handdator

Visa fullständig version : Har DU tagit hjälp utav en PT?


Shqypnia
2015-11-22, 21:55
Jag har flertalet vänner som har hakat på PT tåget. En del sitter längst fram och har utbildat sig till PT medan andra har köpt PT tjänster. Hur vanligt är det att man har tagit hjälp utav en PT på Kolo?

- Personligen har jag ingen erfarenhet och trots att jag i princip anser att de lär ut basic saker du kan läsa håra (alternativt googla) och dessutom ibland felaktig information, så har tanken slagit en när man hamnat i någon platå.

Isseman
2015-11-22, 22:01
Nej faktiskt aldrig. Kanske skulle gjort det i början av gymtränigen istället för att själv försökt med felaktiga moment/bro-science..

För övrigt känner jag ganska många som är högt kunniga så undrar jag något är det bara fråga dem :D

Hanse
2015-11-22, 22:03
Räknas en tävlingscoach?

spoon
2015-11-22, 22:09
Dom flesta i SL-norge får program av någon annan. Detta för att det är svårt att styra sin egen progression. Det är helt enkelt svårt att se sina egna svagheter och styrkor. Jag tränade mig själv fram tills för sex månader sedan då jag tröttnade. Nu blir jag tränad av en tränare på klubben. Inte detsamma som pt men liknande.

Tapatalk

ceejay
2015-11-22, 22:10
för 10 år sen
Sen lite hjälp av pete rubish med marklyft också

King Grub
2015-11-22, 22:12
Ömsesidig diskussion och kunskapsutbyte, ja, men inte med random "PT".

JohPz
2015-11-22, 22:21
Har en vältonad herre som skriver mitt program.

Gerdler
2015-11-22, 22:56
De hade nån promotion på mitt gym där några PTs skulle försöka få kunder så de hade ett gratis pass där de skulle lära ut en del och jag hakade på. Jag skulle ju ändå till gymmet och så tänkte jag att jag kör det och sen min egen träning efter.
De körde nåt cirkelpass på slutet på tid och med tävling i lag så att man var tvungen att ta i och sen hade jag sabbat tre pass för att de övningarna de valt var helt fel för mig där och då.
Så nej, har aldrig blivit hjälpt av nån PT, stjälpt möjligen...

Bärsärk
2015-11-22, 23:04
Nej, svårt att se vad det ska ge mig eller hjälpa mig med.

Diomedea exulans
2015-11-22, 23:21
Nej. Det skulle säkert hjälpa, men de är ju svindyra!

Rahf
2015-11-22, 23:40
Samma som Grub, ungefär. Jag har blivit, och blir, instruerad av människor, men dock aldrig en PT.

Shqypnia
2015-11-22, 23:43
Jag tänker om någon slags placebo effekt fungerar även när det gäller PT. Tror många är i behov utav att få direkta order om vad de bör göra, även om man i grunden är medveten om vad som bör göras. Ur det perspektivet kan det vara positivt.

Diomedea exulans
2015-11-22, 23:44
Jag tänker om någon slags placebo effekt fungerar även när det gäller PT. Tror många är i behov utav att få direkta order om vad de bör göra, även om man i grunden är medveten om vad som bör göras. Ur det perspektivet kan det vara positivt.

Tror det kan vara att PT:n ser teknikfel som man inte sett annars också.

hurril
2015-11-23, 00:26
Tränats online men aldrig haft PT.

Stor Hård Ådrig
2015-11-23, 00:31
Har tyvärr inte mycket respekt för PTs kunskaper över lag. Självklart finns det bra PTs men just själva titeln säger inte mycket. Hört alldeles för mycket struntprat från dem och om man har ett intresse så tror jag man oftast får bättre info på internet.

Grans
2015-11-23, 01:29
för 10 år sen
Sen lite hjälp av pete rubish med marklyft också

Åh fan stort fan av den grabben. Hur var han att arbeta med? På ett ungefär hur var träningen upplagd?

Beemel
2015-11-23, 07:35
Nej inte direkt.
I början av min träningskarriär blev jag skolad av de äldre medlemmarna i atletklubben där jag tränade.
De var absolut inga personliga tränare i ordets rätta bemärkelse, mer som allmäna mentorer som svarade på frågor och gav tips.
Inga utbildningar (om man räknar bort de 30-40 år som en del av dem hade tränat själva...) och ingen betalning för deras tjänster. De var betalande medlemmar som alla andra.

stridis
2015-11-23, 08:13
Skall man bli bra inom idrott så är det naturligaste att ta hjälp av en kunnig person eller flera. Applicerbart även på styrketräning förstås.
Aldrig använt PT.

J.V
2015-11-23, 08:18
Mnjaeee. Ish.

Den gode herre Borje H har flertalet ganger hjalpt mig med program for bankens press, instruerat en hel del (jattemycket) under pass ocksa.

