handdator

Visa fullständig version : Mystisk knäskada


Kalleh
2004-04-13, 22:24
Jag har lyckats med konststycket att paja knäet. Hear me out...

:cryout:

Jag springer en hel del och har på senare tid börjat ta längre rundor på över 2 mil. Det är inte så att jag ökat träningsdosen med flera hundra procent och chockat kroppen ordentligt, jag är ganska van och upplever det inte som om jag är övertränad, vilar för lite, värmer upp eller stretchar dåligt. Dessa bitar sköter jag mycket bra för tillfället.

Problemet sitter på utsidan av ena knäet där det börjar göra ganska ont efter några kilometer. Men det är ändå inte så farligt, det värsta kommer nästa dag. Då gör det ont som fan, speciellt när jag går i trappor men dagen efter är det nästan helt borta. Jag har nu vilat några veckor och tog idag en liten runda på mjukt underlag. Problemet kvarstår och jag har lika jävla ont som vanligt.
Det hetaste tipset jag fått hittills är att det kan vara ett så kallat "löparknä". D.v.s. att muskeln som går på utsidan av låret från höften till knäet (Vastus Lateralis tror jag det skulle kunna vara...? -se anatomikarta) blivit för kort och drar i fästet på utsidan av knäet. Någon har också nämnt att skorna jag springer i kan vara dåligt anpassade till min fot (att jag inte skulle ha pronationsanpassad sula typ...) och orsaka problemen. Hursomhelst så har jag börjat stretcha den inblandade muskeln ordentligt men mina skor tycker jag ändå känns ganska bra.

Nu lutar det åt att uppsöka läkare för så här kan jag inte ha det. Totalt omöjligt att göra någon som helst nytta dagen efter man tränat, och inte ska det göra ont när man tränar heller, och man ska inte träna när det gör ont. Men innan jag konsulterar min käre doktor tänkte jag fråga om det är någon här som har ett vettigt tips eller två ??

Johnny
2004-04-13, 23:00
Om det är löparknä så är det inte vastus som är drabbad. Det är Tensor fascia latae (TFL), som går från bäckenet och fäster i tractusbandet, som är det som ligger "mest" på utsidan av låret. När TFL blir för kort så kan den via tractus reta den laterala epicondylen vid knäet.
En muskel som ofta är kort tillsammans med TFL är Gluteus maximus.
Strech av dessa kan kanske hjälpa?

Sedan finns det ju en del annat i knäleden, korsband, menisk, sidoledband. Men löparknä låter inte helt orimligt. Kan dessvärre vara lite knivigt att bli av med, enligt den ytterst lilla erfarenhet jag har iaf.

//Johnny

AcidSleeper
2004-04-14, 07:33
Uppsök läkare!

Bärs
2005-02-08, 21:06
Jag har lyckats med konststycket att paja knäet. Hear me out...

:cryout:

Jag springer en hel del och har på senare tid börjat ta längre rundor på över 2 mil. Det är inte så att jag ökat träningsdosen med flera hundra procent och chockat kroppen ordentligt, jag är ganska van och upplever det inte som om jag är övertränad, vilar för lite, värmer upp eller stretchar dåligt. Dessa bitar sköter jag mycket bra för tillfället.

Problemet sitter på utsidan av ena knäet där det börjar göra ganska ont efter några kilometer. Men det är ändå inte så farligt, det värsta kommer nästa dag. Då gör det ont som fan, speciellt när jag går i trappor men dagen efter är det nästan helt borta. Jag har nu vilat några veckor och tog idag en liten runda på mjukt underlag. Problemet kvarstår och jag har lika jävla ont som vanligt.
Det hetaste tipset jag fått hittills är att det kan vara ett så kallat "löparknä". D.v.s. att muskeln som går på utsidan av låret från höften till knäet (Vastus Lateralis tror jag det skulle kunna vara...? -se anatomikarta) blivit för kort och drar i fästet på utsidan av knäet. Någon har också nämnt att skorna jag springer i kan vara dåligt anpassade till min fot (att jag inte skulle ha pronationsanpassad sula typ...) och orsaka problemen. Hursomhelst så har jag börjat stretcha den inblandade muskeln ordentligt men mina skor tycker jag ändå känns ganska bra.

