handdator

Visa fullständig version : Råd gällande knäskada och knäsleeves


Vivaldi
2015-11-24, 09:04
Råd gällande strulande knä!

Hej Kolo!

Jag skriver här till er då jag söker hjälp gällande ett lättar knäproblem jag nu dragits med ett tag.
Det började med att jag skadade mina ligament då jag var tvungen att bromsa in en cykel med bara fötterna då min kedja hoppade i en brant nedförsbacke, det blev en blödning och svullnad som lade sig, och sedan blev bra.
Skadan kom dock tillbaka då jag trampade snett med 80kg på ryggen (en full människa på mina axlar höll på att falla av så jag var tvungen att parera för oss båda ... på en kullerstensgata) precis då det kändes stabilt igen så tror jag att min knäskål hoppade ut led då jag dumdristigt lutade mig bakåt under ett rave ("låg raklång" i luften). Jag fixade dock detta snabbt genom att sträcka ut benet i luften, och knät börjar återigen kännas bra. Jag tränar just nu mycket ben, men har helt undvikit marklyft och böj för att istället fokusera på "utsträckande" övningar samt vadträning med fokus på full ROM för att stretcha ut och förhoppningsvis stärka muskulaturen kring knäet.

Det jag dock undrar över nu är om jag borde investera i ett par knästöd/knäsleeves, och i sådana fall vilka.

Som fattig student har jag kollat huvudsakligen på Rehbands 7mm som finns billigt hos en viss butik och enligt många skall slå Eleikos knäskydd, jag känner självklart till SBD men då de är dyra så är jag lite tveksam till dessa (men om kvalitetsskillnaden är stor är det ju självklart en god investering).
(Bonus, vad är skillnaden på Rehbands RX-Line och deras Blue-Line, de verkar ytterst snarlika från vad jag sett).

Jag vänder mig nu till er på Kolo för ytterligare råd, borde jag investera i knäskydd, är open varianten nödvändig för mig eller borde jag klara mig på den stängda?
Borde jag försöka köra böj och mark alls, jag kan göra lättare mark på 140kg utan problem, och kan börja under parallellt med 80-100kg utan problem, men över detta har jag inte riktigt vågat ta i då det även sitter litet psykiskt då jag inte är van att skada mig (stabil stomme och bra läkekött har förhindrat detta tidigare).

Hjälp en stackars pojkvasker att återigen få uppleva glädjen av en djup OL-Böj!