Fick hjalp av rolf ocksa med ett program och riktlinjerna for kosten under en diet for nagra ar sedan, da med fokus pa gains/behalla muskler under en diet.

10/10 hade anlitat bada. Dat knowledge.

Men oavsett hur (o)duktig en PT ar sa lar de ha makalos placebo-effekt. Manga har nog lattare att intala sig att de nu gor 100% ratt och javlarrrrr blir det skjuts i hur mycket man ger pa passen och darmed resultaten.

Bärsärk
2015-11-23, 08:19
Jag tänker om någon slags placebo effekt fungerar även när det gäller PT. Tror många är i behov utav att få direkta order om vad de bör göra, även om man i grunden är medveten om vad som bör göras. Ur det perspektivet kan det vara positivt.

I stort sett alla människor gillar att bli tillsagda vad de ska göra, det är enkelt och man behöver inte tänka så mycket.

ARMSTARK
2015-11-23, 08:24
På den tiden då jag började träna var det ofta Bodybuildare som ägde gymen och de gick omkring på gymet och chillade med kunderna. Var det något man undrade så var det bara att fråga, de skrev ner både kostråd och träningsprogram om man ville. Men det var andra tider, då handlade gymen om träning och inte bara om pengar.

spoon
2015-11-23, 08:39
skall man bli bra inom idrott så är det naturligaste att ta hjälp av en kunnig person eller flera. Applicerbart även på styrketräning förstås.


+1

LunaSpice
2015-11-23, 08:55
Jag har tagit hjälp av en sjukgymnast som också är PT. Det jag behövde hjälp med var att utveckla ett rörlighetsprogram för att styra upp en del ryggproblem jag hade. Det har hjälpt OTROLIGT mkt och jag har betydligt bättre teknik och rörlighet i många övningar numera.

Peter.B
2015-11-23, 09:04
Jag har genom kampsportsklubben jag är med i fått hjälp med både fysprogram och teknisk genomgång av tyngdlyftning av en PT och tyngdlyfterska. Fick även ställa lite frågor online och så.

Tycker att teknikgenomgångarna och tekniktipsen var jävligt bra och sparade in mycket tid för mig jämfört med att försöka lära sig själv. Dock skulle jag vilja se henne som mer än "random PT" eftersom hon själv tävlade i tyngdlyftning på SM-nivå och hade coachat en del inom tyngdlyftningen.

MackeJuve
2015-11-23, 09:08
Nej det har jag inte. Hade varit användbart att ta någon sorts hjälp i början av lyftarkarriären för att i alla fall få en fingervisning om hur vissa lyft ska utföras och hur man på ett ungefär bör lägga upp sin träning. Eftersom jag tränar på F&S är det väldigt tveksamt om man får en PT med någon särskild kunskap om jag väljer att ta hjälp. Därför är hjälpen begränsad till Kolozzeum. Laddar ibland upp klipp så folk kan ge feedback på utförande. Det fungerar men hade nog varit bättre om man tränade på SL-klubb och ständigt hade tillgång till folk med kunskap.

Legija
2015-11-23, 17:12
Tog hjälp av en PT förr då jag inte var insatt i hur lyften skulle utövas och på så sätt har jag väl minimerat risken för onödiga skador eller liknande. Kändes bra man fick lite bättre självförtroende och kunskap när man gick till gymmet själv. Sen dess har jag läst mycket och tittat på YouTube för att öka min kunskap. Men bra start tycker jag om man är helt oerfaren.

Starke75an
2015-11-23, 20:36
Fanns nog inte när jag började träna.

forslund
2015-11-23, 22:32
Hela det här året har jag lämnat över träningsansvaret till en herre vars kunskaper jag håller långt över mina egna.
Det har lett mig till att ta mig till tävlingsscenen samt mina största muskulära framsteg någonsin.

Men det är heller ingen "random pt" på det lokala gymmet.

Shqypnia
2015-11-23, 22:42
Hela det här året har jag lämnat över träningsansvaret till en herre vars kunskaper jag håller långt över mina egna.
Det har lett mig till att ta mig till tävlingsscenen samt mina största muskulära framsteg någonsin.

Men det är heller ingen "random pt" på det lokala gymmet.

Det är sådana här åsikter som kan få vem som helst att vilja haka på.

HookersUnited
2015-11-23, 22:46
Nej, jag köper dock programmet jag tränar efter.

Loke
2015-11-23, 22:49
Detta för att det är svårt att styra sin egen progression. Det är helt enkelt svårt att se sina egna svagheter och styrkor.

Tror många är i behov utav att få direkta order om vad de bör göra, även om man i grunden är medveten om vad som bör göras.

Ja, dessa två saker, som kanske egentligen är samma sak. Klokt.

Kalle40
2015-11-23, 22:51
En pt har ju knappt ngn teoretisk utbildning och oftast väldigt begränsad erfarenhet av träning
Däremot tagit hjälp av flera kunniga inom träning såsom tyngdlyftning, strong man ,styrkelyft och bodybuilding.

