handdator

Visa fullständig version : Löpning


tequilla
2004-04-13, 22:53
Hur förbereder man sig inför en jobbig löpning, en tävling tex, då man inte är i världens bästa kondition.

Ska springa 2600m under 12 minuter.

Hur gör man med maten, äta mycket, lite, hur långt innan och vad är bra att äta då?

Koffein kan det hjälpa till?

Dras med smärta i ena vaden senaste månaden och har inte kunnat löpa någe men måste klara av löpningstestet för o få döma i högre serier..

Medusa
2004-04-14, 06:41
Originally posted by tequilla
Hur förbereder man sig inför en jobbig löpning, en tävling tex, då man inte är i världens bästa kondition.

Ska springa 2600m under 12 minuter.

Hur gör man med maten, äta mycket, lite, hur långt innan och vad är bra att äta då?

Koffein kan det hjälpa till?

Dras med smärta i ena vaden senaste månaden och har inte kunnat löpa någe men måste klara av löpningstestet för o få döma i högre serier..

Fotbollsdomare, precis som jag :D

Ät som vanligt, varken mer eller mindre. Se till att du fyller ditt kaloribehov.

Jag vet inte vilken tänkbar effekt koffein kan ha på dig.

Spring helt enkelt en sträcka på ca 2,5 km till 3 km 3-4 ggr i veckan, och arbeta konstant på att förbättra tiden. Det finns inga genvägar.

Styrkebyggare
2004-04-14, 06:46
Friidrottare som jag har talat med säger att intervallträning är grymt (10-20 race, 150-200 meter - spring "järnet" ena hållet och gå tillbaka).

Jobbigt som fan dock...

tequilla
2004-04-14, 07:31
Originally posted by Medusa


Fotbollsdomare, precis som jag :D

Ät som vanligt, varken mer eller mindre. Se till att du fyller ditt kaloribehov.

Jag vet inte vilken tänkbar effekt koffein kan ha på dig.

Spring helt enkelt en sträcka på ca 2,5 km till 3 km 3-4 ggr i veckan, och arbeta konstant på att förbättra tiden. Det finns inga genvägar.


Wiii... vi finns överallt.. :kinky:

Problemet är att jag klarar inte av att springa så ofta, ena vaden strejkar. Kollat med flera och alla har trott att de e inflamation i muskeln men vägrar vila, ingen vila innan jag har klarat testet. Försöker gå mycket, dömer lite o strächar massa.

Löptestet är om 2 veckor, spelar de roll om jag går ut och springer nu? Får man upp konditionen på 2 veckor?

Medusa
2004-04-14, 07:49
Originally posted by tequilla


Löptestet är om 2 veckor, spelar de roll om jag går ut och springer nu? Får man upp konditionen på 2 veckor?

Absolut, det gör en skillnad, hur stor den blir kan man inte säga utan beror på flera faktorer, din nuvarande form etc.

Dagen för löptestet, sov 8-12 timmar natten innan, smörj in vaden med ZON, svälj 2 alvedon, knapra 200-300 mg koffein och ge järnet, mer än så kan du inte göra.

z_bumbi
2004-04-14, 09:38
Originally posted by tequilla
Problemet är att jag klarar inte av att springa så ofta, ena vaden strejkar. Kollat med flera och alla har trott att de e inflamation i muskeln men vägrar vila, ingen vila innan jag har klarat testet. Försöker gå mycket, dömer lite o strächar massa.

Löptestet är om 2 veckor, spelar de roll om jag går ut och springer nu? Får man upp konditionen på 2 veckor?

Vilka har du kollat vaden med?

Cykla, ro eller simma de dagar du hade tänkt att springa, jag skulle mycket hellre vila vaden och förbättre konditionen centralt så att jag vet att jag kan springa på testet med en grundkondition och en utvilad vad.
Så stor skillnad är det inte på den här nivån, med grundkondition och lite vilja har t o m jag sprungit 2600 m på under 12 minuter en gång i tiden och det säger en del. :D

Hur du ska träna inför lopper i övrigt är svårt att säga då det kanske inte är så smart att hårdköra en ny träningsform men mellan10-15 minuters pass där du verkligen tar i verkar vettig.

Funkar det inte skulle jag skaffa läkarintyg på vaden och be att få testet uppskjutet, det är väl brist på domare så några undantag är de väl beredda att göra.

JJ
2004-04-14, 09:47
Håller med Bumbi.
Sen, ät inget 2 timmar innan loppet, om det är på gränsen vad du klarar kommer vissa illamående känslor att infinna sig, drick inget sista halvtimmen (då ska vätskebalansen redan vara bra utan att du har överdrivit).

