handdator

Visa fullständig version : Jag önskar mig det här styrelseskicket i julklapp:


Olegh
2015-11-23, 19:28
Är demokrati kanske fel väg att gå? Förtroendet för våra folkvalda är ju om inte på en rekordlåg nivå, så åtminstone långt ner på skalan.


Omvärlden påverkar Sverige i både stort och smått och att ta rätt taktiska beslut både för Sverige i tiden (samt Sverige i nutiden) är inte helt enkelt.


Är det främsta problemet ren och skär okunskap?
Är det för mycket krångel, ska det vara lite mer fri lek av det hela? Var man för sig själv?
Saknar vi en stark ledargestalt som alla kan enas under?
Behöver vi hårdare tag?

Tricce
2015-11-23, 19:35
http://i.imgur.com/0HCASMD.gif

ceejay
2015-11-23, 19:35
önskar mig en helt ny regering och nya partier.

Bärsärk
2015-11-23, 19:38
Jag tycker vi ska ha det som i Game of Thrones, dvs en kung som styr men som har en medhjälpare (Hand of the king) och ett litet råd bestående av ett par personer till sitt förfogande. Det blir för hattigt när man är för många inblandade, man ska hålla det till under 10 personer som styr hela riket.

Rahf
2015-11-23, 19:38
Direktdemokrati innebär att partiernas varierande förtroende faktiskt spelar roll.

qozmox
2015-11-23, 19:39
-8bqQ-C1PSE

mela
2015-11-23, 19:53
Borde vara någon form av kunskapskrav för att få sitta i Riksdagen, och krav på ordentlig utbildning hos ministrarna också.

Gäller även kommun och landsting, folk har ju knappt nån koll på vem som ansvarar för vad, hur en budget tas fram, hur allting fungerar, vilka lagar man måste följa osv.

Det är alldeles för stor okunskap bland politiker, det räcker inte att vara en ideologisk eldsjäl, man måste förstå hur systemet fungerar också.


Hade varit intressant att se hur valresultaten skulle se ut om man var tvungen att ansöka om att få rösta också.

Hövdingen
2015-11-23, 20:00
Håller med ovanstående. Det borde också vara åldersgräns för att sitta i riksdagen. Det är orimligt det sitter snorungar som knappt fått hår på k.... i riksdagen. Man kanske borde se över antalet mandatperioder man får sitta också.

Solros
2015-11-23, 20:01
Borde vara någon form av kunskapskrav för att få sitta i Riksdagen, och krav på ordentlig utbildning hos ministrarna också.

Gäller även kommun och landsting, folk har ju knappt nån koll på vem som ansvarar för vad, hur en budget tas fram, hur allting fungerar, vilka lagar man måste följa osv.

Det är alldeles för stor okunskap bland politiker, det räcker inte att vara en ideologisk eldsjäl, man måste förstå hur systemet fungerar också.


Hade varit intressant att se hur valresultaten skulle se ut om man var tvungen att ansöka om att få rösta också.

Du menar att en tvåårig ekonomisk linje på gymnasiet i Sollefteå och en svetsutbildning inte räcker för att styra landet? :D

mela
2015-11-23, 20:03
Håller med ovanstående. Det borde också vara åldersgräns för att sitta i riksdagen. Det är orimligt det sitter snorungar som knappt fått hår på k.... i riksdagen. Man kanske borde se över antalet mandatperioder man får sitta också.
18års gräns ju. Du får bli statsminister men inte köpa vin på systemet! :Virro

Du menar att en tvåårig ekonomisk linje på gymnasiet i Sollefteå inte räcker för att styra landet? :D

Det hade det kunnat göra, om man är rätt person :D Tydligen verkar det inte räcka att vara doktorand i nationalekonomi heller för att kunna hålla en budget...

Loke
2015-11-23, 20:04
Jag tror det skulle gå att få till en "direktare direktdemokrati" som även var lite av en teknokrati.

Prat om starka ledare och sånt tror jag bara är populism. Det låter tufft men leder på lång sikt till dåliga beslut.

Borde vara någon form av kunskapskrav för att få sitta i Riksdagen, och krav på ordentlig utbildning hos ministrarna också.

Jag tycker det vore bättre om svenska medier bara tog sig i kragen och presenterade vilken utbildningsnivå eller iaf yrkesbakgrund centrala personer i partierna hade, speciellt när de fick tex ministerposter. Om det regelbundet nämndes i media så tror jag landskapet skulle förändras utan att direkta krav behövs. Och grejen är inte att vissa partier skulle tjäna på det och andra förlora, jag tycker det viktigaste är att bra individer inom alla partier skulle ta sig fram mycket bättre om detta var en viktig sak.