Shqypnia
2015-11-23, 22:52
Nej, jag köper dock programmet jag tränar efter.


Det är ju att ta hjälp av en PT. Såvida du inte köper programmen i city gross.

LunaSpice
2015-11-23, 22:55
En pt har ju knappt ngn teoretisk utbildning och oftast väldigt begränsad erfarenhet av träning
Däremot tagit hjälp av flera kunniga inom träning såsom tyngdlyftning, strong man ,styrkelyft och bodybuilding.

Det där är ju verkligen att generalisera. Jag har träffat riktigt kompetenta PT´s som verkligen vet vad de snackar om.

Loke
2015-11-23, 22:56
En pt har ju knappt ngn teoretisk utbildning och oftast väldigt begränsad erfarenhet av träning
Däremot tagit hjälp av flera kunniga inom träning såsom tyngdlyftning, strong man ,styrkelyft och bodybuilding.

Finns många PTs med medaljer från SL, OL och byggning.

Kalle40
2015-11-23, 23:52
Ja, det är ju ingen nackdel att vara PT! Jag va lite för gnällig! Men det garanterar inte att man är väldigt kunnig heller.
Jag själv har mer teoretisk utb. än en pt (idrottsfysiologi,anatomi biomekanik från idrottslärarprogrammet).

Varje del/fråga/ämne om träning är så specifik. och även många "experter" har ju olika ideer om vad som är bra och dåligt.
Man får fråga sig sig omkring läsa och försöka hitta sin egen väg.

Shqypnia
2015-12-09, 18:26
Någon som har erfarenhet utav Mathias Zachau som PT?
Han verkar kunnig och mycket seriös.

HenrikJ
2015-12-10, 00:49
Läser hurrils poster noga. Det är typ PT :D :D

LoveMachine
2015-12-10, 09:41
Tränar på STK, där får jag tips och förslag från folk som lyfter mer än jag, vare sig jag vill ha tips eller ej. Sen så har jag väl frågat BörjeH om några mer konkreta tips någon gång. Men random NOCCO-drickande, fitness4life, instagram PT har jag aldrig anlitat.

PureWhey
2015-12-10, 10:03
Körde ett pass med en PT en gång kom jag på, jag tog fel i pollen.

replacement
2015-12-10, 19:54
Fick en gratistimme med PT på köpet när jag blev medlem på mitt första gym. Tyvärr var han inte speciellt duktig, så det gav mig inte just någonting alls. Däremot så tror jag absolut att det kan vara guld värt om man som nybörjare kommer i kontakt med någon som faktiskt kan sitt jobb.

Scorpionida
2015-12-10, 20:07
Why all the hate? Finns ju PT med tyngdlyftningserfarenhet. Tränar ifs på F&S, där människor är snälla:) Fick jättebra tips idag t ex av en PT angående min knäböj, hon gick ifs bara runt och hjälpte folk i allmänhet men iaf.

Nappade en gång även på ett gratiserbjudande på ett annat gym, och fick bra tips även där angående knäböj :)

RobbanColeman
2015-12-11, 09:18
Det bästa med PT-vågen är att numer tar alla betalt för tips, man slipper således folk som hela tiden påpekar att man tränar fel. :)


Jag har förövrigt aldrig tagit hjälp av en PT.

MackeJuve
2015-12-11, 10:06
PT känns lite för brett för att man ska kunna säga att de suger. Som med allt annat varierar ju kompetensnivån. Jag kan även tycka att det är bättre att nybörjare får hjälp av någon med sisådär kompetensnivå än ingen alls. Man ska dock hela tiden vara öppen med att man inte är någon expert och hänvisa till hemsidor eller personer där man kan lära sig mer. Det kan nog vara ett problem bland en del instruktörer på t.ex. F&S, att de tror att de är fullärda och säger saker med en väldig säkerhet. Så länge man är ödmjuk så tror jag dock det fungerar.

Shqypnia
2015-12-11, 10:28
Jag kan nämna några saker jag anser många PT har fått om bakfoten. Överlag handlar det om att det är för mycket broscience.

- Kosttilsskott är heliga och du kan inte få resultat utan att ha minst 15 olika kosttillskott hemma. Du ska ha fatburner under träningen, du ska ha testo-höjare och du ska dricka BCAA stup i kvarten...

- Brosplit.
Mån: Bröst
Tis: Armar
Ons: Axlar
Tors: Ben
Fre: Rygg

MackeJuve
2015-12-11, 10:33
Jag kan nämna några saker jag anser många PT har fått om bakfoten. Överlag handlar det om att det är för mycket broscience.

- Kosttilsskott är heliga och du kan inte få resultat utan att ha minst 15 olika kosttillskott hemma. Du ska ha fatburner under träningen, du ska ha testo-höjare och du ska dricka BCAA stup i kvarten...

