handdator

Visa fullständig version : Kolo Fine Dining on a Budget


Yes
2015-11-25, 04:21
Det här kan även kallas tråden för finsmakare eller de som tänker bli, fast inom begränsad budget. Vad som avses med begränsad budget får ni själva avgöra. Jag utgår ifrån att alla inte käkar oxfilé, tryffel, blåfenad tonfisk eller kaviar varje dag.

Jag börjar med...

Potatis- och purjolökssoppa.

I min mening bland det godaste som finns. Mitt recept är något anpassat efter det faktum att det inte kommit mig för att skaffa en mixer (varför kan man ju undra, men så är det).

Börja med att finhacka potatis, purjolök och gul lök (då menar jag finhacka som i närmast pulverform). Ration får ni höfta lite men tänk på att löken ger mycket smak, så den kan lätt bli för dominerande. Sautera i en stor kastrull med smör tillsammans med lagerblad, timjan, svarpeppar och vitlök. Vänta med saltet (det riskerar att göra soppan grå om du har i det från början).

Koka upp buljong under tiden. Den som vill vara Mr. Fancy Pants gör såklart sin egen buljong. Själv kör jag på färdig kycklingbuljong.

När potatisen blivit mjuk (ca 20 min) häller du i 2-3 slevar buljong. Låt sjuda och rör om då och då. Häll på mer buljong när vätskan börjat reduceras.

Låt det ta tid. Det blir mer smak av att stå och sjuda länge. Se bara till att ha tillräckligt med vätska. Jag brukar låta det sjuda runt en timme.

Tänk på att smaka av kryddningen under tiden.

När potatisen nästan löst upp sig är det dags att hälla i grädde. Smaka av, salta och ha i Cayennepeppar efter smak. Ha även i lite Dijon-senap.

Låt puttra 20-30 min.

Tärna och fräs på lite bacon eller pancetta under tiden.

Serveras med fördel i djup tallrik, toppat med riven Gruyčre och bacon.

klozzen
2015-11-26, 19:46
"Ser ut som en spya men smaka fantastiskt"

En korv ärtsoppa
En burk tonfisk
Stark senap
Roquefortost
En burk keso (250g)

Slå i ärtsoppan och tonfisken i en kastrull, hetta upp på medelvärme
Låt det börja småputtra
Tryck i så mycket senap du behagar, rör om
Småputtring
Roquefortosten skall smulas ner under omrörning
När Roquefortosten börjat "smälta" så rörs keson ner
Lite mer småputtrande
Voila
Klart
Servera

Serveras helst med ett par knäckemackor med smör och ost, dessa mackor ska man använda som en sked.

Dryck: mjölk eller vichyvatten

Köttis
2015-11-26, 22:57
"Ser ut som en spya men smaka fantastiskt"

En korv ärtsoppa
En burk tonfisk
Stark senap
Roquefortost
En burk keso (250g)

Slå i ärtsoppan och tonfisken i en kastrull, hetta upp på medelvärme
Låt det börja småputtra
Tryck i så mycket senap du behagar, rör om
Småputtring
Roquefortosten skall smulas ner under omrörning
När Roquefortosten börjat "smälta" så rörs keson ner
Lite mer småputtrande
Voila
Klart
Servera

Serveras helst med ett par knäckemackor med smör och ost, dessa mackor ska man använda som en sked.

Dryck: mjölk eller vichyvatten

Inte för att jag bestämmer över den här tråden men det där kan man inte kalla fine dining i mina ögon oavsett hur mycket roquefort du har i.

För att hålla mig till trådens ämne så tipsar jag om gravad lax. Inte svårt alls att göra men tar lite tid så får planera innan man ska äta det. Kan vara kruxigt att filea fisken själv om man köper hel lax men då kan man komma undan så billigt som 49 kr/kg ibland, plus att man får ett skrov på köpet att koka fond på. Finns många skolor hur mycket salt och socker man ska ha men jag föredrar lika delar salt och socker. Krydda med dill och vitpeppar.

