handdator

Visa fullständig version : Humor som var rolig då, men är tråkig idag


filmjölk
2015-11-22, 19:29
För en sisådär 15(?) år sedan tyckte jag Friends (Vänner) var rätt roligt, men ser jag det på TV idag så ler jag inte ens. Antingen är det jag som åldrats dåligt, eller så är det TV-seriens humor som åldrats dåligt.

Samma sak med Nilecity och allt Killinggänget, eller för den delen Robert Gustavsson producerade var kul då men trist idag. (förutom 4 nyanser av Brunt som fortfarande är genial)

Seinfeld samma sak, men en humorserie som fortfarande håller är "Married with Children" eller vad den nu heter, den med "Al Bundy".

Nu blir ju det här subjektivt då humor skiljer sig åt mellan olika personer, men vad har ni skrattat hysteriskt åt förr som inte håller idag? (Var god och räkna bort kiss och bajs-humor, eller humor riktad till små barn).

filmjölk
2015-11-22, 19:30
Internethumor verkar åldras exceptionellt dåligt. Vem tycker tillexempel att "Harlem Shake" eller "Socially average Penguin" är kul idag?

Rikard Jansson
2015-11-22, 19:33
Rageface tvärdök i rolighet

JHilding
2015-11-22, 19:37
Hipp Hipp var fruktansvärt när jag såg det för ett tag sedan. Det asgarvade jag åt när jag var liten.

Diomedea exulans
2015-11-22, 19:41
Henrik Schyffert själv säger ju att all humor har ett bäst-före-datum på 15 år, eller vad det nu är.

Rikard Jansson
2015-11-22, 19:42
Henrik Schyffert själv säger ju att all humor har ett bäst-före-datum på 15 år, eller vad det nu är.

Just Henrik Schyffert är ju ett lysande exempel på någon som var rolig men som blivit allt mindre roligare, och nu är väldigt tråkig. (Magnus Betnér är ett till)

Diomedea exulans
2015-11-22, 19:45
Just Henrik Schyffert är ju ett lysande exempel på någon som var rolig men som blivit allt mindre roligare, och nu är väldigt tråkig. (Magnus Betnér är ett till)

När det gäller enskilda komiker så känns det som om de ibland med tiden får slut på roliga saker att säga/göra och börjar sänka ribban.

Diomedea exulans
2015-11-22, 19:47
Jag har en samlings-DVD-utgåva med Monthy Python hemma, såg igenom hela för ett par år sedan. Där var gamla klipp från typ 70-80-talen, samt helt nyinspelade bitar där komikerna presenterade klippen. Jag kom på mig själv med att tycka att de gamla klippen var halvroliga, medan de nya var stört roliga. Så Pythongängets gamla material är inte lika roligt längre, men som personer är de väldigt skoj.

Diomedea exulans
2015-11-22, 19:52
Jag kom på en grej som inte är off topic: Jag tyckte Pyton-tidningarna var det roligaste jag visste när jag gick i mellanstadiet, men att de inte är så roliga nu.

JohPz
2015-11-22, 19:55
Vad är det för skitprat om att NileCity/Killinggänget är tråkigt idag?! Fnissar ner mig av det :)

King Grub
2015-11-22, 19:56
Jag har en samlings-DVD-utgåva med Monthy Python hemma, såg igenom hela för ett par år sedan. Där var gamla klipp från typ 70-80-talen, samt helt nyinspelade bitar där komikerna presenterade klippen. Jag kom på mig själv med att tycka att de gamla klippen var halvroliga, medan de nya var stört roliga. Så Pythongängets gamla material är inte lika roligt längre, men som personer är de väldigt skoj.

Fawlty Towers håller mycket bättre än Monty Pythons sketcher, med undantag av ett par klassiker.

Diomedea exulans
2015-11-22, 19:58
Fawlty Towers håller mycket bättre än Monty Pythons sketcher, med undantag av ett par klassiker.

Jag tror det har mycket med tempot att göra. Filmer och tv-serier från förr kan kännas lite för sega och utdragna. Och Monthy Pythons sketcher håller ofta på för länge, man tänker "ja ja, jag har fattat skämtet nu".

