handdator

Visa fullständig version : Har äntligen släppt failure, Tack ..


Kralligare
2015-11-21, 14:23
Jag har envist i alla år tränat till teknisk failure, i stort sett i alla set och muskelgrupper. Jag har alltid haft problem med lång återhämtning och ont på fel ställen. Nu när jag motvilligt började med att sluta ungefär 1-2 rep ifrån failure så har jag ökat markant i både styrka och volym. Nu kan jag träna samma muskelgrupp 3 ggr/ vecka utan att kroppen är helt nedbruten, det kunde jag absolut inte tidigare. I dag tränade jag hantelpress, jag gjorde 8:or (1-2 rep i från failure) efter 6 set, så ökade jag vikten och kunde då pressa upp mer vikt och ändå göra perfekta 8:or några rep i från fail. Kroppen hade helt enkelt blivit rejält uppvärmd och nervsystemet var inte pajat, vilket gjorde att jag t.o.m. kunde öka vikten de sista seten, detta är helt nytt för mig. Jag fick ett rejält tryck i pecsen och detta känns helt fantastiskt. Så tack ni som propagerat för detta, nu har jag äntligen börjat med den filosofin själv. Tränar man högrep, så ska man nog köra till max.

Torh
2015-11-21, 15:39
Japp, jag brukade också alltid träna till fail, men jag upptäckte bättre ökningar när jag skippade detta. Nu blir det något set/ månad som jag tar ut mig max, det finns ingen anledning till mer.

Decepticon
2015-11-21, 23:48
Jag är snart mogen att prova :)

new
2015-11-22, 00:12
Klart du inte kan träna till fail på samma muskelgrupp 3 ggr per vecka.

Kralligare
2015-11-22, 11:27
Klart du inte kan träna till fail på samma muskelgrupp 3 ggr per vecka.

Fast det gjorde jag ju inte, jag tränade samma muskelgrupp ingen efter ca 6 dagar, fast då med många fler set, men nu kan jag träna 3 ggr/ vecka.

Scratch89
2015-11-22, 11:35
Jag gillar också träning som inte är till fail. Har av olika anledningar sänkt vikterna i alla övningar jag gör, och "börjat om". Visst, nu är jag ju inte på mina maxvikter men känner ändå att jag har ökat för varje pass. Det är fortfarande jobbigt att göra fyra åttor, men man är inte matt i kroppen i flera dagar efteråt.

Rolfarsson
2015-11-22, 16:45
Ja, enligt min och många andras erfarenhet så gör för många sets till koncentrisk failure mer ont än gott, vilket är anledningen till varför jag älskar raka sets så mycket, det är lätt att hålla koll på progressionen med och det är bara i det sista setet som man går nära failure.

Gerdler
2015-11-22, 17:05
Jag lägger in några set till fail för vissa muskler eller muskelgrupper nån gång då och då. Oftast isolerade övningar, nån gång bänk. Kanske var tredje eller var fjärde pass(för de musklerna), eller om jag har bråttom och bara vill köra genom musklerna snabbt som fan och sen dra från gymmet. Gäller att veta hur det påverkar en så man kan planera in det på rätt dagar i rätt mängd.

Sen vet jag flera som tränar till koncentrisk fail och beyond failiure (passare eller drop-set t ex) varje pass och får bra utveckling på det, vet inte riktigt varför det är så olika. Eller så hade de fått ännu bättre utveckling om de tränat som jag? Eller så är de dopade? Vad vet jag, det funkar inte bra för mig i varje fall trots att jag envist tränade så mina två första år på gymmet.

jockee87
2015-11-22, 17:40
samma här, jag tränar varje muskel var 3e dag, jag grindade reps hela tiden men jag stannade väldigt snabbt i vikter, hände inget längre och allmänt sliten, ska idag börja om jag testa på nytt :P först lite deload efter allt jävla slit :)

IntenZe
2015-11-22, 18:40
Vad tycker ni som kör raka set "känns" bättre; att öka sista eller första setet i de raka seten vid viktökning? Att öka samtliga set varje gång tycker jag blir för tungt alldeles för snabbt så man ändå får grinda reps hela tiden, alternativt reseta vikten och börja om.

