effectiveness of trigger point dry needling for plantar heel pain: a randomized controlled trial.
Phys Ther. 2014 Aug;94(8):1083-94.

Morty
2016-01-02, 20:32
Att klaga på icke-specifika effekter kan man lämna till de som ännu inte är på det biopsykosociala tåget. Även kirurgi har kraftiga icke-specifika effekter:

Conclusions: The non-specific effects of surgery and other invasive procedures are generally large.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4679929/pdf/bmjopen-2015-009655.pdf

Aping
2016-01-03, 01:47
Att klaga på icke-specifika effekter kan man lämna till de som ännu inte är på det biopsykosociala tåget. Även kirurgi har kraftiga icke-specifika effekter:


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4679929/pdf/bmjopen-2015-009655.pdf
Utveckla gärna; nu låter det som om du allmänt försvarar behandlingstekniker som saknar evidens med att det görs onödiga operationer?

Är det inte bättre för positiv "biopsykologisk" effekt på lång sikt att sålla bort behandlingstekniker där evidensen saknas? Sen remiss till psykolog med smärtspecialisering när tekniker som har fysiologisk bas fallerar?

Morty
2016-01-03, 10:48
Utveckla gärna; nu låter det som om du allmänt försvarar behandlingstekniker som saknar evidens med att det görs onödiga operationer?

Är det inte bättre för positiv "biopsykologisk" effekt på lång sikt att sålla bort behandlingstekniker där evidensen saknas? Sen remiss till psykolog med smärtspecialisering när tekniker som har fysiologisk bas fallerar?

Nej, bara att man inte kan kritisera en behandling pga den har en icke-specifik komponent. Det har alla behandlingar.

Luca Brasi
2016-01-03, 20:55
Rent allmänt så fungerar vården dåligt vid led muskel och smärtproblem och placeboeffekt istället för att bara bli x antal kronor fattigare är inte så dåligt.

hns741
2016-02-23, 20:25
Okej, har gått hos sjukgymnast ett tag sen jag sist skrev.
8 tillfällen med akupunktur/nålbehandling. Min sjukgymnast trodde att det skulle lösa sig. Men men.
Foten är fortfarande inte 100%. Övningarna som jag har blivit rekommenderad har inte hjälpt mig nämnvärt. Med andra ord så får jag söka vidare. Har däremot börjat köra marklyft igen med fokus på teknik.