handdator

Visa fullständig version : Jag äter aldrig grönsaker. Konsekvenser?


AntonHA
2015-11-25, 12:27
(Startar nya trådar hela tiden, men det är kul :) )

Jag har inte tänkt på det så mycket till nyligen. Kom på att jag ju aldrig äter grönsaker. Vad får det för konsekvenser? Jag är ofta trött i vardagen, hör det ihop med mitt låga intag av grönsaker? (När jag menar att jag ''aldrig'' äter det så handlar det om typ lite tomat och paprika typ 1-2 mål i veckan.)

Då jag är för lat för att stå och hacka grönsaker varje dag så tänkte jag börja med någon typ av ''shake'' för att få i mig lite nyttigheter. Tips på ingredienser till sådan?

JacobHeitmann
2015-11-25, 12:31
Gör en smoothie på färsk eller fryst spenat och valfria frukter en gång om dagen så slipper du sen tänka på frukt och grönt lika mycket. spenat-banan-mango är min favorit och ha tillräckligt mycket med frukt så det smakar praktiskt taget bara frukt.

AntonHA
2015-11-25, 12:37
Gör en smoothie på färsk eller fryst spenat och valfria frukter en gång om dagen så slipper du sen tänka på frukt och grönt lika mycket. spenat-banan-mango är min favorit och ha tillräckligt mycket med frukt så det smakar praktiskt taget bara frukt.

Undviker helst exotiska frukter så som panga pga priset :)

mela
2015-11-25, 13:17
Jag är också sjukt dålig på grönsaker, brukar ha en hel del i matlagningen men aldrig till mer än så, så när vi inte äter rätter med grönsaker blir det inte naturligt.

Funkar dock bra att ha en del fryst, typ jordgubbar, ärtor och broccoli är billigt. Frysta jordgubbar och mjölk kan mixas till en "sorbet" som man kan mumsa på. Ärtor och broccoli kan man tvinga i sig till den mesta maten.

vicarious
2015-11-25, 13:23
Finns färdiga frysta grönsaksmixar, kräver inte särskilt mycket jobb att tillaga. Varierar i pris men från runt 15-20kr/kg för t ex Ica Basic upp mot 30-35kr/kg om man köper Findus. Äter mest broccolimix (broccoli, blomkål, morötter).

Starke75an
2015-11-25, 13:26
Äter inte grönsaker heller. Vet inte om det behövs. Har bra värden ändå vi hälsoundersökning. Så vad för brist borde jag ha?

J.V
2015-11-25, 13:38
Forutsatt att man ater varierat av annat lar det val inte leda till nagon brist av nagot, alls.

Det ar val egentligen ratt lite mineraler och vitaminer i de flesta frukter och gronsaker jamfört med kott, fisk, agg, spannmal, osv, etc, om man ser till per 100g. Daremot per 100kcal ar det helt okej. Eller minns jag helt fel?

Tips pa vettigt utforda studier sa man kan lasa pa?

King Grub
2015-11-25, 13:46
Fytokemikaler som grönsaker är rika på och som skyddar mot t ex cancer, kardiovasklära sjukdomar och oxidativa reaktioner får man inte från kött även om man lyckas täcka behovet av vitaminer och mineraler från andra källor.

Det handlar inte bara om att se bra ut på en hälsokontroll om ett år, utan att lägga grunderna för ett friskt liv på sikt och motverka sjukdomar i framtiden.

anvihl
2015-11-25, 14:36
Ha en stor påse clementiner/satsumas hemma, smidigt att småäta lite på eller ha efter maten som nått lite sött. Ger dig en hel del positiva mikronutrienter.

Att ha några lådor körsbärstomater och dylikt kräver ju ingen insats alls förutom att öppna locket. Finns frysta grönsaker som är färdighackade (svamp, lök, paprika etc), många bra grönsaksblandningar som bara är att värma upp osv. Behöver inte vara så pretentiöst.

shut teh face
2015-11-25, 15:14
Ett tips är frysta ärtor, behöver bara tillagas genom att man värmer vatten i vattenkokaren och häller över och låter stå en minut

LunaSpice
2015-11-25, 15:23
Lägg i frysta ärtor i ditt ris när det är 5-10 minuter kvar av koktiden. Gör likadant med broccoli. Snabbt och enkelt. Sommargrönsaker (fryst mix) är också dunderenkelt. Ett annat bra tips är att ha frysta bär hemma. Jag har blåbär och hallon som jag har i min gröt och/eller kvarg tillsammans med honung. Det behöver inte vara så krångligt. Grönsaker som tomat, gurka och isbergssallad däremot är i stort sett bara vatten och inte särskilt näringsrikt. Välj istället "matigare" grönsaker så får du i dig mer näringsämnen.

anvihl
2015-11-25, 16:00
Lägg i frysta ärtor i ditt ris när det är 5-10 minuter kvar av koktiden.