Yes
2015-11-26, 23:19
Inte för att jag bestämmer över den här tråden men det där kan man inte kalla fine dining i mina ögon oavsett hur mycket roquefort du har i.
Ja... jag kan äta mycket, men av beskrivningen kräktes jag nästan lite i munnen... Ärtsoppa och tonfisk? Separat kan de ju vara riktigt bra, men tillsammans!? På riktigt?

För att hålla mig till trådens ämne så tipsar jag om gravad lax. Inte svårt alls att göra men tar lite tid så får planera innan man ska äta det. Kan vara kruxigt att filea fisken själv om man köper hel lax men då kan man komma undan så billigt som 49 kr/kg ibland, plus att man får ett skrov på köpet att koka fond på. Finns många skolor hur mycket salt och socker man ska ha men jag föredrar lika delar salt och socker. Krydda med dill och vitpeppar.
Apropå lax åt jag något för jävla gott i Polen för ett par år sedan. Det var någon form av laxsallad, och den smakade så fräscht att jag kände mig som en grizzly-björn som just satt tänderna i en färsk lax i Alaska. Samtidigt fanns det lite bett i den från chili som höjde den ytterligare några nivåer.
Jag har försökt återskapa det men har tyvärr inte lyckats än. Bästa lax jag någonsink käkat.

Ett favorit-recept jag har är annars detta:
SQuyOwNtAVM

Jag kör dock min egen variant på det. Till att börja med har jag mycket mer salt. Jag använder riktigt rikligt med fling-salt som jag gnor in i laxen (trots det blir inte slutresultatet särskilt salt - laxen suger åt sig det väldigt väl). Sen i stekpannan har jag i timjan, basilika och chili. När laxen är färdigstekt pressar jag i lite citron.

Har du en riktigt färsk lax och lyckas steka den väl blir det hur jäkla bra som helst.

Knappast nudel-budget på den rätten, men det är rätt okej ändå.

Köttis
2015-11-26, 23:34
Ja... jag kan äta mycket, men av beskrivningen kräktes jag nästan lite i munnen... Ärtsoppa och tonfisk? Separat kan de ju vara riktigt bra, men tillsammans!? På riktigt?


Apropå lax åt jag något för jävla gott i Polen för ett par år sedan. Det var någon form av laxsallad, och den smakade så fräscht att jag kände mig som en grizzly-björn som just satt tänderna i en färsk lax i Alaska. Samtidigt fanns det lite bett i den från chili som höjde den ytterligare några nivåer.
Jag har försökt återskapa det men har tyvärr inte lyckats än. Bästa lax jag någonsink käkat.

Ett favorit-recept jag har är annars detta:
SQuyOwNtAVM

Jag kör dock min egen variant på det. Till att börja med har jag mycket mer salt. Jag använder riktigt rikligt med fling-salt som jag gnor in i laxen (trots det blir inte slutresultatet särskilt salt - laxen suger åt sig det väldigt väl). Sen i stekpannan har jag i timjan, basilika och chili. När laxen är färdigstekt pressar jag i lite citron.

Har du en riktigt färsk lax och lyckas steka den väl blir det hur jäkla bra som helst.

Knappast nudel-budget på den rätten, men det är rätt okej ändå.

Har faktiskt ätit ärtsoppa och tonfisk tillsammans. Smakar mest ärtsoppa men lite annat konsistens och mer protein.

Laxreceptet lät trevligt också. Fördelen med gravad lax ur kostnadssynpunkt är att man ofta inte har särskilt mycket av det.

Yes
2015-11-27, 09:31
Har faktiskt ätit ärtsoppa och tonfisk tillsammans. Smakar mest ärtsoppa men lite annat konsistens och mer protein.

