handdator

Visa fullständig version : Växer skelettet av styrketräning?


daim
2015-11-23, 17:04
Ja detta har jag funderat på ett tag, är skelettet anpassningsbart i samma princip som muskler ?

Alltså kan man göra på något sätt genom träningen att skelettets storlek växer?

Jag vill få bredare nyckelbenets längd så undrar också om man kan förlänga nyckelbenets genom hårdträning? Eller har skelettet stannat och växer inte i längd?

För när man frågar om man vill bli bredare så säger oftast folk att man ska träna axlar, är det musklerna som växer där och som gör så att du ser större och bredare ut eller är det nyckelbenets längd som växer?

King Grub
2015-11-23, 17:12
Nej, tillväxtzonerna har slutit sig i vuxen ålder.

Däremot är fysisk aktivitet viktig för att förhindra förlust av benmassa med åren.

David_wigren
2015-11-23, 17:19
Skelletets längd växer inte mer. Sen råder det delade meningar huruvida skelettet kan bli tjockare och eller tätare med träning.

daim
2015-11-23, 17:21
Jaha okej men vad är det som gör så att man ser bredare ut, är det muskel massan på axlarna som gör så att man ser bredare ut då?

Snubben
2015-11-23, 17:27
Jaha okej men vad är det som gör så att man ser bredare ut, är det muskel massan på axlarna som gör så att man ser bredare ut då?

:thumbup:

Kalle40
2015-11-23, 23:01
Det är allmän uppfattning men felaktig att skelettet inte växer av styrketräning,det gör detta i viss gradmen främst ökar dock bentätheten då det belastas.

Tittar man på en röntgenbild på en tjej med anorexia nervosa ser man dock att skelettet är mkt mindre inte bara skörare utan även mkt mindre än normalt.

Det är inte särskilt långsökt att tro att då även skelettet skulle bli större i dimensioner av tung träning i kombination med viktuppgång och ev. anabola hormoner.
Jo, man blir faktiskt större, även benen växer, precis som de krymper om du svälter under långa perioder.De växer dock inte på längden men i grovhet. Kroppen anpassas helt enkelt efter vad den utsätts för.

Det är allmänt känt, arkeologer som gräver upp gamla människoben kan avgöra om personen ägnat sig åt tungt kroppsarbete el. varit stillasittande el. ev. skadad så att lemmarna ej kunnat belastas då är de mkt tunnare och klenare byggt skelett.

Kalle40
2015-11-23, 23:18
Vad berättar skelettet?

Läran om ben kallas för osteologi. Med hjälp av den kan vi se dels uppenbara saker såsom kön, kroppslängd och om personen haft några benbrott under livet. Men genom att göra djupare analyser av själva benen kan man också få reda på saker såsom sjukdomar och förslitningar.

Vissa sjukdomar, framförallt kroniska sådana, ger effekter på skelettet. Och devisen ”vi är vad vi äter” gäller i allra högsta grad. Vår kosthållning ger återverkningar i skelettet. Perioder av undernäring kan ge tydliga spår. Likaså kan man genom vissa analyser se om individen har ätit mest fisk eller kött. Man kan faktiskt också göra analyser som med viss sannolikhet kan berätta om var i världen människan har växt upp.

Utdrag från nätet.

Givetvis skulle de ge spår och synas om ngn varit kraftigt byggd, tung. osv att de har ett kraftigare skelett.
En Tyngdlyftare på 120 kg jämfört med en datanörd på 65 kg, tror du inte skelettet har ändrat utseende efter all träning, givetvis mkt!

Diomedea exulans
2015-11-23, 23:39
Tittar man på en röntgenbild på en tjej med anorexia nervosa ser man dock att skelettet är mkt mindre inte bara skörare utan även mkt mindre än normalt.


Menar du att benen har blivit kortare, inte bara tunnare?

Kalle40
2015-11-23, 23:42
Jag tror faktiskt skelettet minskat i storlek mest om flickan haft anorexi under uppväxten då skelettets tillväxt har hämmats av malnutrition. Om man ätit ordentligt under uppväxten, då skelettet växer och man sedan får anorexi, då har skelettet fått sin naturliga storlek och grovlek och urlakas sedan väldigt långsamt om man äter för dåligt.

Kalle40
2015-11-24, 00:11
Menar du att benen har blivit kortare, inte bara tunnare?

Om kroppslängden minskar vid malnutrition under uppväxten är en rel. svår fråga. Ja delvis och kanske olika beroende på individ.
Det hävdas ex.vis ofta/ibland att kinesernas kroppslängd och även att vår svenskars ökat mkt senaste åren beroende på bättre kost, fast många läkare forskare tror dock att den större anlednigen är ökad rörlighet i populationen dvs. att inavel, att många gifte sig i samma by osv förr hämmade hälsan kroppslängden.