- Brosplit.
Mån: Bröst
Tis: Armar
Ons: Axlar
Tors: Ben
Fre: Rygg

Är väl i och för sig skillnad på PT och instruktör. Men instruktör är ju tvärtemot det där. På mitt F&S har de tagit bort Gainomax och ersatt med mjölk. Överlag rätt anti mot kosttillskott. Gissningsvis rätt anti mot brosplit också. Nu när jag läst igenom ditt inlägg en gång till så vågar jag nog säga att det där inte stämmer, kan inte vara många som har det tänket. Syftar du typ på gamla byggare som tar på sig PT-rollen?

Shqypnia
2015-12-11, 10:37
Är väl i och för sig skillnad på PT och instruktör. Men instruktör är ju tvärtemot det där. På mitt F&S har de tagit bort Gainomax och ersatt med mjölk. Överlag rätt anti mot kosttillskott. Gissningsvis rätt anti mot brosplit också. Nu när jag läst igenom ditt inlägg en gång till så vågar jag nog säga att det där inte stämmer, kan inte vara många som har det tänket. Syftar du typ på gamla byggare som tar på sig PT-rollen?

Jag vet inte riktigt vilka jag syftar på. Mest baserat på vänners historier utav deras erfarenhet med PT, snarare PT-online tjänst skulle jag tro. Sedan är jag medveten om att det inte ser ut så överallt- utan att det faktiskt finns mycket duktiga!
Ett stort bakslag för branschen är väl dessa 15.000kr kurser på 1-2 veckor som per automatik gör dig till en PT och instagram celibat vilket skymtar undan de kunniga i branschen.

Loke
2015-12-11, 13:28
PT känns lite för brett för att man ska kunna säga att de suger. Som med allt annat varierar ju kompetensnivån. Jag kan även tycka att det är bättre att nybörjare får hjälp av någon med sisådär kompetensnivå än ingen alls. Man ska dock hela tiden vara öppen med att man inte är någon expert och hänvisa till hemsidor eller personer där man kan lära sig mer. Det kan nog vara ett problem bland en del instruktörer på t.ex. F&S, att de tror att de är fullärda och säger saker med en väldig säkerhet. Så länge man är ödmjuk så tror jag dock det fungerar.

Ok, nu höll jag på att skriva en bok som svar till dig, så jag kortade ner till sista stycket.

Jag har varit instruktör på friskis i några år nu och mer och mer insett hur viktigt det är för mig att våga ha riktigt självsäker ton. Jag hade inte det när jag började, och då var jag för övrigt väldigt misstänksam mot kompetensen hos både många PTs och friskisinstruktörer. Trots att jag ökat självsäkerheten i min ton enormt så är det i princip bara utomstående som tycker jag låter överdrivet självsäker: De jag tränar säger ofta att de uppskattar de raka svaren, de önskar att jag var mer självsäker, de tycker mina rants om saker jag tycker är dåliga är kul. De som fått riktigt bra resultat är också de som jag själv tycker nästan har haft en överdriven tilltro till min förmåga. Ibland frågar jag runt om någon haft dåliga erfarenheter av tränare, och det är nästan alltid så att den PTn eller instruktören då har varit osäker och tveksam. Visst, grunden till det kan ju vara att denne vet med sig att den inte är tillräckligt utbildad, men jag tycker lärdomen är att det som märks för nybörjaren främst är framtoningen snarare än kompetensen. Ergo, kompetens utan lite överdrivet självförtroende är kanske inte värt så mycket. Tror för övrigt detta är något medelmåttiga sjukgymnaster drabbas av. För mycket akademiskt ifrågasättande och osäkerheten som kommer med det och för lite "Kom igen nu kör vi!".

När jag själv insett detta och sett mig själv förändras så har jag plötsligt ofantligt mycket mer förståelse för många andra friskisledare. Naturligtvis står man inte rabblar en massa förbehåll om hur det kan finnas andra källor till kunskap osv när man instruerar en nybörjare! Även de instruktörer som inte bara har en självsäker ton när de leder, utan faktiskt tror lite för mycket på 20 år gammal bro science, även de är ofta rätt bra i sina roller. Och med tanke på hur mycket skit som står på internet så tror jag inte det är sämre att träffa en sådan person än att försöka hitta relevant kunskap själv. Det finns ju såklart några få som är rätt igenom dåliga, men ja... Man ska nog inte vara för snabb med att dra den slutsatsen.

Du säger säkert inte emot detta, jag tycker bara ämnet är intressant och ville dela med mig :)

Jag vet inte riktigt vilka jag syftar på. Mest baserat på vänners historier utav deras erfarenhet med PT, snarare PT-online tjänst skulle jag tro. Sedan är jag medveten om att det inte ser ut så överallt- utan att det faktiskt finns mycket duktiga!
Ett stort bakslag för branschen är väl dessa 15.000kr kurser på 1-2 veckor som per automatik gör dig till en PT och instagram celibat vilket skymtar undan de kunniga i branschen.