Nu lutar det åt att uppsöka läkare för så här kan jag inte ha det. Totalt omöjligt att göra någon som helst nytta dagen efter man tränat, och inte ska det göra ont när man tränar heller, och man ska inte träna när det gör ont. Men innan jag konsulterar min käre doktor tänkte jag fråga om det är någon här som har ett vettigt tips eller två ??


Tjenare,

satt och sökte på knäskador och såg din fråga. Jag har fått nästan precis samma symptom som du av min löpning och jag har inte heller chockat kroppen. För mig är det så att smärtan kan komma efter löppasset när man vilat en stund och knät stelnat till. Då kan det göra väldigt ont att böja knät. Idag kom emellertid smärtan redan under löppasset, efter några kilometer. Det är ju nu nästan tio månader sedan du skrev om problemet. Hur är din skada nu? Vad var det för skada och hur gjorde du för att bli frisk (om du är frisk förstås)? Jag tränar inför Stockholm marathon men börjar bli rejält orolig (har sprungit maraton tidigare).

Kalleh
2005-02-08, 22:35
Kan inte med 100% säkerhet säga att det var löparknä jag hade i och med att jag aldrig uppsökte läkare. Men problemet är borta och jag blev dessutom av med det på ganska kort tid.

Vad jag gjorde var att jag vilade några veckor och skötte stretchingen ordentligt. Med hjälp av det och den här stretchövningen blev det snabbt bättre.

http://www4.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=8173

Lycka till!! :thumbup:

Bärs
2005-02-08, 22:56
Det låter ju åtminstone hoppingivande. Har tidigare försökt med samma stretchövning men har tyckt att den inte tar på rätt ställe. Jag skall dock följa dina råd och se vad som händer. Roligt att ditt knä blev bra iaf!

Tolkia
2005-02-08, 23:02
En övning som jag hört skall var bra är också den där man sitter på bägge sittbenen, rak i ryggen (ev. med den lediga handen i marken bakom ryggen som stöd och för att lyckas hålla sig riktigt rak) och drar höger lår mot bröstets vänstra sida (knät går mot axeln) och vice versa (har ingen bra bild, men det är en rätt välkänd övning, så jag antar att ni fattar vilken jag syftar på). Det är bra att tänka lite extra på att det skall vara just "lår mot bröst" och INTE "knä mot axel"; det senare blir lätt bara "slitigt" för knät.

Håller f.ö. med om att symptombilden låter misstänkt likt "löparknä"; särskilt med tanke på lokalisationen.

Bärs
2005-02-08, 23:44
Den stretchar väl gluteus som jag nu förstått hänger ihop med löparknä. Diagnosen är klar. Den här artikeln var beviset:

http://www.sct.nu/traning/traningslara/itb/itbartikel.htm

Bärs
2005-03-24, 23:14
Eftersom skaderehabilitering är en viktig del av träningen tänkte jag spinna vidare på tråden och konstatera att de rekommenderade åtgärderna burit frukt. Knäskadan (förmodligen s.k. löparknä) försvann helt efter ett par veckor och nu är jag tillbaka på tidigare veckomängd utan att det känns något. Jag gick till väga på följande vis:

Jag

1. kylde knäet några gånger per dag, t.ex. efter längre promenader, med ispåse.

2. använde ett slags värmeskydd till vardags för att hålla knäet varmt.

3. undvek all löpträning under tolv dagar.

4. stretchade alla löpmuskler noggrant flera gånger per dag, med särskild betoning på M. Gluteus maximus och M. Tensor fascia latea.

5. skyndade långsamt när jag började löpträna igen, dvs. jag ökade mängden försiktigt och undvek snabbare tempon.

6. Utförde en övning som kallas Walt's itb-special.


Det viktigaste är alltså att man låter inflammationen lägga sig medan man stretchar ut musklerna som spänner iliotibialbandet. Löparknä verkar med andra ord inte vara så svårt att bli av med.

Kalleh
2005-03-25, 12:11
6. Utförde en övning som kallas Walt's itb-special.

Är lite nyfiken på vad det är. Sugen på att berätta? :)

Bärs
2005-03-25, 16:00
Det är en övning en guru Walt Reynolds har utvecklat för att simulera löpsteget och stärka iliotibialbandet. Tyvärr kommer inte övningsbeskrivningen med några bilder vilket gör inlärningen en aning komplicerad. Ibland känns det dock som att man hittar rätt med övningen och att den verkligen gör nytta. Ha tålamod.

http://www.sportsinjurybulletin.com/archive/runners-knee.html