Skrotnisse
2015-11-24, 02:07
Har sett att många har fått kraftig benstomme av att käka mycket ;)

Arne Persson
2015-11-24, 06:45
Skelettet påverkas hela livet av yttre omständigheter som stimulerar tillväxt (osteoblaster) resp. nedbrytning (osteoclaster). Dessa är synnerligen verksamma HELA livet. Så det går att med TUNG belastning av skelettet (tex mha styrketräning) upprätthålla och tom öka sin benmassa även i hög ålder.
När det gäller just längden nyckelbenet så är dess mediala epifyslinje normalt den sista som sluter sig hos oss. Det gör den vid omkring 28-30 år. Nyckelbenets längd är av stor betydelse för den grundläggande axelbredden eftersom den bestämmer mha AC-leden hur långt ut acromion på scapulahamnar ifrån varandra ut åt sidorna. Det är ju just på acromion som pars acromialis M. deltoideus urspringer.
Andra viktiga parametrar för en god "benstatus" är framför allt solljus (bästa formen av vitamin D3!) samt god kosthållning, undvika rökning osv...

Jona
2015-11-24, 12:29
Man har också kunnat visa att styrketräning i barndomen tycks ge livslångt skydd mot frakturer.

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Klinisk-oversikt/2015/04/Idrottande-barn-och-ungdomar-vaccineras-mot-frakturer-i-vuxenlivet/

Klein
2015-11-24, 12:45
Till och med kraniumet förändras förändras genom livet beorende på hururvida man andas genom mun eller näsa och beroende på hur man använder tunga och ansiktsmuskler.

Diomedea exulans
2015-11-24, 12:46
Till och med kraniumet förändras förändras genom livet beorende på hururvida man andas genom mun eller näsa och beroende på hur man använder tunga och ansiktsmuskler.

Intressant! Ge mig länk!

Klein
2015-11-24, 22:15
Intressant! Ge mig länk!

Förändringar i skeletstrukturen hos vuxna råttor:
http://www.ads.org.tw/front/bin/download.phtml?Part=2010022430&Nbr=47397&Category=356209

Unga råttor:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3465055

Grisar:
http://www.researchgate.net/publication/13994556_Dietary_consistency_and_craniofacial_deve lopment_related_to_masticatory_function_in_minipig s

Andas genom näsan vs andas genom munnen hos människor:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20824738

Testosteron och ansiktets bredd:
http://www.larspenke.eu/pdfs/Lefevre_Lewis_Perrett_Penke_in_press_-_fWHR_and_reactive_T.pdf

Amning vs flaska hos människor:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20635843

Generell överblick se särskilt "Effect of food consistency on orofacial development":
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3927374/

bighulken
2015-11-24, 23:43
Intressant!!....

Jag träffade på gamla polare, och döm min förvåning!!....T som alltid varit lite längre än mig, var nu kortare än mig!!.....
Då tänkte jag, bergis växer man av tunga knäböj, typ att det bildas brosk eller annat mellan diskar......och man blir längre....eller i vart fall, inte kortare.

Men tror det mer är, att T blivit kortare, av tungt arbete, och belastning/felbelastning i arbetslivet=slit.

För morsan är typ 1 dm kortare nu, än hon va när hon var ung.
Så bergis kan man skjuta upp krympandet i längd, om man tränar på, tills man är 90 bast eller så.........lol.....;-).

Eller så kanske jag är 2 m i strumplästen då?............när jag är 90 bast...................lol.

Wormzie
2015-11-25, 15:45
Jag tror faktiskt skelettet minskat i storlek mest om flickan haft anorexi under uppväxten då skelettets tillväxt har hämmats av malnutrition. Om man ätit ordentligt under uppväxten, då skelettet växer och man sedan får anorexi, då har skelettet fått sin naturliga storlek och grovlek och urlakas sedan väldigt långsamt om man äter för dåligt.

Även om du insjuknar i anorexia i vuxen ålder så kan ditt skelett påverkas märkbart. En kvinna som är underviktig så mycket att menstruationen uteblir kommer i princip inte ha någon uppbyggnad av skelettet utan enbart nedbrytning. Kollar man bentätheten efter ett par år med utebliven menstruation kan man se stora skillnader jämfört med normalviktiga. Frakturerar man sig i det tillståndet kan det sluta riktigt illa då inte benläkningen tar vid.