Exdiaq
2015-11-23, 20:20
Gillar Schweiz och kantonernas väääääldigt långtgående självstyre. Hade det blivit något liknande i Sverige hade jag blivit rätt nöjd.

Bärsärk
2015-11-23, 20:21
Borde vara någon form av kunskapskrav för att få sitta i Riksdagen, och krav på ordentlig utbildning hos ministrarna också.

Borde vara krav på att man i ett antal månader om året provar på att jobba som vanligt folk också. Tycker det är helt sjuk att man kan få bli politiker utan att ha haft ett vanligt jobb innan.

Exdiaq
2015-11-23, 20:37
Borde vara krav på att man i ett antal månader om året provar på att jobba som vanligt folk också. Tycker det är helt sjuk att man kan få bli politiker utan att ha haft ett vanligt jobb innan.

Krav på att ha jobbat som politiker innan man får ett "normalt" jobb? Ska man ha jobbat som slaktare innan man kan jobba som elektriker? Eller varför inte genuskonsult innan byggarbetare?

Bärsärk
2015-11-23, 20:42
Krav på att ha jobbat som politiker innan man får ett "normalt" jobb? Ska man ha jobbat som slaktare innan man kan jobba som elektriker? Eller varför inte genuskonsult innan byggarbetare?

Vad har det med saken att göra?

Exdiaq
2015-11-23, 20:57
Vad har det med saken att göra?

Vad har "vanligt jobb" med politikeryrket att göra?

Rahf
2015-11-23, 20:57
Krav på att ha jobbat som politiker innan man får ett "normalt" jobb? Ska man ha jobbat som slaktare innan man kan jobba som elektriker? Eller varför inte genuskonsult innan byggarbetare?

Det handlar väl mer om att man saknar erfarenhet i arbetslivet, och alltså har sämre praktisk förståelse när berörda politiska diskussioner är på tavlan.

mela
2015-11-23, 21:01
Jag tycker det vore bättre om svenska medier bara tog sig i kragen och presenterade vilken utbildningsnivå eller iaf yrkesbakgrund centrala personer i partierna hade, speciellt när de fick tex ministerposter. Om det regelbundet nämndes i media så tror jag landskapet skulle förändras utan att direkta krav behövs. Och grejen är inte att vissa partier skulle tjäna på det och andra förlora, jag tycker det viktigaste är att bra individer inom alla partier skulle ta sig fram mycket bättre om detta var en viktig sak.

Det är också en del. Sedan borde man inte få ha sitt namn plus en yrkestitel på röstsedlarna om man varit heltidspolitiker i mer än 1 år. Det är rena lureriet. Hade en i min gamla kommun som varit heltidspolitiker i ca 20 år. Stod fortfarande "Konsult" som yrke på honom.

Borde vara krav på att man i ett antal månader om året provar på att jobba som vanligt folk också. Tycker det är helt sjuk att man kan få bli politiker utan att ha haft ett vanligt jobb innan.

Antingen det eller att det inte är ett heltidsjobb utan kanske 50-75%. Så får man se hur ens politik påverkar det vanliga livet också.

PureWhey
2015-11-23, 21:08
Direktare direkt / diktatur

Bärsärk
2015-11-23, 21:10
Vad har "vanligt jobb" med politikeryrket att göra?

För att få någon sorts anknytning till "verkligheten".

Många butikschefer i butiker går på golvet först i en kortare period för att lära sig hur de går till innan man går upp och blir chef.

Agitator
2015-11-23, 21:28
En mix mellan demokrati och direktdemokrati.

Exdiaq
2015-11-23, 21:49
Det handlar väl mer om att man saknar erfarenhet i arbetslivet, och alltså har sämre praktisk förståelse när berörda politiska diskussioner är på tavlan.

För att få någon sorts anknytning till "verkligheten".

Många butikschefer i butiker går på golvet först i en kortare period för att lära sig hur de går till innan man går upp och blir chef.

Jaha, så om man arbetat med hushållsnära tjänster får man inblick i skolan? Eller om man arbetar som kock får man bättre förståelse för stadsplanering? Eller varför inte förskolelärare som med ens har rätt bra koll på hur en budget ska läggas fram och förhandlas? På sin höjd får man en uppfattning om hur det är att vara anställd.