Laxreceptet lät trevligt också. Fördelen med gravad lax ur kostnadssynpunkt är att man ofta inte har särskilt mycket av det.
Då ska jag inte dissa innan jag provat! Tycker kombinationen låter konstig, men det är kanske jag som missat nåt. :)

Går det alltså hitta färsk lax för 50kr/kg? Det är riktigt billigt. Färska filéer är ju inte speciellt billiga och en hel lax går att använda till så mycket mer.
Jag måste hålla ögonen öppna efter det. Med lite knivskills borde det ju gå att få en 15-20 filéer ur en hel lax, och som du säger kan resterna användas till annat.

Luca Brasi
2015-11-27, 10:14
"Ser ut som en spya men smaka fantastiskt"

En korv ärtsoppa
En burk tonfisk
Stark senap
Roquefortost
En burk keso (250g)

Slå i ärtsoppan och tonfisken i en kastrull, hetta upp på medelvärme
Låt det börja småputtra
Tryck i så mycket senap du behagar, rör om
Småputtring
Roquefortosten skall smulas ner under omrörning
När Roquefortosten börjat "smälta" så rörs keson ner
Lite mer småputtrande
Voila
Klart
Servera

Serveras helst med ett par knäckemackor med smör och ost, dessa mackor ska man använda som en sked.

Dryck: mjölk eller vichyvatten
Dels är Roquefortosten dyr och...har du prövat att blanda i lite hallonbåtar också?

Yes
2015-11-27, 10:22
Apropå pris är det helt okej med dyrare råvaror i tråden. Det behöver inte vara jättebilliga recept, men gärna sånt som går att laga hyfsat regelbundet utan att månadens matbudget kraschar helt. Riktigt billigt går såklart också bra. Bara det blir gott.

Köttis
2015-11-27, 11:09
Är ingenting som finns varje vecka direkt men då och då finns det iaf på hemköp där jag handlar

agazza
2015-11-27, 11:39
Jag har en kräsen sambo som anser att färsk svensk fläskfilé ligger i samma liga som falukorv.

Vi håller på sätta ihop en pärm med recept som är lätta att göra som ändå går bra för hennes krav.

* Man ska stö sig på köttet
* Lokalproducerat
* Ekologiskt


Så det är svårt att göra.

Hittills har jag några på följande produkter

Reko kyckling
Fläskkarre är underskattat
Norsk Lax
Bönpasta
Köttfärs

Med detta har vi cirka 10 måltider som vi rullar runt nu som vardags som ska gå fort, eftersom vi har ett köttstycke på 6 månader och två vallhundar.


Påminn mig längre fram under helgerna ska jag försöka få ihop dom digitalt

Wolls
2015-11-27, 13:57
Något jag gör ofta är pulled pork vilket för mig känns lite halvlyxigt och jäkligt gott. Sedan vad man har till det gör att man kan skapa många olika kombinationer.

Grunden består dock alltid av:

ca 1.2 kg fläskkarré
4 gula lökar
3-4 klyftor vitlök
1200g krossade tomater chili
2 dl rökig BBQ-sås
Kryddor (salt, paprika, spiskummin, chili, cayenne)

Sätt ugnen på 175 grader.
Hacka lök och vitlök lägg i botten på din gryta som en matta.
Lägg köttbiten ovanpå och krydda rikligt med kryddor du gillar (förslagsvis de nämnda tidigare).
Häll krossade tomaterna på och runtom köttet.
Häll 2dl BBQ-sås ovanpå köttet.
Krydda ännu en gång för mer smak (om så önskas).
In i ugnen med locket på i ca 5 timmar, kolla vätskenivån efter 3.5-4 timmar, tillsätt eventuellt lite vatten för att det inte ska brännas vid.
Ta ut, riv isär och rör runt. Servera.

Variationer:
Tacos, det vanliga men byt ut tacofärsen mot din pulled pork.
Chili con carne, addera bönor, majs och annat du vill ha i din carne. Servera med ris.
Burgare, släng din pulled pork på burgarbröd tillsammans med dina övriga favorittillbehör.

