handdator

Visa fullständig version : Hur nödvändig är egentligen marklyftet?


Medusa
2004-04-14, 09:01
Marklyftet bygger en hel del massa, det är vi alla överens om, men hur viktig är den egentligen för ryggutvecklingen och är den essentiell?

Jag hade tidigare alltid marklyftet som förstaval i mina ryggrutiner, men var tvungen att sluta med dem eftersom de gjorde mer skada än nytta.
Jag använde korrekt form och hade nästan alltid en annan kille som stod och kollade just formen på mig i profil, så att jag inte böjde ryggen.

Sedan jag slutade med marklyft och fick mer utrymme för roddar så har min rygg växt väldigt bra, jag vågar nästan säga "bättre".

Marklyften har en ganska hög skaderisk, även om man utför dem på ett korrekt sätt. Vore det inte bättre att ev köra halva marklyft (starta vid knäna) och/eller hyperextensions?

Kan det faktiskt vara så att marklyftet hör mer till styrkelyft än bodybuilding?

Fast vem är jag att döma marklyftet?

Spike
2004-04-14, 09:41
Knappast nödvändigt. Jag byggde mig en rygg utan marklyft :kickass:

Jag är ingen coleman iofs så vill du blir ruskigt stor kanske du ska köra marklyft, halva eller hela eller vad du vill ;)

Brezjnev
2004-04-14, 09:41
Jag har haft med marklyft i mitt schema nu i ca 10 månader och det var först då som min rygg började växa ordentligt. Ändrade iofs en del annat då också men inget som borde inverka så mycket.

Att marklyft har hög skaderisk om man gör allt rätt tror jag inte på. Jag har alltid haft en krånglande korsrygg och det blev mycket bättre när jag började marka, men visst, det är en tekniskt svår övning och gör man fel så kan man skada sig.

Att köra halva marklyft har jag aldrig förstått vitsen av, varför inte träna i hela rörelsebanan?

Spike
2004-04-14, 09:46
För att i första delen är det benen som jobbar. Vill man BARA träna korsrygg kan man köra halva. Det är anledningen iaf

Medusa
2004-04-14, 11:25
jag funderar om jag skall inkludera marklyftet eller inte, vad är det egentligen den tränar? Som jag ser det är det traps och korsrygg.

Den största anledningen till att marklyftet påstås bygga mycket massa är nog den att det är en övning som involverar hela kroppen och man är kapabel till att lyfta tunga vikter. Att lyfta tunga vikter med hela kroppen ställer generellt högre krav på muskulaturen, vilket borde leda till en viss ökning i storlek rent generellt.

Ex två män med exakta likadana gener tränar, äter, sover, ja allting i sina liv gör de EXAKT likadant, förutom en skillnad:
Den ene använder marklyft.
Borde inte då den som använder marklyft ha snäppet mer muskelmassa eftersom han stället högre krav på sin kropp?

Hur kan en rutin utan marklyft se ut? Jag tänkte någonting liknande det här:
Breda latsdrag
Smala latsdrag
Hyperextensions
Framåtböjd skivstångsrodd
Hantelrodd
Chins

Johan O
2004-04-14, 11:34
Har aldrig i mitt liv utfört ett marklyft och ändå är ryggen det jag är mest nöjd med på min kropp. Har utvecklats grymt bra med framförallt mycket latsdrag.
Jag vet inte riktigt varför jag inte gillar marklyft, men den ser så grymt tråkig ut. Helt disco är jag dock inte, konstigt nog är knäböj den övningen jag älskar mest! :bow:

z_bumbi
2004-04-14, 11:34
[QUOTE]Originally posted by Medusa
jag funderar om jag skall inkludera marklyftet eller inte, vad är det egentligen den tränar? Som jag ser det är det traps och korsrygg.

Och resten av ryggen, kolla ryggtavlan på en styrkelyftare.
Även om de kör en del rodd och chins/latsdrag så inte får de den formen av det.

Hur kan en rutin utan marklyft se ut? Jag tänkte någonting liknande det här:
Breda latsdrag
Smala latsdrag
Hyperextensions
Framåtböjd skivstångsrodd
Hantelrodd
Chins

Om du kör chins behöver du väl inte två latsdragsövningar? Orkar du inte köra slut på dig i chinsen så kör vanliga latsdrag efteråt.

Kör inte ryggresningar innan rodden.