Wzup2u
2015-11-22, 20:00
Plankan från 1967, eller vafan nae den e så gammal och häftig så den blivit rolig igen fan :D :D

CJ0CAW-7w5k

mela
2015-11-22, 20:00
Skrattade åt Adam Sandler i yngre dar, nu förstår jag inte alls vad jag tänkte med.


Galenskaparna är dock fortfarande genialiskt :D

Hövdingen
2015-11-22, 20:03
Humor bygger ju på en överraskningseffekt så det är ju inte så konstigt att filmer/serier blir sämre andra gången man ser det.

Grotesk
2015-11-22, 20:16
Allt från Filmjölk.

Nordenator
2015-11-22, 20:26
Tycker att Killinggängets gamla material och Monty Python definitivt håller fortfarande. Schyfferts försvarstal till 90-talet var också bra. Gustafsson/Rheborg hade gärna kunnat sluta på 90-talet däremot. I väg av Monty Python var däremot Monty Python Live inte mycket att hänga i granen. Skulle åka till London/O2 och se det, men satt och försökte boka biljetterna på tåget hem från Stockholm, och det gick sådär då jag tappade sessionen i en tunnel och sedan var det slut i rutan. Såhär i efterhand då jag sett inspelningen är jag inte speciellt ledsen. Jag gillar fortfarande Life of Brian, Holy Grail och Flying Circus däremot.

Men med det sagt är det nog det enda jag tyckte var roligt då jag var liten som jag fortfarande tycker är roligt. En del saker som jag tycker är roligt idag hade jag säkert uppskattat då med, men poängen är väl att det jag tycker är roligt idag inte fanns då. Svensk humor i överlag är värdelöst, men det har jag visserligen alltid tyckt. Solsidan, Hipp Hipp, Grotesco, Mårran och Tobias och allt annat man råkat ut för genom åren är, enligt mig, helt enkelt inte det minsta roligt.

filmjölk
2015-11-22, 20:27
Allt från Filmjölk.

+1. Men jag har tur i oturen att jag har inte bara tappat förmågan att vara rolig, jag har även tappat behovet.

Wormzie
2015-11-22, 20:31
Håller inte med om Seinfeld, tycker fortfarande det är otroligt bra.. har sett varje avsnitt kanske 4 ggr :p monty python är fortfarande roligt, men det är sällan jag ser på det.

håller helt med om konceptet i övrigt.. hipp hipp och nilecity är bra exempel, två kanonbra program som inte alls är roliga idag. det är liksom inte tillräckligt skruvat längre eller så kanske?

Diomedea exulans
2015-11-22, 20:32
Varanteatern är väl det roligaste Sverige producerat.

Bärsärk
2015-11-22, 20:36
Yrrol är fortfarande bra, man skrattade åt vissa saker när man var yngre och nu skrattar man åt andra när man blir äldre.

Alkro
2015-11-22, 20:37
Håller inte med om Seinfeld, tycker fortfarande det är otroligt bra.. har sett varje avsnitt kanske 4 ggr :p

+1 Tycker Seinfeld fortfarande är riktigt bra. Det enda som kommer i närheten är ett par av Southparks säsonger.

Klein
2015-11-22, 22:26
Varanteatern är väl det roligaste Sverige producerat.

Plötsligt i Vinslöv är det roligaste Sverige producerat cause it's true.

Diomedea exulans
2015-11-22, 22:42
Plötsligt i Vinslöv är det roligaste Sverige producerat cause it's true.

Ah, okej, möjligt, har inte sett mer än några sekunder av den. Men den är väl inte gjord av komiker, utan är en dokumentär? Det gör fortfarande Varangänget till de bästa komikerna.

Klein
2015-11-22, 22:52
Ah, okej, möjligt, har inte sett mer än några sekunder av den. Men den är väl inte gjord av komiker, utan är en dokumentär? Det gör fortfarande Varangänget till de bästa komikerna.

Jo jag håller med om att varan-tv har åldrats bäst bland det avsiktligt komiska.

awesomooo
2015-11-22, 22:57
Mr Bean var lättsam humor när man var yngre men idag är det bara klassisk brittisk pisshumor som inte är roligt för fem öre. Filip och Fredriks program uppskattade jag mer förr också men idag tycker jag bara dom är jobbiga.

