handdator

Visa fullständig version : Vad tycker Kolozzeum om vegan-trenden på youtube?


AntonHA
2015-11-24, 21:18
Som titeln lyder. Har ju blivit populärt bland ''fitnesskanalerna'' på youtube att bli vegan. Är det som de påstår, att det är mer hälsosamt att utesluta kött ur sin diet? (Men fortsätta samma intag makronutrienter)

Wzup2u
2015-11-24, 21:27
är själv lakto ovo vegetarian och trivs med det, går att leva kanon på vegan diet också såklart, men man missar för mycket goda mjölkprodukter :D

Veganost vs Riktig ost hallå lixom ? hahaha...

G_lund
2015-11-24, 21:54
Nyttigt för miljön. Absolut
Nyttigt för djuren. Absolut


Om det är nyttigt att totalt utesluta kött och mjölkprodukter kan jag inte uttala mig om. Däremot tror jag många skulle må bättre av att skära ner på det till viss del iaf.

Jag har själv minskat intaget av kött med ~50% och mjölkintaget ännu mer. Märker ingen styrkeförlust, men jag gymmar inte heller så det blir svårt att veta exakt.

Beemel
2015-11-24, 21:55
Jag tror att det finns fördelar. Var själv vegetarian i drygt 10 år varav 7 som vegan. Har nog aldrig mått så bra och var så frisk.
äter i dagsläget blandad kost men fortfarande mest veg då det är det jag lärt mig bäst att laga.

G_lund
2015-11-24, 21:59
Jag tror att det finns fördelar. Var själv vegetarian i drygt 10 år varav 7 som vegan. Har nog aldrig mått så bra och var så frisk.
äter i dagsläget blandad kost men fortfarande mest veg då det är det jag lärt mig bäst att laga.

Vad fick dig att börja äta kött igen, och hur reagerade magen på det?

AntonHA
2015-11-24, 22:01
Jag tror att det finns fördelar. Var själv vegetarian i drygt 10 år varav 7 som vegan. Har nog aldrig mått så bra och var så frisk.
äter i dagsläget blandad kost men fortfarande mest veg då det är det jag lärt mig bäst att laga.

Intressant. Många som sagt att de mått mycket bättre sedan de gått till en vegandiet. Kanske ska prova nån månad och se om det är något att ha.

Grazzafukkinrazzi
2015-11-24, 22:05
Min högst personliga åsikt summeras perfekt i detta klipp:

WCiDR38w_0s

Wzup2u
2015-11-24, 22:37
Så länge man sköter makronutrienter utifrån alla dieter så funkar nog det mesta.

Bossebäver
2015-11-25, 01:52
Dessa personer har någon form av barndomskomplex eller trauma som gör att de känner ett starkt hat mot saker som växer, vilket yttrar sig i att de vill döda och äta forna fiender såsom gräs, buskar och plantor .

Enligt min erfarenhet kan bara hat motivera en människa till sådana här radikala rörelser.

EnergiÖverskott
2015-11-25, 06:25
Att bli vegan är ärligt talat något utav det bästa jag gjort. Ur mängder av synvinklar.

Beemel
2015-11-25, 06:45
Vad fick dig att börja äta kött igen, och hur reagerade magen på det?

Enkelheten att med att inte vara styrd av vilken mat man åt. At slippa beställa specialmat vart man än kom. Magen reagerade, men inte något extremt. Började äta kyckling i små portioner. Slutade undvika gelantin. Och tog det stegvis. Lite sunkig i magen ich mindre (väldigt lite) magont efter första måltiderna.

Intressant. Många som sagt att de mått mycket bättre sedan de gått till en vegandiet. Kanske ska prova nån månad och se om det är något att ha.

Första månaderna när jag gick över till vegetarisk kost tappade jag 7 kg kroppsvikt. Den vikten kom sedan tillbaka över första året. Gissar på att kroppen helt enkelt behövde tid att vänja sig vid omställningen i kost.

MackeJuve
2015-11-25, 08:52
Tycker inte om det då de har börjat bli en sekt. Verkar som det nya LCHF. Kolla Gudiols inlägg om det på Facebook t.ex.

Diomedea exulans
2015-11-25, 09:12
Nyttigt för miljön. Absolut
Nyttigt för djuren. Absolut


Om det är nyttigt att totalt utesluta kött och mjölkprodukter kan jag inte uttala mig om. Däremot tror jag många skulle må bättre av att skära ner på det till viss del iaf.