Grönsaksblandningen gröna ärter/majs/paprika tycker jag funkar väldigt bra för det. Bästa är om man får över att steka ihop det med lite lök och nötfärs.

Finns även färdigblandad kinamix som är ris/gröna ärter/majs/paprika/lök.

Bärsärk
2015-11-25, 16:49
Äter mest broccolimix (broccoli, blomkål, morötter).

Samma här, brukar köra det i en skål med lite vatten med lock över i micron i typ 5-7 minuter sen på med lite salt.

Jag kan inte påstå att jag tycker det är gott men om man bara öppnar foderluckan och skyfflar på och sen tänker på nått annat så är de ju snart över.

vicarious
2015-11-25, 19:07
Samma här, brukar köra det i en skål med lite vatten med lock över i micron i typ 5-7 minuter sen på med lite salt.

Jag kan inte påstå att jag tycker det är gott men om man bara öppnar foderluckan och skyfflar på och sen tänker på nått annat så är de ju snart över.

Prova köra dom i ugnen med en skvätt olja och lite goda kryddor :) Alternativt steka tillsammans med t ex köttfärs eller slänga ned i nån gryta. Jag brukar helsteka en kyckling i ugnen på en bädd av grönsaker. När kycklingen är färdig efter 1.5-2h så har grönsakerna blivit lagom mosiga och dryper av kycklingfett och kryddor *drool*

Wzup2u
2015-11-25, 20:24
För lat?

Har du hört talats om färdiga wokmixer? finns basic mixer för ca 15 kr för ett helt kilo.

Jag äter minst minst minst 500g grönsaker varje dag, brukar ligga upp mot ett kilo.

AntonHA
2015-11-25, 21:06
Tack för tipsen. Nu har jag ingen ursäkt att skippa grönsaker.

Wzup2u
2015-11-25, 21:19
Tack för tipsen. Nu har jag ingen ursäkt att skippa grönsaker.

Bra nu vill vi se lite matbilder på dina tallrikar framöver så vi vet att du sköter dig *slap*

*hug* *hug*

Diomedea exulans
2015-11-25, 21:39
Skulle tro att ca 20 %, volymmässigt, av all mat jag äter är frysta grönsaker som köpt i såna där påsar i frysdisken. Till skillnad från andra i tråden brukar jag bara micra dem på en tallrik, jag är lite bekväm av mig. Jag varierar mellan olika sorters grönsaker för att inte bli uttråkad, men de tre mest vanliga är sommargrönsaker (ärter, morötter och... Broccoli och blomkål, tror jag?), broccolimix (som sommargrönsaker utan morötter, tror jag) och spenat, hackad och frusen i "klumpar".

Wzup2u
2015-11-25, 21:40
Skulle tro att ca 20 %, volymmässigt, av all mat jag äter är frysta grönsaker som köpt i såna där påsar i frysdisken. Till skillnad från andra i tråden brukar jag bara micra dem på en tallrik, jag är lite bekväm av mig. Jag varierar mellan olika sorters grönsaker för att inte bli uttråkad, men de tre mest vanliga är sommargrönsaker (ärter, morötter och... Broccoli och blomkål, tror jag?), broccolimix (som sommargrönsaker utan morötter, tror jag) och spenat, hackad och frusen i "klumpar".

Härligt =) blev ett kilo sommargrönsaker här idag!
finns många olika, och jag tycker nog generellt att coops är godast...

Starke75an
2015-11-25, 21:42
Väntar på att WHO ska gå ut med varning för äta grönsaker, så kan jag säga sen: vad var det jag sa.

Diomedea exulans
2015-11-25, 21:43
Härligt =) blev ett kilo sommargrönsaker här idag!
finns många olika, och jag tycker nog generellt att coops är godast...

Jag tycker att de billiga märkena på Willys och Ica funkar bra. Spenat är inte så gott på egen hand tycker jag, men sommargrönsaker kan man ju nästan äta som godis! Är även en sucker för babymorötter.

Wzup2u
2015-11-25, 21:51
Jag tycker att de billiga märkena på Willys och Ica funkar bra. Spenat är inte så gott på egen hand tycker jag, men sommargrönsaker kan man ju nästan äta som godis! Är även en sucker för babymorötter.

Brukar blanda sommargrönsakerna med havregrädde och sweethchilisås kanongott!