Det finns dock humor som har blivit roligare med åren, men det är nog bara för att förr var man lite för dum och ung för att uppskatta den, tänker mest på Varan-tv och Anders och Måns.

South Park är en serie som har dalat, jag tycker dom senare avsnitten är roligare då dom är aktuella då avsnitten görs veckan innan dom släpps. Dom första säsongerna var roliga när man var en p12:a och det var bara "barnsligt", men idag är det väldigt roligt imo.

Scratch89
2015-11-22, 23:00
Jag såg om Nile City förra helgen, och det är lika fantastiskt nu som tidigare. Däremot har de en del scener som inte hade fått släppas på SVT idag...

För ungefär en månad sedan såg vi om Yrrol. Samma sak där. Det håller, men vissa scener är väldigt föråldrade.

Nordenator
2015-11-22, 23:31
South Park är en serie som har dalat, jag tycker dom senare avsnitten är roligare då dom är aktuella då avsnitten görs veckan innan dom släpps. Dom första säsongerna var roliga när man var en p12:a och det var bara "barnsligt", men idag är det väldigt roligt imo.

South Park är verkligen en av få serier jag tycker bara blir bättre för varje säsong. Såg inte South Park då det begav sig, men sedan typ säsong 10 har jag följt det. Det tog en stund att komma fram till att det ändå är rätt bra, men även nu då man sett alla avsnitt en jävla massa gånger kan jag inte säga att jag tycker om de första säsongerna.

Alexton
2015-11-22, 23:48
Mr bean är nog det absolut sämsta att se. Var ingen höjdare när det kom men lagom lättsamt, idag skulle det kunna användas som brutal form av tortyr.

Däremot har blackadder åldrats med värdighet och håller samma standard som förr.

Tomten
2015-11-23, 05:16
_EDowlN8bX8

Cykelcykel
2015-11-23, 06:15
Seinfeld samma sak, men en humorserie som fortfarande håller är "Married with Children" eller vad den nu heter, den med "Al Bundy".

.

Seinfeld är fortfrande genialt tycker jag. Al bundy tyckte jag var kul när jag var typ 12-15 nu tycker jag det är hemskt.

Så det är tvärt om för mig

stridis
2015-11-23, 08:04
Däremot har blackadder åldrats med värdighet och håller samma standard som förr.

Still gold.:hbang:

spoonchest
2015-11-23, 08:36
Tycker Monty Python fortfarande håller, likaså Seinfeld. Ett annat guldkorn från förr är Herr Gunnar Papphammar. Bara improviserade sketcher.
U2b7D7ndk4s

spoonchest
2015-11-23, 08:38
Svensson svensson är riktigt bottenskrap idag, men underbart när det begav sig.

MackeJuve
2015-11-23, 08:47
En del har man ju sett så mycket så att det är uttjatat och man därmed inte garvar längre. Men Simpsons var roligt när man var barn men idag känns det bara meningslöst.

Onigiri
2015-11-23, 09:17
http://img1.wikia.nocookie.net/__cb20140209185634/disney/images/0/01/Donald-duck-cartoon-pics-i8.jpg

Och så låser vi därmed tråden tackarrr.

MackeJuve
2015-11-23, 09:50
http://img1.wikia.nocookie.net/__cb20140209185634/disney/images/0/01/Donald-duck-cartoon-pics-i8.jpg

Och så låser vi därmed tråden tackarrr.

Nja :D Om jag kollar med en kompis så kan vi fortfarande garva åt det. Det som främst är underhållande är att han är så jävla förbannad konstant, en förebild på det sättet :D

MSL
2015-11-23, 09:56
Detta är lite humor:

https://www.facebook.com/folkpartiet/

Eller sorgligt. Jag vet inte riktigt :p

Macroman
2015-11-23, 10:17
För en sisådär 15(?) år sedan tyckte jag Friends (Vänner) var rätt roligt, men ser jag det på TV idag så ler jag inte ens. Antingen är det jag som åldrats dåligt, eller så är det TV-seriens humor som åldrats dåligt.

Samma sak med Nilecity och allt Killinggänget, eller för den delen Robert Gustavsson producerade var kul då men trist idag. (förutom 4 nyanser av Brunt som fortfarande är genial)

Seinfeld samma sak, men en humorserie som fortfarande håller är "Married with Children" eller vad den nu heter, den med "Al Bundy".