+1. Någon sekt tycker jag inte direkt jag har märkt av, fast jag har hört icke-tränande veganer kläcka ur sig märkliga saker, som att kött ruttnar i tarmarna om man äter det.

Pernam
2015-11-25, 09:33
Jag kan respektera den som gör det av etiska skäl. Ur hälsoperspektiv tycker jag att det är tramsigt och komplicerar tillvaron i onödan.

Morty
2015-11-25, 10:01
Fenomenalt tycker jag.
http://www.myfreeproductsamples.com/wp-content/uploads/2014/10/Go-Veggie.jpg

Armed Dingo
2015-11-25, 10:17
Det blir enformigt med all gurka

derko
2015-11-25, 10:28
Så länge man slipper den religiösa predikan och diverse straffskatter/subventioner så har jag inga problem med veganer.

JacobHeitmann
2015-11-25, 10:55
Det blir enformigt med all gurka

Never forget (https://www.facebook.com/jim.hansen.9279/media_set?set=a.1016172741736799&type=3)

JacobHeitmann
2015-11-25, 12:00
+1. Någon sekt tycker jag inte direkt jag har märkt av, fast jag har hört icke-tränande veganer kläcka ur sig märkliga saker, som att kött ruttnar i tarmarna om man äter det.

Detta är kanske var argumenten kommer ifrån?

En 36-årig gammal studie har visat att i en vanlig västerländsk kost att 12 g protein/dag inte blir nedbrutet/nersmält i tunntarmen, som kan bidra till att dessa istället jäser/(ruttnar?) med hjälp av tjocktarmsbakterierna till olika mindre bra ämnen.
https://i.gyazo.com/070f68f25f1cfcc8d3ecf195d84574c7.png
Skulle dock se en nyare studie som alternativt motbevisar denna.
J H Cummings, M J Hill, E S Bone, W J Branch, D J Jenkins. The effect of meat protein and dietary fiber on colonic function and metabolism. II. Bacterial metabolites in feces and urine. Am J Clin Nutr. 1979 Oct;32(10):2094-101. (http://ajcn.nutrition.org/content/32/10/2094.full.pdf)

Sen har vi den här från 2012:
https://i.gyazo.com/635b142e38079b56622c6c40054b7842.png
Notera ordet putrefaction.

It is generally accepted that carbohydrate fermentation results in beneficial effects for the host because of the generation of short chain fatty acids, whereas protein fermentation is considered detrimental for the host's health. Protein fermentation mainly occurs in the distal colon, when carbohydrates get depleted and results in the production of potentially toxic metabolites such as ammonia, amines, phenols and sulfides.
Finally, epidemiological studies revealed that diets rich in meat are associated with the prevalence of CRC, as is the case in Western society. Importantly, meat intake not only increases fermentation of proteins but also induces increased intake of fat, heme and heterocyclic amines, which may also play a role in the development of CRC.
Windey, V De Preter, K Verbeke. Relevance of protein fermentation to gut health. Mol Nutr Food Res. 2012 Jan;56(1):184-96.

Diomedea exulans
2015-11-25, 12:05
Detta är kanske var argumenten kommer ifrån?


Det var som attan, hade de veganerna rätt?

Kan man inte någon gång på lösa grunden få sänka någons argument utan att bli motbevisad?*gah!*

JacobHeitmann
2015-11-25, 12:17
Det var som attan, hade de veganerna rätt?

Kan man inte någon gång på lösa grunden få sänka någons argument utan att bli motbevisad?*gah!*

Hur man ska definiera "jäsning" eller "föruttnelse" i det här fallet kanske går att diskutera. När veganer uttrycker sig i dagligt tal så låter det ju som att 100% ruttnar av allt kött man äter, som tydligen, inte stämmer.

Sen skulle jag skulle vara väldigt kritisk till en 36-årig studie, något måste ju ha hänt sen dess, typ en forskare med en förklaring till om det är relevant eller inte med 12 g jäst protein/dag, om det nu stämmer.

Cykelcykel
2015-11-25, 13:37
Att bli vegan är ärligt talat något utav det bästa jag gjort. Ur mängder av synvinklar.

