handdator

Visa fullständig version : Är det så jäkla negativt att skippa mat post wo?


PERSSONN
2015-11-22, 19:24
Har blivit så att jag tränar kl 7:40-8:00 och får inte i mig mat innan 14:00..
Kommer detta att påverka mina resultat eller ska man sluta vara kinkig? Tack på förhand!

King Grub
2015-11-22, 19:30
Har du ätit en större mängd protein innan så är det inte hela världen. Har du inte gjort det heller tillbringar du halva dygnet eller mer i negativ proteinbalans - förlorar muskler - och ja, då är det negativt och kan sannolikt inte kompenseras resten av dygnet. Även om du har ätit innan är det säkert sämre än att tillföra någon form av protein timmarna efter passet också.

otto12345
2015-11-22, 20:50
Gäller detta även om man tar eaa/vassle så man stimulerar proteinsyntesen 1-2 gånger fram tills man äter?

King Grub
2015-11-22, 20:54
Det är effekten av protein. Sämre, antagligen, men helt okej. Minskar inte nedbrytningen som intakt protein gör.

Diomedea exulans
2015-11-22, 20:57
Jag har läst någonstans att 20 gram fullvärdigt protein från mat eller pulver, eller 10 g EAA, är tillräckligt för att den här negativa proteinbalansen (efter träning) ska avstanna, är det siffror som anses gälla i dagsläget?

King Grub
2015-11-22, 20:59
Ja, fast 10 gram EAA motsvarar snarare 25 gram protein.

Diomedea exulans
2015-11-22, 21:03
Isåfall kan jag rekommendera trådstartaren att koka 3 normalstora ägg (60 gram styck) och ta med i en ficka och äta efteråt, så får han 22,3 gram fullvärdigt protein. Lätta att ta med och äta på stående fot.

Peter.B
2015-11-23, 11:07
Om man skulle ta en shake EAA efter träningen och sedan kanske en halvtimme senare ta en shake kasein då? Skulle man då undkomma de negativa effekterna? Eller rent av blanda EAA eller vassle med kasein?

Har inga planer på det själv, mer bara en hypotetisk fråga..

Diomedea exulans
2015-11-23, 11:20
Om man skulle ta en shake EAA efter träningen och sedan kanske en halvtimme senare ta en shake kasein då? Skulle man då undkomma de negativa effekterna? Eller rent av blanda EAA eller vassle med kasein?

Har inga planer på det själv, mer bara en hypotetisk fråga..

Borde det inte räcka med bara EAA:t för att slippa de negativa effekterna?

PERSSONN
2015-11-23, 11:32
Hur stor påverkan har proteinbalansen på resultaten? Det är väl praktiskt taget A och O när det kommer till hypertrofi?


Äggen var dock en bra lösning!

King Grub
2015-11-23, 11:36
Helt avgörande. Negativ proteinbalans = muskelförlust, och tvärtom. I fastande tillstånd är den alltid negativ, och styrketräningens stimulans av proteinsyntesen kan inte ske i speciellt stor utsträckning förrän man tillför protein, inte tillräckligt för att proteinbalansen skall bli positiv.

Diomedea exulans
2015-11-23, 11:36
Hur stor påverkan har proteinbalansen på resultaten? Det är väl praktiskt taget A och O när det kommer till hypertrofi?


Ja, precis. Proteinnedbrytning och proteinuppbyggnad sker hela tiden, 24 timmar om dygnet. Om proteinuppbyggnaden är större än proteinnedbrytningen så kallas det för att proteinbalansen är positiv. Och om det är tvärtom så är proteinbalansen negativ. För att man ska bygga muskler så måste såklart proteinbalansen vara positiv mer än den är negativ. Det gör inget om den är negativ ibland (det går inte att motverka helt), men i slutändan måste den positiva balansen "vinna".

Peter.B
2015-11-23, 11:36
Borde det inte räcka med bara EAA:t för att slippa de negativa effekterna?
Jag tänker på grubs svar som jag citerat nedan. Att EAA:n blir bättre men inte minskar nedbrytningen helt, borde man inte kunna minska/stoppa nedbrytningen om man blandar EAA med kasein eller intar kasein strax efter så att kroppen hunnit ta upp den snabba EAA:n? Jag är inte säker här, bara försöker tänka logiskt.
Det är effekten av protein. Sämre, antagligen, men helt okej. Minskar inte nedbrytningen som intakt protein gör.