Jag är inte mycket för politikeryrket, men tycker det är för urbota tramsigt att raljera kring att man bör arbeta med ett "riktigt" jobb innan man arbetar med ett "låtsasjobb" som politiker. Det är ett yrke som kräver yrkesskicklighet som fås genom att utöva yrket.

anvihl
2015-11-23, 22:14
Jaha, så om man arbetat med hushållsnära tjänster får man inblick i skolan? Eller om man arbetar som kock får man bättre förståelse för stadsplanering? Eller varför inte förskolelärare som med ens har rätt bra koll på hur en budget ska läggas fram och förhandlas? På sin höjd får man en uppfattning om hur det är att vara anställd.

Jag är inte mycket för politikeryrket, men tycker det är för urbota tramsigt att raljera kring att man bör arbeta med ett "riktigt" jobb innan man arbetar med ett "låtsasjobb" som politiker. Det är ett yrke som kräver yrkesskicklighet som fås genom att utöva yrket.

Ja, förutsatt att man ser politiker som ett jobb som vilket som helst, vilket dom föregående talarna i frågan uppenbart inte gör.

Är väl en bättre jämförelse att tänka sig en chef, jag är övertygad om att de flesta vill ha en chef som i alla fall har en liten aning om jobbet hans anställda ska utföra och hur det utförs och vilka komplikationer det kan ha osv. Att få en chef som aldrig någonsin utfört yrket den basar över brukar sällan tas emot väl på arbetsplatser och anekdoter man hör är att sådana chefer i regel ses som komplett värdelösa.

Detta är nödvändigtvis inte mina egna åsikter i frågan, men jag förstår fullt de individer som har dom.

Rahf
2015-11-23, 22:20
Sätt inte ord i munnen på mig, är du snäll. Du läser in opinion från mitt inlägg, vilket inte fanns med. Jag försökte klargöra poängen i ett annat inlägg.

Diomedea exulans
2015-11-23, 22:22
Diktatur med en enormt vis, kunnig och godhjärtad ledare.

anvihl
2015-11-23, 22:28
Sätt inte ord i munnen på mig, är du snäll. Du läser in opinion från mitt inlägg, vilket inte fanns med. Jag försökte klargöra poängen i ett annat inlägg.

Det gjorde jag inte heller. Du nämns inte, är inte citerad och jag hänvisar inte till ditt inlägg alls. Ditt inlägg var inte ens med i tankarna när jag skrev första stycket. Jag konstaterade att individerna i diskussionen inte hade samma syn på yrket. Dom andra två styckena var helt separat från det och inte ens där är du refererad till.

Macroman
2015-11-25, 12:52
Diktatur med förehållet att det bara är jag som skulle få vara diktator.

Vallöfte: Rikast landet i världen på lång sikt (BNP/capita).

martikainen
2015-11-25, 12:57
Företagsstyrt ftw! Bonus åt statsministern för varje miljard han sänker statsskulden och arbetslösheten samt härliga konferansresor till obskyra partyöar minst 4 gånger om året!

ducedo
2015-11-25, 13:04
samt härliga konferansresor till obskyra partyöar minst 4 gånger om året!

Det har vi väl i princip redan? Är det inte Almedalen så är det resor till sin "vänort" i Turkiet.

filmjölk
2015-11-25, 13:26
Landet borde ledas av en diktator stödd av kompetenta medarbetare, och ledarskapet borde stå på mer ideologisk grund än ekonomisk.

anvihl
2015-11-25, 13:29
Landet borde ledas av en diktator stödd av kompetenta medarbetare, och ledarskapet borde stå på mer ideologisk grund än ekonomisk.

Förklara gärna hur ideologi inte bygger på ekonomi.

filmjölk
2015-11-25, 13:30
Förklara gärna hur ideologi inte bygger på ekonomi.

Det kan den göra, men jag menar mer att rätta sig efter ideal istället för rådande villkor.

Exdiaq
2015-11-25, 13:47
Företagsstyrt ftw! Bonus åt statsministern för varje miljard han sänker statsskulden och arbetslösheten samt härliga konferansresor till obskyra partyöar minst 4 gånger om året!

Bara sådär lagom riskabelt med låg statsskuld och låg arbetslöshet (varför är det ens en målsättning?). Ser framför mig företagsstyrt slaveri-stat. Bra med vinster och arbetslösheten kan med enkelhet komma ner till 0%. Bonus för det!