Samma här

Lipservice
2015-11-25, 17:12
Har mängder med allergier från växt och djurriket. Fisk, Skaldjur, Kyckling, nästan alla nötter, Soja, i princip alla baljväxter, stenfrukter och massa korsreaktioner på dessa.
Så min kost har alltid behövts anpassas. Skulle nog ha svårt att bli helt vegetarian/vegan. Men skulle inte vara någon stor förändring i vardagen.

jonkii
2015-11-25, 17:17
Jag tycker det är synd att alltför många, påstår alltför mycket, utan att egentligen ha någon djupare insikt i ämnet - men så är det väl inom alla dieter. Själv äter jag veganskt så tycker det är bra att det ökar (min uppfattning att de gör det iaf?) generellt, men synd att vissa ger det ett dålig "rykte". Så visst tar man lite illa upp då folk drar alla veganer över en kam som svaga idioter :)

anvihl
2015-11-25, 17:23
Hade gärna varit vegan om jag inte tyckt maten var så mycket äckligare och tråkigare av rena hälsoskäl. Har ingen moral alls när det kommer till miljön. Dessutom påverkar många animaliska produkter miljön lika mycket eller mindre än veganska alternativ. Nöt och lamm, visst, stor miljöpåverkan, inte så mycket när det kommer till kyckling, fisk etc.

AntonHA
2015-11-25, 17:28
Om jag ska vara ärlig så bryr jag mig inte mycket om djurens hälsa eller planeten. Om jag skulle gå vegan så skulle det vara enbart gå grund av eventuella hälsofördelar. Dålig anledning?

Sverker
2015-11-25, 17:49
Detta är kanske var argumenten kommer ifrån?

En 36-årig gammal studie har visat att i en vanlig västerländsk kost att 12 g protein/dag inte blir nedbrutet/nersmält i tunntarmen, som kan bidra till att dessa istället jäser/(ruttnar?) med hjälp av tjocktarmsbakterierna till olika mindre bra ämnen.
Det är ingen nyhet att vi inte kan spjälka upp allt protein. Det är alltid en liten del som hamnar i tjocktarmen åt bakterierna.

Detta är lättast att studera med en kost som är proteinrik, typ blandkost.
Men det betyder inte att proteinerna i bönor och linser är lättare att spjälka. Tvärtom brukar det vara mer vegetabiliskt protein som går till spillo.

På den positiva sidan har vi lärt oss att proteinet i grönsaker ofta är lätt att spjälka eftersom de proteinerna oftast är enzymer.

Diomedea exulans
2015-11-25, 18:04
Hade gärna varit vegan om jag inte tyckt maten var så mycket äckligare och tråkigare av rena hälsoskäl. Har ingen moral alls när det kommer till miljön. Dessutom påverkar många animaliska produkter miljön lika mycket eller mindre än veganska alternativ. Nöt och lamm, visst, stor miljöpåverkan, inte så mycket när det kommer till kyckling, fisk etc.

Överfiskningen är ju ett gigantiskt miljöproblem.

jonkii
2015-11-25, 19:02
Visst ger fisk och kyckling mindre växthusgasutsläpp än lamm och nöt men fortfarande mycket mer än veganska alternativ. Vilken animalisk produkt påverkar miljön mindre än veganskt alternativ? Förvisso ger nog en del långdistansfrukt mer co2/kcal. Men att en vegansk kost i särklass har lägst miljöpåverkan, tycker jag inte ens behöver en referens :) Sen fiske, ja...

Zupwtf
2015-11-25, 22:39
Visst ger fisk och kyckling mindre växthusgasutsläpp än lamm och nöt men fortfarande mycket mer än veganska alternativ. Vilken animalisk produkt påverkar miljön mindre än veganskt alternativ? Förvisso ger nog en del långdistansfrukt mer co2/kcal. Men att en vegansk kost i särklass har lägst miljöpåverkan, tycker jag inte ens behöver en referens :) Sen fiske, ja...

Roligt bara att så mänga veganer äter vegansk kost för miljön , ändå åker de bil , flyger utomlands, köper grönsaker och annat veganskt som har varit tvunget att fraktas till Sverige , och inte har det fraktats på cyckel.., nej ush jävla hyckleri tycker jag det är . Borde väll isåfall om man tänker för miljön att det då borde gå bra att äta kött som kommer från närheten här i Sverige, men icke det heller ...