Min egen utbildning består väl totalt av ca 2-3 veckor till ett värde av (jag har sluppit betala det mesta) kanske 30 000. Min titel från början inom friskis va instruktör, nu kallas jag bara "tränare". Föredrar den senare, den är bred, minst pretto och och mest ärligt. Kanske är jag självgod, men jag tycker mig vara rätt kompetent. Vill man bli stark så finns det inte en chans att en nybörjare, på egen hand och på samma tid, kan lära sig det jag kan lära ut in person, via typ internet och youtube. Jag skulle aldrig någonsin ha gått en utbildning på typ ett halvår för detta, jag har bättre saker för mig. Bra människor har bättre saker för sig. Det är ju typ 19-åringar som varit med i PH som har ett halvår över som kan gå en sådan utbildning. Ser inte vad de skulle tillföra branschen. Tror risken är stor att det bara blir svårare för folk som på olika sätt skaffat sig relevant erfarenhet att komma igång med att hjälpa andra. Now, missförstå mig inte, det är bra med folk som faktiskt har akademisk utbildning kring träning, och det är säkert värt massor för tex idrottare som vill satsa på en tränarkarriär när deras egen tid är förbi. Nån ska ju dessutom utbilda nya PTs. Men att säga det är korta utbildningar som är orsaken till att det finns dåliga PTs, det håller jag bara inte med om.

Nu måååste jag verkligen ta tag i den här dagen och inte sitta och skriva långa inlägg om mina tankar dock, ha det bra :)

NautilusMetoden
2015-12-13, 21:25
När jag började träna så vågade jag inte riktigt gå omkring själv på gymmet, speciellt när det gällde hantering av stångar. Jag tyckte att det var pinsamt när jag inte visste hur saker o ting fungerade, te x hur man ändrade nivån på smith maskinen och liknande...

Därför hade jag ca 4-5 PT pass i början. Jag använde PTn för att våga gå fram till lyftburarna och stängarna och för att få en introduktion till hur man använde dem.

Jag hade inte lika stort behov av att jag lära mig lyftteknik dock då jag redan spenderat timmar framför Youtube. Jag hade redan gjort mig bekänt med lyften innan jag ens prövat dem. T.ex. så lärde min PT mig rumänska marklyft fast egentligen så visste jag att detta var ju stiff-legged.

z_bumbi
2015-12-13, 21:44
Men att säga det är korta utbildningar som är orsaken till att det finns dåliga PTs, det håller jag bara inte med om.

Jag skulle helt klart säga att det är en bidragande orsak. Det finns inte en chans att den som utbildas ens är i närheten av att förstå några bakomliggande orsaker baserat på utbildningen. Sen finns det självklart stolpskott som pluggat betydligt längre men för att klara av en mer omfattande utbildning så utsätts de i alla fall för betydligt mer information och det är svårare att stå emot att lära sig något.

yeahwtf
2015-12-13, 22:01
Japp, jag tränar regelbundet (ca. 5 ggr/månad) med PT och har gjort det från början. Kostar, ja, men en god investering. Hade jag inte haft honom hade jag nog fortfarande harvat på samma maskiner och eventuellt även skadat mig här och var. Nu ser jag resultat. Och det är skönt att ibland ha någon som tar över när mitt eget psyke sätter stopp (d.v.s. vrålar "EN TILL!!!" i örat på mig när mjölksyran bränner och huvudet har sagt "NEJ NEJ NEJ!" i fem minuter redan eller när jag helt enkelt inte kan tro på min egen kapacitet).

Shqypnia
2015-12-13, 22:14
Japp, jag tränar regelbundet (ca. 5 ggr/månad) med PT och har gjort det från början. Kostar, ja, men en god investering. Hade jag inte haft honom hade jag nog fortfarande harvat på samma maskiner och eventuellt även skadat mig här och var. Nu ser jag resultat. Och det är skönt att ibland ha någon som tar över när mitt eget psyke sätter stopp (d.v.s. vrålar "EN TILL!!!" i örat på mig när mjölksyran bränner och huvudet har sagt "NEJ NEJ NEJ!" i fem minuter redan eller när jag helt enkelt inte kan tro på min egen kapacitet).

Blir en det en stor månadspeng för kunskap du kan lära dig gratis samt någon som fungerar som en träningspartner?

PureWhey
2015-12-13, 22:18
Loke:
"Men att säga det är korta utbildningar som är orsaken till att det finns dåliga PTs, det håller jag bara inte med om."

Så dessa utbildningar alla nyfrälsta går som pågår under en kortare period bidrar alltså inte till alla 0-koll-PTs där ute? Ser konstant PTs på gym som inte har en aning om vad dom gör, gissningsvis har dom tränat typ 6 månader - bestämmer sig för att blir PT - går utbildning i några dagar - nu vet dom allt och lär ut det.