Varför skulle skaderisken vara så stor i just marklyft btw?
Bra teknik.
Aldrig mer vikt än vad man klarar av.
Kör inte till failure.

Karl_alfred
2004-04-14, 11:36
Originally posted by Medusa

Hur kan en rutin utan marklyft se ut? Jag tänkte någonting liknande det här:
Breda latsdrag
Smala latsdrag
Hyperextensions
Framåtböjd skivstångsrodd
Hantelrodd
Chins

Jag tycker det är alldeles för många övningar av samma slag. Du har 2 st latsdrag med och chins. De alla anser jag att de aktiverar musklerna likvärdigt. Å eftersom chins e överlägsen bör du istället koncentrera dig på dem. Sen har du 2 st rodd övningar, jag kan ställa frågan om det är nödvändigt? Själv bygger jag mina ryggpass på en övning liknande latsdrag/chins, en rodd övning samt en övning för korsryggen.

RobbeliRobban
2004-04-14, 11:42
Jag tror inta att du måste köra marklyft, jag kör den själv men tränar inte så mkt för att "bygga" utan för att den ger bra och nyttig styrka.

Förr körde jag inte marklyft och ryggen (egentligen bara latsen) växte mer då, marklyft är ganska slitsammt, och tröttar ut rejält, så resten av ryggpasset kan bli lite lidande om man inte är topptränad, och kör marklyftet först i passet.

Korsryggen gör ju inte så speciellt mycket för det visuella intrycket av ryggen, då är ju lattisimus viktigare, så jag tycker att du kan lägga din energi på tex chins och någon ganska tung roddövning, samt lite halvhjärtade ryggresningar eller lätta 1/2mark i slutet av passet för att stärka korsrygg.

Jag skulle lägga om rätt rejält i ditt schema, och köra ngt såhär:
Chins eller latsdrag i många set moderat reps antal
Stång eller dubbelfattad hantelrodd i några set, tungt
ngt enstaka set eller två ryggresningar eller mark

Medusa
2004-04-14, 11:43
Originally posted by z_bumbi
[QUOTE]Originally posted by Medusa

[B][QUOTE]Och resten av ryggen, kolla ryggtavlan på en styrkelyftare.
Även om de kör en del rodd och chins/latsdrag så inte får de den formen av det.

Så riktigt fin form på ryggen får man av marklyften?


Om du kör chins behöver du väl inte två latsdragsövningar? Orkar du inte köra slut på dig i chinsen så kör vanliga latsdrag efteråt.

Jag placerade latsdragen först därför att jag upplever att de tar mindre på biceps än vad chins gör, och eftersom det är ryggpasset jag försöker få ordning på så är inte bicepsträningen önskvärd, kan lätt bli övetränad om de får för mycket även på ryggdagen.

Sedan tänkte jag ta chinsen sist därför att jag helt enkelt är trött då och riskerar inte att kunna göra tillräckligt många för att överträna biceps.


Kör inte ryggresningar innan rodden.


Ok, en annan fråga: Stärker rodden korsryggen någonting?


Varför skulle skaderisken vara så stor i just marklyft btw?
Bra teknik.
Aldrig mer vikt än vad man klarar av.
Kör inte till failure.

Vet inte, mer en sak som jag har fått för mig. Jag körde squats och deadlift 3 ggr i veckan (Alltså båda på samma pass, 3 ggr) när jag fick problem, det kan helt enkelt ha berott på för hög frekvens och överträning istället för att skjuta skulden på marklyften.

z_bumbi
2004-04-14, 11:49
[QUOTE]Originally posted by Medusa


Så riktigt fin form på ryggen får man av marklyften?

Nej det får man av generna men det är en bra grund för att få en stor rygg.



Jag placerade latsdragen först därför att jag upplever att de tar mindre på biceps än vad chins gör, och eftersom det är ryggpasset jag försöker få ordning på så är inte bicepsträningen önskvärd, kan lätt bli övetränad om de får för mycket även på ryggdagen.

Sedan tänkte jag ta chinsen sist därför att jag helt enkelt är trött då och riskerar inte att kunna göra tillräckligt många för att överträna biceps.

Hur många strikta chins kör du?
Om du orkar köra en hel hög i slutet av ett så långt ryggpass.

Ok, en annan fråga: Stärker rodden korsryggen någonting?

Ja, hur mycket och på vilket sätt beror på vilken teknik du har.

