handdator

Visa fullständig version : Trött HELA tiden


Armed Dingo
2015-11-23, 23:36
Jag slutade med proteinpulver för några veckor tillbaka sedan. Strax därpå blev jag lakto-ovo-vegetarian. Plus fisk. Med andra ord så äter jag inte längre rött kött eller kyckling.

Det gick några veckor, jag blev lite trött, tänkte att det var en period. Men nu har jag varit tröttare än vad jag kan minnas i hela mitt liv, hela tiden. Inte samma form av trötthet som jag kan få av träning där jag vill krypa ned under ett täcke och ha ont i fred utan seg så att jag ligger och klagar på mig själv, vilket är ett löjligt beteende. Orkeslös, viljelös.

Jag får i mig ca 2 gram protein / kv tack vare 500 gram kvarg varje dag samt att jag äter fisk (oftast lax) 4 ggr veckan och någon sojaprodukt 3 gånger i veckan, utöver andra proteinkällor.

Jag börjar nu fundera på vad som gör mig så förbannat seg:

* Jag styrde om till lakto-ovo-veg och äter därmed mindre kött. Detta medförde något, vitaminbrist? Äter en budget vitamineral ungefär varannan dag om det påverkar.

* Jag slutade med proteinpulver efter träning som gör att kroppen återhämtar sig sämre, och det är trots allt träningen som gör mig seg.

* Jag har brist på D-Vitamin nu när jag får max 15 min sol varje dag, bara i ansiktet.

* Det är min ganska stora soja-konsumtion som tillför fyto-östrogener och min seghet beror på att kroppen påbörjat omställningen till kvinna, vilket stör min hormonbalans. (skojar lite här)

Orkar expertpanelen kommentera eller är ni lika sega?

Hälsningar från soffan, där jag legat senaste timman

Rahf
2015-11-23, 23:39
Är det alltså ett numera kroniskt stadie som gäller hela dagen?

Får du i dig lika mycket energi som förr?

Armed Dingo
2015-11-23, 23:41
Är det alltså ett numera kroniskt stadie som gäller hela dagen?

Får du i dig lika mycket energi som förr?

Känns hemskt att säga det men ja. Jag är seg hela tiden. Men inte så seg att jag inte kan släpa mig iväg och träna. Det går dock bara sådär just nu.

Jepp. Ett litet överskott till och med.

Armed Dingo
2015-11-23, 23:52
En annan teori jag har är att hjärnan börjat anta samma tjocklek och konsistens som den kvarg jag hinkar i mig varje dag

J.V
2015-11-24, 00:13
Nu at du ju mycket lax, men hur ar fettintaget nu mot tidigare?

JP Morgan
2015-11-24, 00:21
Kan bero på många saker. Jag själv slutade helt att äta rött kött under en längre period (fick anpassa mig till flickvännen som gick samma spår som dig) och kände mig efter ett tag trött. Då rött kött är förknippat med en hög järnhalt så gissade jag att detta var problemet. Efter att ha ökat järnintaget markant så blev allt som vanligt efter en tid.

Kanske kan vara samma för dig.

Anton Fräs
2015-11-24, 00:32
Vad finns det för andra faktorer än kosten som förändrats och kan tänkas vara boven?

Scratch89
2015-11-24, 00:44
Det kan inte bara vara så att det beror på mörkret, att det är kallt, och att livet generellt är lite sämre?

Gerdler
2015-11-24, 01:40
Jag tycker att du bör äta kyckling. Men det kommer nog inte hjälpa dig.

Vad klimatet beträffar så är kyckling en grönsak. Den har dessutom låg fetthalt och de fetter som finns i den är bättre än fettet i rött kött.

Jag kan inte se nåt i din nya kost som kan påverka så här snabbt. D-vitamin går inte ned så fort så att det märks på några veckor, samma med hemoglobinet.

Soja äter jag inte själv men vad gällande de där phytoöstrogenerna så finns det skilda budskap om vad de har för effekter på hormonerna. Tror inte det är det men du skulle ju kunna testa att ta bort sojan till fördel för typ kyckling eller kvarg.

Skrollovicz
2015-11-24, 05:10
Du antyder ju att du äter en tråkig kost. Ät vad du vill!

Cykelcykel
2015-11-24, 05:23
Jäääääärn

Armed Dingo
2015-11-24, 09:24
Tack för alla svar. Jag beställde dvitamin igår. Får hoppas att det är bekymret.

Diomedea exulans
2015-11-24, 09:33
Ställde om mig från blandkostare till 6-av-7-dagar-i-veckan-vegan för ett par månader sedan. Har aldrig varit världens mest energiska person, men är inte tröttare nu än förut.

PureWhey
2015-11-24, 09:45
Welcome2myworld

phattrance
2015-11-24, 09:48
får du i dig tillräckligt med kolhydrater då?

King Grub
2015-11-24, 09:55
får du i dig tillräckligt med kolhydrater då?

Övergår man till vegetarianism och bibehåller eller ökar energiintaget är sannolikheten att man plötsligt får i sig "för lite" kolhydrat låg till obefintlig.

phattrance
2015-11-24, 10:18
Övergår man till vegetarianism och bibehåller eller ökar energiintaget är sannolikheten att man plötsligt får i sig "för lite" kolhydrat låg till obefintlig.

ah ok jag förstår. Hade problem med att jag hela tiden var trött för 2 år sedan när jag började testa o skippa kolhydrater helt. Gick dock över när jag började äta lite kolhydrater igen...

