handdator

Visa fullständig version : Perfekt kost?


viringer
2015-11-23, 10:38
Hur ser den perfekta kosten ut? Eller i alla fall något som är så nära att ge maximal utdelning så länge som man sköter sej riktigt bra på gymmet.

Folk här pratar ofta om vad som är tillräckligt, jag vill mer än bara tillräckligt.

King Grub
2015-11-23, 10:44
För individuellt baserat på status, gener och yttre påverkan att det är omöjligt att ge ett sådant generellt svar.

Hanse
2015-11-23, 11:07
... jag vill mer än bara tillräckligt.

Går nog inte säga att mer än tillräckligt av något skulle ge bättre resultat. Vare sig det gäller makro eller mikronutrienter.
Vad och hur mycket man behöver äta är helt individuellet och ändrar sig dessutom över tid.
Har du brist på någon vitamin eller mineral tex? Hur skall just din fördelning mellan fett, protein och kolhydrater se ut? Vilka fetter behöver just du? osv osv.

När det gäller vitaminer och mineraler råder det delade meningar mellan experter om både mängder och nyttan.

I mat finns dessutom mycket som är outforskat.

Ingen vet helt enkelt vad som är opti.

ddr
2015-11-23, 17:57
Om det handlar om maximal utdelning i form av att bygga muskler så handlar det så klart i viss mån om att maxa MPS i frukost, om detta nu spelar roll över tid låter jag vara osagt men är åtminstone i teorin mer "opti".
Utöver den delen så handlar det framförallt om helheten som nämnt ovan.

juckeyy
2015-11-23, 23:07
Lax och potatis med lite goda grönsaker till. Varje dag tills man dör, det måste ju va perfekt ;)

Vivaldi
2015-11-24, 04:29
Hur ser den perfekta kosten ut? Eller i alla fall något som är så nära att ge maximal utdelning så länge som man sköter sej riktigt bra på gymmet.

Folk här pratar ofta om vad som är tillräckligt, jag vill mer än bara tillräckligt.

Om du vill mer än tillräckligt, sov och träna bättre.
Kosten gör mycket, men bara till en viss del, om du letar efter "supermat" så håll dig frigående fågel, fisk, ägg, gröna växter samt kakao, men du kommer leva ett tråkigt och enformigt liv med resultat som ej kommer skilja sig nämnvärt från någon som äter "adekvat" och sköter de andra delarna lika bra.

Shqypnia
2015-11-24, 10:30
Den perfekta kosten är att äta naturlig och allmänt bra mat som växer och lever på planeten. Med sunt förnuft.