Vet inte, mer en sak som jag har fått för mig. Jag körde squats och deadlift 3 ggr i veckan (Alltså båda på samma pass, 3 ggr) när jag fick problem, det kan helt enkelt ha berott på för hög frekvens och överträning istället för att skjuta skulden på marklyften.

Eller dålig teknik i böj, mark och/eller någon annan övning.

RobbeliRobban
2004-04-14, 12:21
Medusa o Zbumbi: Visst har styrkelyftare imponerande ryggtavlor, men de ligger verkligen i lä jämfört med byggare på det området. Jämför latsen och v-formen med toppbyggare resp. topplyftare så ser ni vad jag menar. Marklyft är nog bra och viktig, men primärt för att få en saftig rygg är regelrätt latsträning vida överlägset marklyft.

Medusa
2004-04-14, 12:35
Breda latsdrag
Skivstångsrodd
Smala latsdrag
Hantelrodd
Hyperextension
Chins

Vad säger ni om den rutinen?

Medusa
2004-04-14, 12:38
Originally posted by Karl_alfred


Jag tycker det är alldeles för många övningar av samma slag. Du har 2 st latsdrag med och chins. De alla anser jag att de aktiverar musklerna likvärdigt. Å eftersom chins e överlägsen bör du istället koncentrera dig på dem. Sen har du 2 st rodd övningar, jag kan ställa frågan om det är nödvändigt? Själv bygger jag mina ryggpass på en övning liknande latsdrag/chins, en rodd övning samt en övning för korsryggen.

Jag tror inte att det räcker med endast 1 latsdrag, utan att man måste variera greppet för att få med "hela" muskeln, är detta fel?

Varför är chins överlägsna? Jag tycker att dom är mindre bra därför att biceps failar innan latsen.

Jag har två roddar av samma anledning som jag har flera latsdrag, återigen om det är ren BS så säg det för jag vill ju inte göra fel.

Finns det någon mer säker övning för korsryggen än hyperextensions?

JJ
2004-04-14, 12:46
Originally posted by Medusa


Jag tror inte att det räcker med endast 1 latsdrag, utan att man måste variera greppet för att få med "hela" muskeln, är detta fel?



Breda latsdrag förkortar ju bara rörelsen. Rätta mig om jag har fel.

b1ff
2004-04-14, 12:54
Hoppas jag får låna tråden lite!

Ska själv börja med marklyft idag. Trots att vissa av er dömmer ut övningen :D

Men frågan är. Stämmer detta utförandet:
http://www.*******.se/styrke_traning/ovnings_guide/deadlifts.asp

Har aldrig kört marklyft innan och vill absolut inte skada mig ( vet att folk klagat på utförandet på denna sidan ). Vad kan vara vettigt att starta med i kg-mässigt?

Tack på förhand.

z_bumbi
2004-04-14, 12:59
Originally posted by RobbeliRobban
Medusa o Zbumbi: Visst har styrkelyftare imponerande ryggtavlor, men de ligger verkligen i lä jämfört med byggare på det området. Jämför latsen och v-formen med toppbyggare resp. topplyftare så ser ni vad jag menar. Marklyft är nog bra och viktig, men primärt för att få en saftig rygg är regelrätt latsträning vida överlägset marklyft.

Coleman vs vilken annan byggare som helst? :D

Jag kollar bara på hur lyftarna ser ut vad gäller ryggtavlan, om det gäller specifik latsutveckling så krävs det väl mer men är man stark i marken så kan man flytta mer vikt i rodden och latsdragen.

En övning utesluter ju inte några andra.

Och om du ska jämföra får du väl låta en styrkelyftare träna primärt för hypotrofi under en tid också.

MunsöHustla
2004-04-14, 13:24
Originally posted by Medusa
Breda latsdrag
Skivstångsrodd
Smala latsdrag
Hantelrodd
Hyperextension
Chins

Vad säger ni om den rutinen?

Jag skulle aldrig orka köra så många övningar men du kanske pallar det, sen så ser jag inte riktigt meningen med att ha både hantelrodd och skivstångsrodd, breda latsdrag och chins. Känns som om du skulle kunna välja bara en av de två för ett lyckat resultat.

Lillgrabben
2004-04-14, 13:32
En stor anledning till att många inte ids köra mark är att övningen är så jävla krävande, sen om man inte av skadeskäl eller annat kan köra mark så får man försöka träna andra övningar för att kompensera........