Finns säkert sjuhundraelva andra variationer också.
Det smakar nästan alltid ännu bättre efter en dag i kylskåpet.

Billigt, gott och massa möjligheter.

LoveMachine
2015-11-27, 19:17
Kycklinglever är nyckeln till billig finmat. I Sverige kostar kycklinglever nästan inget, men på kontinenten och i Japan så är den en dyrbar delikatess. Man kan göra pyttipanna med kycklinglever som smakar gudomligt.

http://alltommat.se/recept/kycklingleverpytt-med-kapriskram/

http://www.recept.nu/recept_nu/huvudratt/kyckling_och_fagel/pasta_med_kycklinglever_och_farsk_tomat/

Yes
2015-11-28, 16:04
Kycklinglever var ett intressant tips. Måste helt klart prova ha det i pytt (som för övrigt är en af de ädlaste maträtter).

Yes
2015-11-28, 16:07
Förresten, apropå pytt. Bra husmans hör så jävla mycket hemma i den här tråden. Bara så alla vet. :)

Yes
2015-11-28, 23:27
Testade göra en fisk- och skaldjurssoppa idag, något som kan göras hyfsat billigt till svindyrt.

Koka upp en fond på räkskal, tomater/tomatpuré, finhackad lök, vitlök och fänkål. Ha i hummerfond eller kycklingbuljong (jag tycker inte fiskbuljong brukar vara särskilt bra till något, men det är förstås en smaksak) och krydda med peppar, basilika och timjan.

När löken och fänkålen blivit mjuk och vätskan reducerats silar du ner det i en ny kastrull tillsammans med fiskbitar (jag använde torsk men lax skulle passa bättre). Koka upp tillsammans med ett glas torrt vitt vin (jag råkade ha Prosecco hemma och det passade bra, plus att det är typ världens godaste bubbel). Låt inte fisken koka för länge. Salta efter behag och dra i lite Cayenne.

Serveras snyggt med räkor och några blad färsk basilika.

Wal
2015-11-30, 17:33
Löjligt enkel laxpasta. Brukar även slänga i nån vitlöksklyfta

http://laxrecept.com/laxpasta-pa-20-minuter-recept

Yes
2015-12-05, 11:38
Löjligt enkel laxpasta. Brukar även slänga i nån vitlöksklyfta

http://laxrecept.com/laxpasta-pa-20-minuter-recept
Det ser gott ut! Ska prova vid tillfälle, men jag misstänker att det kan vara lite lurigt att få till laxen bra (går snabbt att koka så små bitar). :)

Jag har själv fortsatt utforska lite soppor. Denna gång världens kanske bästa soppa. Borsjtj.
Lyckades inte helt på grund av lite för svag buljong och lite för mycket annat i förhållande till rödbetor, men processen funkar.

Koka upp märgben och kött i kallt vatten (det ska vara kallt när du lägget i ingredienserna) tillsammans med lök och morot. Släng i några lagerblad också. Löken och moroten ska först stekas hårt i stora bitar. Räcker med att dela dem på mitten och steka tills det blir bränt. Det är inte tänkt att ätas, utan ge smak.

Låt puttra tills de gett ifrån sig all smak (köttet är grått, smuligt och smaklöst). Ge det tid, minst 1,5 timme - gärna 3-4 timmar.

Här gjorde jag det enkelt för mig genom att ha i skalade rödbetor samtidigt. Se till att spara en rödbeta till senare.

Rödbetorna lyfter du ur när de börjar bli mjuka. Riv ner rödbetorna och släng i en stekpanna med smör. Häll på lite äppelcidervinäger och/eller svagdricka (svagdricka är det som är mest likt Kvass, som ryssarna använder). Fräs på tills det blir torrt.

Städa ur kött, lök och morötter från buljongen och kassera det. Är buljongen svag går det att komplettera med ett par tärningar köttbuljong.

Sautera lök, rotfrukter och vitkål i en kastrull.

