handdator

Visa fullständig version : Pendla Malmö - Köpenhamn någon som gör eller har gjort detta?


Wolls
2015-11-21, 10:07
Hej,

Har ett jobb på gång i köpenhamn och bor själv i Malmö. Jag letar efter folk som pendlar eller har pendlat denna sträckan och kan berätta lite om hur det fungerar för er?

Det jag är intresserad av är löneskillnader (skatt etc.), föremåner sverige vs danmark, skillnad i semester?

Även övriga saker som kan vara bra att veta får ni gärna berätta om.

Jag är medveten om http://www.oresunddirekt.se/ men är alltså ute efter lite erfarenheter från personer.

//Wolls

eternallord
2015-11-21, 10:09
Jag extraknäckade under en period som kock på ett hotell i Köpenhamn. Löneskillnaden var dramatisk

Diomedea exulans
2015-11-21, 10:24
Jag har aldrig gjort det, men har hört att det är vanligt.

Wolls
2015-11-21, 19:57
Jag extraknäckade under en period som kock på ett hotell i Köpenhamn. Löneskillnaden var dramatisk

Okej, hur var arbetsvillkoren?

eternallord
2015-11-21, 20:11
Reflekterade inte över det så mycket, men det är väl samma som hemma ungefär, fast kortare arbetsvecka.

Therese
2015-11-21, 22:53
Min man jobbar på lager i Köpenhamn. Att pendla är den billiga biten, skatten är saftig så hittar du ett välbetalt jobb lönar det sig. 1900 för jojo reskort.
Skatten ligger på dryga 36-37%. På vinter halvåret kan tågen spöka en aning, vet inte så mycket om att pendla inne i Köpenhamn, han jobbar precis utanför Kastrup.

Therese
2015-11-21, 22:54
En sak till. Trivs de inte med dig kan du få gå på dagen. Det är lätt att få nytt och man ses som en förbrukningsvara.

Wolls
2015-11-22, 09:48
Okej, tack för inputen! Fått ett utkast på ett kontrakt som i mina ögon är väldigt föremånligt för företaget, är det samma för din man?

Therese
2015-11-22, 10:26
Där finns många fördelar att jobba i DK, allt beror på om du ser det som en fördel. J (mannen) har ett standard kontrakt. En bra chef och ett jobb han trivs med.
Han har timanställning så inget wow här men får jobba över ofta så det gynnar oss .

HVR
2015-11-22, 14:28
Jag har jobbar på Kastrup och bott i Malmö. Tågproblemen på vintern höll på att ta knäck på mig. Har man ett jobb där det är kritiskt att inte komma för sent (det är det väl mer eller mindre överallt, men du fattar..) så är det en jäkla stress att aldrig veta om man komma i tid. Det spelar liksom ingen roll om man "är ute i god tid" när alla tåg är inställda ett par timmar åt gången.

Gober
2015-11-22, 17:49
Tågen på vintern kan vara ett helvete. En bekant kom under en vinter försent i princip varje dag. Och när hon slutade 20:00 var hon ibland hemma vid 23:00 vid extrema förseningar. När det gäller arbetsvillkor så är det som redan nämnts lätt att få sparken och det kan vara mkt hårdare jargong mellan chef och anställd jämfört med i Sverige.

Detta är vad bekanta som jobbar i DK har berättat för mig.