Nu blir ju det här subjektivt då humor skiljer sig åt mellan olika personer, men vad har ni skrattat hysteriskt åt förr som inte håller idag? (Var god och räkna bort kiss och bajs-humor, eller humor riktad till små barn).

Humor är helt klart en färskvara. Håller med om alla dina exempel. Håller dock inte alls med om "Married with children" som ju är uruselt! Var genialt roligt på den tiden den var aktuell. Precis samma utveckling som de andra serierna alltså.

MSL
2015-11-23, 10:26
Married with Children har helt klart blivit roligare med åldern. Det var lite slentrianskoj när man var yngre. Typ 3/5. Men där är mer igenkänningshumor när man blir äldre, vilket gör att serien får ett litet uppsving. Genialt vill jag nog inte kalla det ^_^

VoDaresVins
2015-11-23, 11:10
Tänkte säga att det mesta jag garvat åt förr garvar jag åt än idag. Vet inte om det beror på bra eller dålig humor.

Kom dock på att det visst finns undantag...
http://www.hemmets.se/files/2013/11/Ronny-o-Ragge.jpg

Diomedea exulans
2015-11-23, 11:17
Är det vanligt att folk tittar på samma humorprogram nu som ni gjorde förut? Jag tycker i allmänhet att det är tråkigt att se samma sak två gånger, så jag försöker alltid se på något jag aldrig sett förut när jag tittar på tv-serier/filmer, humoristiska eller ej. Så jag har lite svårt att uttala mig i trådens sakfråga.

MackeJuve
2015-11-23, 11:34
Är det vanligt att folk tittar på samma humorprogram nu som ni gjorde förut? Jag tycker i allmänhet att det är tråkigt att se samma sak två gånger, så jag försöker alltid se på något jag aldrig sett förut när jag tittar på tv-serier/filmer, humoristiska eller ej. Så jag har lite svårt att uttala mig i trådens sakfråga.

Ja det skulle jag tro. Kan komma in i perioder när jag kör igenom massa avsnitt av något som man kollade på som yngre. Färska exempel är C/O Segermyhr, Pistvakt, Svensson Svensson och en hel del annat. Man har lite tråkigt och det finns på Tuben.

VoDaresVins
2015-11-23, 11:47
Är det vanligt att folk tittar på samma humorprogram nu som ni gjorde förut? Jag tycker i allmänhet att det är tråkigt att se samma sak två gånger, så jag försöker alltid se på något jag aldrig sett förut när jag tittar på tv-serier/filmer, humoristiska eller ej. Så jag har lite svårt att uttala mig i trådens sakfråga.

Komedier som Holy Grail, O Brother, Big Lebowski ska jag nog se några varv än. Komediserier nästan aldrig. Kommer Seinfeld på tv lämnar jag nog och kolla men skulle inte söka upp. Nya avsnitt av långkörare som South Park och Simpsons underhålls jag av fortfarande men ser bara om det råkar vara på tv.

Fuark
2015-11-23, 11:49
Family Guy var roligt när det var nytt, nu är det ytterst mediokert. South Park håller som alltid världsklass även om jag föredrar de äldre avsnitten.

Nile City har jag aldrig skrattat åt men det är minst lika underbart idag som förr. Det enda som inte håller är bildkvalitén.

Borde tillägga att även om jag tycker någonting är skitroligt så skrattar jag väldigt sällan. Det sker en inre glädje men att bokstavligen skratta till film & serier gör jag kanske nån gång per år.

Riktigt rå humor är däremot något jag kan garva åt, har blivit härdad av internet helt enkelt.
YLYL trådar på 4chan, där snackar vi. Säg vad man vill om forumet men mycket som postas där är komedi-guld.

Piranha
2015-11-23, 11:54
All form av buskis funkade bra på 80-talet men idag, Nej

Undantag: Benny Hill

shadowfire
2015-11-23, 12:02
För mig är det nog lite omvänt. Det jag skrattade åt förut skrattar jag åt än idag, däremot kommer det ny humor som jag inte riktigt förstår och som framför allt yngre generationer verkar tycka är tokrolig.

andeem
2015-11-23, 13:01
Är kvaliteten tillräckligt hög (Seinfeld, Fawlty Towers, Simpsons) finns inget bäst-före-datum. Mycket av det som nämnts var aldrig roligt utan ni var bara omogna när ni såg det.