Hamnar då och då i diskussioner med dessa individer på div konstiga facebook-grupper också där kunskapen lyser med sin frånvaro. Oftast heter dom också "PT" eller "Personlig tränare" som mellannamn på facebook det tror dom ger mer tyngd i det som skrivs från deras sida.

yeahwtf
2015-12-13, 22:20
Blir en det en stor månadspeng för kunskap du kan lära dig gratis samt någon som fungerar som en träningspartner?
Ungefär 2000-2300 kr. Är värt det.

Andra lägger pengar (ofta betydligt större summor än 2300 kr) på bil, bostadsrätt, barn - jag har inget av det - helkvällar på krogen, dyra märkeskläder, slit och släng - jag är inte intresserad av något av det - o.s.v. och det ifrågasätts sällan.

Ett Orm
2015-12-13, 23:05
Ungefär 2000-2300 kr. Är värt det.

Andra lägger pengar (ofta betydligt större summor än 2300 kr) på bil, bostadsrätt, barn - jag har inget av det - helkvällar på krogen, dyra märkeskläder, slit och släng - jag är inte intresserad av något av det - o.s.v. och det ifrågasätts sällan.

Är du nöjd och det är en duktig PT har du gjort helt rätt och en investering för livet.

Äh, bara o kolla YT sen göra likadant.. Jo tjena.

PureWhey
2015-12-14, 00:21
är du nöjd och det är en duktig pt har du gjort helt rätt och en investering för livet.

äh, bara o kolla yt sen göra likadant.. Jo tjena.

+1 Få saker, om något, som är mer värt att lägga pengar på än sin hälsa.

pezrulezhaakon
2015-12-14, 00:37
Problemet med alla olika utbildningar som finns i Sverige är att det inte finns någon övergripande koll på att det som lärs ut är fakta.
Många utbildningar är tyvärr färgade av vad som är inne och hippt för tillfället i träningsväg. Då styrs ofta utbildningarna ifrån grundkunskapen om kroppen. Det är en stor anledning att "man hör så mycket olika från PTs", och att det lärs ut en hel del konstigt på utbildningarna.
Anledningen till att jag säger så är att jag under åren har varit i kontakt med flera av de större PT-utbildningarna. PT-scool, The Academy, NSTC, och Safe. Av de utbildningarna i Sverige jag gått, som varit uteslutande bäst och mest djupgående och pedagogisk och mest lättförstålig, är RTS från USA. Det finns ingen motsvarighet till den utbildningen här då det gäller kroppens rörelseapparat och träningsrelaterade funktion.

Friskis och Svettis egna utbildning är helt ok, förutom att den saknar djupgrävandet.

Att vara PT i ordets bemärkelse, att någon har gått en viss utbildning på några veckor säger mig personligen inget särskilt. Det är först när man konfronterar personen som man får reda på hur djupa kunskaperna är, OCH vilken inställning personen har till sin kunskap och träningen, och framförallt hur starkt de brinner för att hjälpa sina klienter att nå sina mål.
En duktig PT ska även vara väl medveten om sina begränsningar, och inte ta sig an klienter som har mål som PTn inte kan hjälpa till mot.
En klient ska därför vara kräsen i val av PT.

En bra PT ska kunna erbjuda hjälp och tips till de allra flesta oavsett träningsrutin.
Men det råder tyvärr också en stolthet bland väldigt många tränande om att anse att de inte är behov av hjälp och tips, för att de har full koll på vad de sysslar med...

yeahwtf
2015-12-14, 01:45
Är du nöjd och det är en duktig PT har du gjort helt rätt och en investering för livet.

Äh, bara o kolla YT sen göra likadant.. Jo tjena.
Att jag har en PT utesluter ju inte heller att jag läser träningslitteratur eller tittar på Youtube: Jag researchar en väldig massa saker dagligen, såväl på YT (där jag f.ö. ser en hel del felaktiga lyft/drag/rörelser som kommer att leda till förslitningar) och i betydligt mer akademisk litteratur.

Hade jag inte haft min PT hade jag sannolikt levt kvar i villfarelsen att jag är lika rörlig, koordinerad och balanserad som jag var när jag var typ 15.

PureWhey
2015-12-14, 01:52
Problemet med alla olika utbildningar som finns i Sverige är att det inte finns någon övergripande koll på att det som lärs ut är fakta.
Många utbildningar är tyvärr färgade av vad som är inne och hippt för tillfället i träningsväg. Då styrs ofta utbildningarna ifrån grundkunskapen om kroppen. Det är en stor anledning att "man hör så mycket olika från PTs", och att det lärs ut en hel del konstigt på utbildningarna.
Anledningen till att jag säger så är att jag under åren har varit i kontakt med flera av de större PT-utbildningarna. PT-scool, The Academy, NSTC, och Safe. Av de utbildningarna i Sverige jag gått, som varit uteslutande bäst och mest djupgående och pedagogisk och mest lättförstålig, är RTS från USA. Det finns ingen motsvarighet till den utbildningen här då det gäller kroppens rörelseapparat och träningsrelaterade funktion.