Om du vill så kan du ju prova att köra goodmornings som är en mycket bra övning för baksidan. Snacka om att övningen tar bra! Sist jag körde den så hade jag träningsvärk ända från knävecken & upp till öronen.....

Pressarn
2004-04-14, 13:35
Så man ska inte köra till failure på marklyft? Hm..

Karl_alfred
2004-04-14, 13:36
Originally posted by Medusa

Jag tror inte att det räcker med endast 1 latsdrag, utan att man måste variera greppet för att få med "hela" muskeln, är detta fel?
Det räcker gott och väl enligt min mening

Varför är chins överlägsna? Jag tycker att dom är mindre bra därför att biceps failar innan latsen.
Skulle tro att din teknik är felaktig i så fall.


Jag har två roddar av samma anledning som jag har flera latsdrag, återigen om det är ren BS så säg det för jag vill ju inte göra fel.
Samma åsikt som ovan.

Finns det någon mer säker övning för korsryggen än hyperextensions?
Vet inte. Men jag kör marklyft och hyperextensions. Varierar iblad det ena ibland det andra. Marklyft ser jag som en säker övning. Men då är jag väldigt noga med tekniken och går aldrig till failure. Kan ju bero på ditt speciella sätt att träna att du får problem med korsryggen skulle jag tro.

b1ff
2004-04-14, 13:39
Snälla svara på min fråga med så jag hinner läsa innan jag drar och tränar :confused:

Pressarn
2004-04-14, 13:41
Originally posted by b1ff
Snälla svara på min fråga med så jag hinner läsa innan jag drar och tränar :confused:
Värm upp med stången, kör med 40-60kg dom första månaderna för att få in tekniken. Tränar du på en atletklubb så be någon se över din teknik.

Munter
2004-04-14, 13:42
B1ff, det ser rätt ut, kom ihåg att dra stången efter benen bara. Det är svårt att göra ett bra lyft om man den kommer för långt bort. Vikt? Kör lätt, 10-20 reps och fokusera på att lyfta stabilt bara.

Medusa
2004-04-14, 13:43
Originally posted by Pressarn

Värm upp med stången, kör med 40-60kg dom första månaderna för att få in tekniken. Tränar du på en atletklubb så be någon se över din teknik.

Utförandet stämmer, kanske inte det bästa men helt ok.

Tänk på att hålla ryggen rak och lyft med benen i början.

Börja med väldigt lätta vikter så du får in tekniken.

RobbeliRobban
2004-04-14, 14:02
Originally posted by z_bumbi


Coleman vs vilken annan byggare som helst? :D

Jag kollar bara på hur lyftarna ser ut vad gäller ryggtavlan, om det gäller specifik latsutveckling så krävs det väl mer men är man stark i marken så kan man flytta mer vikt i rodden och latsdragen.

En övning utesluter ju inte några andra.

Och om du ska jämföra får du väl låta en styrkelyftare träna primärt för hypotrofi under en tid också.

Ok, kanske dålig jämförelse :) , men just lats är ju det som syns mest på ryggen, latsen är ju själva "bredden" på ryggen, vill man desperat gärna ha bred rygg borde det vara bättre att lägga huvuddelen av sin energi på övningar som primärt tränar ovan nämnda muskel.

Jag tycker att mark tenderar att "ta över" ett ryggpass, det är en viktig övning, så man vill inte lägga den sist när man är trött, därför körs den först i passet. Efter marklyftet är man (iaf jag) såpass slutkörd att resten av passet blir lidande, speciellt märkbart på friviktsövnigar som tex stångrodd. Därför utesluter nästan marklyft andra ryggövningar, har man tid tycker jag att man skall köra marklyft separerat från resten av ryggträningen, själv skall jag försöka klämma in mark vid benpasset istället (vilket sabbar mina knäböj-men jag suger ändå i böj).

z_bumbi
2004-04-14, 14:54
RobbeliRobban: Jag förstår vad du menar men man ska inte heller focuserar så mycket på att eftersträva bredd, djup osv innan man har något att bredda eller att få djup i. :)

De flesta här inne ligger på den nivån att de måste lägga på sig muskler oavsett var de hamnar (Inklusive mig själv.) och då tror jag att man måste få till en allmän förmåga att hantera tyngre vikter på de stora övningarna för att sen när man väl fått lite muskler kunna se hur kroppen ser ut och justera focus vartefter.
Jag gjorde själv massor av konstiga misstag när jag försökte fixa till brister i fysiken genom att focusera direkt på det jag tyckte saknades fylla ut övre bröst, mer lats, större biceps men utan att inse att jag behövde mer muskler överallt. Punkt.

