handdator

Visa fullständig version : Bot mot "spetsig rygg"


Bokrea
2004-04-13, 21:57
Det känns inte omöjligt att någon skulle kunna ge mej tips om hur jag kan tränna för att få mina skulderblad att vika in sej mera.
de sticker ut ganska mycke, och gör det som mest under spänning.

Jag har kört på gymmet ett par år, och under en period körde jag stenhårt på latsen och trapezius. Detta fyllde ut lite volym emellan bladen, men det har fortfarande en konstigform.

Någon specifik övning/strechning?

/jonathan

Spike
2004-04-13, 22:02
Mer massa :thumbup:

Arne Persson
2004-04-13, 22:05
Originally posted by Bokrea
Det känns inte omöjligt att någon skulle kunna ge mej tips om hur jag kan tränna för att få mina skulderblad att vika in sej mera.
de sticker ut ganska mycke, och gör det som mest under spänning.

Jag har kört på gymmet ett par år, och under en period körde jag stenhårt på latsen och trapezius. Detta fyllde ut lite volym emellan bladen, men det har fortfarande en konstigform.

Någon specifik övning/strechning?

/jonathan

Vingscapula (scapula alata) kan bero på att Nervus thoracicus longus kan vara negativt påverkad så att M. serratus anterior (den främre sågmuskeln) inte fungerar tillfredställande. Detta ger då upphov till att skulderbladens inre kant sticker ut istället för att ligga an mot bröstkorgen. Denna nerv ligger mycket ytligt och kan påverkas om man lägger tryck uppe på axeln tex en tung axelväska eller ett tryck under armhålan vid sidan av kroppen.
Självklart skall man även vara stark i de "interscapulära musklerna", främst M. rhomboideii majoris et. minoris (de båda rutmusklerna) och M. trapezius pars transversa (trapezius mellersta del).

scudmissile
2004-04-13, 22:11
och med det menar du......?

Arne Persson
2004-04-13, 22:16
Originally posted by scudmissile
och med det menar du......?

Vad undrar du över?

Spike
2004-04-13, 22:17
Originally posted by scudmissile
och med det menar du......?

Mer massa :thumbup:

cali
2004-04-13, 23:32
hahaha
det här var en rolig tråd att läsa :)

Aeis
2004-04-14, 10:31
Kan man ta på sig en tung ryggsäck om man vill att skulderbladen ska sticka ut mindre?

Spike
2004-04-14, 10:40
Då sitter ju ryggsäcken ivägen så då ser ingen om dom sticker ut iallfall :booty:

hobbitar
2004-04-14, 10:55
Men om han tar på sig en ryggsäck så kommer ju hans utstickande skulderblad skava på ryggsäcken=smärta....

z_bumbi
2004-04-14, 11:04
Originally posted by Arne Persson


Vingscapula (scapula alata) kan bero på att Nervus thoracicus longus kan vara negativt påverkad så att M. serratus anterior (den främre sågmuskeln) inte fungerar tillfredställande. Detta ger då upphov till att skulderbladens inre kant sticker ut istället för att ligga an mot bröstkorgen. Denna nerv ligger mycket ytligt och kan påverkas om man lägger tryck uppe på axeln tex en tung axelväska eller ett tryck under armhålan vid sidan av kroppen.
Självklart skall man även vara stark i de "interscapulära musklerna", främst M. rhomboideii majoris et. minoris (de båda rutmusklerna) och M. trapezius pars transversa (trapezius mellersta del).

Förenkling och lite utfyllnad.

Sluta använda axelväskor, om det inte är det som är felet så blir det i alla fall snedbelastning.

Träna musklerna mellan skulderbladen, romberna och mellersta delen av trapsen. Rodd, rodd och åter rodd med andra ord.
Tänk även på tekniken i alla andra ryggövningar så man inte kör en kort rörelse eller delar upp dem i steg.

Funkar inte ovanstående så sök hjälp och be någon kolla på det.

Bokrea
2004-04-14, 19:23
Originally posted by hobbitar
Men om han tar på sig en ryggsäck så kommer ju hans utstickande skulderblad skava på ryggsäcken=smärta....

Haha, jag är inget monster med vingar.:angel: så det skaver inte:)

Bokrea
2004-04-14, 19:28
Originally posted by Arne Persson


Vingscapula (scapula alata) kan bero på att Nervus thoracicus longus kan vara negativt påverkad så att M. serratus anterior (den främre sågmuskeln) inte fungerar tillfredställande. Detta ger då upphov till att skulderbladens inre kant sticker ut istället för att ligga an mot bröstkorgen. Denna nerv ligger mycket ytligt och kan påverkas om man lägger tryck uppe på axeln tex en tung axelväska eller ett tryck under armhålan vid sidan av kroppen.
Självklart skall man även vara stark i de "interscapulära musklerna", främst M. rhomboideii majoris et. minoris (de båda rutmusklerna) och M. trapezius pars transversa (trapezius mellersta del).

Problemet är till vissdel pga åtstramade anterior deltoid och pectroial muskler. har den typiska båg formen sett uppifrån. Är posterior deltiod den mest lämpliga jag ska tränna för att "rätta ut" det?
tack för svaret!

emmzan
2004-04-14, 19:41
Originally posted by Bokrea


Problemet är till vissdel pga åtstramade anterior deltoid och pectroial muskler. har den typiska båg formen sett uppifrån. Är posterior deltiod den mest lämpliga jag ska tränna för att "rätta ut" det?
tack för svaret!

Kör både baksida axel (posteror deltoid) och övningar för trapezius och rhomboideus! Samt stretcha bröst och framsida axel.

Metal_boy_
2004-04-14, 20:17
tips till alla som har detta problem: sluta gå som asgamar!!!!

hållning grabbar! sträck på er! ..bak med axlar och fram me bröstet och skärp till.. det ser inte bara fult ut ..det kan orsaka nack o ryggproblem när ni blir äldre ...ser massa undomar som går som ostbågar...vet inte varför de flesta som gör det har säckiga kläder också och fråga mig inte men det ser bara förjävligt ut..GIVAKT!