I med rödbetor, hackad lök, rotfrukter och vitkål. Riv ner den färska rödbetan du sparade (det ger både lite extra färg och smak - använder du äppelcidervinäger kommer det dämpa färgen av rödbetorna, så en färsk rödbeta är ett måste om det ska få fin färg).

Låt puttra tills allt är mjukt. Under tiden är det bra idé att sleva ur skummet som bildas på ytan. Det gör att du får en klar röd färg när det är klart.

Mot slutet tärnar du lite potatis och slänger i soppan (tar ca 15-20 min innan potatisen är mjuk). Avslutningsvis skär du upp lite korv att ha i. Förslagsvis Kielbasa.

Krydda med salt, peppar, vitlök, färsk persilja och lite cayenne om du vill ha hetta.

Slutligen serveras det med Smetana. Ingen jävla gräddfil eller annat bögt.

För att det ska bli riktigt bra måste köttbuljongen vara väldigt smakrik och rödbetorna ska vara dominerande, medan allt annat finns där som komplement. Rödbetorna ger också mest smak när de är rivna så det är ingen idé att ge sig på dem med kniven.

I Ukraina är det tydligen vanligt att ha i tomatpuré också, men det är inte "like my mama used to make it".

Du vet att du lyckats när du fått fram massor av olika smaker, utan någon extravagant kryddning (massor av kryddor hör liksom inte till kulturen eller matens ursprung).

Minikubik
2015-12-05, 14:30
Blev lite inspirerad så bjuder på
"Kubikens kycklingsoppa"
1 hel kyckling
1-2 röda chili(beror på hur starkt du vill ha)
1 solo vitlök
3 bananscharlottenlök
15cm purjolök
1/2 fänkål
Blomkål efter tycke, runt 3/4 normal huvud brukar jag ha
1 broccoli bukett
4 rejäla potatis
5dl grädde
Salt, peppar, ingefära

Skala och finhacka vitlök, chili och schalottenlök.
Fräs upp med smör i gryta
När löken blivit genomskinlig lägger du i kycklingen så den får lite färg.
Under tiden hackar, delar och fixar du med resten av sakerna och lägger i vartefter.
Krydda med ordentligt med salt peppar och ingefära.
Häll i vatten så det täcker det hela. Småkoka under lock i minst 1,5 timmar gärna mer. Sista 30 utan lock så det reducerar lite.
Plocka ur kycklingen, använd sedan potatismosare eller liknande för att pressa sönder grönsakerna i soppan.
Tillsätt grädden(här brukar jag dra runt med stavmixer för att dels få soppan slät, dels blanda ihop vatten fett och grädde)
Plocka rent kycklingen och lägg ner bitarna i soppan. Låt koka en stund för att gifta sig.
Serveras med fördel med knaperstekt bacon, lite stekt svamp och en klick creme fraiche

Klein
2015-12-06, 02:56
Mycket god, billig och enkel soppa som förrätt. Tar 15 minuter att göra.

Köttbuljong (nöt)
Spenatblad
Röd paprika
Gräslök
Orzo (pasta)

1. Koka upp buljongen
2. Skär upp paprikan i skedstora bitar och gräslöken i små ringar.
3. Koka pastan i buljongen enligt anvisning.
4. Fräs på paprikan och gräslöken i stekpanna på medelvärme (i olivolja) tills paprikan har mjuknat.
5. Tillsätt paprikan, gräslöken och spenaten och servera omedelbart.

Kanske inte låter som fine dining men som Gordon Ramsey brukar säga: A simple well executed dish based on fresh high quality ingredients.