Darth Yoda
2015-11-23, 14:51
Family Guy var roligt när det var nytt, nu är det ytterst mediokert. South Park håller som alltid världsklass även om jag föredrar de äldre avsnitten.

Nile City har jag aldrig skrattat åt men det är minst lika underbart idag som förr. Det enda som inte håller är bildkvalitén.

Borde tillägga att även om jag tycker någonting är skitroligt så skrattar jag väldigt sällan. Det sker en inre glädje men att bokstavligen skratta till film & serier gör jag kanske nån gång per år.

Riktigt rå humor är däremot något jag kan garva åt, har blivit härdad av internet helt enkelt.
YLYL trådar på 4chan, där snackar vi. Säg vad man vill om forumet men mycket som postas där är komedi-guld.
Därmed så antar jag att din åsikt i frågan inte är vad vi andra behöver ta hänsyn till.

Fuark
2015-11-23, 15:34
Därmed så antar jag att din åsikt i frågan inte är vad vi andra behöver ta hänsyn till.
För man måste skratta för att tycka något är roligt eller vad är det du insinuerar?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Diomedea exulans
2015-11-23, 15:56
Skrattar nästan aldrig åt komedier. Sitter på min höjd med stenansikte och tänker "det här är jävligt roligt".

Minimjölk
2015-11-23, 16:12
Halvtwistad humor som Varan-TV, Monty Python, Kvarteret skatan är ofta mer tidlös och fungerar även i andra decennier.

Seinfeld är en av mina favoriter både då och nu, det kändes på något sätt gammalt redan när det kom men humorn är tidlös och därför fungerar det lika bra idag.

Vänner har sina poänger men där har tidens tand verkligen gjort att den känns äldre.

Sedan är kraven överlag högre idag, på 90-talet var utbudet begränsat och därmed kraven lägre. Mycket av känslan då var att ALLA tittade på samma avsnitt på kvällen för sedan diskutera dem i skolan/jobbet dagen efter. Det rådde med andra ord någon form av masspsykos.

Sedan skall vi inte glömma att vi som tycker har förändrats och förhoppningsvis mognat, därmed kan en viss typ av humor blivit för barnslig medan annan mognat mer. Vissa skämt är lättare att relatera till idag när man är vuxen och har upplevt mer.

Vissa filmer/serier som man såg som ung och kommer ihåg som fantastiska skall man nog vara försiktig med att se om då de riskerar att göra en besviken och då kommer detta istället vara minnet du tar med dig.

mangemani
2015-11-23, 16:41
ronny och ragge. när det begav sig och när folk i ens omgivning härmade den här raggar eran, så var humorn på topp. numera, nej. visst man drar väl på smilbanden lite när man ser något avsnitt, men det är långt ifrån lika hysteriskt nu som då.

pistvakt. kul då, inte så värst roligt idag(mitt tycke).

qozmox
2015-11-23, 17:07
Just Henrik Schyffert är ju ett lysande exempel på någon som var rolig men som blivit allt mindre roligare, och nu är väldigt tråkig. (Magnus Betnér är ett till)


Betner var aldrig rolig.
Seinfeld, Monty Python och killinggängets prylar (tex torsk på tallin) tycker jag fortfarande håller.

lördagsgrogg
2015-11-23, 19:41
Sedan är kraven överlag högre idag, på 90-talet var utbudet begränsat och därmed kraven lägre. Mycket av känslan då var att ALLA tittade på samma avsnitt på kvällen för sedan diskutera dem i skolan/jobbet dagen efter. Det rådde med andra ord någon form av masspsykos.

Visst var det så. Cosby Show tyckte alla var jätteroligt men jag tvivlar på att det skulle gå att se idag, har i alla fall inte sett någon kanal reprisera det.

Ja innan hela skandalen började komma fram alltså, nu skulle det vara kul att se den för att se hur man reagerar i sken av allt.

Darth Yoda
2015-11-23, 19:47
För man måste skratta för att tycka något är roligt eller vad är det du insinuerar?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Jag brukar inte heller skratta men då är det ju uppenbarligen nåt svajens med min humoristiska intagningsförmåga. Kanske inte rent skit, men nåt är det. Kanske är det positivt också eftersom jag ibland själv kan vara rolig, även om det var längesen nu.