Friskis och Svettis egna utbildning är helt ok, förutom att den saknar djupgrävandet.

Att vara PT i ordets bemärkelse, att någon har gått en viss utbildning på några veckor säger mig personligen inget särskilt. Det är först när man konfronterar personen som man får reda på hur djupa kunskaperna är, OCH vilken inställning personen har till sin kunskap och träningen, och framförallt hur starkt de brinner för att hjälpa sina klienter att nå sina mål.
En duktig PT ska även vara väl medveten om sina begränsningar, och inte ta sig an klienter som har mål som PTn inte kan hjälpa till mot.
En klient ska därför vara kräsen i val av PT.

En bra PT ska kunna erbjuda hjälp och tips till de allra flesta oavsett träningsrutin.
Men det råder tyvärr också en stolthet bland väldigt många tränande om att anse att de inte är behov av hjälp och tips, för att de har full koll på vad de sysslar med...

Bra inlägg.

Wormzie
2015-12-14, 07:48
Oavsett om innehållet för det mesta är bra så blir det ofta en väldigt endimensionell och onyanserad bild... Säger någon på utbildningen att kosttillskott inte behövs, då är det helt plötsligt en sanning. Om bålstabilitet är onödigt om man kör böj, då är det också sanning.

Anders The Peak
2015-12-14, 08:05
pezrulezhaakon
En duktig PT ska även vara väl medveten om sina begränsningar, och inte ta sig an klienter som har mål som PTn inte kan hjälpa till mot.

Det här tar tid och handlar precis som med tränande skaffa sig erfarenhet oftast genom egna misstag och framgångar.

En bra PT ska kunna erbjuda hjälp och tips till de allra flesta oavsett träningsrutin.

-Det här tar tid och handlar precis som med tränande skaffa sig ordentligt med erfarenhet genom egen träning och genom andras misstag och framgångar.

Men det råder tyvärr också en stolthet bland väldigt många tränande om att anse att de inte är behov av hjälp och tips, för att de har full koll på vad de sysslar med.

- Jag tror eller vet att många har koll och de flesta får koll på vad de håller på med över tid. Betydligt bättre jämfört med majoriteten av PTs dvs de som inte har eller haft någon klar målsättning med sin egen träning.

En klient ska därför vara kräsen i val av PT. Hur ska det gå till?

-Det stora problemet med PT handlar mer om att det ställs inga förskunskapskrav endast kostnadstäckning för att få börja en utbildning. Då spelar det inte så stor roll vad utbildningen heter.

På tal om det förr var det människor som både hade egen erfarenhet och utbildning som utbildade på de här skolorna. Idag är det mest personer som har genomfört utbildningen som genomför dem.

Jag ser det som ett problem det blir ingen kvalitetssäkring av insatserna och inte heller någon vidareutveckling med kvalitet utan mest klipp och klistra oftast utan kontext.

pezrulezhaakon
2015-12-14, 10:13
Oavsett om innehållet för det mesta är bra så blir det ofta en väldigt endimensionell och onyanserad bild... Säger någon på utbildningen att kosttillskott inte behövs, då är det helt plötsligt en sanning. Om bålstabilitet är onödigt om man kör böj, då är det också sanning.

Det är ju presis därför riktigt bra utbildningar inte tar ställning till sånt, utan har förstått att det är upp till varje individs mål om sådant är nödvändigt eller inte.

Raschmus
2015-12-14, 10:14
Jag har haft en träningskompis som jag tränade med i ett halvår som även var PT. Borde räknas så bockade ja

PureWhey
2015-12-14, 10:17
Det är ju presis därför riktigt bra utbildningar inte tar ställning till sånt, utan har förstått att det är upp till varje individs mål om sådant är nödvändigt eller inte.

Precis. Tycker du det kan vara bra att ha med i litteraturen? Skall man läsa kring de vanligaste kosttillskotten utan att ta ställning - eller helt skippa det? Vi har inte gått igenom något om kosttillskott hittills i min utbildning (Biomedicin) - men det står såklart om vissa kosttillskott i litteraturen (Essentials of exercise physiology t.ex.)

Tror dock en stor del i klassen har extremt dålig koll då det ofta sippras BCAA och annat trots att jag gått på flertalet rants.

pezrulezhaakon
2015-12-14, 10:27
Precis. Tycker du det kan vara bra att ha med i litteraturen? Skall man läsa kring de vanligaste kosttillskotten utan att ta ställning - eller helt skippa det? Vi har inte gått igenom något om kosttillskott hittills i min utbildning (Biomedicin) - men det står såklart om vissa kosttillskott i litteraturen (Essentials of exercise physiology t.ex.)

Tror dock en stor del i klassen har extremt dålig koll då det ofta sippras BCAA och annat trots att jag gått på flertalet rants.

Det kan ju vara en svårighet att ha med nånting om ett specifikt kosttillskott, då dessa ändras många gånger.
Likaså är det svårt att i dagsläget veta vad blandningar av olika ämnen har för gemensam effekt i kroppen, även om man har hyfsad koll på varje ämne för sig.