Armed Dingo
2015-11-24, 10:20
Ska attackera problemet genom att träna ännu mer, som ceejay.

Kanske inte blir starkare men blir glad om jag blir över 2 meter lång istället.

Shqypnia
2015-11-24, 10:29
Det är en rejäl förändring du gjort! Min första gissning hade varit att ge det tid och låta kroppen anpassa sig till den nya kosten, men du påpekar själv att det har gått flera veckor. Alternativt får du ge det ännu mer tid- eller så gå och gör en hälsokontroll och se vad du behöver.

Kom också ihåg att vi befinner oss i en mörk och kall årstid.

paropirat
2015-11-24, 11:01
Äter du mycket grönsaker, frukt och bär i övrigt? Jag blir märkbart tröttare om dagarna när jag börjar slarva med det. Är också vegetarian ska tilläggas.

Klein
2015-11-24, 11:21
Din trötthet kan ju vara ett symptom på anemi. Mycket mjölkprodukter i kombination med frånvaro av vettiga järnkällor kan möjligen leda till anemi snabbare än renodlad vegetarisk kost.

Klein
2015-11-24, 11:34
Även te blockerar järnupptag ifall du nu dricker det. Och kaffe så vitt jag kan utröna.

Rahf
2015-11-24, 12:11
Din trötthet kan ju vara ett symptom på anemi. Mycket mjölkprodukter i kombination med frånvaro av vettiga järnkällor kan möjligen leda till anemi snabbare än renodlad vegetarisk kost.

Även te blockerar järnupptag ifall du nu dricker det. Och kaffe så vitt jag kan utröna.

Problemet med sådana här gissningar/diagnoser är att man planterar tankar som folk inte behöver. Jag kan köpa en mild järnbrist, eftersom kosthållningen förändrats, men fullfjädrad anemi drar med sig mer symptom än enbart utmattning.

mela
2015-11-24, 12:14
Behöver inte få järnbrist för att man drar ner på rött kött. Mina blodvärden har ökat ordentligt sen jag började att äta mer baljväxter istället för rött kött. Vilket känns helt sjukt :D Så det känns ju inte kopplat till kosten egentligen.


Men som svar på TS känns det logiskt att det kan vara bristen på ljus, och också att kortare dagar och det skitvädret som november haft med sig ofta leder till att man är inomhus mer än innan.

Klein
2015-11-24, 12:29
Problemet med sådana här gissningar/diagnoser är att man planterar tankar som folk inte behöver. Jag kan köpa en mild järnbrist, eftersom kosthållningen förändrats, men fullfjädrad anemi drar med sig mer symptom än enbart utmattning.

Hårklyverier. Hur som helst är det inte svårare för trådskaparen än att kolla sina värden hos doktorn så slipper vi gissa och riskera att plantera tankar.

Diomedea exulans
2015-11-24, 12:30
Du har inte fått lägre kroppsfett på sistone? På bilden ser du ut som om att du är på gränsen så att ha så lågt så att det påverkar välmående.

Armed Dingo
2015-11-24, 13:15
Jag har gått upp lite kroppsfett igen, borde ligga på 12% nu.

Jag tror att det beror på bristen av ljus. Bor i mellersta Sverige och det är riktigt mörkt redan. Får se vad d-vitaminen gör för skillnad.

Fett-intaget är det inget fel på, äter cirkus 100 gram per dag.

Är förvånad och hedrad över så många svar. Håller er uppdaterade med om d-vitaminen hjälper.

mela
2015-11-24, 13:19
Om du har möjlighet, ta dig ut på förmiddagen/lunchtid och få luft och "riktigt" ljus. Det kan hjälpa i fall det är ljuset som är problemet :)

Legija
2015-11-24, 13:29
får du i dig tillräckligt med kolhydrater då?

+1

Det är väl oftast det som strular till det och gör folk orkeslösa då "kolhydrater" är så farligt :naughty:

Wzup2u
2015-11-24, 20:01
Bröd, pasta, & nötter gör mig pigg som attan...
Sover ordentligt också... Kan träna stenhårt 2h om jag så vill utan massa pwo produkter och skit.

& jag använder mitt vanliga ord här också en helhet av allt såklart... så se över helheten med papper och penna =)

Klein
2015-11-24, 20:20
Eller gå till doktorn och kolla om något saknas.

Järn och d-vitaminstatus är för övrigt inte oberoende av varandra. Supplementering med järn har visat sig öka d-vitaminnivåerna vid brist. Man har även sett positiv korrelering mellan hemoglobinvärde och d-vitaminstatus. Notera även att själva konverteringen av D-vitamin i levern från kolekalciferol till 25-hydroxyvitamin D kräver järn.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1503065
http://www.jpeds.com/article/S0022-3476(13)01088-3/abstract

jonkii
2015-11-25, 19:41
På några veckor torde väl inte så mycket hunnit hända med järnet, men konsumerar du mindre järn och mer mjölkprodukter nu kan ju värdet sjunkit något. Men som sagt, ta dig ut under dagen och stirra in i solen, sjukt värt på vintern tycker jag!

Armed Dingo
2015-11-27, 00:29
Har förstört mina möjligheter att få svar på vad som är problemet. Struntade i min vegetarism igår när jag var på restaurang (åt nötkött och kyckling). Sedan blev det stora mängder godis.

Idag fick jag hem d-vitamin. Tagit två st.

Är jag pigg imorgon så vet jag inte vad det beror på. Men åt vegetarisk idag igen iallafall och kommer fortsätta som vanligt. Till nästa restaurang-besök, mycket gott.