Bmwtwinturbo
2015-11-23, 20:34
Stora besvikelsen var när man såg lite av nöjesmasakern. Sketcher helt utan poäng. Tycker ursprungliga Rosa Pantern med Petee Sellers håller förvånantsvärt bra för att vara ca 50 år gammalt.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

C.E.J.
2015-11-24, 15:03
men en humorserie som fortfarande håller är "Married with Children" eller vad den nu heter, den med "Al Bundy".

Oj, min åsikt är den motsatta, MwC är den sämsta humorserie jag sett, t o m sämre än Alla älskar Raymond och 2½ män. Huruvida MwC var bra när det sändes från början, men det är bara korkad humor så jag tror inte jag hade tyckt den var bra då heller.

"Gamla" serier som jag tycker håller än idag är Seinfeld och Frasier. Cheers känns väldigt utdaterad, det är nog den äldsta komediserien jag sett.

svenbanan
2015-11-24, 18:38
Jag har en samlings-DVD-utgåva med Monthy Python hemma, såg igenom hela för ett par år sedan. Där var gamla klipp från typ 70-80-talen, samt helt nyinspelade bitar där komikerna presenterade klippen. Jag kom på mig själv med att tycka att de gamla klippen var halvroliga, medan de nya var stört roliga. Så Pythongängets gamla material är inte lika roligt längre, men som personer är de väldigt skoj.

Fawlty Towers håller mycket bättre än Monty Pythons sketcher, med undantag av ett par klassiker.

Ken Clean-Air Systems, the great white hope, är väl undantaget då. Fortfarande askul.
AlhC_WyPXNQ

Gober
2015-11-24, 18:53
Håller med om många exempel som åldrats väldigt dåligt. Dock tycker jag att Seinfeld håller fortfarande, även om det inte är lika kul som när jag var Seinfeld-fanatiker i slutet av 90-talet.

Det handlar väl dels om att humor har bäst före datum och att en förändras som person med åren och därmed även ens humor.

När jag var 13-14 var tidningen Pyton det roligaste som fanns, dvs kiss, bajs och snusk.

svenbanan
2015-11-24, 18:56
Oj, min åsikt är den motsatta, MwC är den sämsta humorserie jag sett, t o m sämre än Alla älskar Raymond och 2½ män. Huruvida MwC var bra när det sändes från början, men det är bara korkad humor så jag tror inte jag hade tyckt den var bra då heller.

"Gamla" serier som jag tycker håller än idag är Seinfeld och Frasier. Cheers känns väldigt utdaterad, det är nog den äldsta komediserien jag sett.

"Våra värsta år" heter den på svenska tror jag. Jag tycker också den håller riktigt bra. Många riktigt bra skådisar i den serien, som räddar den tror jag. Själva skämten är ju ibland rätt kassa. Men de funkar ändå. Iofs var de kassa redan på nittiotalet, så det kanske var nån slags medveten touch...

Seinfeldt var ju asrolig då den kom. Två år senare gick det ju inte att se skiten...

Frasier har jag inte sett på år och dag, men kan tänka mig att den kan funka.

Skål är inte rolig längre i mina ögon heller.

Hövdingen
2015-11-24, 19:55
Varanteatern är väl det roligaste Sverige producerat.

Nja, det hade väl sina ljusglimtar men det var väldigt ojämnt....som jag minns det.

iHkioBvmC_4

mangemani
2015-11-24, 20:00
kanske jag kör över nått bra program nu i farten, men jag tror inte det, men all humor som har nått att göra med då tidens händelser, är nog inte så värst roligt idag.
tex skämt bilden utav alla dåvarande politiker, ingvar karlsson som en sko, carl bildt med jätte öron osv, kanske inte är så roligt idag.

thenut
2015-11-24, 22:01
MASH är fortfarande kungligt.... Seinfeld har jag aldrig förstått storheten med.

drift
2015-11-24, 22:47
ja min jävla lön är som en jävla komedi, det kan jag lova

Luca Brasi
2015-11-26, 01:39
https://www.youtube.com/watch?v=e6i2WRreARo

Jag slutar aldrig att skratta åt the Wickerman med Nicolas Cage.