Hövdingen
2015-11-25, 14:05
Förklara gärna hur ideologi inte bygger på ekonomi.

En ideologi som behandlar andra saker än ekonomi? Nationalism t.ex..

martikainen
2015-11-25, 14:46
Bara sådär lagom riskabelt med låg statsskuld och låg arbetslöshet (varför är det ens en målsättning?). Ser framför mig företagsstyrt slaveri-stat. Bra med vinster och arbetslösheten kan med enkelhet komma ner till 0%. Bonus för det!

haha tror du missade min ironi i inlägget :)

J.V
2015-11-25, 14:51
Nagon form av mix av direktdemokrati och diktatur (dar ledaren faktiskt ar folkvald, inte genom mygel). Fast det blir val kanske 'direktare direktdemokrati.'

Bärsärk
2015-11-25, 15:39
Skulle vara svårt att hitta en bra ledare som för allas talan med tanke på hur spridda vi är med 9+ olika riksdagspartier. Det skulle kanske funkat på den gamla sosse tiden med Göran Persson som då praktiskt taget nästan var diktator i Sverige men nu blir de ju knepigare.

Dreas
2015-11-25, 15:53
Det kan den göra, men jag menar mer att rätta sig efter ideal istället för rådande villkor.Ett effektivt sätt att köra ett land åt skogen.

Alexton
2015-11-25, 16:01
Direktdemokrati. Men även sätta minimikrav för ministerposter. Den som tar/får en plats måste ha en passande utbildning som är slutförd med X antal år av arbete inom yrket.
Inga fler halvfärdiga utbildningar, rätt person på rätt plats med rätt kompetens.

Ex: Justitieminister bakgrund som domare, Advokat, Åklagare, Jurist. 5 år minimum.

Jokester
2015-11-25, 17:00
Någon form av aristokrati blandat med direktdemoktati likt den Romarriket hade skulle jag gärna se.

Olegh
2015-11-25, 17:38
Jag tycker det är klurigt. Den uppenbara nackdelen med direktdemokrati är att det riskerar att bli ett slags pöbelvälde där beslut fattas "i det lilla". Många globala problem skulle falla ännu längre ner på agendan, fram tills dess att effekterna är så pass påtagliga där man själv bor att man inte kan blunda.

Å andra sidan så finns det potential för att uppnå ett bättre samband mellan åsikter, beslut och konsekvenser.

Jakobson
2015-11-25, 18:12
Oligarki så slipper man pröjsa för parasiter

spoon
2015-11-25, 18:39
Gillar Schweiz och kantonernas väääääldigt långtgående självstyre. Hade det blivit något liknande i Sverige hade jag blivit rätt nöjd.
Vad är det som är framstående hos dom länderna? Kan du skriva det lite kortfattat eller har du en länk så att man kan läsa på lite?

Tapatalk

C.E.J.
2015-11-25, 23:19
Vad är det som är framstående hos dom länderna? Kan du skriva det lite kortfattat eller har du en länk så att man kan läsa på lite?

Tapatalk

Länder? Framstående?

Tolkia
2015-11-25, 23:26
Det gjorde jag inte heller. Du nämns inte, är inte citerad och jag hänvisar inte till ditt inlägg alls. Ditt inlägg var inte ens med i tankarna när jag skrev första stycket. Jag konstaterade att individerna i diskussionen inte hade samma syn på yrket. Dom andra två styckena var helt separat från det och inte ens där är du refererad till.
Han kommenterade sannolikt inlägget ovan ditt, där han är citerad, och kritiserad, och började skriva sitt inlägg innan du hann posta ditt. Spänn av.

anvihl
2015-11-25, 23:30
Han kommenterade sannolikt inlägget ovan ditt, där han är citerad, och kritiserad, och började skriva sitt inlägg innan du hann posta ditt. Spänn av.

Jag var helt lugn när jag skrev det där och inte spänd alls? Tolkade du det som att jag blev arg eller sårad? :) Jag blev mer spänd av ditt inlägg om jag ska vara ärlig.

spoon
2015-11-26, 19:31
Länder? Framstående?

Läste lite för snabbt. Läste Katalonien och Schweiz. Hade fortfarande varit intressant att höra vad Exdiaq tycker är det positiva med Kantonerna. Jag vet inget om dom och är nyfiken.

MSL
2015-11-26, 21:42
Nån form av libertarianism.