Jax
2004-04-14, 21:38
2,6 km är en så pass kort sträcka att kolhydratladdning eller liknande är totalt onödigt. Det du ska tänka på är att inte hitta på några dumheter och exprimentera med kroppen innan loppet. Har du inte prövat någon speciell kost innan så ska du inte göra det som uppladdning heller bara för att någon har sagt att det är bra. Du vet inte hur din kropp kommer att reagera.

Äta bara som du brukar och se till att inte äta för nära inpå löpningen.

Vätska är inte heller något du behöver tänka speciellt på. Du hinner inte märka av någon vätskeförlust på 12 minuter. Drick bara normal så löser det sig.

Angående träning så kan det vara bra att gå springa ut och känna på det lite innan själva testet. Försök att komma ut två gånger innan testet. Och ha åtminstonde två dagar lediga innan testet om du känner på dig att du kommer att få träningsvärk av träningen.

tequilla
2004-04-14, 22:25
Tack killar.. tar åt mig all info.

Har själv haft inflamation i vadmuskeln förut och har kolegor som har råkar ut för det.

Var ute idag o dömde som AD och det kändes helt ok. Tänkte dra ut imorn kväll och löpa lite på gräs. Försöka jogga i 15 minuter och sen lite intervall.
Återkommer imorn kväll hur det gick

tequilla
2004-04-15, 22:55
Var ute ikväll och löpte. Förberede mig med bra mat och var pigg och sugen på att springa. Smörde in benen med zon innan..

*400m uppvärmning
*töjning
*2600m på 13.20 min känndes bra, ont i vaden första 3-4 varven men gick över
*10*50m full fart, gå tillbakavägen, kändes i vaden och ena baksidan lår..

Kändes bra och ska försöka ut o springa varannan dag. Mål för nästa löpning är att klara 2600 under 13 minuter..

gibb
2004-04-15, 23:22
Låter som att du är på rätt spår nu tequilla, fortsätt pressa tiden bara så kommer det gå jättebra.

Jax
2004-04-16, 09:13
Originally posted by tequilla
Var ute ikväll och löpte. Förberede mig med bra mat och var pigg och sugen på att springa. Smörde in benen med zon innan..

*400m uppvärmning
*töjning
*2600m på 13.20 min känndes bra, ont i vaden första 3-4 varven men gick över
*10*50m full fart, gå tillbakavägen, kändes i vaden och ena baksidan lår..

Kändes bra och ska försöka ut o springa varannan dag. Mål för nästa löpning är att klara 2600 under 13 minuter..
:thumbup: Bra jobbat

Hade jag varit dig hade jag skippat zon-salvan. Det enda den gör är att dämpa smärtan. Personligen så vill jag känna om det gör ont någonstans. Smärta betyder att något är fel och då är det bra att kunna känna efter hur det känns. Har man så ont att man inte kan springa utan smärtlindrande så ska man inte springa utan vila eller träna alternativ träning. Sen är det lite relativt också, det är klart att man kan springa med viss smärta, ganska kraftig t.o.m. Då är det viktigt att man känner sin kropp och har vett att sluta springa när det gör ont (något jag själv har problem med visserligen).

JJ
2004-04-16, 09:29
Jag håller med, zonsalvan kan du använda efter passet, men under vill du nog känna om något förvärras. Använd liniment innan passet istället.

Sen skulle jag köra längre intervaller, säg 200 meter några ggr.

Jax
2004-04-16, 09:42
Originally posted by JJ

Sen skulle jag köra längre intervaller, säg 200 meter några ggr.
Mm, håller med om det. 50 meter intervaller känns mer som explosiv träning. Kör lite klassiska fotbolls intervaller t.ex. 15-15, 30-30, 70-20.

När jag spelade fotboll hade vi en trevlig intervallträning under grusträningarna. Det gick ut på att man sprang ett varv runt planen i stort sett så snabbt man kunde, kanske på 85-90% av sin kapacitet. Sen vilade man lika lång tid som löpningen tog och sen upprepade man detta några gånger. I början av grusperioden sprang vi 4 varv och tyckte att det var enormt jobbigt. Mot slutet sprang vi 16. Tog visserligen en halvtimme av träningen, men det var en grym förbättring.

En annan träning (som alla hatade för att den var så jobbig), var något som vi kallade för AIK:aren. Det går ut på att man springer ett varv runt planen. Vilar 15s (alltid vila 15s). Springer ett halvt varv, vila, sprang ett halvt, vila, spring rakt över planen, vila, spring tillbaka, vila. Nu har du gjort hälften, sen gör du allt en gång till men bakvänt. Du kommer alltså att sluta med ett helvarv. Sen vilade vi 2-3 minuter innan vi körde en till. Jävligt jobbig träning, men det gav ganska mycket. Det brukar häng ihop :D

Sen kanske du i och för sig ska ta det lite lungt med intervallträningen om du har ont i vaden. Snabba explosiva löpningar brukar inte vara det bästa för att vila sådana skador.