Men jag tycker definitivt man kan ha med information om välbeprövade och undersökta tillskott som kreatinmonohydrat, och liknande.
BCAA och EAA, och liknande tillskott, kan ju även ha direkta effekter på hjärnans funktioner, som många fria aminosyror har, och då är man inne på en helt annan nivå än vad som man behöver vara på en PT-utbildning.

Det är skillnad på att läsa om hur X påverkar/kan påverka kroppen, och att ta ställning utifrån ett eget synsätt och försöka göra det till nån generell sanning, vilket oftast blir snett.

PureWhey
2015-12-14, 10:33
Det kan ju vara en svårighet att ha med nånting om ett specifikt kosttillskott, då dessa ändras många gånger.
Likaså är det svårt att i dagsläget veta vad blandningar av olika ämnen har för gemensam effekt i kroppen, även om man har hyfsad koll på varje ämne för sig.

Men jag tycker definitivt man kan ha med information om välbeprövade och undersökta tillskott som kreatinmonohydrat, och liknande.
BCAA och EAA, och liknande tillskott, kan ju även ha direkta effekter på hjärnans funktioner, som många fria aminosyror har, och då är man inne på en helt annan nivå än vad som man behöver vara på en PT-utbildning.

Det är skillnad på att läsa om hur X påverkar/kan påverka kroppen, och att ta ställning utifrån ett eget synsätt och försöka göra det till nån generell sanning, vilket oftast blir snett.

Jo självklart är det antagligen lite överkurs när man börjar gå in på hur olika aminosyror tar sig igenom blod hjärnbarriären och konkurrerar med varandra osv. Menar ffa i samband med träning och då de vanliga kosttillskotten, kanske skriva en sammanfattning av de studier som finns eller bara gå igenom en existerande review.

pezrulezhaakon
2015-12-14, 10:37
pezrulezhaakon
En duktig PT ska även vara väl medveten om sina begränsningar, och inte ta sig an klienter som har mål som PTn inte kan hjälpa till mot.

Det här tar tid och handlar precis som med tränande skaffa sig erfarenhet oftast genom egna misstag och framgångar.

Japp, definitivt. Men det kräver att man inte stannar av i lärandet, som mååånga PTs verkar ha gjort.

En bra PT ska kunna erbjuda hjälp och tips till de allra flesta oavsett träningsrutin.

-Det här tar tid och handlar precis som med tränande skaffa sig ordentligt med erfarenhet genom egen träning och genom andras misstag och framgångar.

Ja, men en PT ska förstå att utbildningen bara är ett skrap på ytan. Om man bortser rån diverse knasigheter som lärs ut, så är det ändå en hyfsad grundkunskap att bygga vidare på. Men det förutsätter att man hittat det som inte är korrekt.

Men det råder tyvärr också en stolthet bland väldigt många tränande om att anse att de inte är behov av hjälp och tips, för att de har full koll på vad de sysslar med.

- Jag tror eller vet att många har koll och de flesta får koll på vad de håller på med över tid. Betydligt bättre jämfört med majoriteten av PTs dvs de som inte har eller haft någon klar målsättning med sin egen träning.

Ja, men det fråntager inte träningsindividen att ständigt ifrågasätta sin kunskap och resna ut gammal skit som inte längre stämmer.


En klient ska därför vara kräsen i val av PT. Hur ska det gå till?

En klient är inte heller fri från att ta ansvar för sin egna träning. Att bara lära sig en del grundläggande saker gör att man lätt kan sortera bort de sämsta PTs.

-Det stora problemet med PT handlar mer om att det ställs inga förskunskapskrav endast kostnadstäckning för att få börja en utbildning. Då spelar det inte så stor roll vad utbildningen heter.

På tal om det förr var det människor som både hade egen erfarenhet och utbildning som utbildade på de här skolorna. Idag är det mest personer som har genomfört utbildningen som genomför dem.

Jag ser det som ett problem det blir ingen kvalitetssäkring av insatserna och inte heller någon vidareutveckling med kvalitet utan mest klipp och klistra oftast utan kontext.

Det är ju lite det jag berörde i mitt förra inlägg..
Precis. Så blir det när man som vemsomhelst kan anordna en flashig utbildning, utan att någon övergripande kontroll görs.
Ungefär som Skolverket är för skolorna, även om den jämförelsen haltar lite.

..

camarade
2015-12-15, 18:56
85% aldrig haft PT? Ganska intressant siffra.

Har bara haft tränare ett par gånger men ämnar ta fler pass. Jag låtsas inte vara någon expert på träning och frågar alltid om jag är osäker (likväl noterar jag ofta att många på gymmet har dålig form/utförande). Men det är inte mitt problem, vill folk ha råd får de fråga, på samma sätt som jag alltid frågar t.ex. en PT om jag är osäker på utförandet.