Minikubik
2015-12-06, 11:55
Soppa är klart underskattat, kan vara allt från billigt och simpelt till ren matorgasm och lyx i överflöd

Minikubik
2015-12-06, 12:00
Snabb räkpasta
Färsk pasta
1 chili
1/2 solo vitlök
5-10 skogschampinjoner
Räkor, skalade innan tillagning
Margarin

Fin hacka chili och vitlök, klyfta svampen.
Koka pastan. Under tiden fräser du på chili vitlök och svamp i rikligt med smör(går att köra hälften olja om man vill)
Häll av pastan, vänd sedan i smörblandningen och räkorna. Servera

HerrLuta
2015-12-11, 20:47
Mitt bidrag som budget fine dining måste bli risotto. Enkelt att göra (även om man blir bättre med tiden), relativt billigt beroende på vilka slags tillbehör man använder men alltid lika gott enligt mig!

Det går ju variera i all oändlighet med typ:
- Variera ostsorten
- Variera typ av ris
- Vegetarisk eller inte
- Etc.

Som sagt, gott, enkelt och ser ofta riktigt bra ut på tallriken med! Allt är inte gjort på egen hand på bilderna men smakade lika bra för det!

Minikubik
2015-12-11, 21:21
Tack herrluta, skaldjursrisotto var det allt för länge sen jag gjorde

Yes
2015-12-12, 11:43
Härligt med fler recept/tips i tråden! Finns mycket att prova här.

En bra risotto går verkligen inte av för hackor, och soppor är ju som sagt inte att underskatta (särskilt inte vintertid). :)

Något jag funderar på är vad jag ska ha till rostbiff för att höja det till en annan nivå. Potatissallad är ju en klassiker, men känns lite tråkigt (även fransk potatissallad).
En väl tillagad rostbiff kan annars bli hur god och saftig som helst. Dessutom relativt billigt kött (beroende på kvalitet förvisso).

Minikubik
2015-12-12, 12:52
Till just Rostbiff finns ju hur mycket som helst, ugnsrostad potatis(eller annan rotfrukt) med en fin skysås sitter som en jabb i solar plexus. Vill man ta upp rätten ett snäpp till kör man hasselbackspotatis och gör lite vitlökssmör som man klickar på vid servering

Sarco
2015-12-19, 21:11
Härligt med fler recept/tips i tråden! Finns mycket att prova här.

En bra risotto går verkligen inte av för hackor, och soppor är ju som sagt inte att underskatta (särskilt inte vintertid). :)

Något jag funderar på är vad jag ska ha till rostbiff för att höja det till en annan nivå. Potatissallad är ju en klassiker, men känns lite tråkigt (även fransk potatissallad).
En väl tillagad rostbiff kan annars bli hur god och saftig som helst. Dessutom relativt billigt kött (beroende på kvalitet förvisso).

Rostbiff gör sig fantastiskt bra med rostad lök och en bra remouladsås (enkelt att göra en bra själv). Hasselbackspotatis är standard till hos mig.

Sarco
2015-12-19, 21:18
Jag vill tipsa om en bra kombo:

1: moules mariničres (fräs schalottenlök i lite smör, på med lite vatten och vitt vin, persilja och en fiskbuljongtärning, koka kraftigt, ner med tvättade blåmusslor, koka tills de öppnat sig och smakar färdigt (inte för mjuka, inte för hårda), lyft upp musslorna med hålslev och koka ner buljongen lite. Slå buljongen över musslorna och ät. Spara buljongen i grytan.)
2. Sila och frys in överbliven buljong (brukar bli minst 0,5 l här hemma).
3. Koka upp buljongen och använd som bas till sås till fisk - sila igen, koka upp, skumma, i med lite grädde och redning och ev salt + citron/vitt vin.

NautilusMetoden
2015-12-19, 22:32
Finns en del detaljer och småsaker man göra för att få saker att kännas lyxigare och som inte kostar mycket alls:

- Hemgjord och smaksatt majonnäs/aioli till ens fisk eller kött. t.ex. chilisås, BBQ sås, lime, örter... Hur lyxigt känns det inte med en bacon majonnäs på sin burgare liksom? Det är ju bara att sätta in baconfett från stekpannan (eller lägga till hackade bacon bitar).

