handdator

Visa fullständig version : Triceps inflammation/Triceps tendonitis!


svartpepparn
2015-11-22, 13:08
Tjena!

Jag har, sedan 2 år tillbaka haft ont i mina triceps, båda två.
Det är en slags stramande känsla, ömt, ont.
Har alltså inte tränat på över 2 år.

Har varit hos läkaren, sjukgymnasten, inget hjälper.
Läkaren gav mig anti-inflammatoriska tabletter som inte gjorde ett skit, denna period la jag även is på mina triceps, samt använde voltaren.

Sjukgymasten gav mig tryckvågsbehandling (ajaj) och mycket massage, gav mig råd att träna med maskiner, lätta vikter.
Var hos sjukgymnasten flera gånger och kostade säkert uppåt 10 000 sammanlagt..*gah!*

Trots allt detta är mina triceps fortfarande ömma och jag kan inte träna.
Vad fan ska jag göra? Vill verkligen tillbaka till gymmet!

Är det någon som har haft liknande problem med just triceps? :cryout:

Morty
2015-11-22, 17:03
Ring runt till landstinganslutna fysioterapeuter (dvs inga moneymakers som baserar sin praktik på passiva modaliteter som de tar dyra pengar från patienter ifrån) och hör vad de kan om tendinopatier då du misstänker det (är det precis vid armbågen?).

svartpepparn
2015-11-22, 19:53
Ring runt till landstinganslutna fysioterapeuter (dvs inga moneymakers som baserar sin praktik på passiva modaliteter som de tar dyra pengar från patienter ifrån) och hör vad de kan om tendinopatier då du misstänker det (är det precis vid armbågen?).

Ja, det är precis bakom armbågen, en liten punkt ovanför i "nedre triceps" kan man säga, i fästet typ!

Morty
2015-11-25, 09:51
Vilka rörelser är det som gör ont? Gör det ont i vila? Dygnsvariation? Kan du göra något för att minska smärtan? Hur kom den?

Pröva att gör en isometrisk kontraktion i full extension nästa gång på gymmet, cirka 30s. Upprepa 3-5 gånger. Berätta hur smärtan ter sig efter detta.

Tänker mig att du kan pröva i en sådan här maskin, så att du kan använda båda armarna för att sträcka ut och sedan hålla full extension med en arm åt gången.
http://dsw1e6vxqxp82.cloudfront.net/products/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/r/tricep-extention.jpg

Scratch89
2015-12-04, 22:29
EDIT: Läste fel. :D

Det kan vara läge att prova lätta cirkulatoriska övningar. Lätta, lätta vikter, många repetitioner och kanske inte ens låsa ut, utan bara träna i muskelns starkaste läge. Man kan gå till sjukgymnaster som är landstingsanslutna, och de kostar bara en hundring per besök (eller liknande).

Luca Brasi
2015-12-04, 23:23
Ring runt till landstinganslutna fysioterapeuter (dvs inga moneymakers som baserar sin praktik på passiva modaliteter som de tar dyra pengar från patienter ifrån) och hör vad de kan om tendinopatier då du misstänker det (är det precis vid armbågen?).

Ultraljud?
Stötvågsterapi?

therunningman
2015-12-05, 18:48
Om det är en tendinopati kan man lika gärna göra djupa tvära friktioner (ev lära sig själv). Vet inte hur många inom landstinget som tar emot en tre gånger i veckan för adekvat behandling.

Morty
2015-12-06, 21:40
Om det är en tendinopati kan man lika gärna göra djupa tvära friktioner (ev lära sig själv). Vet inte hur många inom landstinget som tar emot en tre gånger i veckan för adekvat behandling.

Tror inte några passiva behandlingar har nära på lika bra evidens som träning på tendinopatier.

therunningman
2015-12-06, 21:58
Tror inte några passiva behandlingar har nära på lika bra evidens som träning på tendinopatier.
Mitt svar var riktat till inlägget ovanför det jag skrev. Det handlade alltså inte om att utesluta träning utan att tvära friktioner ger troligtvis lika bra effekt som föreslagna behandlingsmetoder om det är en tendinopati.

Scratch89
2015-12-07, 18:14
Tror inte några passiva behandlingar har nära på lika bra evidens som träning på tendinopatier.

Nu har du redan fått ett svar, men det ena behöver inte utesluta det andra. TENS, tvära friktioner och/eller akupunktur kan hjälpa. Självklart i samband med träning.

Arne Persson
2015-12-07, 20:42
Var bor du?

svartpepparn
2015-12-29, 18:24
Var bor du?

I stockholm!

svartpepparn
2015-12-29, 18:25
Är det någon som vet något? Kommer jag någon gång kunna träna som förut igen?

Har läst på vidare och var någon som hade samma problem som gjorde en titthålsoperation på triceps (det hjälpte tydligen och han är snudd på symptomfri idag).

Men vad kostar en titthålsoperation?

svartpepparn
2016-01-08, 18:23
Bumpar denna, vill så gärna ha svar..