Diomedea exulans
2015-11-23, 11:37
Jag tänker på grubs svar som jag citerat nedan. Att EAA:n blir bättre men inte minskar nedbrytningen helt, borde man inte kunna minska/stoppa nedbrytningen om man blandar EAA med kasein eller intar kasein strax efter så att kroppen hunnit ta upp den snabba EAA:n? Jag är inte säker här, bara försöker tänka logiskt.

Oj, missade det. Ja, där vet jag faktiskt inte heller hur det fungerar.

Peter.B
2015-11-23, 11:38
Oj, missade det. Ja, där vet jag faktiskt inte heller hur det fungerar.
Då väntar vi med spänning på svar från vår präst, öhm, jag menar förstås Grub!

StarkaUlf
2015-11-23, 13:10
Ja, du kommer att minska nedbrytningen om du tillför kasein med EAA:t.

Peter.B
2015-11-23, 14:02
Ja, du kommer att minska nedbrytningen om du tillför kasein med EAA:t.
Men bör det intas samtidigt då eller strax efter så att inte kaseinet förstör EAA:ns snabba upptag så att EAA:n blir pengar i sjön?

Dreas
2015-11-23, 15:05
Men bör det intas samtidigt då eller strax efter så att inte kaseinet förstör EAA:ns snabba upptag så att EAA:n blir pengar i sjön?Om jag inte missminner mig så stimuleras proteinsyntesen av Kasein just efter pass. Kan dock kanske ha varit en enda rapport som visade det.

anvihl
2015-11-23, 15:24
Men bör det intas samtidigt då eller strax efter så att inte kaseinet förstör EAA:ns snabba upptag så att EAA:n blir pengar i sjön?

EAA är inget måste, bara väldigt dyrt.

Har man inte tid att fixa mat efter passet så är det smidigt att blanda en drink med vassle/kasein. 20g vassle (25g pulver i 80%igt proteinpulver) sen fyll upp med kasein till önskvärd proteinmängd. Det funkar med rent kasein också, men med tanke på optinojan som råder här inne antar jag att man vill känna sig säker så då kan man lika gärna lägga till vassle också.

Dreas
2015-11-23, 15:26
EAA är inget måste, bara väldigt dyrt.

Har man inte tid att fixa mat efter passet så är det smidigt att blanda en drink med vassle/kasein. 20g vassle (25g pulver i 80%igt proteinpulver) sen fyll upp med kasein till önskvärd proteinmängd. Det funkar med rent kasein också, men med tanke på optinojan som råder här inne antar jag att man vill känna sig säker så då kan man lika gärna lägga till vassle också.Väldigt dyrt? Är priset så mycket högre än för vassle? Tänker 10g vs 25g pulver.

Peter.B
2015-11-23, 15:50
EAA är inget måste, bara väldigt dyrt.

Har man inte tid att fixa mat efter passet så är det smidigt att blanda en drink med vassle/kasein. 20g vassle (25g pulver i 80%igt proteinpulver) sen fyll upp med kasein till önskvärd proteinmängd. Det funkar med rent kasein också, men med tanke på optinojan som råder här inne antar jag att man vill känna sig säker så då kan man lika gärna lägga till vassle också.

För min del är det inte optinoja, är bara nyfiken :) Kör själv EAA efter passen och kasein som mellanmål. När mitt kasein tar slut kommer jag nog ersätta det med vassle som mellanmål. Men intressant att förstå mekanismerna bakom. Stoppas EAA:ns snabba upptag om det blandas med kasein, liksom?

PERSSONN
2015-11-24, 11:51
Jag är medveten om att man under så lång tid som möjligt vill uppnå en positiv proteinbalans. Frågan är om det blir bättre om jag käkar direkt efter träning..

Grejen är att jag äter middag ca kl 19:30.

Om jag äter direkt efter träning (kl 8:00) är det ett jäkla långt fönster till nästa måltid (19:30).
Men det kanske är bättre att stimulera proteinsyntesen direkt efter träning istället för flera timmar efter?


