handdator

Visa fullständig version : Smärta från och ömhet runt nack/ryggkota


romaleos
2015-11-20, 00:36
Hej

Jag har under flera veckors tid nu haft smärta och ömhet rakt på och precis intill en kota som jag skulle säga är antingen c6 c7 eller t1. Lite svårt att säga. Det är precis i området man lägger stången vid "high bar" knäböj.

Det smärtar när man trycker rakt på kotan och precis intill den på båda sidor. Jag har också allmän smärta och stelhet i nacke och bröstrygg vid de flesta rörelser som involverar trapezius och när jag vrider huvudet.
Smärtan ökar också när jag till exempel suttit med dålig hållning i en soffa eller liknande.

Jag var hos en sjukgymnast för cirka tre veckor sedan. Denna kände dock inte ens på området utan gav mig lite stretchövningar för nacken och sa åt mig att tänka på min hållning. Detta har hittills inte hjälpt.

Jag upplever inga stickningar eller strålande smärta ut i armarna. Inte heller minskad styrka utan kan träna relativt normalt, speciellt när jag blivit varm.


Någon som har några tankar kring detta? Skulle ni avråda besök hos en kiropraktor? Bör jag söka mig till ny sjukgymnast eller vanlig läkare?

Mvh

Rabiat
2015-11-20, 10:08
Vad gjorde du när du fick ont?

romaleos
2015-11-20, 10:24
Vad gjorde du när du fick ont?

Kan inte minnas någon specifik händelse som orsakat smärtan, men vill minnas att det eskalerade efter ett pass med tunga böj. Jag tränar tyngdlyftning och belastar trapezius väldigt mycket och har tidigare känt spänningar och stelhet i likt det jag känner nu men inte alls så koncentrerat runt en kota, inte heller lika långvarigt.

Rabiat
2015-11-20, 10:29
Kan inte minnas någon specifik händelse som orsakat smärtan, men vill minnas att det eskalerade efter ett pass med tunga böj. Jag tränar tyngdlyftning och belastar trapezius väldigt mycket och har tidigare känt spänningar och stelhet i likt det jag känner nu men inte alls så koncentrerat runt en kota, inte heller lika långvarigt.

Se till att få en röntgen. Att du lastade på tungt och sen får ont i exakt samma område känns inte som något sammanträffande.

Scratch89
2015-11-21, 17:45
Det låter som en dålig sjukgymnast som bara ger ut något och sen inte följer upp det. Har ni bokat en återbesökstid?

Jag tror inte att du behöver ha en röntgen om du inte kan minnas något trauma mot nacken. Om du dessutom kan träna normalt har jag svårt att tro att det skulle vara någon fraktur.

therunningman
2015-11-21, 18:24
Man behöver inte alltid klämma på det affekterade området och en röntgen tillför sällan jättemycket. En bra undersökning, gärna omi, mdt eller liknande, är mer lämplig. Kolla om din sjukgymnast är vidareutbildad inom sådana ämnen annars kan du ju pröva en som är det och se om du får bättre hjälp.