- Många fina restauranger serverar ju örtkryddat vispat smör i början av måltiden. Jag älskar det. Man vispar ju bara smör, kryddor och lägger möjligtvis till lite mjölk. Eller så kan man lyxa till med att göra på brynt smör.

- Citronskum istället för sås till sin vita fisk?

- Panera sin vita fisk i något experimentellt som nötter eller kex istället för vanligt ströbröd/panko.

- Consommé känns ju lyxigt och borde inte (aldrig gjort) vara allt för knepigt att göra.

- En gasbrännare för köket kan ju ge en cool och fin yta till en del maträtter.

Sarco
2015-12-19, 23:59
- Panera sin vita fisk i något experimentellt som nötter eller kex istället för vanligt ströbröd/panko.



Sesamfrön! Sesamfrö + cayenne + salt = optipanering.

turppeden
2015-12-31, 12:17
Min söndagskyckling som räcker till hel veckans matlådor:
Placera två tinade hela kycklingar i en crockpot eller kastrull i ugn. Släng i lök, fänkål och morötter inuti kycklingen om du har det hemma, annars kan det varieras. Krydda med kryddpeppar, lagerblad, enbär salt och peppar. Koka iallafall 7-8h.
Spara all vätska. Ta bort köttet och in med det i kylen. Koka ben och kryddor ytterligare 12h. Ta sedan fonden och blanda med köttet. Vōila!
Jag äter sedan detta med ägg och blandsallad.

nissenice
2016-04-17, 17:56
bumpar denna som fattig student blir jag ännu fattigare om en månad pga halvt csn och lite taskig planering ;) så har någon bra tips på billig mat främst sen skadar det ju inte om den är god också :D

Eljest
2016-04-17, 20:25
bumpar denna som fattig student blir jag ännu fattigare om en månad pga halvt csn och lite taskig planering ;) så har någon bra tips på billig mat främst sen skadar det ju inte om den är god också :D

Kolla in Kenny dahlströms instagram. Mängder av tips på matlådor, med kostnad och kalorifördelning redovisat. https://www.instagram.com/stravanfysik/

nissenice
2016-04-18, 09:10
Kolla in Kenny dahlströms instagram. Mängder av tips på matlådor, med kostnad och kalorifördelning redovisat. https://www.instagram.com/stravanfysik/

tackar! :) men skulle gärna ha lite recept som inte är anpassade för 19 matlådor också :)

Eljest
2016-04-18, 11:38
tackar! :) men skulle gärna ha lite recept som inte är anpassade för 19 matlådor också :)

Att halvera hans matlådekompisitioner kan vara ett sätt.

Yes
2016-04-18, 13:54
Inte för att vara den, men det känns som "fine dining" lämnats till förmån för billigt nu.

nissenice
2016-04-18, 17:43
Inte för att vara den, men det känns som "fine dining" lämnats till förmån för billigt nu.

sorry tänkte att titeln på tråden var ganska passande då jag inte bara vill ha billig mat som typ tonfisk i vatten med snabbmakaroner utan fine dining on a budget tilltalade mig helt enkelt :) men kanske va OT och då ber jag om ursäkt

shut teh face
2016-04-18, 19:00
Jag brukar göra denna linssoppa, nyttig, billig och i min mening lyxig (alla hemmagjorda soppor är lyxiga)


1 gul lök
1 msk olja
10 dl grönsaksbuljong
2 dl röda linser
2 tsk paprikapulver
2 lagerblad
1 burk finkrossade tomater (ā 400 g)
2 vitlöksklyftor
1/2 msk rödvinsvinäger
1/2 tsk timjan
1 tsk basilika
1 tsk salt

Hacka lök och stek en stund, i med resten och koka försiktigt 15 min
Då brukar jag dra i bitar av lax eller torsk och låta stå 10 min
Brukar dra i lite extra av kryddorna, avslutar med en litet finger socker

Bra stats också