G_lund
2015-11-25, 23:31
Roligt bara att så mänga veganer äter vegansk kost för miljön , ändå åker de bil , flyger utomlands, köper grönsaker och annat veganskt som har varit tvunget att fraktas till Sverige , och inte har det fraktats på cyckel.., nej ush jävla hyckleri tycker jag det är . Borde väll isåfall om man tänker för miljön att det då borde gå bra att äta kött som kommer från närheten här i Sverige, men icke det heller ...

Kan det vara så att djuren anses tillhöra miljön kanske? Kossorna dör ju inte mindre bara för att de är uppfödda i Sverige?

G_lund
2015-11-25, 23:33
Har ni sett vegan sidekick på facebook? :D

https://photos-4.dropbox.com/t/2/AABhhG20z_abcOjW_Mu_1Fc0u1qcnEIpXA--eoqcDmuqpQ/12/37179457/jpeg/1024x768/3/1448496000/0/2/.facebook_1448490304110.jpg/CMGg3REgASACIAQgBSAHKAIoBw/o4l69AUcC4hiqJwtT8U8lHzcwo1FyHeguv7TcXAdfqA

jonkii
2015-11-25, 23:35
Roligt bara att så mänga veganer äter vegansk kost för miljön , ändå åker de bil , flyger utomlands, köper grönsaker och annat veganskt som har varit tvunget att fraktas till Sverige , och inte har det fraktats på cyckel.., nej ush jävla hyckleri tycker jag det är . Borde väll isåfall om man tänker för miljön att det då borde gå bra att äta kött som kommer från närheten här i Sverige, men icke det heller ...

Tror dock de flesta är det primärt av djuretiska skäl, kan glädja dig med att jag också är det. Grönsaker fraktade till Sverige är i nästan alla fall ändå mer klimatsmart än någon form av kött. Om du tror att svenskt kött är snällare mot miljön än växtbaserad kost får du nog studera ämnet lite mer.

Zupwtf
2015-11-25, 23:50
Tror dock de flesta är det primärt av djuretiska skäl, kan glädja dig med att jag också är det. Grönsaker fraktade till Sverige är i nästan alla fall ändå mer klimatsmart än någon form av kött. Om du tror att svenskt kött är snällare mot miljön än växtbaserad kost får du nog studera ämnet lite mer.

Så du menar att minna kor som går fritt och betar och sköter sig själv och som jag har fött upp sen de föddes är dåliga mot miljön ? Ja lätt att skylla på djur .. Bättre gå till Lidl och köpa massa annat skräp som har fraktats runt halva jordklotet. Sorry köper inte det

jonkii
2015-11-26, 00:05
Jag menar att när de väl ska ätas har processen till tallriken bidragit med mycket mycket mer växthusgaser än vad en växtbaserad portion har gjort. Du behöver inte köpa det men det är inget kontroversiellt jag påstår... Äter du vegansk minskar du dina matrelaterade CO2-utsläpp med ca 50% (gällande kor är dock metangasen värre), din motsvarande vatten- och oljeförbrukning minskar ännu mer än så. Jag skyller verkligen inte på djuren.

anvihl
2015-11-26, 00:09
Visst ger fisk och kyckling mindre växthusgasutsläpp än lamm och nöt men fortfarande mycket mer än veganska alternativ. Vilken animalisk produkt påverkar miljön mindre än veganskt alternativ? Förvisso ger nog en del långdistansfrukt mer co2/kcal. Men att en vegansk kost i särklass har lägst miljöpåverkan, tycker jag inte ens behöver en referens :) Sen fiske, ja...

Varför skulle du inte behöva en referens? Generellt ger animaliskt mer än en strikt veganskt, ja, dock får man även som vegan vara selektiv och inte utgå från att allt veganskt är bättre.

Rapport från SLV som jag tappat bort, hade bara kvar diagrammen:
http://i2.wp.com/tranastyrka.se/wp-content/uploads/2013/12/mat.miljo_.png?resize=585%2C292

Klein
2015-11-26, 00:22
Den största miljöboven är konstgödsel och det problem är olösligt inom veganimsens ramar.

jonkii
2015-11-26, 00:34
Varför skulle du inte behöva en referens? Generellt ger animaliskt mer än en strikt veganskt, ja, dock får man även som vegan vara selektiv och inte utgå från att allt veganskt är bättre.