Jo ryggen brukar vara ganska mör efter marklyften, andra möjliga lösningar än de du funderar på är att köra mark varannan vecka eller varannan tung och lätt vecka med de "lätta" marken i slutet på passet den veckan.

ivandrago
2004-04-14, 15:07
Glöm inte hormonsvaret (om man kan kalla det så) som marklyft ger! Man riktigt känner hur kroppen tänker "oh shit, så här brutaltunga grejer måste jag växa för att klara av".

RobbeliRobban
2004-04-14, 15:09
Originally posted by z_bumbi
RobbeliRobban: Jag förstår vad du menar men man ska inte heller focuserar så mycket på att eftersträva bredd, djup osv innan man har något att bredda eller att få djup i. :)

De flesta här inne ligger på den nivån att de måste lägga på sig muskler oavsett var de hamnar (Inklusive mig själv.) och då tror jag att man måste få till en allmän förmåga att hantera tyngre vikter på de stora övningarna för att sen när man väl fått lite muskler kunna se hur kroppen ser ut och justera focus vartefter.
Jag gjorde själv massor av konstiga misstag när jag försökte fixa till brister i fysiken genom att focusera direkt på det jag tyckte saknades fylla ut övre bröst, mer lats, större biceps men utan att inse att jag behövde mer muskler överallt. Punkt.

Jo ryggen brukar vara ganska mör efter marklyften, andra möjliga lösningar än de du funderar på är att köra mark varannan vecka eller varannan tung och lätt vecka med de "lätta" marken i slutet på passet den veckan.

:thumbup: Du har helt rätt!

Shadow Warrior
2004-04-14, 15:15
Tänkte bara tillägga att marklyft kräver mycket äterhämtning, kör man både mark och böj kan det blir för mycket, detta beror förståss på den totala volymen och återhämtningsförmågan, men vissa kan "tjäna på at utelämmna marklyft".

Shadow Warrior
2004-04-14, 15:22
Originally posted by RobbeliRobban
Medusa o Zbumbi: Visst har styrkelyftare imponerande ryggtavlor, men de ligger verkligen i lä jämfört med byggare på det området. Jämför latsen och v-formen med toppbyggare resp. topplyftare så ser ni vad jag menar. Marklyft är nog bra och viktig, men primärt för att få en saftig rygg är regelrätt latsträning vida överlägset marklyft.

Gämför man istället tyngdlyftare och BBs så har tyngdlyftarna oftast mycket bra latts, då snackar jag om dom i 60-75kg klassen.

Styrkelyftare får ju sällan en lika balanserad fyiks just därför att deras träning är mindre allround om man ser till dom primära övningarna, sen så kompleterar dom flesta med andra övnignar med, visst.

Nils
2004-04-14, 15:40
Det är mycket snack om ryggens form här.
Men i längden är det ju viktigast eller åtminstone viktigt för de flesta att också ha bra funktion på ryggen.
Och när det gäller funktionell träning så finns det väl knappast någon bättre övning än att plocka upp tunga saker från marken??

Sparrisen
2004-04-14, 17:32
Originally posted by Nils
Det är mycket snack om ryggens form här.
Men i längden är det ju viktigast eller åtminstone viktigt för de flesta att också ha bra funktion på ryggen.
Och när det gäller funktionell träning så finns det väl knappast någon bättre övning än att plocka upp tunga saker från marken??

Word! Mark, chins etc är övningar man kan ha nytta av!

mr ruhl
2004-04-14, 17:57
håller med ovanstående, är säkert en jävlig bra övning.. varför många anser att man skadar sig i marklyft beror nog på att dom flesta som jag vet som kör mark är jävligt viktkåta..tror nog att alla övningar är skadliga om man jämt ska köra 1or i dom..
kör visserligen inte mark själv men det är en annan historia..

medusa: vet inte om du använder dragremmar men om du inte gör det så prova, hade samma problem i chinsen som dig att biccarna tar slut innan ryggen men när jag har remmar så går det bättre..