Ex 1
50*5, 50*5, 52.5*5
50*5, 52.5*5, 52.5*5
Osv

Ex 2
52.5*5, 50*5, 50,5
52.5*5, 52.5*5, 50*5

Edit:
En tredje variant kan ju vara att sänka volymen när man stallar. Tex
5*5
3*5
3*3
1*3

Svårt det här.

Rolfarsson
2015-11-22, 20:38
Vad tycker ni som kör raka set "känns" bättre; att öka sista eller första setet i de raka seten vid viktökning? Att öka samtliga set varje gång tycker jag blir för tungt alldeles för snabbt så man ändå får grinda reps hela tiden, alternativt reseta vikten och börja om.

Ex 1
50*5, 50*5, 52.5*5
50*5, 52.5*5, 52.5*5
Osv

Ex 2
52.5*5, 50*5, 50,5
52.5*5, 52.5*5, 50*5

Edit:
En tredje variant kan ju vara att sänka volymen när man stallar. Tex
5*5
3*5
3*3
1*3

Svårt det här.

Jag föredrar att öka set för set när jag når dom utsatta repsen i det sista setet.
Exempel på hur progressionen kan se ut i hantelpress nedan (3x6-8).

Pass 1
50 x 8, 8, 8

Pass 2
52.5 x 8
50 x 8, 7

Pass 3
52.5 x 8, 8
50 x 6

Och när 8 klaras i det sista igen så körs alla 3 sets med 52.5.
Men när det kommer till just hantlar så kan det bli för tungt att öka såhär, eller ja, det andra kommer för nära failure, så då brukar jag köra 7 i det andra på pass 2 och hålla mig där tills jag klarar 8 eller 9 fina reps (1 från fail) i det sista, efter det så ökar jag det andra till 8 reps.
Det finns mängder med sätt man kan göra detta på, tidigare så föredrog jag t.ex. att backa ner till 3x6 med den nya vikten och arbeta mig upp till 3x8 igen.

Shqypnia
2015-11-22, 21:33
Vem går till failure varje pass? Mänskligt omöjligt.

Rolfarsson
2015-11-22, 21:43
Vem går till failure varje pass? Mänskligt omöjligt.

Verkligen inte, det är bara att lyfta tills du inte längre klarar av det, hur enkelt som helst.
Dock jobbigare i vissa övningar än andra.

Shqypnia
2015-11-22, 21:44
Verkligen inte, det är bara att lyfta tills du inte längre klarar av det, hur enkelt som helst.
Dock jobbigare i vissa övningar än andra.

Inte bokstavligt talat. Men min poäng är att det är ganska rationellt (i min värld) att inte gå till failure varje pass (trots alla intervjuer av atleter som på Body som påstår annat).

Aliaas
2015-11-22, 22:12
Vem går till failure varje pass? Mänskligt omöjligt.

Inte bokstavligt talat. Men min poäng är att det är ganska rationellt (i min värld) att inte gå till failure varje pass (trots alla intervjuer av atleter som på Body som påstår annat).

nu får du förklara hur du menar.

Shqypnia
2015-11-22, 22:15
nu får du förklara hur du menar.

Känns ganska klart vad jag syftar på. Att jag inte trodde människor gick till failure varje pass.

Aliaas
2015-11-22, 22:18
Känns ganska klart vad jag syftar på. Att jag inte trodde människor gick till failure varje pass.

Njaa klart skulle jag nog inte säga men jag fattar nu iallafall :)

(snubben som går till fail 95% av sin träning)

HenrikJ
2015-11-24, 23:59
Förstår inte heller varför det skulle vara så svårt?