Rapport från SLV som jag tappat bort, hade bara kvar diagrammen:
http://i2.wp.com/tranastyrka.se/wp-content/uploads/2013/12/mat.miljo_.png?resize=585%2C292

Ja, frukterian (flygbaserad) i Sverige är inte särskilt miljösmart så visst bör man vara medveten om det du påpekar, helt rätt. Man ska passa sig för att rättfärdiga för mycket. De flesta veganers kalorier vill jag dock tro kommer från punkt 18,19 samt 21-27 på den där listan.

http://shrinkthatfootprint.com/wp-content/uploads/2013/01/foodprint5.gif

Pinarello
2015-11-26, 07:23
Så du menar att minna kor som går fritt och betar och sköter sig själv och som jag har fött upp sen de föddes är dåliga mot miljön ? Ja lätt att skylla på djur .. Bättre gå till Lidl och köpa massa annat skräp som har fraktats runt halva jordklotet. Sorry köper inte det

Djuretik handlar om att man ser "din" ko som en levande och kännande varelse som varken vill bli plågad eller dö.

Pinarello
2015-11-26, 07:35
Mitt val att bli vegan för ca. 3.5 år sedan är det bästa val jag gjort någonsin. Jag mår bättre på alla sätt och mina idrottsliga prestationer (cykel) har ökat markant. Jag är sjuk extremt sällan, har bara varit förkyld en gång sedan jag blev vegan, från minst 3 rejäla förkylningar per år när jag var köttis

Beemel
2015-11-26, 12:50
Mitt val att bli vegan för ca. 3.5 år sedan är det bästa val jag gjort någonsin. Jag mår bättre på alla sätt och mina idrottsliga prestationer (cykel) har ökat markant. Jag är sjuk extremt sällan, har bara varit förkyld en gång sedan jag blev vegan, från minst 3 rejäla förkylningar per år när jag var köttis

Min statistik är liknande. Från relativt ofta förkyld till 0 gånger under de 7 åren jag var vegan, osäker på hur det var under vegetariantiden.

Däremot så är jag fortfarande mer sällan förkyld nu förtiden (när jag äter blandad kost) än vad jag var innan jag blev veg. Men det är inte längre noll förkylningar, snarare 1-2 gånger per år kanske.

Hanse
2015-11-26, 13:10
Försöker undvika den typen av videos på youtube då jag inte för en sekund överväger att sluta äta kött och fisk. Ser helt enkelt ingen anledning till det.
Då jag inte varit sjuk på säkert tio år ser jag inga hälsoskäl att ändra min byggarkost.
Ser heller inget oetiskt med att döda djur.
När det gäller miljön så hoppas jag att modern DNA-teknik kan få fram både grödor och djur som är bättre ur den aspekten.

G_lund
2015-11-26, 14:28
Ser heller inget oetiskt med att döda djur.
När det gäller miljön så hoppas jag att modern DNA-teknik kan få fram både grödor och djur som är bättre ur den aspekten.

Ja, det är alltid smidigt att tänka att någon annan kommer fixa det förr eller senare :)

Sverker
2015-11-26, 18:23
Så du menar att minna kor som går fritt och betar och sköter sig själv och som jag har fött upp sen de föddes är dåliga mot miljön ? Ja lätt att skylla på djur .. Bättre gå till Lidl och köpa massa annat skräp som har fraktats runt halva jordklotet. Sorry köper inte det

Det bildas metangas i kon oavsett var den bor och äter någonstans. Metan är starkare växthusgas än koldioxiden.

Ajasoro
2015-11-30, 01:59
Ja, en vegansk kost är hälsosammare. Veganer har generellt lägre procent kroppsfett, och risken för hjärt- och kärlsjukdomar och annat guck minskar. Och bla bla bla. Är inte så jätteintresserad av att det är nyttigare än kött, det var inte därför jag slutade med animalier.

Jag har varit vegeteraian i 15 år och vegan sex månader. Man känner sig mindre däst när man svullat i sig massa mat, och matsmältningen e amazing. Kan inte säga att jag känner mig friskare eller sjukare. Sånt lät ju visa sig längre fram.

Den sektliknande känslan beror nog på att många känner sig goda och upplysta av att inte ha blod på sina händer.

Shqypnia
2015-11-30, 10:29
Med tanke på att 'fitnessvärlden' konsumerar kött i extremt stora mängder så är det bara positivt om dessa 'gurus' kan få folk åtminstone att minska på konsumtionen.