Klein
2015-11-25, 22:08
Notera att frusna grönsaker från livsmedelsbutik kan sakna vissa hälsofrämjande ämnen eller förmågan att forma dessa ämnen som återfinns hos färska grönsaker. Cancerbekämpande ämnen såsom sulforafan från broccoli.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1756464613000510

Wzup2u
2015-11-25, 22:20
Notera att frusna grönsaker från livsmedelsbutik kan sakna vissa hälsofrämjande ämnen eller förmågan att forma dessa ämnen som återfinns hos färska grönsaker. Cancerbekämpande ämnen såsom sulforafan från broccoli.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1756464613000510

Hmm vet inte om jag ska tro på detta hörrö =P

AntonHA
2015-11-25, 22:35
Bra nu vill vi se lite matbilder på dina tallrikar framöver så vi vet att du sköter dig *slap*

*hug* *hug*

Åt ett par hundra gram spenat idag ;)

Diomedea exulans
2015-11-25, 22:47
Åt ett par hundra gram spenat idag ;)

Varje resa börjar med ett steg. :thumbup:

Klein
2015-11-25, 23:00
Hmm vet inte om jag ska tro på detta hörrö =P

Det är en vetenskaplig studie, inte bibeln.

anvihl
2015-11-25, 23:25
Notera att frusna grönsaker från livsmedelsbutik kan sakna vissa hälsofrämjande ämnen eller förmågan att forma dessa ämnen som återfinns hos färska grönsaker. Cancerbekämpande ämnen såsom sulforafan från broccoli.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1756464613000510

Vilket naturligtvis ändå är bättre än att inte äta grönsaker alls. Diskussionen handlar inte om färska vs frysta grönsaker. Bra notis dock.

Diomedea exulans
2015-11-25, 23:28
Har inte färska grönsaker andra nackdelar, dvs att de plockas innan de blir mogna och får ligga och mogna i affären, och innehåller därmed mindre näring? Eller är det bara frukt?

Wzup2u
2015-11-26, 08:46
Har inte färska grönsaker andra nackdelar, dvs att de plockas innan de blir mogna och får ligga och mogna i affären, och innehåller därmed mindre näring? Eller är det bara frukt?

Det gäller enbart grön avokado:d

Klein
2015-11-26, 09:02
Har inte färska grönsaker andra nackdelar, dvs att de plockas innan de blir mogna och får ligga och mogna i affären, och innehåller därmed mindre näring? Eller är det bara frukt?

Grönsaker mognar inte efter plockning. Ofta vinner de på att plockas tidigt då de blir mer fibruösa och oaptitliga ju större de växer sig.

Klein
2015-11-26, 09:12
Vilket naturligtvis ändå är bättre än att inte äta grönsaker alls. Diskussionen handlar inte om färska vs frysta grönsaker. Bra notis dock.

Trådskaparen fick tips om frusna grönsaker så det är ganska relevant.

Diomedea exulans
2015-11-26, 09:15
Trådskaparen fick tips om frusna grönsaker så det är ganska relevant.

Nu läste jag länken. Den gällde ju bara broccoli. Och bara ett ämne i broccolin.

Klein
2015-11-26, 09:49
Nu läste jag länken. Den gällde ju bara broccoli. Och bara ett ämne i broccolin.

Det är inte bara. Sulforafan är en synnerligen potent anticancerogen och den främsta anledningen till att välja broccoli framför andra grönsaker. Specifikt så är det aktiviteten hos ett enzym som drabbas av processningen och det är knappast unikt för broccoli. Fler studier efterlyses dock.

Måste dock poängteras att färska grönsaker verkligen måste vara färska och förvaras kallt för att det ska vara någon poäng. Tex C-vitamin försvinner rykande snabbt vid rumstemperatur. Så om de inte är i säsong är det nog överlag bättre med frusna.

http://ucanr.edu/datastoreFiles/608-97.pdf

Cerberus
2015-11-26, 14:41
Bara tar fram frysta haricot vertso värmer upp det lr steker det med måltiden. Inte direkt jobbigt att öppna en fryslåda o en påse direkt..

Blaine
2015-11-26, 15:17
Aha, nu förstår jag varför Wzup2u verkar kunna äta så mycket godsaker, han äter ju samtidigt massor av grönsaker också. :)

anvihl
2015-11-26, 16:08
Trådskaparen fick tips om frusna grönsaker så det är ganska relevant.

Ja, jag sa att det var en bra notis.

Men även du måste hålla med om att det är bättre att äta frysta grönsaker än inga alls?

MackeJuve
2015-11-26, 16:53
Frysta grönsaker är verkligen guld, den late mannens lösning. Köper jag sallad så står det bara och blir dåligt tyvärr, känner mig själv allt för väl.

Wzup2u
2015-11-26, 20:04
Aha, nu förstår jag varför Wzup2u verkar kunna äta så mycket godsaker, han äter ju samtidigt massor av grönsaker också. :)

Grönsaker varje dag! stor del av mesta måltiderna, då finns det rum för bröd, gott & pb med.
Så kör man ju light läsk och loka till det och får ännu mer att gå på.

StarkaUlf
2015-11-26, 20:06
Grönsaker varje dag! stor del av mesta måltiderna, då finns det rum för bröd, gott & pb med.
Så kör man ju light läsk och loka till det och får ännu mer att gå på.

Jag lovar att det finns minst lika mycket rum utan grönsakerna också :)