Jag tycker mig ha hört att måltids timing inte är viktigt?

King Grub
2015-11-24, 12:14
Om vi talar några timmar så är det inga problem. I ditt fall handlar det om halva dygnet i muskelförlust, och det lär inte kunna kompenseras, än mindre överkompenseras, under resten av dygnets timmar.

PERSSONN
2015-11-24, 12:35
Dem som kör PF då?

Diomedea exulans
2015-11-24, 12:38
Dem som kör PF då?

Han talar om fasta efter träning.

King Grub
2015-11-24, 12:38
Äter dom så långt ifrån styrketräningen som möjligt är det lika illa oavsett vad man kallar sin diet.

PERSSONN
2015-11-24, 12:59
Jag förstår. Men är det skillnad om man inte äter på hyfsat lång tid efter träning vs äter direkt och inte äter på lång tid efter det?

Diomedea exulans
2015-11-24, 13:01
Jag förstår. Men är det skillnad om man inte äter på hyfsat lång tid efter träning vs äter direkt och inte äter på lång tid efter det?

Javisst. Det är såklart bättre att t ex träna kl 08, äta kl 09, sen äta igen kl 19 än att äta 08, sen inte äta igen förrän 19.

King Grub
2015-11-24, 13:09
Skillnad på att förlora muskler i 10 timmar och att vända till muskeltillväxt efter bara en timme? Det är det nog.

PERSSONN
2015-11-24, 13:38
Proteinsyntesen sjunker till "standard" efter 3 timmar right?
Om man äter direkt sänks den till kl 11:00 vilket ger 8 1/2 timmar i negativ proteinbalans till kl 19:30.
Om man äter kl 2 ist, sjunker den till kl 17 och är negativ i 2 1/2 timme.
Det blir väl ungefär lika lång tid i negativ balans vilket fall eller är det något "magiskt" med att äta direkt efter träning? :)

Tiden innan kl 2 är också negativ från 19 jag vet men jag fattar fortfarande inte varför folk isf äter enligt PF. Eller äter så många måltider som möjligt istället.

King Grub
2015-11-24, 13:45
är det något "magiskt" med att äta direkt efter trä

Ja, aminosyrekänsligheten är förhöjd efter träning och 1+1 protein+träning är inte 2 utan snarare 3 timmarna efter träning. Den känsligheten är förhöjd i 24 timmar, men sjunker gradvis.

Och proteinsyntesen är inte det enda intressanta. Du lever inte på vassleproteindrinkar på vatten. Proteinsyntesen är bara ena halvan av proteinbalansen. En stor sammansatt måltid påverkar mycket längre.

Jag förstår inte varför du försöker hitta kryphål som skulle möjliggöra att det inte skulle vara negativt att fasta ett halvt dygn efter träning. Sådana finns inte.

z_bumbi
2015-11-24, 14:02
Grejen är att jag äter middag ca kl 19:30.

Om jag äter direkt efter träning (kl 8:00) är det ett jäkla långt fönster till nästa måltid (19:30).

Finns det något specifikt skäl att du måste äta bara två gånger och av dessa en gång 19:30?

Cerberus
2015-11-26, 14:43
Ät en måltid eller drick en proteindrink? Problem löst.

HaZTuR
2015-11-26, 15:23
Spelar det någon större roll om en stor måltid tas direkt innan eller efter träning? säg träning efter middag sedan ingen mer mat förens dagen efter.

Starke75an
2015-11-27, 17:02
Man måste få undra varför ni inte äter som "folk" ? Är det att det inte finna tid eller är det någon annan orsak?


Ni behöver inte svara om ni inte vill, är bara nyfiken.

kaspen
2015-11-29, 18:44
Man måste få undra varför ni inte äter som "folk" ? Är det att det inte finna tid eller är det någon annan orsak?


Ni behöver inte svara om ni inte vill, är bara nyfiken.

Precis min åsikt. Om man så medvetet försöker förstöra sin kosthållning kan man ju undra varför man ens tränar.

King Grub
2015-11-29, 19:22
Många frågor i den här forumdelen skulle kunna besvaras med "ät som folk".